Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autónoma de les Illes Balears per a l’any 2014

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

El Tribunal Constitucional ha establert de manera reiterada que les lleis de pressuposts tenen una funció específica i constitucionalment definida, que és l’aprovació dels pressuposts generals, i que inclou la totalitat de les despeses i els ingressos del sector públic, com també la consignació de l’import dels beneficis fiscals que afecten els tributs. D’això es dedueix directament que la llei de pressuposts no pot contenir matèries alienes a la disciplina pressupostària, atès que això suposaria una restricció il·legítima de les competències del poder legislatiu. Això no obstant, com assenyala el Tribunal Constitucional, s’ha de tenir en compte que el caràcter temporal dels estats de despeses i d’ingressos de la llei de pressuposts no impedeix incloure-hi altres normes de caràcter indefinit, sempre que tenguin una relació directa amb els ingressos i les despeses, que responguin a criteris de política econòmica del Govern o que serveixin a una major intel·ligència o a una millor execució del pressupost. Aquest contingut eventual de la llei de pressuposts es justifica en el caràcter funcional d’aquesta llei, com a vehicle director de la política econòmica del sector públic, la qual cosa permet la introducció de disposicions normatives permanents que tenen com a finalitat ordenar l’acció i els objectius de la política econòmica i financera del Govern o, dit en altres paraules, que incideixen en la política d’ingressos o de despeses del sector públic o la condicionen.

D’acord amb això, s’elabora la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2014, que, juntament amb el Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la normativa de desplegament corresponent, constitueix el marc normatiu al qual s’ha d’ajustar l’activitat economicofinancera de la comunitat autònoma.

II

Els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2014 s’orienten a complir els principis de prudència financera, de transparència i d’eficiència en la gestió i l’assignació de recursos, en el marc de l’estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera. Les actuacions destinades a la prestació de serveis públics essencials, com ara l’assistència sanitària, l’educació i la protecció social, continuen sent els eixos bàsics dels pressuposts per a l’any 2014.

III

Aquesta llei de pressuposts s’estructura en set títols. El títol I, «Aprovació dels pressuposts i de les seves modificacions», recull la part essencial dels pressuposts i consta de quatre capítols. El capítol I conté tots els estats d’ingressos i de despeses del sector públic autonòmic. Els capítols II i III regulen, respectivament, la vinculació dels crèdits i les modificacions de crèdits que han d’operar durant l’exercici de 2014. I el capítol IV preveu el fons de contingència, al qual fa referència la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que s’ha de destinar a cobrir les despeses derivades de necessitats ineludibles no previstes en els pressuposts que puguin presentar-se al llarg de la seva vigència.

En tot cas, els estats de despeses dels pressuposts generals de la comunitat autònoma per a l’any 2014 tenen en compte el límit de despesa no financera aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 9 d’agost de 2013, en compliment del que disposa l’article 30 de la Llei Orgànica 2/2012, abans esmentada, per un import màxim de 3.162.414.590 euros.

El títol II, sota la rúbrica «Gestió del pressupost de despeses», regula els òrgans competents per a l’autorització i la disposició de la despesa i per al reconeixement de l’obligació. En aquest punt cal destacar la creació d’una nova secció, la secció 33, relativa als serveis comuns en matèria tecnològica, la gestió de la qual correspon al conseller d’Economia i Competitivitat, de manera que la resta de serveis comuns es mantenen en la secció 31, el titular de la qual continua sent el conseller d’Hisenda i Pressuposts.

En el títol III, «Despeses de personal i altres disposicions», es recullen, d’una banda i en el primer capítol, les normes reguladores del règim retributiu del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també dels membres del Govern, dels alts càrrecs i dels membres de la Sindicatura de Comptes. Aquest capítol es completa amb les normes relatives a les indemnitzacions per raó del servei i a l’oferta pública d’ocupació -oferta que s’haurà d’ajustar estrictament al que estableixi l’Estat, amb caràcter bàsic, en la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2014-, i amb la fixació del límit de les despeses de personal de la Universitat de les Illes Balears. En aquest sentit, cal destacar que es mantenen les retribucions corresponents als membres del Govern i a la resta d’alts càrrecs, sense incrementar-les, la qual cosa es fa extensiva als membres de la Sindicatura de Comptes i a tot el personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma i dels ens instrumentals dependents. D’altra banda, el capítol segon d’aquest títol recull diverses normes específiques en matèria de despeses, d’acord amb el que preveu la legislació sectorial, com ara, entre d’altres, el límit de despesa del servei públic de comunicació audiovisual o les regles per a la contractació, amb caràcter excepcional, de personal laboral temporal amb càrrec als crèdits d’inversions.

El títol IV, referent a la gestió del pressupost d’ingressos i altres normes en matèria tributària, consta de tres capítols, relatius, respectivament, a les operacions financeres, a l’actualització dels tributs propis i de les prestacions patrimonials de caràcter públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i a les mesures en matèria impositiva. Pel que fa al capítol relatiu a les operacions financeres, s’autoritza el Govern de les Illes Balears perquè pugui augmentar el deute, en el marc de la legislació sobre estabilitat pressupostària i sobre finançament de les comunitats autònomes, i es regulen els imports màxims dels avals que pot prestar la comunitat autònoma. Quant a les normes tributàries, s’estableix un nou règim específic pel que fa a la tributació de les transmissions patrimonials oneroses de vehicles, mitjançant un sistema de quanties fixes vinculades amb l’antiguitat del vehicle i l’emissió de diòxid de carbó; tot això sens perjudici d’altres mesures tributàries addicionals que impliquen la modificació de normes vigents i que, per això, es contenen en les disposicions finals de la llei.

El títol V inclou determinades normes relatives als ens instrumentals, a fi de regular certes relacions financeres internes amb l’Administració de la comunitat autònoma i de reordenar determinades entitats d’acord amb la legislació aplicable.

Els títols VI i VII regulen el tancament dels pressuposts i la informació que s’ha de trametre al Parlament de les Illes Balears, d’acord amb el que estableixen, respectivament, els articles 63.1 i 100 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

El contingut de la Llei de pressuposts es completa amb nou disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tretze disposicions finals. Aquestes disposicions recullen preceptes de diversa índole, que no tenen cabuda al llarg de l’articulat de la llei, però que constitueixen en tot cas un complement indispensable per a l’execució de la política econòmica i financera inherent a l’aprovació dels estats de despeses i d’ingressos que nodreixen aquests pressuposts generals, de conformitat amb la doctrina fixada pel Tribunal Constitucional en aquesta matèria.

Del conjunt del text articulat i de la resta de disposicions normatives de la llei, cal destacar, en essència, que es restringeixen, encara més, les condicions per a la tramitació d’expedients de despesa susceptibles de generar dèficit, com ara les generacions de crèdits -les quals es vinculen, com a regla general, al reconeixement del dret de cobrament corresponent i no tan sols a la simple previsió de l’ingrés-; que s’impulsa l’obtenció d’ingressos derivats de la prestació de serveis públics de caràcter divisible, mitjançant les modificacions pertinents en el règim de les taxes exigibles, a fi de complir amb el principi d’equivalència que estableix la Llei 2/1997, de 3 de juny, de taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears; i que es reforça la centralització de les operacions d’endeutament, de manera que les necessitats de passius financers de les entitats instrumentals de l’Administració de la comunitat autònoma es puguin satisfer per mitjà de préstecs reintegrables atorgats per aquesta administració, sense necessitat de recórrer en tot cas a l’endeutament amb entitats financeres.

Per acabar, en matèria tributària i per mitjà de les disposicions finals de modificació corresponents, s’afegeix un nou sistema alternatiu d’estimació objectiva dels saldos de cobrament dubtós en el cànon de sanejament d’aigües, com també de la quota corresponent als camps de golf, tot això amb efectes per a l’exercici fiscal de 2013; es corregeix en un punt la Llei 12/2012, de 26 de setembre, de mesures tributàries per a la reducció del dèficit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, pel que fa a delimitació dels epígrafs en l’impost sobre hidrocarburs; es modifiquen alguns elements quantitatius de determinats fets imposables integrats en la taxa fiscal sobre el joc, de manera que, en conjunt, es redueix la càrrega tributària efectiva per aquest concepte; es regulen i modifiquen diverses taxes de la comunitat autònoma, entre les quals cal destacar la introducció de noves bonificacions per a determinats col·lectius en l’emissió o la renovació de la targeta sanitària individual; es revisen determinats aspectes puntuals de la Llei 3/2008, de 14 d’abril, de creació i regulació de l’Agència Tributària de les Illes Balears, i es prorroga fins a l’1 de juliol de 2014 l’autorització que es conté en la disposició final tercera de la Llei 3/2012, de 30 d’abril, de mesures tributàries urgents, a fi que es pugui concloure, dins l’any 2014, el procediment -ja iniciat pel Govern de les Illes Balears- d’elaboració i aprovació d’un text refós de disposicions legals vigents en matèria de tributs cedits.

TÍTOL I

APROVACIÓ DELS PRESSUPOSTS I DE LES SEVES MODIFICACIONS

Capítol I

Crèdits i dotacions inicials i finançament

Article 1

Crèdits i dotacions inicials

  1. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de les entitats que en depenen, en els termes següents:

    1. Per a l’execució dels pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms per a l’exercici de 2014, s’aproven crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import de 3.140.460.212 euros, i del capítol econòmic 8 per un import de 34.700.206 euros.

      L’estimació dels drets econòmics que es preveu liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix a 2.762.078.927 euros, pel que fa als capítols 1 a 7, i a 0 euros, pel que fa al capítol 8.

    2. Per a l’amortització dels passius financers, s’aproven crèdits per a despeses del capítol 9 per un import de 675.773.100 euros.

    3. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de les entitats públiques empresarials a les quals es refereix l’article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de la resta d’entitats de dret públic creades per llei, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 345.061.740 euros, que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableix el Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    4. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de les societats mercantils públiques a les quals es refereix l’article 2.1.c) de la Llei 7/2010, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 50.651.015 euros, que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableix el Decret Legislatiu 1/2005.

    5. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de les fundacions del sector públic a les quals es refereix l’article 2.1.d) de la Llei 7/2010, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 61.846.893 euros, que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableix el Decret Legislatiu 1/2005.

    6. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 dels consorcis als quals es refereix l’article 2.1.e) de la Llei 7/2010, els estats de dotacions i de recursos dels quals ascendeixen a 74.922.922 euros, que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableix el Decret Legislatiu 1/2005.

  2. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, en els termes següents:

    1. Per a l’execució dels pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears per a l’exercici de 2014, s’aproven crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import d’1.165.818.296 euros. Per a l’amortització dels passius financers, s’aproven crèdits per a despeses del capítol 9 per un import de 2.181.704 euros.

    2. L’estimació dels drets econòmics que es preveu liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix, pel que fa als capítols 1 a 7, a 1.168.000.000 d’euros.

    3. Aquests estats de despeses i d’ingressos s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen el Decret Legislatiu 1/2005 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

  3. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2014 de l’Agència Tributària de les Illes Balears, amb uns crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import de 8.148.965 euros.

    L’estimació dels drets econòmics que es preveu liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix, pel que fa als capítols 1 a 7, a 8.148.965 euros.

    Aquests estats de despeses i d’ingressos s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen el Decret Legislatiu 1/2005 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

Article 2

Finançament dels crèdits inicials

  1. Els crèdits aprovats en virtut de les lletres a) i b) de l’article 1.1 anterior, per un import de 3.850.933.518 euros, s’han de finançar:

    1. Amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 8 de l’estat d’ingressos del pressupost de la comunitat autònoma, i que s’estimen en 2.762.078.927 euros.

    2. Amb els drets que es liquidin en el capítol 9 de l’estat d’ingressos del pressupost de la comunitat autònoma, d’acord amb el que estableix l’article 24.1 d’aquesta llei.

  2. Els crèdits aprovats en virtut de l’article 1.2.a) anterior, per un import de 1.168.000.000 d’euros, s’han de finançar amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 7 de l’estat d’ingressos del pressupost de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, i que s’estimen en 1.168.000.000 d’euros.

  3. Els crèdits aprovats en virtut de l’article 1.3 anterior, per un import de 8.148.965 euros, s’han de finançar amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 7 de l’estat d’ingressos del pressupost de l’Agència Tributària de les Illes Balears, i que s’estimen en 8.148.965 euros.

Article 3

Pressupost consolidat i beneficis fiscals

  1. D’acord amb el que estableixen els articles anteriors, els imports corresponents als estats de despeses i als estats d’ingressos consolidats de la comunitat autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l’Agència Tributària de les Illes Balears són els següents:

    1. Estats de despeses corresponents als capítols 1 a 7: 3.162.414.590 euros.

    2. Estats de despeses corresponents al capítol 8: 34.700.206 euros.

    3. Estats de despeses corresponents al capítol 9: 677.954.804 euros.

    4. Estats d’ingressos corresponents als capítols 1 a 7: 2.786.215.009 euros.

    5. Estats d’ingressos corresponents al capítol 8: 0 euros.

    6. Estats d’ingressos corresponents al capítol 9: 1.088.854.591 euros.

  2. L’import dels beneficis fiscals que afecten els tributs cedits totalment o parcialment per l’Estat a la comunitat autònoma de les Illes Balears i el cànon de sanejament d’aigües s’estima en 146.340.000 euros.

    Capítol II

    Vinculació dels crèdits i creació de noves aplicacions pressupostàries

Article 4

Vinculació dels crèdits

  1. En els pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels organismes autònoms que en depenen, els crèdits que formen els programes corresponents de despeses tenen caràcter limitador d’acord amb els diferents nivells de vinculació entre els crèdits, de conformitat amb les regles següents:

    1. Amb caràcter general, pel que fa al pressupost de despeses de la comunitat autònoma de les Illes Balears i al pressupost de despeses de l’Agència Tributària de les Illes Balears, la vinculació és orgànica a nivell de secció, funcional a nivell de programa i econòmica a nivell de capítol, llevat del capítol 1, que és a nivell de secció i capítol, i del capítol 6, que és a nivell de secció, programa i article.

      No obstant això, s’han d’aplicar preferentment les regles particulars següents:

      1a. Estan exclusivament vinculats entre si els crèdits del concepte 160, corresponents a quotes socials, i els crèdits del subconcepte 121.21, corresponents a sexennis.

      2a. Els crèdits corresponents a l’article 15 queden vinculats a nivell de secció i d’article.

    2. Quant al pressupost de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears, la vinculació és orgànica a nivell de centre gestor, funcional a nivell de funció i econòmica a nivell de capítol.

  2. En tot cas, i pel que fa a tots els pressuposts a què es refereix l’apartat 1 anterior, cal tenir en compte les normes addicionals següents:

    1. Els crèdits que corresponen a fons finalistes no poden quedar vinculats a uns altres que no tenguin aquest caràcter i la mateixa finalitat.

    2. Els crèdits ampliables no poden quedar vinculats a altres partides que no tenguin aquest caràcter.

    3. No poden quedar vinculats a altres crèdits els destinats al pagament de subvencions amb assignació nominativa en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears i de l’Agència Tributària de les Illes Balears.

Article 5

Habilitació i desglossament d’aplicacions pressupostàries

  1. En els supòsits en què la correcta imputació comptable dels ingressos o de les despeses exigeixi desglossar els crèdits aprovats en els pressuposts, el conseller d’Hisenda i Pressuposts pot autoritzar la creació de les aplicacions pressupostàries corresponents.

  2. No obstant això, l’aprovació dels expedients de modificacions pressupostàries implica, implícitament, l’aprovació de la creació de les aplicacions pressupostàries corresponents per a la correcta imputació comptable dels ingressos o de les despeses, d’acord amb la classificació orgànica, econòmica i funcional o per programes que correspongui en cada cas.

Capítol III

Modificacions de crèdits

Article 6

Crèdits ampliables

  1. Per a l’exercici de 2014, i sens perjudici del caràcter limitador dels crèdits establert amb caràcter general en l’article 4 d’aquesta llei, es poden ampliar crèdits, amb càrrec al resultat de l’exercici corrent, en els pressuposts de la comunitat autònoma, amb el compliment previ de les formalitats establertes o que s’estableixin, en els casos següents:

    1. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma.

    2. Els destinats al pagament de quotes socials a càrrec de l’ocupador (concepte 160).

    3. Els destinats al pagament de transferències corrents al Servei de Salut de les Illes Balears per al finançament de les modificacions pressupostàries relatives als crèdits següents:

      1r. Els destinats a fer efectiu el pagament de receptes mèdiques (subconcepte 489.00).

      2n. Els crèdits del capítol 1, llevat dels destinats al pagament de retribucions per antiguitat i dels crèdits de l’article 15.

      3r. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma.

    4. Els destinats a satisfer les despeses corresponents a les retribucions del personal docent dels centres públics (programa 422A), llevat dels destinats al pagament de retribucions per antiguitat, dels crèdits del subconcepte 121.21 i dels crèdits de l’article 15.

    5. Els destinats a satisfer les prestacions econòmiques directes previstes en la legislació sobre promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, imputables al fons finalista 23239 «Programa per a persones en situació de dependència».

    6. Els destinats al pagament de transferències corrents a l’Agència Tributària de les Illes Balears per al finançament de les modificacions pressupostàries relatives als crèdits següents:

      1r. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma.

      2n. Els crèdits del capítol 3.

    7. Els crèdits de la secció 34.

  2. Durant l’any 2014, la tramitació dels expedients d’ampliació de crèdits requereix l’autorització prèvia del Consell de Govern, mitjançant un acord a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i amb un informe previ del director general de Pressuposts i Finançament, explicatiu de la situació dels crèdits de la secció pressupostària corresponent.

Article 7

Incorporacions de crèdits i generacions de crèdits

  1. Per a l’exercici de 2014 se suspèn la vigència de l’article 52 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, llevat dels romanents de crèdits corresponents a fons finalistes als quals es refereix l’article 52.5 del text refós esmentat, que es poden incorporar per resolució expressa del conseller d’Hisenda i Pressuposts.

  2. En tot cas, la Mesa del Parlament de les Illes Balears i el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears poden incorporar en els seus pressuposts de l’exercici de 2014 els romanents de crèdits anul·lats al tancament de l’exercici de 2013, en el marc de les previsions que es contenen en els articles 52 i 53 del text refós abans esmentat.

  3. Excepcionalment, i a més dels supòsits prevists en l’article 51 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, també poden generar crèdit en el pressupost de despeses de l’Administració de la comunitat autònoma els ingressos procedents de les operacions d’endeutament subscrites d’acord amb la normativa estatal que regula els mecanismes extraordinaris de finançament per al pagament als proveïdors, a les quals es refereix l’article 24.2 d’aquesta llei. Els crèdits que es generin s’han de destinar a fer aportacions, en concepte de soci, fundador o partícip i amb càrrec al capítol 8, als ens del sector públic instrumental autonòmic per compte dels quals l’Administració de la comunitat autònoma hagi fet pagaments a favor dels proveïdors dels ens, sempre que aquests ens tenguin fons propis negatius o no disposin de liquiditat suficient, i fins a la quantia necessària per fer front a l’obligació de devolució a l’administració esmentada per raó de les quantitats abonades per aquesta administració als seus proveïdors.

Article 8

Normes especials en matèria de modificacions de crèdit

  1. La competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit entre centres gestors del Servei de Salut de les Illes Balears correspon al conseller de Salut, a proposta del director general del Servei de Salut.

  2. La competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit dins un mateix centre gestor del Servei de Salut de les Illes Balears correspon al director general d’aquest servei.

    Així mateix, la competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit en el pressupost de despeses de l’Agència Tributària de les Illes Balears correspon al director de l’Agència.

  3. Les limitacions a les transferències de crèdit en els pressuposts de la comunitat autònoma s’han de regir, amb caràcter general, pel que disposa l’article 50 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que disposa, amb caràcter específic, l’apartat 7 de la disposició transitòria vuitena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a què es refereix la disposició transitòria tercera de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    Capítol IV

    Fons de contingència

Article 9

Fons de contingència

  1. Es crea un fons de contingència en la secció 35, capítol 5, de l’estat de despeses dels pressuposts generals de la comunitat autònoma. Aquest fons s’ha de destinar, quan sigui procedent, a cobrir les necessitats ineludibles no previstes en el pressupost que puguin presentar-se al llarg de la seva vigència, d’acord amb el que estableix l’article 31 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

  2. S’autoritza el conseller d’Hisenda i Pressuposts per poder distribuir aquest fons de contingència entre les diferents seccions pressupostàries i aplicacions pressupostàries corresponents a la finalitat i la naturalesa econòmica de les despeses que hi hagin de ser imputades, a proposta del director general de Pressuposts i Finançament, i amb l’autorització prèvia del Consell de Govern.

  3. Als efectes del que estableixen els apartats anteriors, i d’acord amb l’article 54 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, el conseller d’Hisenda i Pressuposts ha d’aprovar els expedients de rectificacions de crèdits que siguin necessaris per augmentar les dotacions de les aplicacions pressupostàries en les quals s’hagin produït les noves necessitats de crèdit, i minorar el fons de contingència.

  4. Els romanents de crèdit del fons de contingència que no hagin estat utilitzats a 31 de desembre de 2014 no poden ser, en cap cas, objecte d’incorporació a l’exercici següent.

  5. Sens perjudici de les previsions que es contenen en els apartats anteriors d’aquest article, com també en el capítol III del títol I d’aquesta llei, els expedients de modificació de crèdit que es tramitin durant l’exercici de 2014 s’han de regir pel règim jurídic general establert en el capítol II del títol II del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

TÍTOL II

GESTIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES

Article 10

Autorització i disposició de la despesa

  1. Les competències en matèria d’autorització i de disposició de la despesa corresponen amb caràcter general i permanent als òrgans següents:

    1. A la Mesa del Parlament amb relació a la secció pressupostària 02-Parlament de les Illes Balears i la secció 06-Oficina de Transparència i Control del Patrimoni de Càrrecs Públics de les Illes Balears; al síndic major amb relació a la secció 03-Sindicatura de Comptes de les Illes Balears; i al president del Consell Audiovisual de les Illes Balears amb relació a la secció 07-Consell Audiovisual de les Illes Balears.

    2. Al president del Govern i al vicepresident i conseller de Presidència, indistintament, amb relació a la secció 11; als consellers amb relació a les seccions 12 a 19; al conseller d’Hisenda i Pressuposts amb relació a les seccions 31, 32 i 34; al conseller d’Economia i Competitivitat amb relació a la secció 33; a la consellera d’Administracions Públiques amb relació a la secció 36; i al president del Consell Consultiu de les Illes Balears amb relació a la secció 04.

    3. Als responsables dels organismes autònoms corresponents amb relació a les seccions pressupostàries 73, 76, 77 i 78.

    4. Al director general del Servei de Salut de les Illes Balears amb relació al pressupost de despeses d’aquesta entitat.

    5. Al director de l’Agència Tributària de les Illes Balears amb relació al pressupost de despeses d’aquesta entitat.

  2. No obstant això, cal sol·licitar l’autorització prèvia al Consell de Govern pel que fa a qualsevol expedient de despesa de quantia superior a 500.000 euros.

    En tot cas, cal sol·licitar l’autorització prèvia al Consell de Govern en els expedients de contractació relatius a acords marc que ultrapassin la quantia a què es refereix el paràgraf anterior, sens perjudici de l’autorització prèvia que també, si s’escau, calgui per als contractes que es derivin de l’acord marc i que superin la quantia esmentada.

  3. L’autorització prevista en l’apartat 2 anterior no és exigible en els supòsits següents:

    1. Les operacions relatives a les seccions pressupostàries a què es refereix l’apartat 1.a) anterior.

    2. Les operacions relatives a les seccions pressupostàries 31, 32 i 34, les de caràcter financer i tributari i els pagaments de les operacions no pressupostàries, que corresponen al conseller d’Hisenda i Pressuposts, com també les operacions relatives a la secció pressupostària 33, que corresponen al conseller d’Economia i Competitivitat, els quals han d’exercir totes les competències administratives que es derivin de la gestió dels crèdits assignats als programes de les seccions esmentades.

    3. Les operacions relatives a la secció pressupostària 36, que corresponen a la consellera d’Administracions Públiques.

    4. Les operacions relatives a despeses de les línies de subvenció del FEOGA-Garantia, del FEAGA i del FEADER regulades per la normativa comunitària i per les normes, concordants o de desplegament, estatals i autonòmiques, que corresponen, amb independència de la quantia, al conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o, si escau, als òrgans competents per a això d’acord amb aquestes normes.

    5. Les aportacions o transferències amb assignació nominativa en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears a favor dels ens instrumentals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  4. En els expedients de despesa derivats de l’adquisició de béns a títol onerós que regula la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l’òrgan competent en la matèria ha de fixar la partida pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa, amb excepció dels que impliquin despeses per un import superior a 500.000 euros, en els quals cal l’autorització prèvia del Consell de Govern, que també ha de fixar la partida pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa.

    L’òrgan competent per autoritzar i disposar la despesa en l’adquisició de béns a títol onerós és la persona titular de la secció pressupostària que inclogui els crèdits destinats a finançar l’operació, d’acord amb les resolucions dictades per l’òrgan competent en la matèria a què es refereix el paràgraf anterior.

  5. En els expedients de despesa derivats de la tramitació per la Central de Contractació de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears d’expedients de contractació d’obres, subministraments i serveis declarats de contractació centralitzada i no homologats, als quals es refereix l’article 12 del Decret 56/2012, de 13 de juliol, pel qual es crea la Central de Contractació, es regula la contractació centralitzada i es distribueixen competències en aquesta matèria en l’àmbit de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic autonòmic.

    L’òrgan competent en matèria de contractació centralitzada ha de fixar la partida pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa, amb excepció dels expedients que impliquin despeses per un import superior a 500.000 euros, en els quals cal l’autorització prèvia del Consell de Govern, que també ha de fixar la partida pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa.

    L’òrgan competent per autoritzar i disposar la despesa en els expedients de contractació d’obres, subministraments i serveis declarats de contractació centralitzada i no homologats és la persona titular de la secció pressupostària que inclogui els crèdits destinats a finançar l’operació, d’acord amb les resolucions dictades per l’òrgan competent en la matèria a què es refereix el paràgraf anterior.

  6. L’òrgan competent per autoritzar i disposar la despesa ho és també per dictar la resolució administrativa que doni lloc a aquesta despesa, excepte en els casos prevists en els apartats 4 i 5 d’aquest article i, en general, en la resta dels casos en què la competència per dictar la resolució esmentada estigui atribuïda per llei.

    La desconcentració, la delegació i, en general, els actes pels quals es transfereixen la titularitat o l’exercici de les competències esmentades en el paràgraf anterior s’entenen sempre referits a ambdues competències.

Article 11

Reconeixement de l’obligació

  1. Les competències en matèria de reconeixement de l’obligació corresponen, respectivament i sense limitació de quantia, a la Mesa del Parlament de les Illes Balears, al síndic major de Comptes, a la persona titular de cada secció pressupostària, al president del Consell Consultiu de les Illes Balears, al director de l’Agència Tributària de les Illes Balears i al director general del Servei de Salut de les Illes Balears o de l’organisme autònom a càrrec del qual s’hagi d’atendre l’obligació.

  2. No obstant això, les operacions relatives a les nòmines i les despeses de previsió social o assistencial del personal corresponen a la consellera d’Administracions Públiques, amb independència de les seccions a què s’apliquin, excepte les seccions 02-Parlament de les Illes Balears i 03-Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, i les que afectin nòmines del personal adscrit al servei d’educació no universitària, que corresponen a la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, o del personal adscrit al Servei de Salut de les Illes Balears i a l’Agència Tributària de les Illes Balears, que corresponen, respectivament, al director general del Servei i al director de l’Agència pel que fa a les nòmines que gestionen aquests ens.

El que disposa el paràgraf anterior s’ha d’entendre, pel que fa a l’Agència Tributària de les Illes Balears, sens perjudici de la col·laboració de l’Administració de la comunitat autònoma que preveu la disposició transitòria segona de la Llei 3/2008, de 14 de desembre, de creació i regulació de l’Agència Tributària de les Illes Balears.

TÍTOL III

DESPESES DE PERSONAL I ALTRES DISPOSICIONS

Capítol I

Despeses de personal

Article 12

Despeses del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens integrants del sector públic autonòmic

  1. Les retribucions del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens integrants del sector públic autonòmic de conformitat amb la delimitació que fa, a aquest efecte, la Llei 7/2010 o, si s’escau, la que faci amb caràcter bàsic la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2014, amb excepció del personal eventual, s’han de regir per les normes següents:

    1. Amb efectes d’1 de gener de 2014, les retribucions del personal esmentat no experimenten cap increment respecte de les de l’any 2013, en termes d’homogeneïtat per als dos períodes de comparació, tant pel que fa als efectius del personal com a l’antiguitat d’aquest personal.

      D’acord amb això, les retribucions dels funcionaris en concepte de sous, triennis i complement de destinació són les següents:

      1r. El sou i els triennis que corresponen al grup en què estigui classificat el cos o l’escala al qual pertany el funcionari o la funcionària, d’acord amb les quanties següents, en euros, referides a dotze mensualitats:

      Grup/Subgrup Llei 7/2007 Sou (€) Triennis (€)
      A1 A2 B C1 C2 Agrupacions professionals 13.308,60 11.507,76 10.059,24 8.640,24 7.191,00 6.581,64 511,80 417,24 366,24 315,72 214,80 161,64

      2n. El complement de destinació corresponent al nivell consolidat o al nivell del lloc de treball que ocupi el funcionari o la funcionària, d’acord amb les quanties següents, en euros, referides a dotze mensualitats:

      Nivell Import (€)
      30 11.625,00
      29 10.427,16
      28 9.988,80
      27 9.550,20
      26 8.378,40
      25 7.433,64
      24 6.995,04
      23 6.556,92
      22 6.118,18
      21 5.680,20
      20 5.276,40
      19 5.007,00
      18 4.737,48
      17 4.467,96
      16 4.199,16
      15 3.929,28
      14 3.660,12
      13 3.390,36
      12 3.120,84
      11 2.851,44
      10 2.582,28
      9 2.447,64
      8 2.312,52
      7 2.178,00
      6 2.043,24
      5 1.908,48
      4 1.706,52
      3 1.505,04
      2 1.302,84
      1 1.101,00

      3r. El complement específic que, si escau, estigui assignat al lloc de treball que ocupi el funcionari o la funcionària no experimenta cap increment respecte de les quanties corresponents a l’any 2013.

      El complement específic anual s’ha de percebre en catorze pagues iguals, de les quals dotze han de ser de percepció mensual i dues han de ser addicionals, del mateix import que una de mensual, en els mesos de juny i de desembre, respectivament.

    2. L’import de cadascuna de les dues pagues extraordinàries dels funcionaris en servei actiu als quals s’aplica el règim retributiu general ha d’incloure, a més de la quantia del complement de destinació o concepte equivalent mensual que correspongui, les quanties en concepte de sou i triennis que es recullen en el quadre següent:

      Grup/Subgrup Llei 7/2007 Sou (€) Triennis (€)
      A1 A2 B C1 C2 Agrupacions professionals 684,36 699,38 724,50 622,30 593,79 548,47 26,31 25,35 26,38 22,73 17,73 13,47

      Les pagues extraordinàries de la resta del personal sotmès a règim administratiu i estatutari que estigui en servei actiu han d’incorporar un percentatge de la retribució complementària equivalent al complement de destinació que percebin, de manera que arribi a una quantia individual semblant a la que resulti del que disposa el paràgraf anterior per als funcionaris en servei actiu als quals s’aplica el règim retributiu general.

      En cas que el complement de destinació o el concepte retributiu equivalent es meriti en catorze mensualitats, la quantia addicional definida en el paràgraf anterior s’ha de distribuir entre aquestes mensualitats.

    3. El que disposen les lletres anteriors s’ha d’entendre sens perjudici de les adequacions retributives que, amb caràcter singular i excepcional, siguin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d’efectius assignats a cada programa o pel grau de consecució dels objectius que s’estableixin.

      Així mateix, les retribucions del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma que, al llarg de l’any, sigui adscrit a una altra plaça de les previstes en la relació de llocs de treball, han de ser objecte de revisió d’acord amb les especificacions del nou lloc a què s’adscrigui.

    4. Tots els acords, els convenis o els pactes que impliquin creixements retributius superiors a les quanties que estableixen aquest article o les normes que el despleguin s’hi han d’adequar oportunament. En cas contrari, són inaplicables les clàusules o normes que s’hi oposin. En tot cas, l’aprovació de qualsevol d’aquests instruments requereix que s’emeti un informe previ i favorable de la Direcció General de Pressuposts i Finançament.

  2. Les retribucions del personal laboral al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears són les que es determinen mitjançant la negociació col·lectiva, de conformitat amb els criteris que amb aquesta finalitat s’estableixen en l’apartat 1 d’aquest article, els quals s’han de fer extensius al personal al servei de la resta d’ens integrants del sector públic autonòmic, inclòs el personal laboral contractat sota la modalitat d’alta direcció, i de conformitat amb la resta de normes de rang legal aplicables, particularment les que es contenen en la Llei 7/2010 i en els articles 26.1 i 28.1 i en la disposició addicional novena del Decret Llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques.

    D’acord amb això, els contractes i la resta d’instruments jurídics que estableixin les retribucions d’aquest personal s’hi han d’adequar oportunament.

  3. Als efectes d’aquesta llei, s’entén per massa salarial del personal laboral el conjunt de retribucions salarials i extrasalarials i les despeses d’acció social.

  4. Així mateix, i per a l’any 2014, es mantenen les mateixes quanties que s’estableixen en els apartats 2.1, 2.2 i 2.4 de la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2013, en relació amb els límits retributius aplicables a cada un dels grups de classificació professional del personal laboral al servei dels ens del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 13

Retribucions dels membres del Govern de les Illes Balears, dels alts càrrecs, del personal eventual i dels membres de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears

  1. Amb caràcter general i per a l’any 2014, les retribucions dels membres del Govern i dels alts càrrecs a què es refereix l’article 2.2 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també del personal eventual i dels membres de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, no experimenten cap increment respecte de les retribucions corresponents a l’any 2013.

  2. D’acord amb això, les retribucions per a l’any 2014 dels membres del Govern i dels alts càrrecs que s’esmenten tot seguit, sens perjudici de les que corresponguin pel concepte d’antiguitat, es fixen en les quanties de sou següents, referides a catorze mensualitats:

    1. President de les Illes Balears: 65.584,63 euros.

    2. Consellers del Govern de les Illes Balears: 57.882,37 euros.

  3. Les retribucions per a l’any 2014 dels secretaris generals, dels directors generals i dels alts càrrecs assimilats, sens perjudici de les que corresponguin pel concepte d’antiguitat, es fixen en les quanties de sou, de complement de destinació i de complement específic anual següents, referides a dotze mensualitats:

    1. Sou: 14.393,37 euros.

    2. Complement de destinació: 13.964,84 euros.

    3. Complement específic: 20.379,87 euros.

    Quant a les retribucions de l’interventor general de la comunitat autònoma de les Illes Balears i del director general del Servei de Salut de les Illes Balears, el complement específic que els correspon com a alts càrrecs s’ha d’augmentar en la quantia de 25.854 euros.

    Les dues pagues extraordinàries són d’una mensualitat del sou, triennis i complement de destinació.

  4. Les retribucions per a l’any 2014 dels membres de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, sens perjudici de les que corresponguin pel concepte d’antiguitat, es fixen en les quanties de sou següents, referides a catorze mensualitats:

    1. Síndics de Comptes: 89.328,86 euros.

    2. Secretària general: 69.434,88 euros.

  5. Les retribucions de la resta d’alts càrrecs, inclosos o no en l’article 2 de la Llei 2/1996, com també les retribucions del personal eventual al servei de l’Administració de la comunitat autònoma i, si n’és el cas, al servei de les entitats que, de conformitat amb la delimitació que en fa l’article 12.1 d’aquesta llei, integren el sector públic autonòmic, no s’han d’incrementar respecte de les corresponents a l’any 2013, segons l’instrument jurídic determinant de la retribució en cada cas i la resta de normes de rang legal aplicables.

    D’acord amb això, els contractes i la resta d’instruments jurídics que estableixin les retribucions d’aquests càrrecs s’hi han d’adequar oportunament.

Article 14

Indemnitzacions per raó del servei dels membres del Govern i dels alts càrrecs

  1. El règim d’indemnitzacions per les despeses de desplaçament dels membres del Govern de les Illes Balears i dels alts càrrecs amb motiu dels seus viatges oficials o per raó del servei és el següent:

    1. Les despeses de desplaçament, transport, manutenció i estada fora del municipi del lloc de treball s’han de rescabalar per la quantia exacta, fins i tot en el cas de desplaçaments extrainsulars.

    2. El pagament d’aquestes despeses s’ha de fer amb la justificació prèvia de la despesa corresponent.

  2. Els membres del Govern de les Illes Balears, els alts càrrecs i el personal eventual que siguin residents a les illes de Menorca, Eivissa o Formentera en el moment del seu nomenament, i mentre mantenguin aquesta residència, tenen dret a percebre una indemnització pel cost de la seva residència temporal a l’illa de Mallorca.

    Així mateix, tenen dret a percebre aquesta indemnització els òrgans superiors i directius de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears que en el moment del seu nomenament residissin fora de les Illes Balears, i mentre mantenguin aquesta residència, pel cost de la seva residència temporal a l’illa de Mallorca.

    La quantia de la indemnització esmentada és de 22.000 euros i s’ha de percebre en dotze mensualitats.

    La residència temporal a l’illa de Mallorca s’ha d’acreditar mitjançant una declaració de la persona interessada, a la qual s’ha d’adjuntar el certificat corresponent d’estar empadronada a les illes de Menorca, Eivissa o Formentera o, si s’escau, fora de les Illes Balears.

    En el cas que els perceptors de la indemnització que regula aquest apartat traslladin la seva residència definitiva a l’illa de Mallorca, han de comunicar aquesta circumstància a la secretaria general de la conselleria en la qual exerceixin les seves funcions i, en tot cas, perden el dret a percebre la indemnització.

  3. Els membres del Govern de les Illes Balears i els alts càrrecs que siguin residents a les Illes Balears en el moment que siguin nomenats per ocupar un càrrec amb destí fora de les Illes Balears, i mentre mantenguin la seva residència a les Illes Balears, tenen dret a percebre una indemnització pel cost de la seva residència temporal fora de les Illes Balears. La quantia d’aquesta indemnització per a l’any 2014 és l’esmentada en l’apartat anterior multiplicada pel coeficient 1,5, i s’ha de percebre en les mateixes condicions que estableix l’apartat esmentat.

  4. Els membres del Govern de les Illes Balears que no tenguin la condició de diputats són creditors de les mateixes percepcions que, per raó de l’assistència a les sessions del Parlament de les Illes Balears, acreditin els diputats d’aquesta institució. Aquestes percepcions s’han d’abonar pel que fa a les sessions a les quals, havent estat formalment convocats, hagin assistit.

Article 15

Indemnitzacions per raó del servei: règim general i supòsits específics

  1. Les indemnitzacions per raó del servei del personal de la comunitat autònoma s’han de regir pel Decret 54/2002, de 12 d’abril, pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’administració autonòmica de les Illes Balears, la quantia de les quals, amb relació a les de l’any 2013, no experimenta cap increment. Aquesta normativa és igualment aplicable al personal eventual al servei de la comunitat autònoma que, d’acord amb el que disposa l’apartat 1 de la disposició addicional segona de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern de les Illes Balears i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, no tengui la consideració d’alt càrrec.

    Així mateix, les indemnitzacions o els abonaments de despeses al personal al servei de les entitats que, de conformitat amb la delimitació que en fa l’article 12.1 d’aquesta llei, integren el sector públic autonòmic tampoc no poden experimentar cap increment.

  2. Les despeses de desplaçament i les dietes dels membres de la Comissió Tècnica Interinsular han de ser ateses amb càrrec als crèdits de la secció pressupostària 02-Parlament de les Illes Balears.

  3. Els membres representants de la comunitat autònoma de les Illes Balears a la Comissió Mixta de Transferències prevista en la disposició transitòria primera de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears percebran, prestin o no serveis en aquesta comunitat autònoma, les indemnitzacions per assistència i, si cal, les dietes i el rescabalament de les despeses de viatge i d’allotjament que corresponguin, en els mateixos termes i quantia que les previstes per l’assistència a sessions dels òrgans col·legiats de l’Administració de la comunitat autònoma en el Decret 54/2002. Les mateixes indemnitzacions per assistència, i, si n’és el cas, dietes i rescabalament de les despeses corresponents, percebran els representants del Govern de les Illes Balears a la Comissió Mixta de Transferències Govern-consells insulars a què es refereix la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears.

    Pel que fa a les indemnitzacions o percepcions per raó de l’assistència a sessions de la resta d’òrgans col·legiats de l’Administració de la comunitat autònoma que es puguin preveure en les ordres dels consellers a què es refereix l’article 35.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aquestes indemnitzacions o percepcions s’han de regir igualment pel que disposa l’article 30 del Decret 54/2002, d’acord amb el que estableix el segon paràgraf de l’article 15.3 de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2013.

  4. D’acord amb l’article 15 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears, els membres del Consell Consultiu han de percebre l’any 2014 una indemnització per assistència a les sessions que tenguin lloc per a l’estudi i l’elaboració de dictàmens a raó de 641,35 euros per assistència.

  5. Durant l’any 2014, la quantia de les percepcions per assistència a les sessions dels òrgans col·legiats de direcció dels ens que integren el sector públic instrumental de la comunitat autònoma s’han de regir pel que disposa l’article 15.5 de la Llei 15/2012.

Article 16

Oferta pública d’ocupació

  1. Durant l’any 2014, i sens perjudici del que disposa l’apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l’Administració de la comunitat autònoma i de les entitats que integren el sector públic autonòmic, com també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals s’han de concentrar, s’ha de fer de conformitat amb la delimitació que faci la normativa bàsica que contengui la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2014. Dins aquest límit, l’oferta pública ha d’incloure les places corresponents a llocs de treball ocupats per personal funcionari interí nomenat o laboral temporal contractat en l’exercici anterior amb excepció dels llocs que estiguin reservats o que estiguin inclosos en processos de provisió, o que es decideixi amortitzar.

    Sens perjudici de les limitacions inherents a les disponibilitats pressupostàries, i llevat que la normativa bàsica estatal estableixi una altra cosa, no computen en el límit anterior les places que, si s’escau, s’indiquin en la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2014 amb caràcter bàsic, les places corresponents a processos de consolidació d’ocupació que dugui a terme l’Administració de la comunitat autònoma, ni, en cap cas, les convocatòries que derivin d’ofertes públiques d’ocupació d’anys anteriors.

    En tot cas, les convocatòries de places vacants de personal funcionari, de personal estatutari i de personal laboral de l’Administració de la comunitat autònoma i de les entitats que integren el sector públic autonòmic requereixen els informes previs del director general de Pressuposts i Finançament i del director general de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, els quals s’han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes pressupostaris i de legalitat aplicables, a sol·licitud motivada de l’òrgan directiu competent per raó de la matèria.

  2. Durant l’any 2014, se suspenen el nomenament de nou personal funcionari interí i la pròrroga del nomenament dels funcionaris interins adscrits a programes temporals o nomenats per subvenir a necessitats urgents, com també el nomenament de personal estatutari temporal i la contractació de personal laboral temporal a l’Administració de la comunitat autònoma, als seus organismes autònoms i a la resta d’ens que integren el sector públic instrumental autonòmic.

    Això no obstant, en els casos en què aquesta suspensió pugui suposar un perjudici en la prestació dels serveis que siguin competència de la comunitat autònoma i se’n justifiqui una necessitat urgent i inajornable, es poden autoritzar, amb els informes previs a què es refereix el darrer paràgraf d’aquest apartat, el nomenament de personal funcionari interí i de personal estatutari temporal, com també la contractació de personal laboral temporal, a l’Administració de la comunitat autònoma, als seus organismes autònoms i a la resta d’ens que integren el sector públic instrumental autonòmic, tot tenint en compte, així mateix, la incidència econòmica en cada cas.

    Així mateix, en queden exceptuats els nomenaments i les contractacions, i les seves pròrrogues, de personal funcionari interí, de personal estatutari temporal o de personal laboral nomenat o contractat per a l’execució de programes temporals que siguin conseqüència d’un conveni de col·laboració entre administracions públiques o que estiguin finançats amb alguna subvenció ja aprovada, sempre que en ambdós casos quedi garantit el finançament extern complet durant la durada del nomenament o del contracte.

    També en queden exceptuades les contractacions -i les pròrrogues- de personal laboral temporal en els casos següents:

    1. Quan tenguin lloc per al desenvolupament de tasques d’investigació dins projectes d’investigació científica, sempre que quedi acreditat que el projecte d’investigació s’ha de finançar íntegrament amb fons externs.

    2. Quan es formalitzin per donar compliment al que estableix la normativa laboral vigent en casos de jubilació parcial o de jubilació anticipada als 64 anys d’edat.

    La contractació de personal laboral temporal i el nomenament de funcionaris interins i de personal estatutari temporal en les condicions que estableixen els paràgrafs anteriors, com també, si s’escau, les convocatòries que es dictin per cobrir aquests llocs de treball, requereixen els informes previs del director general de Pressuposts i Finançament i del director general de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, els quals s’han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes pressupostaris i de legalitat aplicables, a sol·licitud motivada de l’òrgan directiu competent per raó de la matèria.

  3. En tot cas, les places corresponents als nomenaments de personal funcionari interí per vacant i les contractacions de personal laboral interí per vacant computen a l’efecte de complir el límit màxim de la taxa de reposició d’efectius en l’oferta pública d’ocupació corresponent al mateix any en què es produeixin i, si no és possible, en l’oferta pública d’ocupació següent.

Article 17

Despeses de personal de la Universitat de les Illes Balears

  1. El cost del personal docent i no docent de la Universitat de les Illes Balears, sense incloure-hi els triennis ni els costs de la Seguretat Social a càrrec de l’ocupador, és el que s’indica tot seguit:

    1. Personal docent: 38.885.818,99 euros.

    2. Personal no docent: 15.539.958,40 euros.

  2. La Universitat de les Illes Balears pot ampliar els crèdits del capítol 1 del seu pressupost de despeses per l’import dels triennis que es meritin o dels augments del cost de la Seguretat Social a càrrec de l’ocupador.

    Capítol II

    Altres normes en matèria de despeses

Article 18

Fons de col·laboració econòmica amb les entitats locals

  1. Per a l’any 2014, el percentatge mínim a què es refereix l’article 205.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, és del 0,3%.

  2. Així mateix, per a l’any 2014, se suspèn l’aplicació de la norma que es conté en el punt quart de l’article 205.3.b) de la Llei 20/2006.

Article 19

Límit màxim de despesa del servei públic de comunicació audiovisual per a l’any 2014

D’acord amb el que preveu l’article 29 de la Llei 5/2013, d’1 d’octubre, audiovisual de les Illes Balears, el límit màxim de despesa anual, en l’exercici de 2014, per al finançament del servei públic de comunicació audiovisual és de 32.100.000 euros, corresponent als crèdits per transferències de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears a favor de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, sens perjudici de les generacions de crèdit que, durant l’exercici de 2014, puguin tenir lloc per raó del que preveu l’article 7.3 d’aquesta llei, les quals no s’han de computar a l’efecte d’aquest límit.

Article 20

Suspensió per a l’any 2014 de l’actualització de quanties a favor dels consells insulars

  1. Queda sense efecte l’actualització de les quantitats a favor dels consells insulars que, per a l’any 2014, resulti de l’aplicació de les regles d’actualització previstes en la Llei 2/2002, de 3 d’abril, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, en les lleis d’atribució o de delegació de competències, o en els decrets de traspassos de funcions i de serveis als consells insulars.

  2. Així mateix, per a l’any 2014, queda sense efecte l’actualització de l’import a favor del Consell Insular d’Eivissa per al manteniment del centre sanitari no psiquiàtric denominat Can Serres, a què es refereix la disposició addicional cinquena de la Llei 12/2005, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2006, i les quantitats que es transfereixen al Consell Insular de Mallorca com a conseqüència de la subscripció dels convenis a què es refereix la disposició addicional catorzena de la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública.

  3. Tot el que estableixen els apartats anteriors d’aquest article s’ha d’entendre sens perjudici del que disposi la nova llei reguladora del sistema de finançament definitiu dels consells insulars que, d’acord amb el que preveu la disposició addicional tercera d’aquesta llei, es pugui aprovar l’any 2014.

Article 21

Nomenament de personal funcionari interí de programa i contractació de personal laboral temporal amb càrrec als crèdits d’inversions

  1. Excepcionalment, l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els organismes autònoms poden formalitzar durant l’any 2014, amb càrrec als crèdits d’inversions respectius, nomenaments de personal funcionari interí de programa o contractacions de personal laboral de caràcter temporal per desenvolupar programes temporals vinculats a l’execució d’obres o la realització de serveis, sempre que concorrin tots els requisits que estableix l'article 16.2 d'aquesta llei, com també els requisits addicionals següents:

    1. Que el nomenament o la contractació tengui com a objecte l’execució d’obres o la realització de serveis que tenguin la naturalesa d’inversions.

    2. Que les obres o els serveis corresponguin a inversions previstes i aprovades en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    3. Que les obres o els serveis no puguin ser executats amb el personal de la plantilla i no hi hagi disponibilitat suficient en el crèdit pressupostari destinat al nomenament o a la contractació de personal.

  2. El nomenament o la contractació pot excedir l’exercici pressupostari quan es tracti de programes de desenvolupament d’obres o serveis que hagin d’excedir l’exercici esmentat i corresponguin a projectes d’inversió de caràcter pluriennal que compleixin els requisits que estableixen els articles 55 a 57 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

  3. Sens perjudici dels informes previs del director general de Pressuposts i Finançament i del director general de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis que exigeix l'article 16.2 d'aquesta llei, els nomenaments o les contractacions han de ser informats també, amb caràcter previ a la formalització del nomenament o del contracte, pel servei jurídic de la conselleria o de l’organisme autònom corresponent; informes que, en especial, s’han de pronunciar sobre el compliment dels requisits que preveu aquest article i sobre la idoneïtat de la modalitat de nomenament o de contractació proposada, atenent les previsions establertes en els articles 15 a 18 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears.

  4. Els nomenaments i els contractes regulats en aquest article han de ser objecte de fiscalització prèvia en els casos en què aquesta resulti preceptiva, de conformitat amb el que disposen els articles 82 i següents del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    A aquests efectes, els crèdits d’inversions s’han d’entendre adequats per al nomenament de personal funcionari interí de programa o per a la contractació de personal laboral temporal si no hi ha crèdit suficient per a això en el concepte pressupostari destinat específicament a la finalitat esmentada.

    TÍTOL IV

    GESTIÓ DEL PRESSUPOST D’INGRESSOS I ALTRES NORMES EN MATÈRIA TRIBUTÀRIA

    Capítol I

    Operacions financeres

Article 22

Normes generals aplicables a l’endeutament del sector públic de la comunitat autònoma

  1. L’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la resta d’ens a què es refereix l’apartat 3 d’aquest article poden recórrer a l’endeutament a curt i a llarg termini fins a l’import que garanteixi el compliment efectiu de la normativa reguladora de l’estabilitat pressupostària, tenint en compte, a més, el que disposen els apartats següents d’aquest article, com també els articles 23 i 24 d’aquesta llei.

  2. L’endeutament de la comunitat autònoma s’ha de fer d’acord amb els requisits i les condicions que assenyalen l’article 132 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears; la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes; el text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny; com també la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

    La intervenció de fedatari públic només és preceptiva quan així ho disposi expressament la legislació aplicable. En tot cas, no és preceptiva per a les operacions d’apel·lació al crèdit privat ni per a operacions amb pagarés.

  3. Sens perjudici del que estableixen els articles 11 i 12 de la Llei 7/2010, com també l’apartat següent d’aquest article, les entitats públiques empresarials i la resta d’entitats de dret públic, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de comunicar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni les operacions d’endeutament a curt i a llarg termini i les de tresoreria que pretenguin concertar, i han d’obtenir l’autorització prèvia del conseller d’Hisenda i Pressuposts pel que fa a les operacions que es considerin deute de la comunitat autònoma als efectes del Reglament (CE) núm. 479/2009 del Consell, de 25 de maig de 2009, relatiu a l’aplicació del Protocol sobre el procediment aplicable en cas de dèficit excessiu, annex al Tractat Constitutiu de la Comunitat Europea.

    L’atorgament de l’autorització esmentada ha de tenir en compte, en tot cas, els límits que es derivin de les autoritzacions que atorguin a la comunitat autònoma els òrgans competents de l’Administració de l’Estat en el marc de la Llei Orgànica 8/1980 i de la Llei Orgànica 2/2012.

    El mateix règim s’ha d’aplicar a la resta d’ens que, d’acord amb la normativa reguladora de l’estabilitat pressupostària i del Sistema europeu de comptes nacionals i regionals, s’incloguin en el sector d’administracions públiques i consolidin el seu endeutament amb el de la comunitat autònoma de les Illes Balears, encara que no formin part del sector públic autonòmic a què es refereix l’article 1.3 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    Així mateix, tots aquests ens han d’informar la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni de les operacions d’endeutament i de tresoreria que formalitzin i de les disposicions de fons que efectuïn, com també, pel que fa a les operacions d’endeutament, de l’aplicació dels fons corresponents.

  4. Les necessitats de finançament aliè de les entitats públiques empresarials i la resta d’entitats de dret públic, de les societats mercantils públiques, de les fundacions del sector públic i dels consorcis s’han de cobrir, amb caràcter general, per mitjà dels préstecs que preveu l’article 26 d’aquesta llei, sens perjudici que, excepcionalment, puguin concertar operacions de crèdit amb entitats financeres en els termes que preveuen els apartats anteriors d’aquest article i, en el cas d’operacions a llarg termini, amb el límit a què fa referència l’article 24.6 d’aquesta mateixa llei.

  5. En el mes següent a l’aprovació del pressupost, les entitats públiques empresarials i la resta d’entitats de dret públic, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de trametre a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, d’acord amb l’article 11.4 de la Llei 7/2010, un pla financer anual d’ingressos i de despeses, amb detall mensual, que ha de recollir els projectes prevists en els pressuposts corresponents que es proposin finançar amb el producte de les operacions d’endeutament.

Article 23

Operacions de crèdit a curt termini

  1. El Govern de les Illes Balears pot dur a terme les operacions de tresoreria que preveu l’article 29.1 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sempre que la quantia no superi el 30% dels crèdits consignats en els estats de despeses autoritzats en virtut dels articles 1.1.a), 1.2.a) i 1.3 d’aquesta llei.

  2. En tot cas, l’import de les operacions de tresoreria que formalitzi el Govern de les Illes Balears, directament o per mitjà de l’Agència Tributària de les Illes Balears, a fi d’anticipar la presumible recaptació dels drets dels ens locals de les Illes Balears que hagin delegat o encarregat la gestió recaptadora dels seus ingressos, no s’ha de computar als efectes del límit quantitatiu que preveu l’apartat anterior.

Article 24

Operacions de crèdit a llarg termini

  1. S’autoritza el Govern perquè, a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts, emeti deute públic o concerti operacions de crèdit per al finançament dels crèdits a què es refereix l’article 2.1 d’aquesta llei, amb un termini de reemborsament superior a l’any, i en determini les característiques, amb la limitació d’augmentar l’endeutament al tancament de l’exercici fins a un import màxim de 378.381.285 euros respecte del saldo de l’endeutament a dia 1 de gener de 2014.

    Aquest límit ha de ser efectiu al tancament de l’exercici i es pot sobrepassar al llarg de l’any en curs.

  2. Així mateix, s’autoritza el Govern de les Illes Balears perquè, a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts, emeti deute públic o concerti operacions de crèdit a llarg termini, en els termes que s’estableixen en la normativa reguladora de l’estabilitat pressupostària i del Sistema europeu de comptes nacionals i regionals, fins a l’import màxim autoritzat per l’Estat.

    Igualment, s’autoritza el Govern de les Illes Balears perquè, a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts, emeti deute públic o concerti operacions de crèdit a llarg termini relatives als mecanismes extraordinaris de finançament que pugui habilitar l’Administració de l’Estat al llarg de l’exercici de 2014, com també perquè concerti operacions de crèdit amb el Banc Europeu d’Inversions, autoritzades per l’Estat, en el marc de programes de finançament a favor de petites i mitjanes empreses.

  3. L’endeutament autoritzat en virtut dels apartats 1 i 2 anteriors que no hagi acordat el Consell de Govern o que no s’hagi formalitzat dia 31 de desembre de 2014 es pot dur a terme l’any següent, i s’ha d’imputar en tot cas a l’autorització legal corresponent a l’any 2014, amb la comptabilització del dret de cobrament corresponent en el pressupost d’ingressos de l’any 2014.

  4. En tot cas, el Consell de Govern pot acordar la concertació de crèdits pont o d’operacions de crèdit a curt termini, els quals s’han de cancel·lar en el moment en què es formalitzi definitivament l’endeutament a llarg termini autoritzat.

    L’import d’aquests crèdits no s’ha de computar als efectes dels límits quantitatius que estableix l’article 23 d’aquesta llei per a les operacions de tresoreria.

  5. El Govern de les Illes Balears pot concertar derivats financers o de cobertura de riscs sobre el deute viu de les operacions d’endeutament formalitzades. El resultat d’aquestes operacions s’ha de comptabilitzar transitòriament en comptes no pressupostaris i, posteriorment, en el pressupost de despeses o d’ingressos per l’import del saldo que resulti de totes les operacions de cobertura.

  6. Altrament, durant l’any 2014, les entitats públiques empresarials i la resta d’entitats de dret públic, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis poden formalitzar operacions de crèdit a llarg termini, sempre que no impliquin un increment de l’endeutament net de l’entitat corresponent a l’1 de gener de 2014 i es verifiquin les condicions i els requisits que s’estableixen en l’article 22 d’aquesta llei.

Article 25

Avals

  1. Al llarg de l’exercici de 2014 el Govern de les Illes Balears pot concedir avals, amb caràcter solidari i amb renúncia expressa al benefici d’excussió, directament o a través dels seus organismes autònoms, fins a la quantia total de 30.000.000 d’euros.

    Els avals que, si s’escau, es concedeixin s’han de subjectar a les condicions que determinen els articles 74 a 78 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. L’import de cada aval no pot excedir del 30% de la quantia assenyalada en l’apartat anterior d’aquest article, excepte en els supòsits en què el Consell de Govern acordi exceptuar aquesta limitació.

    Aquesta limitació afecta exclusivament cadascuna de les operacions avalades i no té caràcter acumulatiu per entitat, institució o empresa avalada.

  3. No s’han d’imputar al límit esmentat en l’apartat anterior els segons avals regulats en el paràgraf segon de l’article 78 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, ni tampoc els avals que es prestin amb motiu del refinançament o la substitució d’operacions de crèdit, en la mesura que impliquin cancel·lació d’avals concedits abans.

  4. Tots els acords de concessió i de cancel·lació d’avals, hagin estat concedits directament per l’Administració de la comunitat autònoma o pels seus organismes autònoms, els ha de tramitar i registrar la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

  5. Els avals que es concedeixin es poden fer extensius a operacions de derivats financers formalitzats per l’entitat, la institució o l’empresa avalada.

    Les operacions de derivats financers han de ser prèviament autoritzades per la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

  6. La resta d’ens a què es refereix l’article 22.3 d’aquesta llei poden concedir fiances, inclosos avals, en el marc de la normativa aplicable a cadascun d’aquests ens. En tot cas, prèviament a la concessió, s’ha d’obtenir l’autorització del conseller d’Hisenda i Pressuposts en els mateixos termes que s’estableixen en l’article 22.3 esmentat. Així mateix, tots aquests ens han d’informar la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni de les fiances, inclosos avals, que formalitzin, com també de la seva execució o cancel·lació.

Article 26

Bestretes extraordinàries i préstecs reintegrables

  1. El Consell de Govern, a proposta conjunta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller sectorial competent per raó de la matèria, pot concedir bestretes extraordinàries i préstecs reintegrables a les entitats del sector públic instrumental autonòmic, amb la imputació extrapressupostària o pressupostària que, en cada cas, pertoqui.

  2. L’acord del Consell de Govern pel qual es concedeixin les bestretes o els préstecs a què es refereix l’apartat anterior ha de fixar les condicions aplicables a cada operació, sens perjudici de les condicions i dels requisits que, amb caràcter general, es puguin preveure en les normes reglamentàries vigents.

En tot cas, la devolució de les bestretes extraordinàries s’ha de fer dins el mateix exercici pressupostari en què tengui lloc la concessió.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR