Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 36.2 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció que li dóna la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32, d’1 de març), estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici d’allò que es preveu en l’article 149.1.30 de la Constitució, segons el qual correspon a l’Estat dictar les normes bàsiques per al desenvolupament de l’article 27 del text constitucional, a fi de garantir el compliment de les obligacions dels poders públics en aquesta matèria.

D’acord amb la disposició final sisena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, correspon al Govern de les Illes Balears dictar, en l’àmbit de les seves competències, les disposicions que siguin necessàries per a l’execució i per al desplegament de la Llei orgànica esmentada.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, ordena un sistema integrat de formació professional, qualificacions i acreditació que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives. L’article 9 d’aquesta Llei estableix que la formació professional comprèn el conjunt d’accions formatives que capaciten per a l’exercici qualificat de les diverses professions, l’accés a l’ocupació i la participació activa en la vida social, cultural i econòmica. Aquestes accions s’han d’inserir en el marc del sistema nacional de qualificacions i formació professional que es crea d’acord amb la Llei orgànica 5/2002. Així mateix, estableix que l’Administració General de l’Estat, i amb la consulta prèvia al Consell General de Formació Professional, determinarà els títols de formació professional i els certificats de professionalitat que constitueixen les ofertes de formació professional referides al Catàleg nacional de qualificacions professionals, que es crea en la mateixa Llei i es regula mitjançant el Reial decret 1128/2003, de 5 de setembre i modificacions posteriors. Aquestes ofertes tenen caràcter oficial i validesa en tot el territori de l’Estat i les han d’expedir l’Administració educativa i la laboral, respectivament.

Els articles 39 al 44 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), regulen els ensenyaments de formació professional. Aquests ensenyaments han de preparar els alumnes per a l’activitat en un camp professional i facilitar la seva adaptació a les modificacions laborals que es poden produir al llarg de la seva vida, com també han de contribuir al seu desenvolupament personal i a l’exercici d’una ciutadania democràtica.

D’acord amb les previsions de les lleis orgàniques esmentades, correspon al Govern de l’Estat, amb la consulta prèvia a les comunitats autònomes, establir les titulacions corresponents als estudis de formació professional, com també els aspectes bàsics del currículum de cadascuna d’aquestes mentre que les administracions educatives poden ampliar aquest currículum dins l’àmbit de les seves competències.

El primer desenvolupament de la Llei orgànica 2/2006 en matèria de formació professional del sistema educatiu es va fer mitjançant el Reial decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s’establia l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu.

La Llei 2/2011, de 4 de març, d’economia sostenible, i la Llei orgànica 4/2011, d’11 de març, complementària de la Llei d’economia sostenible, modifiquen, entre d’altres, la Llei orgànica 5/2002, de les qualificacions i la formació professional, i han introduït canvis normatius importants que han conduït l’Estat a dictar una nova regulació de la formació professional del sistema educatiu.

La nova regulació és el Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu. Aquest Reial decret integra en l’ordenació de la formació professional els mòduls professionals dels programes de qualificació professional inicial i els cursos d’especialització dels cicles formatius. Així mateix, amplia les possibilitats d’accés als diferents nivells dels ensenyaments de formació professional, regula el règim de convalidacions i exempcions, flexibilitza l’oferta formativa, dicta pautes per a la formació professional a distància i estableix altres disposicions en matèria d’informació i orientació professional i sobre altres aspectes.

Tot i que l’article 5 del Reial decret llei 14/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l’àmbit educatiu, ajorna l’aplicació de les disposicions que s’estableixen en el Reial decret 1147/2011 per al curs escolar 2014-2015, també preveu que les administracions educatives puguin avançar la implantació de les mesures que estimin oportunes en els cursos anteriors. Així, aquest Decret recull determinades mesures del Reial decret esmentat i en permet l’aplicació avançada en el territori de les Illes Balears.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, preveu mesures especials per a la formació permanent de les persones adultes, en concret, per millorar la seva qualificació professional o adquirir una preparació per a l’exercici d’altres professions. Aquesta finalitat ja es preveu en la Llei 4/2006 de 30 de març, d’educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears.

El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, té per objecte establir el procediment i els requisits per a l’avaluació i l’acreditació de les competències professionals adquirides per les persones mitjançant l’experiència laboral o per vies no formals de formació, com també determinar els efectes de l’avaluació i l’acreditació de les competències.

El Decret 96/2010, de 30 de juliol, pel qual es regulen els centres integrats de formació professional dins l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix que aquests centres poden impartir totes les ofertes formatives referides al Catàleg nacional de qualificacions professionals que condueixen a l’obtenció de títols de formació professional i certificats de professionalitat.

Tot aquest bagatge normatiu aconsella que el Govern de les Illes Balears derogui l’antic Decret 33/2001, de 23 de febrer, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a les Illes Balears, i dicti un decret nou capaç de fer front als requeriments de la formació professional actual. Aquest nou Decret és una passa més per a la consecució del sistema integrat de formació professional a les Illes Balears. S’hi estableix l’ordenació general de la formació professional i dels ensenyaments que en formen part, és a dir, els mòduls professionals específics dels programes de qualificació professional inicial, els cicles formatius de grau mitjà, els cicles formatius de grau superior i els cursos d’especialització que es dictin. També són objecte d’aquest Decret altres actuacions que faciliten a les persones la mobilitat, l’accés, la capitalització i la consecució d’itineraris formatius professionalitzadors, amb la voluntat d’articular un marc de formació obert i flexible que permeti donar respostes als reptes del nostre entorn, sempre tenint en compte les especificacions del Catàleg nacional de qualificacions professionals.

Aquest Decret ha de ser un instrument per afavorir l’aprenentatge al llarg de la vida i l’adaptació de la formació professional a les necessitats reals de la ciutadania i a l’evolució del mercat laboral de les Illes Balears. Per aconseguir-ho, la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats ha de mantenir canals de comunicació amb els sectors econòmics i productius implantats a la comunitat autònoma, amb la resta d’administracions públiques i amb els agents socials.

La flexibilitat que s’exigeix per a aquests ensenyaments i la seva vinculació amb el Catàleg nacional de qualificacions professionals comporta la necessitat d’establir una oferta modular flexible i oberta, que es pugui impartir en la modalitat presencial o a distància. Aquesta oferta ha de permetre incrementar el nivell de qualificació i formació dels ciutadans de les Illes Balears i els ha de facilitar la seva ocupabilitat i la mobilitat i la lliure circulació en el territori de la Unió Europea. Així mateix, ha d’afavorir la competitivitat de les empreses i el progrés personal i professional de les persones. Per tot això, és necessari que la formació professional fomenti el coneixement d’idiomes d’altres països de la Unió Europea, les tecnologies de la informació i la comunicació, el treball en equip, l’esperit emprenedor, la prevenció de riscs professionals, la igualtat entre homes i dones, la responsabilitat professional i social, la qualitat en els processos, la sostenibilitat i el respecte al medi ambient.

El règim lingüístic dels ensenyaments de formació professional es regeix pel Decret92/1997, de 4 de juliol, que...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR