Llei 1/2018, de 5 de març, de cossos i escales propis del Consell Consultiu de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Des que es va crear el Consell Consultiu, l’any 1993, les tasques i les funcions del personal s’han anat modificant i incrementant per donar resposta a les noves necessitats de l’activitat consultiva i a la transformació de l’administració autonòmica, que tendeix a aproximar la funció administrativa a la ciutadania i a dotar-la d’una eficàcia i una eficiència òptimes. Ajustar-se a aquest context ha implicat un augment considerable del volum de feina de les tasques habituals i, paral·lelament, n’ha originat i n’origina de noves. Així ho ha manifestat el Consell Consultiu en totes les memòries aprovades a partir de 2013.

Entre les funcions que s’han incorporat, cal destacar l’adaptació de l’activitat administrativa a les noves tecnologies (les actuacions derivades de la implantació de l’administració electrònica, la creació d’un registre d’entrada i sortida electrònic, la difusió de l’activitat consultiva mitjançant un lloc web, etc.), la recerca i la implantació d’instruments per gestionar la feina que genera l’òrgan de consulta i per facilitar que aquesta gestió sigui àgil (la informatització de l’arxiu, una base de dades bibliogràfica que permeti fer actualitzacions i recerques d’informació de manera eficaç, etc.), l’elaboració d’un pla de qualitat, l’organització que deriva de l’augment de les activitats protocol·làries dels membres de la institució i del nombre d’activitats creixent que organitzen les diferents administracions consultives autonòmiques, o la coordinació de les actuacions relacionades amb la revisió dels texts que genera aquest òrgan de consulta, les quals comprenen la correcció dels documents administratius, la correcció i la traducció dels dictàmens i la preparació de les publicacions dirigides a difondre la doctrina o el funcionament de la institució, i impliquen una dedicació especial, atesos el volum de documentació i la transcendència dels texts jurídics que es generen. Tots aquests canvis en l’activitat administrativa han representat alhora modificacions en l’organització i el funcionament de la institució.

D’altra banda, cal posar de manifest que en el Consell Consultiu les funcions del personal tenen un contingut singular i individualitzat a causa de l’especificitat que es deriva de la naturalesa de l’activitat consultiva. Tal com indica el Consell d’Estat en el Dictamen 274/2015:

“Aquests òrgans tenen constitucionalment reconeguda −bé directament a la Constitució, bé al bloc de la constitucionalitat− una autonomia d’organització i funcionament, que és consubstancial a les funcions d’ordre constitucional que desenvolupen i que demanda per a aquests un estatut específic en la matèria, com el que actualment tenen reconegut a les normes singulars que la Constitució ha previst [...].

Aquesta autonomia orgànica i funcional no és de cap manera un privilegi injustificat, sinó una garantia d’ordre constitucional per al desenvolupament de les seves funcions, també constitucionals, amb la necessària independència enfront d’altres poders o òrgans de l’Estat.”

Actualment, l’únic personal propi de què disposa aquesta institució són els lletrats i les lletrades, en aplicació de la disposició addicional segona de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears. En conseqüència, d’acord amb el que s’ha exposat, es fa necessari que els empleats públics que hi treballen siguin considerats personal propi, com una mostra més de l’objectivitat i la independència exigides per la llei, amb un estatut específic coherent amb el rang estatutari de la institució, que té encomanada la funció d’alt assessorament jurídic.

Amb la finalitat de donar resposta a aquesta nova necessitat es creen amb aquesta llei nous cossos propis de la institució, integrats pel personal funcionari de carrera o interí, i se’n regula el règim d’adscripció i integració.

Article 1

Creació dels grups de classificació dels cossos i les escales del personal funcionari propi no lletrat del Consell Consultiu i integracions

  1. Es creen els següents cossos propis del Consell Consultiu:

    1. Grup A

      1r. Subgrup A1. Per a l’accés a aquest subgrup és necessari disposar del títol universitari oficial de grau o les titulacions equivalents, llevat dels supòsits en què una norma amb rang de llei exigeixi un altre títol universitari oficial.

      Pertanyen a aquest subgrup el cos superior i el cos facultatiu superior, escala assessorament lingüístic, documentació i publicacions.

      El cos superior té les funcions de dur a terme activitats de col·laboració tècnica amb el cos de lletrats i lletrades, per a la preparació de les ponències, i de recerca de documentació.

      El cos facultatiu superior, escala assessorament lingüístic, documentació i publicacions, exerceix les funcions de col·laborar en la preparació de les sessions plenàries, dels dictàmens, de les publicacions i d’altra documentació; fer la revisió lingüística i la traducció dels texts; participar en l’elaboració dels texts i del material del lloc web del Consell Consultiu; i dur a terme l’assessorament superior propi de les funcions del cos.

      2n. Subgrup A2. Per a l’accés a aquest subgrup és necessari disposar del títol universitari oficial de grau o del títol de diplomatura universitària, enginyeria tècnica o arquitectura tècnica o les titulacions equivalents.

      Pertanyen a aquest subgrup el cos de gestió i el cos facultatiu de grau mitjà.

      Les funcions pròpies d’aquests cossos són efectuar les tasques de gestió, execució, control i inspecció, i tramitar i impulsar les tasques que el president o la presidenta els encomani, especialment en matèria de recursos humans, de gestió econòmica i de contractació.

    2. Grup B

      Per a l’accés a aquest grup és necessari disposar del títol de tècnic o tècnica superior.

      Pertany a aquest grup el cos de personal tècnic de caràcter facultatiu.

      Corresponen a aquest grup les funcions tècniques per al desenvolupament de les quals es requereixi una titulació de tècnic superior, i també altres relacionades amb el funcionament i les competències del Consell Consultiu que, per la seva naturalesa, s’hagin d’assignar a aquest cos.

    3. Grup C

      1r. Subgrup C1. Per a l’accés a aquest subgrup és necessari disposar del títol de batxiller o de tècnic.

      Pertany a aquest subgrup el cos administratiu.

      Les funcions pròpies del cos són dur a terme activitats administratives en relació amb la correspondència, l’atenció al públic, el registre de documentació, la classificació de documents i fitxers, l’arxivament documental i electrònic, la preparació de les sessions plenàries del Consell Consultiu, el manteniment i l’actualització del lloc web, la preparació de les memòries d’activitat i de la doctrina que s’ha de publicar, després de la dissociació de les dades de caràcter personal, i la col·laboració tècnica amb els lletrats i les lletrades, així com d’altres relacionades amb el funcionament i les competències del Consell Consultiu que, per la seva naturalesa, no s’hagin assignat a altres cossos.

      2n. Subgrup C2

      Per a l’accés a aquest subgrup és necessari disposar del títol de graduat en educació secundària obligatòria.

      Pertany a aquest subgrup el cos auxiliar.

      Corresponen al cos auxiliar activitats administratives en relació amb la correspondència, l’atenció al públic, el registre de documentació, la classificació de documents i fitxers, l’arxivament documental i electrònic, la secretaria del Ple, la preparació de les sessions plenàries del Consell Consultiu, la preparació dels dictàmens després de les sessions del Ple, amb la incorporació dels canvis que s’hi han acordat, i les activitats protocol·làries dels membres del Consell Consultiu, així com d’altres relacionades amb el funcionament i les competències del Consell Consultiu que, per la seva naturalesa, no s’hagin assignat a altres cossos.

    4. Agrupacions professionals del personal funcionari propi del Consell Consultiu

      Es crea l’agrupació professional del personal funcionari subaltern del Consell Consultiu. Per a l’accés a aquesta agrupació professional no s’exigeix disposar de cap de les titulacions previstes en el sistema educatiu.

      Les funcions pròpies del cos són les d’informació, custòdia, control i manteniment bàsic de material, mobiliari i instal·lacions; transport; utilització de fotocopiadores; repartiment de la correspondència i de la documentació necessària per a les sessions plenàries del Consell Consultiu; col·laboració en la preparació de les sessions plenàries; informació i despatx; atenció al públic; arxivament documental i electrònic; registre de documentació; classificació de documents i fitxers; i també d’altres relacionades amb el funcionament i les competències del Consell Consultiu que, per la seva naturalesa, no s’hagin assignat a altres cossos.

  2. El personal funcionari de carrera que, a l’entrada en vigor d’aquesta llei, ocupa amb caràcter definitiu llocs de treball en el Consell Consultiu es pot integrar en els cossos prevists en l’apartat 1 d’aquest article que, per titulació, li correspon, a tots els efectes i a partir de la data en què comenci a vigir aquesta llei. S’han de respectar, en tot cas, l’antiguitat i el nivell inherents al seu lloc de treball.

  3. El personal adscrit ha de mantenir les característiques d’ocupació i d’adscripció, i també els drets retributius i les funcions establertes per als llocs de treball d’origen, fins que s’aprovi la relació de llocs de treball del Consell Consultiu i s’estableixin les funcions específiques de cada lloc, sens perjudici de la seva integració, si escau, en els cossos de nova creació, d’acord amb el que estableix aquest article.

  4. Per tal que sigui efectiva la integració, és necessari que el funcionari o la funcionària interessat la sol·liciti al president de la institució, el qual ha de dictar la resolució d’integració en el cos i de nomenament que pertoqui, un cop que s’ha comprovat el compliment dels requisits exigits legalment.

  5. El personal funcionari que, a l’entrada en vigor d’aquesta llei, no ocupi amb caràcter definitiu llocs de treball en el Consell Consultiu hi romandrà adscrit, i una vegada que s’hagi aprovat la relació de llocs de treball podrà participar en els procediments de provisió que s’aprovin.

Article 2

Accés als cossos propis

  1. L’accés al cos de lletrats i lletrades del Consell Consultiu es regeix per l’apartat 4 de la disposició addicional segona de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears.

  2. L’accés a la resta de cossos propis del Consell Consultiu pot ser:

    1. Ordinari, de conformitat amb l’article 26.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb la superació dels procediments selectius corresponents, que s’han de fer mitjançant el sistema d’oposició lliure o de concurs oposició lliure.

      Els llocs de treball dotats pressupostàriament que no puguin ser coberts amb el personal existent en el Consell Consultiu constitueixen l’oferta d’ocupació pública, la qual es pot cobrir mitjançant els mecanismes extraordinaris que preveuen la Llei3/2007 ja esmentada, en matèria de nomenament de personal funcionari interí, i el Decret30/2009, de 22 de maig, pel qual s’aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    2. Accés extraordinari, mitjançant el sistema de mèrits, de conformitat amb l’article 27.b) de la Llei 3/2007 esmentada, per mobilitat interadministrativa. Aquesta possibilitat s’ha de preveure expressament en la relació de llocs de treball del Consell Consultiu.

  3. Per a la gestió dels sistemes d’accés esmentats, el Consell Consultiu pot sol·licitar el suport de l’Escola Balear d’Administració Pública i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, competent en matèria de funció pública.

Article 3

Situació administrativa del personal integrat

El personal funcionari que, d’acord amb les regles que estableixen l’article 1 d’aquesta llei i la disposició addicional segona de la Llei 5/2010 ja esmentada, s’integri en els cossos del Consell Consultiu queda, pel que fa al seu cos d’origen, en la situació administrativa que correspongui.

Article 4

Participació en procediments de provisió i promoció convocats per l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Una vegada aprovada la relació de llocs de treball del Consell Consultiu, el personal adscrit pot participar en els procediments de promoció interna, de provisió de llocs de treball i d’ocupació que convoqui l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i no li seran aplicables, durant les dues primeres convocatòries, les regles relatives al període mínim de permanència.

Article 5

Representació sindical

La representació del personal propi del Consell Consultiu es regeix per les normes del text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre. Fins que es constitueixi la Mesa de negociació del Consell Consultiu, quan escaigui, o fins que es triïn els delegats de personal que siguin procedents, també quan escaigui, correspon a la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears la negociació de les condicions de treball del personal que presti serveis en el Consell Consultiu.

Disposició final primera

Modificació de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears

Es modifica l’article 28.1 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

“1. El personal al servei del Consell Consultiu està format per:

  1. Personal funcionari propi.

  2. Personal de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears que ocupa llocs de treball del Consell Consultiu.”

Disposició final segona

Modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Es modifica el primer paràgraf de la disposició addicional segona de la Llei3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

“El personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears que presta serveis en el Consell Consultiu i en el Consell Econòmic i Social depèn orgànicament del conseller competent en matèria de funció pública i funcionalment dels presidents d’aquests òrgans.”

Disposició final tercera

Entrada en vigor

Aquesta llei entrarà en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

Palma, 5 de març de 2018

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR