Llei 6/2015, de 30 de març, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

Capítol I. Disposicions generals

Article 1 Objecte i àmbit d’aplicació
Article 2 Conceptes de mecenatge esportiu i d’empresa esportiva
Article 3 Modalitats de mecenatge esportiu
Article 4 Persones i entitats beneficiàries del mecenatge esportiu
Article 5 Activitat esportiva

Capítol II. Declaració d’interès social esportiu

Article 6 Declaració d’interès social esportiu a instància dels beneficiaris

Capítol III. Incentius fiscals

Secció 1a. Donacions incentivades fiscalment

Article 7 Requisits de les donacions
Article 8 Base de les deduccions i de les reduccions per donacions
Article 9 Justificació de les donacions

Secció 2a. Préstecs d’ús o comodats incentivats fiscalment

Article 10 Préstecs d’ús o comodats deduïbles
Article 11 Base de les deduccions i de les reduccions per préstecs d’ús o comodats
Article 12 Justificació dels préstecs d’ús o comodats

Secció 3a. Convenis de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu incentivats fiscalment

Article 13 Requisits dels convenis de col·laboració
Article 14 Justificació dels ajuts rebuts en virtut dels convenis de col·laboració

Disposició final primera. Modificacions del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

Disposició final segona. Modificació de l’annex 21 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015

Disposició final tercera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari

Disposició final quarta. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

La finalitat d’aquesta llei és la de contribuir al foment i al desenvolupament de l’esport i de les entitats esportives de les Illes Balears. Amb l’objectiu de reforçar un puntal fonamental de la nostra identitat i factor clau per al desenvolupament econòmic, la llei posa en marxa un conjunt integrat de mesures d’estímul ideades per superar el model que fa dependre el finançament de l’esport exclusivament dels ajuts públics i instaurar, així, un nou marc que afavoreixi una acció conjunta publicoprivada.

La normativa vigent sobre incentius a la participació privada en activitats d’interès general continguda en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, adreçada a estimular la participació del sector privat en les activitats d’interès general, necessita ser complementada per una normativa específica a les Illes Balears en matèria d’incentius fiscals en l’àmbit de l’esport; per això, s’ha considerat necessari posar les bases d’un nou model per al finançament de l’esport que consisteixi a utilitzar de manera més eficient els escassos mitjans públics disponibles i a cercar altres vies de finançament.

II

La Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, estableix en els articles 128 i 129 que els recursos de la Hisenda de la comunitat autònoma de les Illes Balears són constituïts pels rendiments dels tributs cedits totalment o parcialment per l’Estat i que la comunitat autònoma de les Illes Balears participa en el rendiment dels tributs estatals cedits en els termes establerts per la llei orgànica prevista en l’article 157.3 de la Constitució. Aquesta cessió es refereix als rendiments obtinguts i pot anar acompanyada de cessió de capacitat normativa. Addicionalment, la cessió, tant dels rendiments com de la capacitat normativa, pot ser parcial o total en cada cas. L’exercici de la capacitat normativa inclou, si escau, la fixació del tipus impositiu, les exempcions, les reduccions i les bonificacions sobre la base imposable i les deduccions sobre la quota.

El marc constitucional regulador del sistema de finançament de les comunitats autònomes està contingut en els articles 156 i 157 de la Constitució. El primer d’aquests articles institueix el principi d’autonomia financera de les comunitats autònomes per al desenvolupament i l’execució de les seves competències d’acord amb els principis de coordinació amb la Hisenda estatal i de solidaritat entre tots els espanyols. Per la seva banda, l’article 157 esmenta els recursos de les comunitats autònomes, i remet a una llei orgànica la regulació de l’exercici d’aquestes competències financeres.

A l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, l’article 30.12 atorga la competència exclusiva d’esports a la comunitat autònoma de les Illes Balears; l’article 30.28 atorga la competència exclusiva en matèria d’ordenació de la Hisenda de la comunitat autònoma; i els articles 128 i 129 regulen els recursos i les competències en matèria tributària.

En aplicació del que disposa l’article 157 de la Constitució, aquest marc constitucional es va completar amb l’aprovació de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes, i amb els estatuts d’autonomia.

La Llei Orgànica 3/1996 va modificar parcialment la Llei Orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, i va suposar l’adopció per part de les comunitats autònomes d’un important grau de corresponsabilitat fiscal, ampliant les possibilitats de cessió de tributs a una part de l’impost sobre la renda de les persones físiques i atribuint a les comunitats autònomes algunes competències normatives sobre els tributs cedits.

La Llei Orgànica 7/2001, de 27 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, abunda en la corresponsabilitat fiscal i l’autonomia de les comunitats autònomes principalment per dues vies. D’una banda, s’obre la possibilitat de cessió a noves figures impositives, com ara l’impost sobre el valor afegit, els imposts especials sobre la fabricació i l’impost sobre determinats mitjans de transport. D’altra banda, s’atribueixen noves competències normatives sobre els tributs la cessió dels quals a les comunitats autònomes ja era efectiva i sobre els tributs la cessió dels quals s’efectuava amb aquesta llei orgànica.

Posteriorment, la Llei Orgànica 3/2009, de modificació de la Llei Orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, recull importants avenços en la línia de seguir potenciant la corresponsabilitat i l’autonomia de les comunitats autònomes, d’augmentar el pes dels recursos tributaris sobre el total del seu finançament, d’ampliar les competències normatives, la capacitat legal per modificar el nivell o la distribució dels recursos tributaris, i la participació i la col·laboració en les tasques de gestió tributària.

D’acord amb l’article 19 de la Llei Orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, les competències normatives relacionades amb els tributs cedits per l’Estat són, entre d’altres, les següents:

  1. En l’impost sobre la renda de les persones físiques, la fixació de la quantia del mínim personal i familiar i la regulació de la tarifa i les deduccions de la quota.

  2. En l’impost sobre successions i donacions, les reduccions de la base imposable, la tarifa, la fixació de la quantia i els coeficients del patrimoni preexistent, les deduccions, les bonificacions, així com la regulació de la gestió.

  3. En l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, en la modalitat «Transmissions patrimonials oneroses», la regulació del tipus de gravamen en arrendaments, en les concessions administratives, en la transmissió de béns mobles i immobles i en la constitució i la cessió de drets reals que hi recaiguin, excepte els drets reals de garantia; i en la modalitat «Actes jurídics documentats», el tipus de gravamen dels documents notarials. Així mateix, poden regular deduccions de la quota i bonificacions, així com la regulació de la gestió del tribut.

III

El text de la llei s’estructura en tres capítols i consta de catorze articles i quatre disposicions finals.

En el capítol I es defineixen els conceptes de mecenatge en l’àmbit de l’esport a les Illes Balears i d’empresa esportiva. També es delimiten els projectes i les activitats esportives –entesos com a sinònims a efectes de l’aplicació d’aquesta llei- que poden ser objecte de mecenatge esportiu: els projectes o les activitats esportives incloses dins l’àmbit federatiu i les que són declarades d’interès social per la conselleria competent en matèria d’esports, així com les activitats d’investigació, documentació, conservació, restauració, recuperació, difusió i promoció del patrimoni esportiu de les Illes Balears.

Així mateix, es concreten les persones i entitats que poden ser beneficiàries del mecenatge esportiu.

En el capítol II es preveu la declaració d’interès social i s’estableixen els criteris que han de tenir-se en compte per efectuar aquesta declaració, la qual és necessària perquè els projectes i les activitats esportives distints dels anteriors puguin ser objecte de mecenatge esportiu.

El capítol III recull els incentius fiscals a les persones físiques i jurídiques. S’estableixen els requisits perquè les donacions, els préstecs d’ús o comodats, i els convenis de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu puguin ser incentivats fiscalment.

No obstant l’anterior, s’ha estimat oportú que determinades mesures de caràcter purament fiscal (deducció de la quota íntegra de l’impost sobre la renda de les persones físiques, reducció en les donacions dineràries de pares a fills o altres descendents entre col·laterals fins al tercer grau per a la creació d’empreses esportives, reduccions per adquisició de béns i drets afectes a determinades activitats econòmiques i per adquisició de participacions socials, reduccions en les adquisicions de béns per a la creació d’empreses esportives, i mesures relatives a l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats) s’integrin en l’articulat del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, per raons de coherència i seguretat jurídica, atès que es tracta d’un seguit de mesures tributàries que és convenient que s’incloguin en un mateix text legal.

La llei, per tant, es completa amb quatre disposicions finals per les quals s’autoritza el Consell de Govern per desplegar-la reglamentàriament; es modifica el text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat a fi d’incloure les mesures directament relacionades amb els incentius fiscals al mecenatge esportiu que constitueixen l’objecte essencial de la llei; i s’estableixen les normes relatives a l’entrada en vigor de la llei.

En aquest darrer sentit s’ha de tenir en compte que, d’acord amb el primer paràgraf de l’article 10.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, les normes tributàries, llevat que estableixin expressament un altre règim, no tenen efectes retroactius i despleguen efectes, pel que fa als tributs sense període impositiu, des de l’entrada en vigor de la norma, de manera que són aplicables als tributs d’aquesta naturalesa que es meritin a partir de la seva vigència. Aquest és el cas dels imposts sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions. En canvi, i d’acord amb el mateix precepte legal, per als tributs amb període impositiu, com és el cas de l’impost sobre la renda de les persones físiques, la norma tributària només és aplicable a l’impost que es meriti a partir del període impositiu que s’iniciï després de l’entrada en vigor de la norma. Per això, s’estableix expressament un règim específic respecte de les mesures que conté la llei en relació amb l’impost sobre la renda de les persones físiques a fi que aquests beneficis fiscals siguin aplicables a l’impost corresponent a l’exercici de 2015, i no ja únicament a partir del període impositiu de l’any 2016.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

Aquesta llei té per objecte regular el mecenatge esportiu, així com establir les mesures fiscals aplicables al mecenatge esportiu, a la creació d’empreses esportives i a l’adquisició d’empreses o béns mobles d’àmbit esportiu, que es duguin a terme per persones físiques o jurídiques subjectes a la normativa tributària de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 2

Conceptes de mecenatge esportiu i d’empresa esportiva

  1. Als efectes d’aquesta llei s’entén per mecenatge esportiu la participació privada en la realització de:

    - Els projectes o les activitats esportives inclosos dins l’àmbit federatiu.

    - Els projectes o les activitats esportives que són declarats d’interès social per la conselleria competent en matèria d’esports.

    - La investigació, documentació, conservació, restauració, recuperació, difusió i promoció del patrimoni esportiu de les Illes Balears.

  2. Als efectes d’aquesta llei, s’entén per empresa esportiva la persona física o jurídica que, amb domicili fiscal al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en nom propi, de manera habitual i amb ànim de lucre es dedica a promocionar, difondre, comercialitzar i/o conservar serveis o productes de contingut esportiu com a activitat principal.

Article 3

Modalitats de mecenatge esportiu

El mecenatge esportiu es pot dur a terme, d’acord amb el que disposa aquesta llei, a través de les modalitats següents:

  1. Donacions i llegats.

  2. Préstecs d’ús o comodats.

  3. Convenis de col·laboració.

Article 4

Persones i entitats beneficiàries del mecenatge esportiu

Als efectes d’aquesta llei es consideren persones i entitats beneficiàries les següents:

  1. Les entitats sense ànim de lucre domiciliades fiscalment a les Illes Balears.

  2. L’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els organismes autònoms i les fundacions i els consorcis públics que en depenen. Així mateix, els consells insulars i les entitats locals de les Illes Balears, així com els organismes autònoms i les fundacions i els consorcis públics que en depenen.

  3. La Universitat de les Illes Balears.

  4. Les persones físiques i jurídiques amb domicili fiscal a les Illes Balears que de manera habitual realitzen activitats esportives.

Queden excloses, d’entre els eventuals beneficiaris, les entitats o persones físiques que no estiguin al corrent de les obligacions tributàries i/o amb la Seguretat Social, o les que no estiguin al corrent de la presentació dels comptes, plans d’actuació o pressuposts establerts per la normativa vigent.

Article 5

Activitat esportiva

Als efectes d’aquesta llei, s’entén per activitat esportiva l’organització, la gestió i la realització de les activitats, en la majoria dels casos de caràcter físic, lliure i voluntari, practicada de manera individual o col·lectiva, habitualment en forma de competició i sota una normativa reglamentària assumida pels òrgans federatius autonòmics, estatals o internacionals.

Capítol II

Declaració d’interès social esportiu

Article 6

Declaració d’interès social esportiu a instància dels beneficiaris

  1. Les persones i entitats beneficiàries poden sol·licitar la declaració d’interès social esportiu dels seus projectes o activitats esportives, d’acord amb el procediment que s’estableixi.

  2. La Conselleria de Turisme i Esports és l’encarregada d’avaluar i resoldre les sol·licituds d’interès social esportiu, mitjançant un òrgan tècnic d’avaluació creat a l’efecte, en el qual hi haurà, almanco, un representat de cada consell insular, que actuarà d’acord amb els criteris següents:

    1. Rellevància i repercussió social de les activitats esportives.

    2. Incidència de les activitats en la investigació, conservació i difusió del patrimoni esportiu.

    3. Incidència en el foment de l’esport i en el suport a les persones esportistes.

    4. Valor i interès en relació amb la formació esportiva.

    5. Valor i interès en el foment de la participació de la ciutadania i creació de públic.

    6. Valor i interès en relació amb la promoció exterior dels valors esportius de les Illes Balears.

    7. Valor i interès en relació amb la realització d’inversions esportives que contribueixin a la difusió de l’esport.

    8. Actitud investigadora i de caràcter innovador en l’àmbit esportiu.

    9. Valor i interès en el foment i la promoció de l’esport femení i la igualtat entre homes i dones entre els objectius en els programes i les activitats.

    10. Altres criteris que estiguin relacionats amb la conservació, la promoció i el desenvolupament esportiu de les Illes Balears.

  3. Reglamentàriament s’establirà l’òrgan de composició tècnica que haurà d’emetre, amb caràcter preceptiu, els informes d’avaluació a què fa referència l’apartat 2 anterior.

    Capítol III

    Incentius fiscals

    Secció 1a

    Donacions incentivades fiscalment

Article 7

Requisits de les donacions

  1. Donen dret a practicar les deduccions i reduccions previstes en aquesta llei les donacions entre vius, pures i simples, fetes a favor de les persones i entitats a què es refereix l’article 4 anterior per a la realització de projectes o activitats esportives estipulats en l’article 2 d’aquesta llei.

  2. En el cas de revocació de la donació per algun dels supòsits prevists en el Codi Civil, la part donant ha d’afegir a la quota del període impositiu en què es produeixi la revocació les quantitats deixades d’ingressar, amb inclusió dels interessos de demora que siguin procedents.

  3. Les donacions efectuades a l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, als organismes autònoms i als consorcis que en depenen han d’estar subjectes, en tot cas, al que preveu la normativa reguladora del patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 8

Base de les deduccions i de les reduccions per donacions

La base de les deduccions i de les reduccions per les donacions que s’hagin fet és la que correspongui segons la legislació fiscal del tribut que estigui afectat per la donació.

Article 9

Justificació de les donacions

  1. La pràctica de les deduccions i de les reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat de la donació, mitjançant un certificat expedit per l’òrgan competent de l’entitat donatària o una declaració jurada de la persona física donatària.

  2. El certificat o la declaració jurada a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:

  1. Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant del donant com de la persona o entitat donatària.

  2. Menció expressa que la persona o entitat donatària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4 anterior.

  3. Data i import de la donació quan aquesta sigui dinerària.

  4. Import de la valoració de la donació en el supòsit de donacions no dineràries o de prestació de serveis a títol gratuït.

  5. Document públic o un altre document autèntic que acrediti el lliurament del bé donat, o la constitució del dret d’usdefruit, quan no es tracti de donacions dineràries.

  6. Finalitat a la qual s’ha d’aplicar la donació.

  7. Menció expressa del caràcter irrevocable de la donació.

Secció 2a

Préstecs d’ús o comodats incentivats fiscalment

Article 10

Préstecs d’ús o comodats deduïbles

Dóna dret a practicar les deduccions i reduccions previstes en aquesta llei el préstec d’ús o comodat de béns d’interès esportiu, de béns inventariats, així com de locals, terrenys o immobles per a la realització de projectes o activitats esportives que compleixen les condicions establertes en l’article 2 d’aquesta llei.

Article 11

Base de les deduccions i de les reduccions per préstecs d’ús o comodats

La quantia de les deduccions i reduccions serà l’import anual que resulti d’aplicar, en cada un dels períodes impositius de durada del préstec, el 4% a la valoració del bé, i es determinarà proporcionalment al nombre de dies que correspongui a cada període impositiu.

En el cas que es tracti de locals, terrenys o immobles per a la realització de projectes o activitats esportives, s’aplicarà el 4% al valor cadastral, proporcionalment al nombre de dies que correspongui a cada període impositiu.

Article 12

Justificació dels préstecs d’ús o comodats

  1. La pràctica de les deduccions i reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat del préstec d’ús o comodat, mitjançant un certificat expedit per l’òrgan competent de l’entitat comodatària o una declaració jurada de la persona física comodatària.

  2. El certificat o la declaració jurada a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:

  1. Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant de la part comodant com de la part comodatària.

  2. Menció expressa que la persona o l’entitat comodatària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4 anterior.

  3. Data en què es va lliurar el bé i termini de durada del préstec d’ús o comodat.

  4. Import de la valoració del préstec d’ús o comodat d’acord amb la valoració efectuada.

  5. Document públic o un altre document autèntic que acrediti la constitució del préstec d’ús o comodat.

  6. Finalitat a la qual s’han d’aplicar els préstecs d’ús o comodats.

Secció 3a

Convenis de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu incentivats fiscalment

Article 13

Requisits dels convenis de col·laboració

  1. El conveni de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu incentivat fiscalment, als efectes prevists en aquesta llei, és aquell pel qual les persones o entitats a què es refereix l’article 4 anterior, a canvi d’un ajut econòmic o susceptible de valoració econòmica per a la realització d’un projecte o una activitat estipulats en l’article 2 d’aquesta llei, i que s’efectuï en compliment de l’objecte o la finalitat específica de l’entitat, es comprometen per escrit a difondre, per qualsevol mitjà, la participació de la persona o l’entitat col·laboradora en els projectes o les activitats esmentats.

  2. La base de les deduccions i reduccions per convenis de col·laboració es calcularà d’acord amb el que disposa l’article 8 d’aquesta llei.

  3. La difusió de la participació de la persona o l’entitat col·laboradora en el marc dels convenis de col·laboració definits en aquest article no constitueix una prestació de serveis.

Article 14

Justificació dels ajuts rebuts en virtut dels convenis de col·laboració

  1. La pràctica de les deduccions i reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat del conveni de col·laboració, mitjançant un certificat o una declaració jurada de l’entitat o de la persona física beneficiària.

  2. El certificat o la declaració jurada a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:

    1. Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant de la persona o entitat beneficiària com del col·laborador.

    2. Menció expressa que la persona o l’entitat beneficiària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4 anterior.

    3. Document públic o un altre document fefaent que acrediti la subscripció del conveni de col·laboració.

    4. Import de l’ajut rebut en virtut del conveni de col·laboració.

    5. Finalitat a la qual s’han d’aplicar els ajuts.

    Disposició final primera

    Modificacions del text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny

  3. S’afegeix un nou article, l’article 5 ter, al text refós de les disposicions legals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu1/2014, de 6 de juny, amb la redacció següent:

    “Article 5 ter

    Deducció autonòmica per donacions, cessions d’ús o contractes de comodat i convenis de col·laboració, relatius al mecenatge esportiu

  4. S’estableix una deducció del 15% de les quanties en què es valorin les donacions, les cessions d’ús o els contractes de comodat, i de les quanties satisfetes en virtut de convenis de col·laboració efectuats d’acord amb el que disposa la Llei 6/2015, de 30 de març, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries.

  5. El límit de la deducció aplicable és de 600 euros per exercici. En cas que la cessió d’ús o el contracte de comodat tengui una durada inferior a un any, aquesta deducció s’ha de prorratejar en funció del nombre de dies del període anual. Si la durada és superior a un any, la deducció no es pot aplicar a més de tres exercicis.

  6. L’aplicació d’aquesta deducció està condicionada al fet que la base imposable total del contribuent no superi la quantia de 12.500 euros en el cas de tributació individual i de 25.000 euros en el cas de tributació conjunta.”

  7. S’afegeix un nou article, l’article 14 ter, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

    “Article 14 ter

    Tipus de gravamen reduït aplicable en cas de transmissions de determinats béns de caràcter esportiu

    El tipus aplicable a les transmissions oneroses de béns mobles imprescindibles per a la pràctica de l’esport és de l’1% quan els béns esmentats siguin incorporats per la part adquiridora a una empresa, activitat o projecte de caràcter esportiu, sempre que la persona que adquireix el bé el mantengui en el seu patrimoni, afecte a l’empresa, l’activitat o el projecte esportiu, durant almenys cinc anys des de la seva adquisició.”

  8. L’apartat 2 de l’article 20 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

    “2. Les reduccions que regula aquesta subsecció constitueixen millores de les reduccions que estableix l’Estat en la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’impost sobre successions i donacions, tret de les que preveuen els articles 28, 28 bis, 28 ter i 32, que constitueixen reduccions pròpies de la comunitat autònoma de les Illes Balears.”

  9. S’afegeix un nou apartat, l’apartat 4, a l’article 25 del text refós esmentat, amb la redacció següent:

    “4. D’acord amb la Llei 6/2015, de 30 de març, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries, quan es tracti de béns i drets afectes a una empresa esportiva la reducció és del 99%.”

  10. S’afegeix un nou apartat, l’apartat 4, a l’article 26 del text refós esmentat, amb la redacció següent:

    “4. D’acord amb la Llei 6/2015, de 30 de març, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries, quan es tracti de participacions socials en entitats esportives la reducció és del 99%.”

  11. S’afegeix un nou article, l’article 28 ter, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

    “Article 28 ter

    Reduccions en les adquisicions de béns per a la creació d’empreses esportives

  12. En les adquisicions de béns per causa de mort que es destinin a la creació d’una empresa, sigui individual o entitat societària, mitjançant l’adquisició originària d’accions o participacions, s’ha d’aplicar una reducció del 70% del valor dels béns, sempre que es tracti d’una empresa esportiva, d’acord amb l’article 2 de la Llei 6/2015, de 30 de març, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries, i sempre que es compleixin els requisits següents:

    1. L’empresa creada ha de desenvolupar una activitat econòmica, sense que pugui tenir com a activitat principal la gestió d’un patrimoni mobiliari o immobiliari, d’acord amb el que preveu l’article 4, apartat vuit, número dos a), de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’impost sobre el patrimoni, ni dedicar-se a l’activitat d’arrendament d’immobles.

    2. Com a mínim, l’empresa creada ha d’ocupar una persona domiciliada fiscalment a les Illes Balears amb un contracte laboral a jornada completa i donada d’alta en el règim general de la Seguretat Social, distinta del contribuent que apliqui la reducció i dels socis o partícips de l’empresa.

    3. En el termini màxim de devuit mesos des de la meritació de l’impost, els béns adquirits s’han de destinar a la creació de l’empresa i s’ha de complir el requisit de creació d’ocupació.

    4. Durant quatre anys des de la creació de l’empresa s’han de mantenir l’activitat econòmica, els llocs de treball i el nivell d’inversió que es prengui com a base de la reducció.

    5. La base de la reducció és el valor dels béns que, adquirits per causa de mort, siguin efectivament invertits en la creació de l’empresa, amb un màxim de 400.000 euros.

    6. Només pot aplicar la reducció el drethavent que destini els béns adquirits a les finalitats que preveu aquest article.

    7. La xifra anual de negocis de l’empresa no pot superar el límit de 2.000.000 d’euros durant els quatre anys a què es refereix la lletra d) anterior, calculada així com preveu l’article 101 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’impost sobre societats.

    8. El drethavent ha de tenir un patrimoni preexistent inferior a 400.000 euros.

    9. En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, les participacions que adquireixi la persona o l’entitat donatària han de representar més del 50% del capital social de l’entitat i s’han de mantenir en el patrimoni del drethavent durant un període mínim de quatre anys.

    10. En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, el drethavent no ha de tenir cap vinculació amb la resta de socis, en els termes que preveu l’article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’impost sobre societats.

  13. En cas d’incompliment del requisit que estableix la lletra c) de l’apartat anterior, o dels terminis a què es refereixen les lletres d), g) i i), s’ha de presentar una declaració complementària per l’import de les quanties que s’han deixat d’ingressar juntament amb l’import dels interessos de demora, en el termini d’un mes des del dia en què es produeixi l’incompliment.”

  14. L’apartat 2 de l’article 40 del text refós esmentat queda modificat de la manera següent:

    “2. Les reduccions que regula aquesta subsecció constitueixen millores de les reduccions que estableix l’Estat en la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’impost sobre successions i donacions, tret de les que preveuen els articles 43, 45, 45 bis, 45 ter, 48, 49 i 50, que constitueixen reduccions pròpies de la comunitat autònoma de les Illes Balears.”

  15. S’afegeix un nou article, l’article 45 ter, al text refós esmentat, amb la redacció següent:

    “Article 45 ter

    Reducció en les donacions dineràries de pares a fills o a altres descendents o entre col·laterals fins al tercer grau per a la creació d’empreses esportives

  16. En les donacions dineràries de pares a fills o a altres descendents o entre col·laterals fins al tercer grau que es destinin a la creació d’una empresa esportiva, sigui individual, negoci professional o entitat societària, mitjançant l’adquisició originària d’accions o participacions, s’ha d’aplicar una reducció del 70%, sempre que es compleixin els requisits següents:

    1. La donació s’ha de formalitzar en una escriptura pública i s’ha de fer constar de manera expressa que la persona o l’entitat donatària ha de destinar els doblers a la creació d’una nova empresa esportiva en els termes que estableix aquest article.

    2. L’empresa creada ha de desenvolupar una activitat econòmica, sense que pugui tenir com a activitat principal la gestió d’un patrimoni mobiliari o immobiliari, d’acord amb el que preveu l’article 4, apartat vuit, número dos a), de la Llei 19/1991, ni dedicar-se a l’activitat d’arrendament d’immobles.

    3. Com a mínim, l’empresa creada ha d’ocupar una persona domiciliada fiscalment a les Illes Balears amb un contracte laboral a jornada completa i donada d’alta en el règim general de la Seguretat Social, distinta del contribuent que apliqui la reducció i dels socis o partícips de l’empresa.

    4. En el termini màxim de devuit mesos des de la meritació de l’impost, els doblers adquirits s’han de destinar a la creació de l’empresa i s’ha de complir el requisit de creació d’ocupació.

    5. Durant quatre anys des de la creació de l’empresa s’han de mantenir l’activitat econòmica, els llocs de treball i el nivell d’inversió que es prengui com a base de la reducció.

    6. La base de la reducció és l’import dels doblers que, adquirits gratuïtament entre vius, siguin efectivament invertits en la creació de l’empresa, amb un màxim de 300.000 euros.

    7. Només pot aplicar la reducció la persona o l’entitat donatària que destini els diners donats a les finalitats que preveu aquest article.

    8. La xifra anual de negocis de l’empresa no pot superar el límit de 2.000.000 d’euros durant els quatre anys a què es refereix la lletra e) anterior, calculada així com preveu l’article 101 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’impost sobre societats.

    9. El donatari ha de tenir un patrimoni preexistent inferior a 400.000 euros en el moment de la data de formalització de la donació.

    10. En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, les participacions que adquireixi la persona o l’entitat donatària han de representar més del 50% del capital social de l’entitat i s’han de mantenir en el patrimoni del donatari durant un període mínim de quatre anys.

    11. En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, el donatari no ha de tenir cap vinculació amb la resta de socis, en els termes que preveu l’article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’impost sobre societats.

  17. En cas d’incompliment del requisit que estableix la lletra d) de l’apartat anterior, o dels terminis a què es refereixen les lletres e), h) i j), s’ha de presentar una declaració complementària per l’import de les quanties que s’han deixat d’ingressar juntament amb l’import dels interessos de demora, en el termini d’un mes des del dia en què es produeixi l’incompliment.”

    Disposició final segona

    Modificació de l’annex 21 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015

    S’afegeixen cinc paràgrafs al final de l’annex 21 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, amb la redacció següent:

    “Les despeses de personal docent esmentades inclouen, per a l’exercici 2015, l’actualització de les taules salarials i del plus de residència a les Illes Balears a què fan referència, respectivament i per a cada un dels anys 2009 i 2010, els annexos II i VI del VI Conveni col·lectiu d’empreses d’ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics, publicat per Resolució de la Direcció General d’Ocupació de 30 de juliol de 2013 al BOE núm. 197, de 17 d’agost de 2013, actualització que té efectes retroactius des de l’1 de gener de 2009, amb abonament efectiu des del mes de setembre de 2014. En tot cas, les despeses esmentades no inclouen el finançament addicional corresponent a la recuperació parcial de la segona paga extraordinària de l’any 2012 a què fa referència l’article 15.8 de la present llei, i que s’ha de pagar abans del 30 de juny de 2015.

    Els endarreriments inherents a aquesta actualització corresponents als anys 2009, 2010, 2011, 2012 i 2013 i als mesos de gener a agost de 2014 són els que resulten de la diferència entre les retribucions indicades en el paràgraf anterior i les abonades efectivament entre l’1 de gener de 2009 i el 31 d’agost de 2014 com a conseqüència de l’aplicació de la Resolució de la consellera d’Educació i Cultura, de 12 de febrer de 2009, per la qual s’ordena el pagament a compte d’un augment del 2% dels conceptes retributius que estableixen els vigents convenis col·lectius d’aplicació al personal docent inclòs en la nòmina de pagament delegat dels centres privats sostinguts totalment o parcialment amb fons públics; del Decret 26/2009, de 17 d’abril, d’establiment dels mòduls econòmics dels concerts educatius per a l’any 2009; del Decret 90/2010, de 16 de juliol, pel qual s’adopten mesures urgents per reduir el dèficit públic que afecten el personal docent no universitari dels centres privats concertats de les Illes Balears; del Decret 127/2000, de 8 de setembre, pel qual s’adopten mesures retributives de caràcter transitori per al personal del cos de mestres que imparteix docència al primer cicle d’ESO; i de la Resolució del conseller d’Educació i Cultura, de 3 de novembre de 2010, per la qual s’ordena el pagament del complement retributiu Illes Balears i del complement de primer i segon curs d’ESO per a l’any 2010; tot això amb la disminució de la quantia que procedeixi per raó d’aplicar a la diferència en qüestió la reducció retributiva que va fixar el Decret 90/2010 abans esmentat, i sens perjudici de la supressió del finançament corresponent a la segona paga extraordinària de l’any 2012 en virtut de la disposició addicional quinzena del Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents per a la reducció del dèficit públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i altres institucions autonòmiques, i s’estableixen mesures addicionals per garantir l’estabilitat pressupostària i fomentar la competitivitat, i de la recuperació parcial d’aquesta paga a què fa referència l’incís final del paràgraf anterior.

    El calendari per al pagament dels endarreriments a què es refereix el paràgraf anterior s’ha d’aprovar en el corresponent acord amb els representants sindicals i de la patronal, el qual ha de ser ratificat pel Consell de Govern perquè sigui vàlid i desplegui efectes.

    La part dels increments retributius que, d’acord amb el que estableixen els tres paràgrafs anteriors, ultrapassi els percentatges de variació retributiva aplicables amb caràcter general al personal funcionari i laboral de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears des de l’1 de gener de 2009, d’acord amb les successives lleis anuals de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, és imputable a l’equiparació gradual a què fa referència l’article 117.4 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i això al marge de la suspensió fins el 31 de desembre de 2015 de l’Acord de la Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears de 8 de juliol de 2008 a què es refereix el punt 4t de l’article 23.3 de la present llei.

    En tot cas i als efectes del que preveu l’article 117.6 de la Llei Orgànica 2/2006 esmentada, el que estableixen els paràgrafs anteriors determina la modificació implícita dels mòduls econòmics aplicables als exercicis de 2009 a 2014.”

    Disposició final tercera

    Habilitació per al desenvolupament reglamentari

    Es faculta el Consell de Govern per dictar les normes reglamentàries necessàries per desplegar aquesta llei.

    Disposició final quarta

    Entrada en vigor

  18. Aquesta llei comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  19. En tot cas, les normes relatives a l’impost sobre la renda de les persones físiques són aplicables a tot el període impositiu de l’exercici de 2015.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, 30 de març de 2015

    El president

    José Ramón Bauzá Díaz

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR