10/2012 FORU LEGEA, ekainaren 15ekoa, Diru-sarrera publikoak handitzeko zenbait tributu-neurri ezartzen dituena.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

NAFARROAKO GOBERNUKO LEHENDAKARIA NAIZEN HONEK.

Aditzera ematen dut Nafarroako Parlamentuak onetsi duela honako:

FORU LEGEA, DIRU-SARRERA PUBLIKOAK HANDITZEKO ZENBAIT TRIBUTU-NEURRI EZARTZEN DITUENA.

Ikusirik Nafarroako aurtengo ekitaldiko Aurrekontu Orokorretan diru-sarreren betetzeari dagokionez aurreikusitakotik desbideratze nabarmenak gertatu direla 2012ko lehen hiruhilekoan, Nafarroako Gobernua beharturik dago presako neurriak hartzera, desbideratze horiek zuzentzeko. Arlo ekonomikoan, batetik, atzeraldian gaude, eta bestetik, 2012rako defizit helburua ezinbestez bete beharra dugu, Estatuarekin adostutakoarekin bat eta egonkortasunerako plan nazionalaren barruan. Neurriok esparru askotan eraginen dute, eta haien xedea da bai diru-sarrera publikoak handitzea bai gastuak gutxitzea, Nafarroako Gobernuak ez baitu atzera eginen bi asmo hauek gauzatzeko: defizit publikoa murriztea eta aurrekontu egonkortasunaren helburua betetzea. Konstituzioaren testuan berariaz jasota dagoen egonkortasun hori, Europar Batasuneko araudiak ere eskatzen duena, lehendabiziko urratsa izan behar da, Nafarroako ekonomian hazkunde ekonomikoa eta enpleguak sortzea bultzatuko dituzten beste neurri batzuk hartu aurretik. Helburu horien guztien oinarrian sektore publiko sendo eta orekatua behar dugu, finantzabide egoki eta behar bestekoa duena, kalitatezko zerbitzu publikoak emateko modua izan dezan.

Jomuga horiek erdiesteko, nahitaezkoa da azkar jokatzea eta, arau honen bitartez, Foru Komunitateko legeriari eranstea diru-sarrera publikoak handitzeko lagungarri izanen diren zenbait tributu-neurri, 2012ko aurrekontu-ekitaldi honetan bertan hasita.

Foru dekretu honek lau artikulu eta azken xedapen bat ditu.

Lehen artikuluak zenbait hidrokarburoren txikizkako salmenten gaineko zergarako karga-tasa autonomikoa ezartzen du Foru Komunitatean. Estatuarekin izenpetutako Hitzarmen Ekonomikoaren 36.2 artikuluak Nafarroaren esku uzten du ahalmen hori, baimena ematen baitio zenbait hidrokarburoren txikizkako salmenten gaineko zergarako karga-tasak ezartzeko, estatuko lurraldean unean-unean indarra duten mugen eta baldintzen barruan, betiere. Testuinguru horretan, aukeratutako karga-tasa, Foru Komunitatean aplikatuko dena, Estatuko arauetan aipatzen den tartearen erdian dago. Horrela, gasolinetan, erabilera orokorreko gasolioan eta kerosenoan, 24 eurokoa da mila litroko. Erabilera berezietarako eta berokuntzarako gasolioan, 6 eurokoa izanen da mila litroko, eta fuel-olioan euro batekoa tona bakoitzeko. Bestalde, Foru Komunitateak ez du karga-tasa autonomiko hori aplikatuko erabilera profesionaleko gasolioaren kasuan, hau da, motordun ibilgailu hauen titularrei: errepideko salgaien garraioan baizik aritzen ez direnak, bidaiarien garraioan aritzen direnak, eta bidaiarien zerbitzu publikoan udal lizentziarekin eta taximetroa jarrita aritzen diren taxiak.

Tributudunek betebehar fiskalak beren borondatez egunean jartzeko pizgarri bat ezartze aldera, eta Nafarroako Ogasunarekin dituzten betebehar fiskalak ongi betetzeak diru-sarrera publikoak handitzea ekar dezan, Foru Legearen bigarren artikuluak hamalaugarren xedapen gehigarria erantsi dio Tributuei buruzko Foru Lege Orokorrari, foru lege horren 52.3 artikuluaren aplikazioak dakartzan errekarguetan eta berandutza interesetan zenbait murriztapen ezartzeko, aldi baterako eta izaera bereziaz. Agindu horrek izaera orokor eta iraunkorrez arautzen ditu borondatez egindako tributu erregularizazioak, hau da, Tributu Administrazioak aurretik horren eskaerarik egin gabe egiten direnak.

Borondatezko erregularizazio horiek aldi baterako errazteko, eta horri esker zerga kuoten bidez biltzen dena handitzeko, Foru Legeak xedatzen du ehuneko 90eko jaitsiera aplikatuko zaiela Tributuei buruzko Foru Lege Orokorraren 52.3 artikuluaren ezarritakoaren aplikazioak dakartzan errekarguei, epez kanpoko aitorpenak, aitorpen-likidazioak edo autolikidazioak aurkezten badira foru lege honek indarra hartzen duen egunetik 2012ko abenduaren 31ra bitarte; egoera eta baldintza berberetan sortzen diren berandutza korrituek, berriz, ehuneko 20ko jaitsiera izanen dute. Beraz, ulertzen da borondatezko erregularizazioa eginda ere, zerga kuotak ez duela inolaz ere murrizketarik izango, eta, egiaztapenak egiteko edo ikuskatze prozedura bat hasteko, Tributu Administrazioaren errekerimendua jaso duten tributudunek, berriz, ez dutela murrizketarik izanen errekarguetan eta berandutza interesetan.

Horrez gain, aurreko neurriarekin lotuta, eta beren zerga betebeharrak lehenbailehen egunean jartzen ez dituzten iruzurgileentzako ohar gisa, aurrerantzean diruzko isunak askoz handiagoak izanen dira zerga arloko arau-hauste larriei ezarri beharreko zehapenetan; izan ere, ordaindu ez diren zenbatekoen ehuneko 75etik 180ra bitartekoak izanen dira. Arauak argiro zehazten ditu zehapen berrien ondorioak: Foru Legeak indarra hartzen duenetik aurrera egindako zerga arloko arau-hausteei aplikatuko zaizkie.

Hirugarren artikuluak aldaketak ezartzen ditu sozietateen gaineko zergan, diru-bilketa emendatzeko eta enpresen kapitalizazioa sustatzeko helburuekin, estatuko eta gure inguruko beste herrialde batzuetako legeriak hartutako neurrien ildo berean. Azken urteotan, enpresa handietan operazio ekonomiko batzuk egin dira, gehienbat finantza-gastuen, merkataritza-funtsaren eta bat-egitearen diferentzia izenekoaren kenkariekin lotutakoak; itxuraz legezkoak eta bidezkoak izanik ere, operazio horiek higadura handia eragin dute sozietateen gaineko zergaren zerga-oinarrietan. Zerga Ikuskaritza saiatu den arren, zenbaitetan, operazio horiek tributuen arloan dituzten ondorioak erregularizatzen, zailtasun handiak topatu ditu, gehienetan legeak dioena dutelako babes. Hori dela eta, egokitzat jo da horietako zenbaiti, legeetan aldaketak eginez, muga jartzea.

Lehenengo eta behin, finantza-gastuen kenkarirako mugak ezarri dira, bi esparru berariazkotan. Alde batetik, xedatu da ez direla kenkariaren xede izanen sozietate talde baten barruan sortutako finantza-gastuak, enpresa talde bereko entitateekin operazio zehatz batzuk egiteko erabiltzen direnean: zehazki, edozein entitate motaren kapitalaren edo funts berekien partaidetzak erostea taldeko beste entitate batzuei, edo taldeko beste entitate batzuen kapitalari edo funts berekiei ekarpenak egitea. Nolanahi ere, arauak dio finantza-gastu horiek kengarriak izan ahalko direla baldin eta subjektu pasiboak frogatzen badu operazio horiek egiteko arrazoi ekonomiko onargarriak daudela.

Horrez gain, Sozietateen gaineko Zergari buruzko Foru Legearen 38. artikuluari testu berria eman zaio. Arauak dioenez, aplikatzekoa den kasuetan, finantza-gastu garbiak kengarriak izanen dira, ekitaldiko mozkin operatiboaren ehuneko 30eko mugarekin, eta kontuan hartuta, betiere, gehienez ere milioi bat euroko zenbatekoari aplikatuko zaiola kenkaria. Horrenbestez, finantza-gastu guztiak ez dira beti kengarriak izanen. Finantza-gastuen kengarritasuna mugatzea baino gehiago, halere, aldi baterako egozpen-arautzat hartu da, gaur egun...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR