Decret 31/2014, de 18 de juliol, pel qual es fixen els principis generals en matèria de plantacions i replantacions de vinya, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

I

El Reglament (CE) 1234/2007, del Consell, de 22 d’octubre, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s’estableixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (Reglament únic per a les OCM), deroga i substitueix tots els reglaments que el Consell ha adoptat des de l’establiment de la política agrícola comuna, en el marc de la creació de les organitzacions comunes de mercat per als productes o grups de productes agrícoles, amb la finalitat de simplificar l’entorn normatiu de la política agrícola comuna (PAC). Aquest Reglament ha estat modificat pel Reglament (CE) 491/2009 del Consell, de 25 de maig, que introdueix innovacions substancials en el sector vitivinícola.

En el marc del Reglament (CE) 479/2008 del Consell, de 29 d’abril, pel qual s’estableix l’organització comuna del mercat vitivinícola i es modifiquen els reglaments (CE) 1493/1999, (CE) 1782/2003, (CE) 1290/2005 i (CE) 3/2008 i es deroguen els reglaments (CEE) 2392/86 i (CE) 1493/1999, el capítol II del Reial decret 1244/2008, de 18 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, estableix les disposicions relatives a plantacions i replantacions de vinya, l’execució i el desplegament de les quals correspon a les comunitats autònomes, en els àmbits territorials respectius.

D’altra banda, el Reglament (CE) 436/2009 de la Comissió, de 26 de maig, estableix disposicions d’aplicació del Reglament (CE) 479/2008 del Consell pel que fa al registre vitícola, les declaracions obligatòries i la recopilació d’informació per al seguiment del mercat, els documents que acompanyen el transport de productes i els registres en el sector vitivinícola.

II

A l’àmbit estatal, la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i el vi, va establir definicions i regulacions sobre plantacions i drets de replantació, autoritzacions, transferències de drets, varietats, arrabassada de vinyes, reg, règim d’infraccions i sancions i altres mesures complementàries que s’han d’aplicar, sense perjudici del que estableixi la normativa comunitària.

Així mateix, el Reial decret 1303/2009, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola i pel qual es modifica el Reial decret 1244/2008, de 18 de juliol, compleix les obligacions que recull el Reglament (CE) 436/2009 desplegant les facultats normatives d’aplicació dels estats membres i establint els models amb les dades mínimes que han de contenir les declaracions del sector vitivinícola. Alhora el Reial decret 461/2011, d’1 d’abril, modificà el Reial decret 244/2009, de 27 de febrer, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport al sector vitivinícola espanyol; el Reial decret 1303/2009, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, i el Reial decret 1244/2008, de 18 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola.

III

Fins ara el control en matèria de plantacions i replantacions de vinya i del Registre Vitícola a les Illes Balears, l’establia l’Ordre del conseller d’Agricultura i Pesca de 25 d’abril de 2002 per la qual es regula l’aplicació de la normativa comunitària i estatal en matèria de plantacions i replantacions de vinya i del Registre Vitícola, mentre que les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola estaven regulades en el Reial decret 1303/2009, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola. Atès el temps que ha transcorregut des que aquesta Ordre va entrar en vigor, és necessària una nova regulació amb la finalitat d’adaptar-la a les noves necessitats i al nou marc normatiu actual de la Unió Europea i de l’Estat, establir les normes i els procediments aplicables en matèria de control del potencial de producció vitícola i del Registre Vitícola en l’àmbit de la comunitat autònoma de Illes Balears i incloure les declaracions obligatòries en un únic decret. En l’elaboració d’aquest Decret s’ha consultat el sector afectat i, molt especialment, els consells insulars.

IV

L’article 30.10 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d’agricultura i ramaderia, com també qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que en deriven. L’exercici d’aquestes competències s’ha de fer d’acord amb l’ordenació general de l’economia.

L’article 70.12 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears de 2007 reconeix l’agricultura com a competència pròpia dels consells insulars, dins la qual s’inclou el control del potencial de producció vitícola, però alhora l’article 58.3 permet que el Govern de les Illes Balears estableixi els principis generals sobre les competències pròpies dels consells insulars, sempre que els en garanteixi la potestat reglamentària.

Així mateix, la regulació d’aquesta matèria troba també fonament en els articles 72 i 84.2 de l’Estatut d’autonomia, mitjançant la previsió de normes complementàries o connexes, a l’efecte de coordinar l’activitat dels consells insulars en les competències que tenen atribuïdes com a pròpies i possibilitar prima facie l’execució correcta i mínima de la competència en aquesta matèria, d’acord amb l’interès general i per garantir la unitat i la plenitud de l’ordenament jurídic autonòmic i evitar llacunes legals. Aquestes disposicions, per tant, poden ser desplaçades a cada illa per la normativa que els consells insulars dictin en execució de les competències pròpies. La disposició final primera estableix la distribució del contingut dispositiu del Decret entre els principis generals, les normes connexes i les normes dictades a l’empara de la suprainsularitat.

En aquest marc competencial sorgeix l’oportunitat i la necessitat d’aprovar aquest Decret, en l’elaboració i la tramitació del qual el Govern ha disposat en tot moment de la participació dels consells insulars, als quals es garanteix l’exercici de la potestat reglamentària. El Decret estableix un marc jurídic bàsic aplicable a l’àmbit de les Illes Balears i els principis generals per a aquesta matèria, alhora que regula tot un seguit d’aspectes relatius al control del potencial de producció vitícola, que poden ser desplaçats per la normativa que, en l’exercici de les competències pròpies, aprovi cada consell insular (normes complementàries o connexes).

L’exposició de motius de la Llei 8/1999, de 12 d’abril, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca i artesania, estableix que a l’illa de Mallorca les competències en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca i artesania són titularitat del Govern de les Illes Balears, inclosa l’activitat registral. A més, l’article 3.11 d’aquesta Llei reserva al Govern de les Illes Balears la potestat relativa als registres interinsulars.

Mitjançant el Decret 5/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, es va determinar la composició del Govern i es va establir l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest procés es va completar mitjançant l’aprovació del Decret 15/2013, de 7 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D’acord amb l’article 2.8 a del Decret 6/2013, la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori exerceix les competències en la matèria objecte d’aquest Decret mitjançant la Direcció General de Medi Rural i Marí.

L’article 38.2 b de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, preveu l’habilitació dels consellers per dictar disposicions reglamentàries en les matèries pròpies dels seus departaments en el cas que ho autoritzi una llei o un decret de govern.

Per tot d’això, a proposta del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho deliberat el Consell de Govern en la sessió del dia 18 de juliol de 2014,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

L’objecte d’aquest Decret és fixar els principis generals en matèria de plantacions i replantacions de vinya, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, en desplegament de la normativa europea i estatal aplicables.

Article 2

Definicions

A efectes de l’aplicació d’aquest Decret, s’entén per:

  1. Titular de la vinya: persona física o jurídica, o agrupació de persones físiques o jurídiques, amb independència de la forma jurídica de l’agrupació o dels seus membres, que té els drets de plantació o replantació sobre el cultiu, bé com a conseqüència d’un dret de propietat, o bé perquè té atribuït un dret de disposició sobre el cultiu.

  2. Propietari: persona física o jurídica o agrupació de persones físiques o jurídiques, amb independència de la forma jurídica de l’agrupació o dels seus membres, que té el títol de propietat sobre la parcel·la on es troba la vinya.

  3. Cultivador o explotador: persona que obté el producte anual de la vinya, ja sigui perquè n’és el propietari o perquè té atribuït un dret d’ús sobre la vinya.

  4. Parcel·la de vinya: superfície contínua de terreny on un sol explotador cultiva vinya.

  5. Explotació: conjunt de parcel·les de vinya administrades per una persona física o jurídica o agrupació de persones físiques o jurídiques, amb independència de la forma jurídica de l’agrupació o dels seus membres, que s’ubica al territori de les Illes Balears.

  6. Arrabassada: eliminació total dels ceps d’una superfície plantada de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR