20/2010 FORU AGINDUA, otsailaren 22koa, Ekonomia eta Ogasuneko kontseilariak emana, Lurralde Aberastasunaren Erregistroan inskribatu beharreko ondasun higiezinak baloratzeko arau tekniko orokorrak onesten dituena.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

Nafarroako Lurralde Aberastasunaren Erregistroari eta Katastroei buruzko azaroaren 21eko 12/2006 Foru Legearen 2. artikuluak hauxe ezartzen du: "Lurralde Aberastasunaren Erregistroa Nafarroako Zerga Ogasunaren menpeko administrazio erregistro bat da, eta Nafarroako ondasun higiezinen inbentario iraunkor eta eguneratua, foru lege honetan finkatutako moduan". Horrez gain, foru lege horren 1. eta 2. artikuluetan mugatutako eginkizunak gauzatzen ditu.

12/2006 Foru Legearen 3. artikuluaren arabera, Nafarroan kokatutako ondasun higiezinak identifikatu eta beren ezaugarriak emateko beharrezkoak diren datuez osatuko da Lurralde Aberastasunaren Erregistroa, eta datu horietan erregistroko balioak, besteak beste, azalduko dira. Azken horiek lege horren 21.1 artikuluan definitzen dira: Lurralde Aberastasunaren Erregistroan inskribatutako ondasun higiezinen balioak edo erregistroko balioak katastroko balioak zehazteko erabiltzen dira, eta Nafarroako Foru Komunitateko administrazioak eta udalek beren eginkizun publikoak betetzeko egin behar dituzten jarduketetarako erreferentzia izanen dira. Lege testu horren 22.3 artikuluaren arabera, indarra duen balorazio ponentzia aplikatuko da ondasun higiezin bati balio berri bat emateko, Lurralde Aberastasunaren Erregistroan une horretan ondasunari buruz bilduta dauden ezaugarriak kontuan harturik; horretan salbuespen izanen da ondasun bereziei eta administratiboki mugatutako balioa duten ondasunei buruz xedatutakoa. Eta manu horretan ageri da, halaber, indarra duen balorazio ponentzia lege beraren 34.1 artikuluan xedatutakoari jarraikiz aplikatuko dela. Manu horrek xedatzen du balorazio ponentziak ondasun bakoitzari aplikatu beharreko balorazio metodoa zehaztuko duela eta balorazioko parametroak ezarriko dituela. Horrek berarekin dakar administrazio jarduketa horiek arauaren 23.1 artikuluak aipatzen dituen baloraziorako arau tekniko orokorretan xedatutakoarekin bat etortzea. Manuak Ekonomia eta Ogasuneko kontseilariari esleitzen dio ondasun higiezinak baloratzeko arau orokorrak onestea, ondasun higiezinei aplikatu behar zaizkien balorazio metodoak Nafarroa osoan berberak izate aldera.

12/2006 Foru Legearen 24. artikuluak ondasun higiezinak baloratzeko aplikatzen ahal diren balorazio metodoak aipatzen ditu banan-banan. Alde batetik, eredu estatistikoak erabiliz merkatuko balioarekin konparatzeko metodoaren bitartez baloratzea eta, beste aldetik, bigarren idatz-zatian aipatutako metodo analitikoak bereizten ditu; azken horiei dagokienez, hirugarren idatz-zatian hauxe ezartzen da: metodoetako bat baino gehiago aplikatzen ahal denean, balio handiena ematen duena erabiliko da.

Foru legearen 34.2 artikuluak honako hau dio: balorazio ponentziak hirigintzako plan indardunei eta "balorazioak egiteko xedapen orokorrei" jarraikiz prestatuko dira. Xedapen horiek legearen 23. artikuluan aipatzen dira. Artikulu horren lehenengo idatz-zatia Lurralde Aberastasunaren Erregistroaren ondasun higiezinak baloratzeko arau orokorrei buruzkoa da. Benetako xedapen orokorrak dira, Ekonomia eta Ogasuneko kontseilariak onesten dituenak, ondasun higiezinei aplikatu behar zaizkien balorazio metodoak Nafarroa osoan berberak izate aldera. Bigarren idatz-zatiak, berriz, hauxe ezartzen du: zuzendari kudeatzaileak ebazpen bidez baloraziorako onetsitako parametro orokorrak dira; zentzu zabalean oro har aplikatzeko xedapentzat jotzen ahal diren arren, ez dute erregelamenduzko maila zorrotzik. Parametro horiei dagokienez, baloratzeko elementu osagarri eta zehatzak dira: eredu estatistikoak, koefizienteak, taulak, moduluak eta tasak. Laburbilduz, baloratzeko beharrezko baliabideak edo elementuak dira, higiezin bati balio zehatza esleitzeko oro har edo modu zabalean erabili behar direnak, baina balio hori esleitzeko metodologia edo prozedura arautzeko jarraibiderik ez dutenak. Parametro horiek bigarren idatz-zatian aipatutako zerrenda irekian azaltzen dira; hala ere, legearen 34.1 artikuluak beste parametro batzuk erabiltzeko aukera ezartzen du.

Irailaren 22ko 100/2008 Foru Dekretuak onetsitako erregelamenduaren 23. artikuluan adierazitako arlo horren erregelamenduzko garapenean zehaztu da zein izan behar den 12/2006 Foru Legearen 23.1 artikuluan aipatutako balorazioko arau tekniko orokorren araudi trinkotasuna. Era berean, horrek adierazten du lege horren I. tituluaren III. kapituluan ezarritako balorazio metodoak eta balorazio kontzeptuak garatu beharko dituztela, eta horiek aztertu beharko dituzten kontu batzuk, besteak beste, deskribatu edo aipatzen ditu. Zehazki, 12/2006 Foru Legearen 23.2 artikuluan biltzen ez diren parametroak jaso behar ditu, lege testu bereko 34.1 artikuluak aipatzen baititu.

Horrez gain, nabarmendu behar da ondasun higiezina identifikatu eta haren ezaugarriak zehaztu behar direla, hau da, Lurralde Aberastasunaren Erregistroan horri buruz idatzi beharreko ezaugarriak deskribatu behar dira, araudi tekniko orokorraren arabera baloratu ahal izateko. Beraz, ondasun higiezinen ezaugarriak zabal edo kolektiboki zehazteko arauak (ezaugarriak zehazteko sistemak) onetsi behar dira, balorazioko arauak aplikatu aurretik. Gaur egun ezaugarriak zehazteko araudi hori aipatu erregelamenduaren atariko tituluan agertzen da, eta Ekonomia eta Ogasuneko kontseilariaren foru aginduaren proiektuan garatzen, bertan Lurralde Aberastasunaren Erregistroan inskribatzen ahal diren eraikuntzen ezaugarriak zehazteko zenbait sistema onesten baitira.

Beraz, Lurralde Aberastasunaren Erregistroan agertzen diren ondasun higiezinak baloratzeko behar den araudia bi multzotan banatuta dago: ondasun higiezin baten ezaugarriak zehazteko modua xedatzen duen araudia (ezaugarriak zehazteko sistemak) eta foru agindu honen bidez onesten diren balorazioko arau teknikoak. Horrela, argiago dago arautzen den objektua, eta haren ezagutza zehatzagoa eskaintzen zaie ukitutako herritarrei eta, horrenbestez, segurtasun juridiko handiagoa.

Zenbait balorazio eredu edo parametro hartzeko edo Lurralde Aberastasunaren Erregistroko higiezinen unitateei aplikatzeko -hautaketa horrek berarekin dakarren askatasun tartearekin batera-, arauek zehaztu beharko dute aurretik; araudi horrek jarduketa horiek sortzeko aukera eman beharko du. Alde horretatik, 12/2006 Foru Legearen 24. artikuluak balorazio metodoak aplikatzeko irizpide batzuk ezarri ditu jada. Orain bidezkoa da determinazio horiek osatzea, balorazio irizpide edo jarraibide objektiboak eskaintzen dituzten arau tekniko egokiak emanez. "Higiezinen burbuila" izeneko fenomenoaren ondoren higiezinen merkatua berriro egokitu behar denez eta etxebizitza, erabiltzeko elementua izan beharrean, inbertitzeko elementua izatea ekarri duten merkatuko prezioak desitxuratu direnez, bereziki garrantzitsua da une hauetan foru lege horren 24.2 artikuluak aipatzen dituen balorazio metodo analitikoen aplikaziorako jarraibideak ematea, ondasun higiezin baten balioa "gainprezio" nabarmena dakarrena izan ez dadin. Horregatik guztiagatik, katastroko balio proportzionatua eta zentzuzkoa eskuratzeko metodorik egokiena aplikatzearen egokitasuna arreta handiz zehazten saiatu behar da. Ildo horri jarraikiz, araudi teknikoa onestearen ondorioz ondasun higiezinen balioa justifikaziorik gabe gehitzea eragotzi nahi da. Hori dela eta, aurreko balorazio arauditik nabarmen urruntzen ez den araudia garatzearen alde egin da, indarreko arau esparruak eskatutako garapenak gehitu behar baditu ere, logikoa denez. Nolanahi ere, adierazi behar da balorazio ponentzia berrikustearen ondorioz kolektiboki hartutako balioen balizko edozein gehiegikeria modulatzen ahal dela, udalaren zerga bilketarako, 12/2006 Foru Legearen 21.8 artikuluak aipatu bezala zerga xedea duten balio edo katastroko balio bihurtu ondoren. Horiek modulatzen ahalko dira, bai udal bakoitzak Nafarroako Toki Ogasunei buruzko martxoaren 10eko 2/1995 Foru Legearen 139.2 artikuluan ezarritako tartearen barrenean zerga tasak ezarriz, bai lege horren 138. artikuluan ezarritako zerga-oinarria murrizteko mekanismoaren bidez ere.

12/2006 Foru Legearen 23.1 artikuluan eta hura garatzen duen erregelamenduaren 23. artikuluan ezarritakoa betez, foru agindu honen eranskinean bildutako arau teknikoek Hirilurraren gaineko Kontribuzioa ordainarazteko Erregelamenduari buruzko urriaren 10eko 216/1984 Foru Dekretuaren eranskinean eta Katastroko balioak eguneratzeko eraikuntzen ereduzko balioen taulak onesten dituen azaroaren 18ko 268/1988 Foru Dekretuan (216/1984 Foru Dekretuaren arau teknikoei buruzko eranskinaren 2.2 atala indargabetzen du) adierazten den araudi zatikatua ordeztuko dute, 100/2008 Foru Dekretuaren xedapen indargabetzaileak eta hirugarren xedapen iragankorrak ezarri bezala.

Eranskinean ageri den araudiak lau kapitulu ditu.

Lehen kapituluaren helburua ondasun higiezinen balioa zehaztea da, aplikazio esparrua eta erregistroko balioak finkatzeko prozedura araututa eta horiek ulertzeko behar diren definizioak ezarrita.

Bigarren kapituluak Nafarroako Zerga Ogasuneko zuzendari kudeatzaileak onetsi behar dituen balorazioko parametro orokorren izaera zehaztu eta adierazten du, 12/2006 Foru Legearen 23.2 artikuluaren zerrenda nominalean aipatzen direnen aldean.

Hirugarren kapituluak zehazten du zein diren balorazio ponentzia batek bildu behar dituen determinazioak, erabili beharreko kontzeptuak azaltzen ditu eta, zenbait parametrori dagokienez, haiek kalkulatzeko modua.

Amaitzeko, laugarren kapituluan balioak kalkulatzeko formulak zehazten dira, Lurralde Aberastasunaren Erregistroaren datuetatik, balorazio ponentziaren determinazioetatik eta balorazioko parametro orokorretatik abiatuta.

Horrenbestez, eta Nafarroako Lurralde Aberastasunaren Erregistroari eta Katastroei buruzko azaroaren 21eko 12/2006 Foru Legearen 23.1 artikuluak ematen dizkidan eskumenak erabiliz,

AGINDU DUT:

Artikulu bakarra.-Nafarroako Lurralde Aberastasunaren Erregistroan inskribatu beharreko ondasun higiezinak, Nafarroako Lurralde Aberastasunaren Erregistroari eta Katastroei buruzko azaroaren 21eko...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR