Llei 9/2018, de 31 de juliol, per la qual es modifica la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears (Llei Orgànica 2/1983, de 25 de febrer, segons la redacció que en fa la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer) atribueix a la comunitat autònoma (article 30.46) la competència exclusiva en matèria de «protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l’Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient». Per tant, la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció del medi ambient en tot allò no regulat en la legislació bàsica que la Constitució reserva a l’Estat en l’article 149.1.23. El règim jurídic i el procediment d’avaluació ambiental de projectes, plans i programes varen quedar establerts en la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, que entrà en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de dia 20 d’agost de 2016, d’acord amb la seva disposició final cinquena.

La Llei 12/2016 desplegà la Llei estatal bàsica 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en el marc de la Directiva 2001/42/CE, de 27 de juny, relativa a l’avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient, i de la Directiva 2011/92/UE, de 13 de desembre, relativa a l’avaluació de les repercussions de determinats projectes públics i privats sobre el medi ambient. Això no obstant, deixà pendent de transposició, en part, la Directiva 2014/52/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 d’abril, que modificà la Directiva 2011/92/UE, atès que, en aquell moment, no havia estat transposada ni havia entrat en vigor.

Des de l’entrada en vigor de la Llei 12/2016, s’han produït una sèrie de novetats que en recomanen la modificació:

En primer lloc, l’entrada en vigor, el 15 de maig de 2017, de l’esmentada Directiva 2014/52/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 d’abril. Tot i que la major part dels objectius ja s’inclogueren en la Llei 12/2016, quedaren alguns aspectes pendents de transposició, en espera dels termes en què l’Estat dugués a terme la transposició en la legislació bàsica. No obstant això, la demora en la transposició estatal fa convenient adaptar la llei a la directiva.

Per altra banda, com a conseqüència del qüestionament de la constitucionalitat d’una sèrie d’articles de la Llei 12/2016, es va produir un acord d’interpretació en el marc de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat-Comunitat autònoma de les Illes Balears, que fou publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de 22 de juny de 2017, i en el Boletín Oficial del Estado del mateix dia, que precisava l’aplicabilitat íntegra dels annexos de la Llei 21/2013; i un recurs d’inconstitucionalitat contra els articles 9.4, 26.2 i 33.1.a), que foren anul·lats per l’STC 109/2017, de 21 de setembre (BOE de 13 d’octubre).

Finalment, s’aprofita l’avinentesa d’aquesta revisió per introduir-hi algunes precisions per resoldre llacunes que s’havien detectat o dubtes en l’aplicació pràctica.

II

La llei consta d’un article únic que modifica la Llei 12/2016, una disposició addicional, una disposició transitòria, una de derogatòria i quatre disposicions finals.

L’article únic modifica els aspectes següents de la llei:

A l’article 3 s’incorpora una previsió de la Directiva 2014/52/UE, en el sentit d’evitar conflictes en la tramitació quan l’òrgan ambiental és, alhora, òrgan substantiu, circumstància que concorre quan la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) exerceix les competències pròpies en matèria d’autoritzacions ambientals integrades.

L’article 7 es modifica en congruència amb els nous continguts dels articles 9 i 14, que subjecten a avaluació ambiental els plans, els programes i els projectes prevists en la llei quan correspongui aprovar-los a l’Estat, sense perjudici que aquesta avaluació ambiental sigui competència de l’Administració General de l’Estat.

Pel que fa a l’abast de l’avaluació ambiental estratègica, s’ha optat per fer una nova redacció íntegra de l’article 9 després de l’anul·lació de l’apartat 4, que havia mantingut els supòsits exclosos per no afectar significativament el medi ambient, que recollia la Llei 11/2006 sobre la base de la previsió de l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE. En la versió nova, l’article desplega els supòsits de l’article 6 de la llei bàsica. El mateix objectiu de precisar l’abast de l’avaluació ambiental estratègica justifica la modificació de l’article 21.

S’ha aprofitat per matisar també l’abast de l’informe determinant de l’administració hidràulica i per introduir un nou informe imprescindible, el d’avaluació d’impacte paisatgístic per part dels consells insulars, insistint en la rellevància del paper que juga el paisatge a les Illes Balears i procurant mecanismes per donar compliment al Conveni Europeu del Paisatge, aprovat pel Consell d’Europa el 20 d’octubre de 2000 i que entrà en vigor a l’Estat espanyol l’1 de març de 2008.

Per altra banda, s’introdueix l’avaluació de la capacitat de càrrega de la zona afectada pel pla o programa, com a factor limitador, entesa com l’aptitud del territori per suportar la intensitat d’usos actual i la que s’hi preveu sense provocar un procés de deteriorament ambiental, social, cultural o de qualitat turística, així com ponderar la capacitat dels serveis i de les infraestructures ambientals. També es modifica la regulació dels projectes exclosos i exceptuables de l’avaluació ambiental, en el sentit de la directiva i concretant-ne aspectes en la tramitació.

Sobre la consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la comunitat autònoma dels plans, els programes i els projectes que ha d’avaluar l’Administració General de l’Estat, es fa una nova redacció de l’article i es qualifica el dit informe de «bàsic», tal com el denomina l’STC 109/2017, de 21 de setembre, que va declarar nul l’article 26.2.

Es corregeix la remissió normativa sobre mesures provisionals de l’article 32.1, es modifica el tractament de la legalització posterior, arran de la nul·litat de l’article 33.1, i s’introdueixen algunes precisions en la tramitació.

Així mateix, i com a transposició de la Directiva 2014/52/UE, s’introdueix una disposició addicional per incloure en l’avaluació ambiental la vulnerabilitat dels projectes a accidents greus o catàstrofes, el risc que es produeixin i les implicacions eventuals d’efectes adversos significatius per al medi ambient. Així mateix, s’aprofita per simplificar les tramitacions en àrees de prevenció de riscs i la integració de tràmits en l’avaluació ambiental. Per acabar, l’article únic introdueix algunes modificacions en els annexos.

Finalment, una disposició derogatòria i quatre disposicions finals. La primera, de modificació de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de les taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, pel que fa a les taxes de les tramitacions d’avaluació ambiental.

La disposició final segona modifica puntualment la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), amb la finalitat d’unificar i conciliar els tràmits prevists en el seu article 21, el qual es pronuncia sobre l’adequació de l’ús o de les activitats pretesos amb els objectius de protegir l’espai natural protegit a partir de les disposicions contingudes en els instruments de declaració o planificació; i l’article 39, sobre l’avaluació de repercussions en espais de Xarxa Natura. D’altra banda, es modifica la disposició addicional sisena, sobre les festes en embarcacions, a fi de reflectir l’Acord de la Comissió Bilateral Estat-CAIB en relació amb la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i ampliar l’abast a tots els espais de rellevància ambiental.

Finalment, es proposa una modificació de l’article 27.3, relativa a les exempcions en l’exercici dels drets de tempteig i retracte per reduir de 100 hectàrees a 10 les transmissions no subjectes.

La disposició final tercera habilita el Govern per aprovar un text refós, com a instrument per dotar-lo d’un text consolidat i per harmonitzar la Llei 12/2016 amb la modificació de la normativa bàsica actualment en tramitació. La disposició final quarta n’estableix l’entrada en vigor.

Article únic

Modificació de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears

Un. S’afegeixen els apartats 5 i 6 a l’article 3 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental, que queden redactats en els termes següents:

“5. L’òrgan ambiental i l’òrgan substantiu exerceixen les funcions atribuïdes per aquesta llei de manera objectiva i s’han d’evitar situacions de conflictes d’interès. Quan l’òrgan ambiental sigui simultàniament l’òrgan substantiu o el promotor del pla, programa o projecte, haurà de quedar garantida, en la seva estructura administrativa, una separació adequada de les funcions en conflicte.

  1. L’òrgan substantiu ha d’informar l’òrgan ambiental de qualsevol incidència que es produeixi durant la tramitació del procediment administratiu substantiu d’adopció, aprovació o autorització d’un pla, programa o projecte que tengui rellevància als efectes de la tramitació de l’avaluació ambiental, singularment d’aquelles que suposin l’arxivament o la caducitat del procediment.”

    Dos. Se substitueixen els punts 1 i 2 de l’article 7 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, que queden redactats en els termes següents:

    “1. La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és l’òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans o els programes subjectes a l’avaluació d’impacte ambiental o l’avaluació ambiental estratègica que hagin de ser adoptats, aprovats o autoritzats per les administracions autonòmica, insular o local de les Illes Balears, o que siguin objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant d’aquestes.

  2. Així mateix, en els termes que s’estableixin reglamentàriament, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears exercirà la resta de funcions que li atribueixi la legislació vigent.”

    Tres. Es fa una nova redacció de l’article 9 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Article 9

    Àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica

  3. Seran objecte d’una avaluació ambiental estratègica ordinària els plans i els programes, així com les seves revisions, que s’adoptin o aprovin per una administració pública, l’elaboració i l’aprovació dels quals s’exigeixi per una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell de Ministres, del Consell de Govern o del Ple d’un consell insular, quan:

    1. Estableixin el marc per a la futura autorització de projectes legalment sotmesos a avaluació d’impacte ambiental i es refereixin a l’agricultura, ramaderia, silvicultura, aqüicultura, pesca, energia, mineria, indústria, transport, gestió de residus, gestió de recursos hídrics, ocupació del domini públic maritimoterrestre, utilització del medi marí, telecomunicacions, turisme, ordenació del territori urbà i rural, o de l’ús del sòl, inclosa la delimitació d’usos portuaris o aeroportuaris; o bé,

    2. Requereixin una avaluació per afectar espais de Xarxa Natura 2000 en els termes prevists en la legislació sobre patrimoni natural i biodiversitat.

    3. Els que requereixin una avaluació ambiental estratègica simplificada, quan es produeixi algun dels supòsits següents:

    1. Quan així ho decideixi, cas per cas, l’òrgan ambiental en l’informe ambiental estratègic d’acord amb els criteris de l’annex IV de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

    2. Quan així ho determini l’òrgan ambiental, a sol·licitud del promotor.

  4. També seran objecte d’una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions dels plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article quan, per si mateixes, impliquin:

    1. Establir un marc nou per a l’autorització futura de projectes legalment sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental en les matèries incloses en l’apartat 1.a) anterior.

      S’entendrà que les modificacions comporten un nou marc per a l’autorització futura de projectes legalment sotmesos a avaluació ambiental quan la seva aprovació generi la possibilitat d’executar algun projecte nou sotmès a avaluació ambiental, o augmenti les dimensions o l’impacte eventual de projectes sotmesos a avaluació ambiental ja permesos en el pla o programa que es modifica.

    2. Requerir una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000 en els termes prevists en la legislació del patrimoni natural i de la biodiversitat.

  5. Seran objecte d’avaluació ambiental estratègica simplificada:

    1. Els plans i els programes esmentats en les lletres a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article, i les seves revisions, quan es limitin a establir l’ús de zones de reduïda extensió en l’àmbit municipal.

    2. Els plans i els programes, i les seves revisions, que estableixin un marc per a l’autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s’indiquen en les lletres a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article.

  6. També seran objecte d’avaluació ambiental estratègica simplificada:

    1. Les modificacions esmentades en l’apartat 2 d’aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l’article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

    2. Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l’apartat 2 d’aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l’autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d’executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l’impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d’un sòl en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.

    No obstant això, en els casos que l’òrgan ambiental, a instància motivada de l’òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d’escassa entitat, les podrà excloure del procediment d’avaluació ambiental, amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.

  7. Quan l’òrgan substantiu valori que un pla o programa, sigui en la seva primera formulació o sigui en la seva revisió, o la modificació d’un pla o programa vigent, no està inclòs en cap dels supòsits dels apartats anteriors d’aquest article, i, per tant, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho justificarà mitjançant un informe tècnic que quedarà a l’expedient.

  8. Aquesta llei no serà d’aplicació als plans i programes que tenguin com a únic objecte la defensa, la protecció civil, en cas d’emergències, ni els de tipus financer o pressupostari.”

    Quatre. Es fa una nova redacció de l'apartat 4 de l'article 10 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que queda redactat en els termes següents:

    “4. La informació pública s'efectuarà mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. L'òrgan substantiu darà publicitat de dit anunci en la seva pàgina web i en algun dels diaris de major difusió en llengua catalana i en llengua castellana de l'illa o les illes afectades, quan n’hi hagi.

    Quan la normativa sectorial prevegi la informació pública dels plans o programes, s’ha de procurar que sigui simultània a la informació pública del procediment ambiental.

    Durant la fase de consultes del document inicial estratègic o del document ambiental estratègic, l'òrgan ambiental els publicarà a la seva pàgina web i així ho farà saber en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”

    Cinc. Es fa una nova redacció de l’article 11 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Article 11

    Particularitats de l’avaluació ambiental estratègica ordinària dels instruments d’ordenació que impliquin actuacions d’urbanització

  9. En els procediments d’avaluació ambiental estratègica ordinària dels instruments d’ordenació que impliquin la classificació de nous sòls com a urbans o urbanitzables s’han d’incorporar, almenys, els informes preceptius i determinants següents:

    1. El de l’administració hidràulica sobre:

      a.1. La disponibilitat d’aigua potable, en quantitat, qualitat i suficiència, i sobre la capacitat de la xarxa de sanejament i depuració, en relació amb la capacitat de població que prevegin les actuacions d’urbanització que s’hi proposin. En aquest sentit, s’ha de distingir entre el sòl urbà que disposi de tots els serveis urbanístics de la resta de situacions.

      a.2. La protecció del domini públic hidràulic i sobre les zones protegides pel Pla Hidrològic de les Illes Balears.

    2. El de l’administració de costes sobre la delimitació i la protecció del domini públic maritimoterrestre, si escau.

    3. Els de les administracions competents en matèria de carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, residus, energia i altres infraestructures afectades, pel que fa a aquesta afecció i a l’impacte del pla o programa sobre la capacitat de servei d’aquestes infraestructures.

    4. El de l’òrgan competent en matèria d’ordenació del territori del consell insular respecte de la incidència paisatgística del pla o programa.

    5. El de l’administració competent en matèria de canvi climàtic respecte dels potencials impactes que el pla o programa pot tenir en el medi ambient des de la perspectiva del canvi climàtic i de les mesures previstes per tal de prevenir, reduir i corregir-ne qualsevol efecte negatiu.

  10. Així mateix, en el procediment d’avaluació ambiental estratègica ordinària dels instruments d’ordenació que impliquin actuacions d’urbanització s’haurà d’avaluar, com a factor limitador, la capacitat de càrrega de la zona afectada, entesa com l’aptitud del territori per suportar la intensitat d’usos actual i la que s’hi preveu sense provocar un procés de deteriorament ambiental, social, cultural o de qualitat turística, així com la capacitat dels serveis i infraestructures ambientals. L’anàlisi de la capacitat de càrrega s’efectuarà en un epígraf o document específic de la documentació requerida en la sol·licitud d’inici.”

    Sis. Es fa una nova redacció de l’article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental, en els termes següents:

    “Article 14

    Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental

  11. Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental ordinària els projectes següents:

    1. Els projectes inclosos en l’annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, o en l’annex 1 d’aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d’aquests annexos per l’acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun.

    2. Els projectes inclosos en l’annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, o en l’annex 2 d’aquesta llei, quan així ho decideixi, cas per cas, l’òrgan ambiental en l’informe d’impacte ambiental d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

    3. Qualsevol modificació de les característiques d’un projecte consignat en els apartats anteriors, quan aquesta modificació compleixi els llindars que estableixen l’annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, o l’annex 1 d’aquesta llei.

    4. Els projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d’una avaluació d’impacte ambiental ordinària.

  12. Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents:

    1. Els projectes inclosos en l’annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, o en l’annex 2 d’aquesta llei.

    2. Els projectes no inclosos en l’apartat anterior però que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.

    3. Qualsevol modificació de les característiques d’un projecte dels annexos I o II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, o dels annexos 1 o 2 d’aquesta llei, diferent de les modificacions descrites en l’apartat 1.c) anterior, que sigui posterior a la declaració d’impacte ambiental o l’informe ambiental, o d’un projecte ja autoritzat, executat o en procés d’execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient. S’entén que una modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:

    4. Els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars de l’annex II de la Llei 21/2013 o de l’annex 2 d’aquesta llei mitjançant l’acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun.

    5. Els projectes de l’annex I de la Llei 21/2013 o de l’annex 1 d’aquesta llei que serveixen exclusivament o principalment per desenvolupar o assajar nous mètodes o productes, sempre que la durada del projecte no sigui superior a dos anys.”

    Set. Es modifiquen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 15 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “2. [...] El Consell de Govern, en supòsits excepcionals i mitjançant un acord motivat, pot excloure un projecte determinat del procediment d’avaluació d’impacte ambiental i, en particular, les obres imprescindibles de reparació d’infraestructures crítiques danyades com a conseqüència d’esdeveniments catastròfics i les obres d’emergència, sense perjudici de les actuacions immediates que s’hagin hagut d’adoptar per a la seguretat de les persones, els béns o el medi ambient.

  13. L’acord del Consell de Govern al qual fa referència el punt anterior s’adoptarà a proposta de l’òrgan substantiu, amb l’informe previ de l’òrgan ambiental, que s’emetrà en un tràmit sumari, a petició raonada de l’òrgan substantiu, sense perjudici de sotmetre el projecte exclòs a una avaluació posterior que garanteixi el compliment dels objectius d’aquesta llei i, en concret, l’anàlisi de repercussions en el cas d’afectar espais de Xarxa Natura 2000.

    L’informe previ i el posterior podran establir les mesures correctores, protectores o compensatòries que s’estimin adequades per minimitzar els possibles efectes adversos del projecte.

  14. L’acord d’exclusió del Consell de Govern s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i la informació relativa a la decisió d’exclusió, els motius que la justifiquen, el seu abast concret, com es realitzarà l’avaluació posterior del projecte exclòs i les mesures correctores, protectores o compensatòries, s’han de posar a disposició del públic en les seus electròniques o pàgines web corresponents.”

    Vuit. Es dona nova redacció als articles 17 i 18 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, amb el següent contingut:

    “Article 17

    Tràmits, documentació i terminis de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària, de l’avaluació d’impacte ambiental simplificada i de la modificació de la declaració d’impacte ambiental

  15. L’avaluació d’impacte ambiental ordinària, l’avaluació d’impacte ambiental simplificada, la modificació de la declaració d’impacte ambiental, la presentació de la documentació i el còmput dels terminis s’han de dur a terme de conformitat amb els procediments que preveu la normativa bàsica estatal d’avaluació ambiental i les particularitats que preveu aquesta llei.

    Els efectes, la publicitat i la vigència de la declaració d’impacte ambiental ordinària, la simplificada i les seves modificacions es regeixen per la normativa bàsica estatal, tret de les especialitats que expressament es contemplin al text d’aquesta llei.

  16. A la sol·licitud d’inici s’ha d’adjuntar la documentació que exigeixen la normativa sectorial i la normativa bàsica estatal i, si escau, el justificant del pagament de la taxa per avaluació ambiental que correspon.

    Tota la documentació s’ha de presentar en format digital, sens perjudici que l’òrgan ambiental consideri oportú que es presenti en paper.

    L’òrgan ambiental ha d’establir models normalitzats de sol·licituds d’inici, que han d’estar a l’abast del públic a la seu electrònica de l’òrgan ambiental.

    Juntament amb la tramesa a l’òrgan ambiental de la sol·licitud d’inici i els documents que s’hi ha d’adjuntar, l’òrgan substantiu podrà incloure un informe sobre les qüestions ambientals que consideri rellevants a més d’aquelles que puguin incidir directament en el procediment ambiental.

  17. El procediment de tramitació s’ha d’adequar a l’article 6 d’aquesta llei, sobre l’ús de mitjans telemàtics.

  18. Els estudis d’impacte ambiental han d’incloure, a més del contingut mínim que estableix la normativa bàsica estatal d’avaluació ambiental, un annex d’incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament, i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries.

  19. La informació pública s’ha d’efectuar mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. L'òrgan substantiu darà publicitat de dit anunci en la seva pàgina web i en algun dels diaris de major difusió en llengua catalana i en llengua castellana de l'illa o les illes afectades, quan n’hi hagi, i adoptarà les mesures necessàries per garantir-ne la màxima difusió entre el públic, sobretot en els projectes de major transcendència.

    Quan la normativa sectorial prevegi la informació pública dels projectes s’ha de procurar que sigui simultània a la informació pública del procediment ambiental.

    Durant la fase de consultes, el document ambiental inclòs en la sol·licitud de tramitació simplificada s’ha de publicar a la pàgina web de l’òrgan ambiental i així s'anunciarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  20. El termini per realitzar les consultes prèvies i per elaborar el document d'abast serà de dos mesos. El termini per elaborar l’estudi d’impacte ambiental i per realitzar la informació pública i les consultes serà de sis mesos des de la comunicació al promotor del document d'abast. El termini per a l’anàlisi tècnica i per formular la declaració d’impacte ambiental serà de tres mesos des de la recepció de l'expedient complet, prorrogables per un mes addicional per raons justificades i comunicades al promotor i a l'òrgan substantiu.

Article 18

Particularitats en la tramitació

  1. En el procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària, l’òrgan substantiu pot sol·licitar a l’òrgan ambiental que determini les administracions públiques que consideri afectades pel projecte, a l’efecte de poder dur a terme amb posterioritat la fase de consulta a les administracions públiques afectades i a les persones interessades.

    Si ho sol·licita, ha d’adjuntar a la sol·licitud una còpia del projecte i una de l’estudi d’impacte ambiental.

    L’òrgan ambiental s’ha de pronunciar dins el termini de deu dies hàbils des que rep la sol·licitud i la documentació adjunta.

  2. En els projectes sotmesos a la declaració d’interès general o a la declaració d’utilitat pública, actuarà com a òrgan substantiu aquell al qual correspongui aprovar la declaració d’interès general o la declaració d’utilitat pública, i en aquest ordre.

  3. Dins el termini de vint dies hàbils des que es rep la sol·licitud d’inici d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada, l’òrgan ambiental, amb l’informe tècnic previ, pot resoldre que cal tramitar una avaluació d’impacte ambiental ordinària quan així es desprengui de manera inequívoca del contingut de la sol·licitud.

    La proposta de resolució s’ha de comunicar al promotor i a l’òrgan substantiu, i se’ls ha d’atorgar un termini de deu dies per presentar-hi al·legacions, amb l’advertiment que, si no en presenten, la resolució esdevindrà definitiva sense cap altre tràmit.

  4. Es considerarà un supòsit de manifesta inviabilitat per motius ambientals, amb les conseqüències previstes en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, l’informe desfavorable, emès d’acord amb l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, sobre l’adequació de l’ús o les activitats preteses en el projecte sotmès a avaluació ambiental amb els objectius de protecció d’un espai natural protegit, sobre la base de les disposicions dels instruments de declaració o planificació que el regulin. Si el caràcter desfavorable de l’informe es limita a parts del projecte, en l’audiència al promotor i a l’òrgan substantiu, se’ls consultarà sobre el seu interès a seguir la tramitació pel que fa a la part del projecte no afectada per la inviabilitat.

  5. Si l’òrgan ambiental considera que el projecte és manifestament inviable jurídicament per incompliment de la normativa sectorial, així ho comunicarà a l’òrgan substantiu per tal que informi sobre el dit incompliment i les conseqüències d’aquest en el procediment substantiu. El requeriment d’informe suspèn el termini per a la formulació de l’informe ambiental o la declaració d’impacte ambiental des de la data de recepció de la sol·licitud. Si transcorregut un mes, l’òrgan substantiu no ha informat amb relació a l’incompliment esmentat es continuarà la tramitació ambiental sense perjudici d’advertir d’aquesta circumstància en l’informe o en la declaració d’impacte ambiental corresponent.

  6. Si l'òrgan ambiental valora que de la documentació aportada es desprèn de manera inequívoca que el projecte s'ha de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental ordinària pels seus efectes sobre el medi ambient o, pel contrari, que no té dits efectes significatius, podrà formular directament l'informe d'impacte ambiental sense sotmetre'l a la fase de consultes.

  7. L’òrgan promotor s’ha de fer càrrec de les despeses de les mesures correctores, protectores o compensatòries que estableixi la declaració d’impacte ambiental, inclosa la restauració eventual de l’espai.”

    Nou. S’afegeix un nou apartat, el punt 3, a l’article 21 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “3. En el cas dels projectes inclosos en el planejament territorial o urbanístic, l’avaluació d’impacte ambiental tindrà en compte l’avaluació ambiental estratègica del planejament que els inclou i avaluarà únicament els aspectes propis del projecte que no hagin estat avaluats en l’avaluació ambiental estratègica, sempre que la declaració ambiental estigui vigent.

    Els projectes per als quals calgui una habilitació específica, com ara la declaració d’interès general, la declaració d’utilitat pública amb efectes urbanístics, o l’acord del Consell de Ministres, el Consell de Govern o el ple d’un consell insular en els casos d’actuacions disconformes amb el planejament que preveu la normativa urbanística, es tramitaran pel procediment de l’avaluació d’impacte ambiental, però tindran presents els elements d’avaluació estratègica que siguin pertinents. En aquests supòsits, a més dels motius de subjecció de l’article 14, també s’hauran d’atendre els de l’article 9. Així mateix, s’ha d’atenir-se a la previsió de l’article 18.2 sobre l’òrgan substantiu.”

    Deu. S’afegeix un nou article, el 25 bis, a la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Article 25 bis

    Modificacions amb motiu de la tramitació o en fase de recurs

  8. En el cas que, com a conseqüència del tràmit d’informació pública i les consultes a les administracions públiques i a les persones afectades, o de requeriments en la fase d’anàlisi tècnica de l’expedient, s’introduïssin modificacions en el pla, programa o projecte que comportin efectes ambientals significatius distints dels prevists inicialment, caldrà un període nou d’informació pública i, si cal, una nova fase de consultes amb l’abast que es consideri oportú.

  9. En el cas de recursos administratius contra actes que autoritzen plans, programes o projectes que hagin estat sotmesos a declaració o informe ambiental, l’administració que hagi de resoldre atorgarà audiència a la CMAIB quan es qüestionin aspectes de l’avaluació ambiental. Els pronunciaments de la CMAIB seran determinants en relació amb els termes de la declaració ambiental o de l’informe ambiental.”

    Onze. Es fa una nova redacció de l’article 26 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “1. Correspon a l’òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com a tràmit bàsic del procediment, evacuar la consulta preceptiva que preveu la legislació bàsica estatal dels plans, els programes o els projectes que han d’adoptar, aprovar o autoritzar l’Administració General de l’Estat o els organismes públics que hi estan vinculats o en depenen, o que han de ser objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquesta administració, que puguin afectar les Illes Balears.

  10. La consulta preceptiva a l’òrgan ambiental s’entén sense perjudici, si escau, d’altres consultes o informes d’òrgans de la mateixa administració de la comunitat autònoma o d’altres administracions.

    En la mesura que en tengui coneixement amb el temps suficient, l’òrgan ambiental tindrà presents les consideracions d’altres òrgans de la mateixa administració a fi d’evitar duplicitats o discordances eventuals. Així mateix, l’òrgan ambiental pot valorar les consideracions de les administracions insulars o municipals de les Illes Balears.”

    Dotze. Es fa una nova redacció de l’apartat 1 de l’article 32 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “1. En el supòsit que els projectes subjectes a l’avaluació ambiental produeixin o puguin produir dany al medi ambient o una alteració no permesa de la realitat física o biològica, es poden dictar mesures provisionals d’acord amb el procediment establert en la legislació del procediment administratiu comú, a fi de garantir danys mínims al medi ambient mentre es tramita el procediment.”

    Tretze. Es fa una nova redacció de l’apartat 1 de l’article 33 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental, en els termes següents:

    “1. L’òrgan substantiu adoptarà les mesures escaients per restablir l’ordre jurídic pertorbat per un projecte, un pla o un programa sotmès a avaluació ambiental que no hagi duit a terme la tramitació ambiental preceptiva o en contravengui les condicions.”

    Catorze. S’afegeix un segon paràgraf al punt 1 de l’article 35 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Això no obstant, en els casos de risc imminent, o per qualsevol motiu que en justifiqui la urgència de la intervenció, l’òrgan substantiu podrà adoptar immediatament les mesures que resultin imprescindibles per garantir la seguretat de les persones i els béns.”

    Quinze. Es fa una nova redacció de l’apartat c) del punt 1 de l’article 38 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, que queda redactat en els termes següents:

    “c) Els autors dels documents ambientals o estudis d’impacte ambiental.”

    Setze. S’afegeix una nova disposició addicional a la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Disposició addicional

    Avaluació de riscs

  11. L’avaluació d’impacte ambiental prendrà en consideració la vulnerabilitat dels projectes davant accidents greus o catàstrofes i el risc que es produeixin, així com les implicacions eventuals d’efectes adversos significatius per al medi ambient. A tals efectes, el promotor haurà d’aportar la documentació escaient per fer-ne la valoració o, si n’és el cas, l’informe justificatiu sobre la seva condició d’innecessària ateses les característiques del projecte.

  12. Els informes sobre riscs prevists en la legislació sectorial i territorial, que siguin competència de la Comunitat Autònoma, en els casos de projectes sotmesos a avaluació ambiental, s’emetran incorporats en la declaració o l’informe d’impacte ambiental, prèvia consulta a les administracions competents. Tanmateix, l’avaluació ambiental no substituirà les eventuals autoritzacions específiques que escaiguin en les àrees de prevenció de riscs.”

    Desset. Se suprimeixen els annexos 3 i 4 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i es modifiquen els annexos 1 i 2 en els termes següents:

  13. A l’annex 1, sobre projectes sotmesos a l’avaluació ambiental ordinària:

    1. Es fa una nova redacció del grup 1 de l’annex 1 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Grup 1. Agricultura, silvicultura, aqüicultura i ramaderia

  14. Instal·lacions destinades a la cria d’animals en explotacions ramaderes intensives que superin les capacitats següents:

    1r 40.000 places per a gallines

    2n 55.000 places per a pollastres

    3r 2.000 places per a porcs d’engreix

    4t 750 places per a truges de cria

    5è Resta d’explotacions ramaderes intensives amb una capacitat superior a 175 UBM i explotacions extensives amb capacitat superior a 350 UBM.

  15. Instal·lacions per a l’aqüicultura intensiva.”

    1. Es dóna una nova redacció a l’apartat 12 del grup 3 de l’annex 1 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els següents termes:

      “12. Instal·lacions per a la producció d’energia elèctrica a partir de l’energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents:

      - Instal·lacions amb una ocupació total de més de 4ha situades en sòl rústic a les zones d’aptitud alta i mitjana del PDS d’Energia, excepte les que estiguin situades en qualsevol tipus de coberta.

      - Instal·lacions amb una ocupació total de més d’1 ha situades en sòl rústic fora de les zones d’aptitud alta i mitjana del PDS d’Energia, excepte les que estiguin situades en qualsevol tipus de coberta.

      - Instal·lacions amb una ocupació total de més de 1.000 m2 que estiguin situades a sòl rústic protegit.”

    2. Es fa una nova redacció de l’apartat 1 del grup 5, «Indústria química, petroquímica, tèxtil i paperera», de l’annex 1 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

      “1. Instal·lacions per a la producció a escala industrial de substàncies mitjançant transformació química o biològica, dels productes o grups de productes següents [...].”

  16. A l’annex 2, sobre projectes sotmesos a l’avaluació ambiental simplificada:

    1. Es fa una nova redacció dels apartats 1, 2 i 3 del grup 4, «Projectes d’infraestructures», de l’annex 2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “1. Projectes d’urbanització en general i els projectes de dotacions de serveis en polígons industrials.

  17. Centres generadors de mobilitat que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears.

  18. Grans establiments comercials segons la definició establerta en l’article 12 de la Llei 11/2014, de 15 d’octubre, de comerç de les Illes Balears, o la legislació que la substitueixi.”

    1. Es fa una nova redacció de l’apartat 5 del grup 6, «Projectes de gestió de residus», de l’annex 2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

      “5. Abocadors de residus no perillosos amb una capacitat de tractament inferior o igual a 10 t/dia i capacitat total igual o inferior a 25.000 t, així com els projectes de clausura d’abocadors quan no estiguin inclosos en la seva autorització inicial o no hagin estat sotmesos a tramitació ambiental.”

    2. S’afegeix un apartat 15 al grup 7, «Altres projectes», de l’annex 2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

      “15. Qualsevol projecte que suposi un canvi d’ús del sòl en una superfície igual o superior a 40 ha en sòl rústic comú, o igual o superior a 20 ha en àrees d’especial protecció de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals, no inclosos en l’annex 1.”

    3. Se suprimeix el darrer paràgraf de l’annex 2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears:

      “En el cas dels projectes inclosos en el planejament territorial o urbanístic, l’avaluació d’impacte ambiental tindrà en compte l’avaluació ambiental estratègica del planejament que els inclou i avaluarà únicament els aspectes propis del projecte que no hagin estat avaluats en l’avaluació ambiental estratègica, sempre que la declaració ambiental sigui vigent.”

      Disposició addicional única

      Aprofitament dels aparcaments d’ús públic en superfície per a la generació d’energies renovables

      Les superfícies ocupades per plaques fotovoltaiques que cobreixin els espais destinats específicament a les places d’estacionament en aparcaments d'ús públic en sòl urbà no computen urbanísticament ni en ocupació, ni en edificabilitat ni en distancia a llindars.

      Disposició transitòria única

  19. Els plans, programes i projectes que es tramitin d'acord amb la normativa anterior a la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears, i que no hagin estat resolts, es declaren caducats per ministeri de la llei si en el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei no sol·liciten expressament davant la CMAIB la continuació del procediment.

  20. Els plans, programes i projectes que s'estiguin tramitant d'acord amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears, que no hagin registrat d'entrada en l'òrgan ambiental la sol·licitud d'inici de l'article 24 o l'informe de sostenibilitat ambiental per a l'avaluació estratègica, es declaren caducats per ministeri de la llei si no els presenten en el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

    Disposició derogatòria única

    Queden derogades totes les disposicions de caràcter general del mateix rang o d’un rang inferior que s’oposin al que estableix aquesta llei.

    Disposició final primera

    Modificació de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears

  21. S’afegeix un apartat segon a l’article 122 de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes següents:

    “2. Els documents d’abast tenen la consideració de «comunicacions ambientals» i no suposen l’inici del procediment d’avaluació ambiental als efectes de meritació de la taxa corresponent.”

    La redacció actual de l’article es converteix, en conseqüència, en l’apartat 1.

  22. S’inclou un nou article, el 122 bis, a la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears:

    “Article 122 bis

    Exempcions

    Queden exemptes del pagament d’aquesta taxa les tramitacions de les administracions públiques territorials.”

  23. S’afegeix un apartat segon a l’article 124 de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes següents:

    “2. Podrà deduir-se de la taxa d’avaluació ordinària l’import satisfet per la taxa d’avaluació simplificada respecte del mateix pla, programa o projecte, sempre que, en el moment de registrar la sol·licitud corresponent, no hagi transcorregut el termini de quatre anys des de l’acord de subjecció a avaluació ordinària.”

    La redacció actual de l’article es converteix, en conseqüència, en l’apartat 1.

    Disposició final segona

    Modificació de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears

  24. Es fa una nova redacció dels apartats 1, 2, 3, 4 i 5 de l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “1. Les repercussions dels plans, els programes i els projectes que, sense tenir relació directa amb la gestió d’un lloc de la Xarxa Natura 2000, o sense que siguin necessaris per a aquesta gestió, puguin afectar de manera apreciable els llocs o espais esmentats, ja sigui individualment o en combinació amb altres plans, programes o projectes, s’han d’avaluar tenint en compte els objectius de conservació del lloc, de conformitat amb el que disposa la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat.

    Els plans, els programes i els projectes que puguin afectar espais de la Xarxa Natura 2000, però que estan sotmesos a l’avaluació ambiental no només per aquesta possible afecció, s’han de sotmetre directament al procediment d’avaluació ambiental que correspongui, dins els procediments que preveuen la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, i la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en els quals s’han d’avaluar adequadament les repercussions al lloc de la Xarxa Natura 2000.

    Els plans, els programes i els projectes que puguin afectar espais de la Xarxa Natura 2000, i que podrien haver-se de sotmetre a l’avaluació ambiental només per aquesta possible afecció, seguiran el procediment previst en els apartats següents d’aquest article a fi de determinar, mitjançant el certificat oportú, si el pla, el programa o el projecte té relació directa amb la gestió del lloc de la Xarxa Natura 2000 o és necessari per a aquesta gestió, i també si afecta o no de manera apreciable el lloc esmentat.

  25. L’òrgan promotor ha de presentar davant l’òrgan substantiu una sol·licitud a la qual s’adjuntarà una còpia del pla, el programa o el projecte i un document que contengui, com a mínim, la informació següent: la descripció i la localització del pla, el programa o el projecte i de totes les accions susceptibles de produir impactes, la descripció del medi afectat, els impactes principals que es preveuen sobre el medi ambient tenint en compte els objectius de conservació de l’espai i les mesures correctores o protectores per minimitzar-los.

    L’òrgan substantiu trametrà a la direcció general competent en matèria de la Xarxa Natura 2000 la sol·licitud i la documentació esmentada.

    En el cas que la documentació adjunta no s’adeqüi al contingut mínim establert, la direcció general competent podrà requerir l’esmena de les deficiències, llevat que aquesta pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques o la documentació es trobi en poder de l’administració autonòmica, d’acord amb el que preveu la normativa en matèria de simplificació administrativa.

  26. En el cas de projectes subjectes també a l’informe que preveu l’article 21 d’aquesta llei, la direcció general competent en matèria d’espais de rellevància ambiental emetrà els informes sobre l’objecte previst en l’article esmentat i l’avaluació de repercussions d’aquest, respectivament.

    En el cas que el contingut de l’informe a què es refereix l’article 21 sigui desfavorable, la direcció general competent en matèria de la Xarxa Natura 2000, amb l’audiència prèvia al promotor i a l’òrgan substantiu, ha de dictar una resolució de finalització del procediment, sense necessitat de realitzar l’avaluació de les repercussions, per inviabilitat del projecte.

    El caràcter desfavorable de l’informe podrà ser-ho a la totalitat del projecte o a alguna de les seves parts. En el cas de ser parcial, en l’audiència al promotor i a l’òrgan substantiu se’ls consultarà sobre el seu interès a seguir la tramitació a la part del projecte no afectada per la inviabilitat.

  27. La direcció general competent en matèria de la Xarxa Natura 2000, amb informe tècnic previ, ha de dictar una resolució que certifiqui si el pla, el programa o el projecte:

    1. Té relació directa amb la gestió del lloc de la Xarxa Natura 2000 o és necessari per gestionar-lo.

    2. Pot afectar el lloc de manera apreciable, ja sigui individualment o en combinació amb altres plans, programes o projectes.

    La resolució es dictarà en el termini de dos mesos des de l’entrada de la sol·licitud en el registre de l’òrgan competent.

    En el cas que s’apreciï que els plans, els programes o els projectes poden afectar el lloc, la resolució pot manifestar, de manera motivada, que, al seu criteri, el pla, el programa o el projecte és manifestament inviable, per raons ambientals o perquè es tracta d’un supòsit substancialment anàleg a algun altre sobre el qual l’òrgan ambiental ja ha emès un informe desfavorable o un acord d’inadmissió per raons ambientals.

  28. Si la resolució certifica que el pla, el programa o el projecte té relació amb la gestió del lloc o no afecta el lloc de manera apreciable, aquesta circumstància es comunicarà a l’òrgan substantiu i el procediment es considerarà conclòs.

    Llevat de circumstàncies especials que constin en l’expedient, es considera que el pla, el programa o el projecte té una relació directa amb la gestió del lloc o fa falta per a la gestió quan representa una execució o un desenvolupament de les mesures o les accions que conté el pla de gestió del lloc en qüestió.”

  29. Es fa una nova redacció de l’apartat 3 de l’article 27 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “3. Els drets de tempteig i retracte no s’han d’exercir en relació amb les transmissions següents:

    En les transmissions de finques de superfície inferior a 10 ha, sigui quina sigui la categoria i la zonificació.

    En les transmissions de finques ubicades en les zones d’ús compatible i d’ús general dels paratges naturals.

    En les transmissions de finques en relació amb les quals el transmetent hagi formalitzat amb l’administració acords o convenis de gestió o conservació en els quals se subrogui l’adquirent.

    En el cas de finques que compleixin parcialment els dos darrers supòsits anteriors, el dret de tempteig i retracte no s’exercirà si la major part de la finca queda afectada per alguna de les causes d’exclusió esmentades.”

  30. Es fa una nova redacció de la disposició addicional sisena de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears, en els termes següents:

    “Disposició addicional sisena

    Festes en embarcacions

    Es declaren ús prohibit en l’àmbit dels espais de rellevància ambiental marins amb continuïtat ecològica reconeguda la difusió, la comercialització i la realització de festes i esdeveniments multitudinaris en embarcacions amb música o que alterin sensiblement els nivells sonors naturals de l’indret, pel fet de tractar-se d’una activitat incompatible amb els objectius de conservació d’aquests espais protegits i amb el descans de les persones que gaudeixen de les platges i del litoral.”

    Disposició final tercera

    Autorització per regularitzar, aclarir i harmonitzar

    S’autoritza el Consell de Govern de les Illes Balears per elaborar, abans del 31 de desembre de 2020, un text refós de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, al qual s’han d’incorporar les disposicions contingudes en aquesta llei i en qualsevol altra norma de rang legal aplicable en matèria d’avaluació ambiental, inclosa, i en el que hi tengui relació, la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, com també, si escau, per adequar-la als preceptes bàsics de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, amb autorització per regularitzar, aclarir i harmonitzar les disposicions objecte de refosa.

    Disposició final quarta

    Entrada en vigor

    Aquesta llei entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, 31 de juliol de 2018

    La presidenta

    Francesca Lluch Armengol i Socias

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR