Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria d’11 de maig de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació mitjançant projectes que generin ocupació estable

SecciónIII. Altres disposicions i actes administratius
EmisorCONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Rango de LeyResolució

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social, es fa ressò de la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat aprovada el 13 de desembre de 2006 per l’Assemblea General de les Nacions Unides, que va suposar la consagració de l’enfocament de drets de les persones amb discapacitat a les quals considera com a subjectes titulars de drets, l’exercici ple i efectiu dels quals han de garantir els poders públics.

Entre els drets que les administracions públiques han de protegir de forma especialment intensa, hi figura el del treball, de manera que es preveu com a finalitat de la política d’ocupació augmentar les taxes d’activitat i d’ocupació i d’inserció laboral de les persones amb discapacitat. A aquest efecte, s’estableixen diversos tipus d’ocupació perquè les persones amb discapacitat puguin exercir el seu dret al treball, entre els quals figura l’ocupació protegida en centres especials d’ocupació, la regulació dels quals conté el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre.

La normativa estatal, per mitjà de l’Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d’octubre de 1998, preveu ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones discapacitades en centres especials d’ocupació amb l’objecte de consolidar les polítiques actives adreçades a treballadors amb discapacitat per lluitar contra la seva exclusió del mercat laboral. Entre els ajuts que s’hi preveuen figuren els adreçats a fomentar projectes generadors d’ocupació. L’Ordre ministerial de 16 d’octubre de 1998 esmentada es va adequar a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per mitjà de l’Ordre TAS/816/2005, de 21 de març, que la inclou en l’article 2e.

D’acord amb el Pla d’Acció de l’Estratègia Espanyola sobre discapacitat 2014-2020 aprovat pel Consell de Ministres el dia 12 de setembre de 2014, les estadístiques d’ocupació indiquen que les persones amb discapacitat, especialment les que presenten una discapacitat severa, tenen taxes d’activitat baixes i nivells d’ocupació molt baixos. Per això, resulta necessari donar prioritat a la contractació de persones amb aquest tipus de discapacitat respecte de la contractació de la resta de persones amb discapacitat, de manera que mentre la contractació de persones amb discapacitat severa es pot subvencionar amb el finançament del 100 % de la inversió o despesa subvencionable, sempre amb el límit de les quanties màximes que es preveuen, la contractació de la resta de persones amb discapacitat se subvenciona amb un màxim del 75 % de la inversió i/o despesa subvencionable amb el mateix límit indicat.

D’altra banda, amb l’objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional, va derogar en part l’Ordre TAS/816/2005 esmentada, de manera que exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d’aquestes persones en centres especials d’ocupació i estableix pel que fa al cas un règim de concessió directa, en aplicació de l’article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

El Reial decret 99/1996, de 26 de gener (BOE núm. 52, de 29 de febrer), va disposar el traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d’ajuts per a l’ocupació, incloent-hi la gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir aquests serveis i funcions per mitjà del Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).

L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació; en l’article 1.2, apartats 24 i 25, preveu que poden ser objecte de subvenció els projectes generadors d’ocupació estable per a treballadors minusvàlids desocupats en centres especials d’ocupació.

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria són compatibles amb el Mercat Comú perquè estam inclosos entre els prevists en el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels article 107 i 108 del Tractat (DOUE de 26 de juny de 2014).

Aquests ajuts s’han inclòs en l’objectiu IV, línia IV.3.5, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10).

El Consell de Govern, en la sessió del dia 20 d’abril de 2018, va acordar autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d’acord amb l’article10.2 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.

L’article 3 de l’Ordre de 4 de maig de 2005 abans esmentada disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d’aprovar, per mitjà d’una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts, que ha de ser aprovada per l’òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d’acord amb el que disposa el precepte abans esmentat i una vegada emès l’informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte i actuacions

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts i subvencions destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació, definits i regulats en l’article 43 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, i en el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament dels centres especials d’ocupació, mitjançant la promoció de projectes que generin ocupació estable per a persones amb discapacitat desocupades, per mitjà de la creació de centres especials d’ocupació o de l’ampliació de la plantilla dels que ja estiguin en funcionament. Aquest programa inclou les actuacions següents:

  1. Assistència tècnica per a la creació d’ocupació.

  2. Inversions fixes que comportin la creació de llocs de treball estable.

  3. Finançament parcial d’interessos de préstecs per a generació d’ocupació.

    Segon

    Bases reguladores

    Els ajuts i les subvencions concedits com a conseqüència de l’aprovació d’aquesta convocatòria es regeixen pel que disposa l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), i també per l’Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d’octubre de 1998 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió d’ajuts i de subvencions públics destinats al foment de la integració de persones minusvàlides en centres especials d’ocupació i treball autònom (BOE núm. 279, de 21 de novembre); per l’Ordre TAS/816/2005, de 21 de març, per la qual s’adeqüen al règim jurídic establert en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les normes reguladores de subvencions que concedeix el Servei Públic d’Ocupació Estatal en els àmbits d’ocupació i formació professional ocupacional (BOE núm. 78, d’1 d’abril), i pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril).

    Tercer

    Partides pressupostàries

    1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de set-cents cinquanta mil euros (750.000€), distribuïts amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts de l’any 2018 pels imports següents:

      — 19601 322A01 47000.00 18021 …… 300.000,00 €

      — 19601 322A01 48000.00 18021 …… 450.000,00 €

      L’assignació a cada una de les partides és vinculant per l’import total i no per cada partida.

    2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit inicialment assignat es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.

    3. Es fa constar que els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d’Ocupació Estatal del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social.

      Quart

      Àmbit temporal i territorial d’aplicació

    4. De conformitat amb la regla general que estableix l’article 3.6 de les bases reguladores, el termini per iniciar i dur a terme les activitats que es poden subvencionar comprèn des del 2 de desembre de 2017 fins a l’1 de desembre de 2018.

    5. Respecte de l’àmbit territorial, tan sols es poden concedir subvencions per a centres especials d’ocupació amb domicili i/o centre de treball a les Illes Balears.

      Cinquè

      Beneficiaris i requisits

    6. Poden ser beneficiàries de les subvencions les entitats titulars dels centres especials d’ocupació que figurin inscrits com a tals en el Registre de Centres Especials d’Ocupació de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, i també els centres esmentats, quan tinguin personalitat jurídica pròpia.

      A aquest efecte, els centres especials d’ocupació sense personalitat jurídica pròpia s’han de gestionar de manera diferenciada de la seva entitat titular i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR