Decret 64/2019 de 2 d’agost, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El dret a ser escolaritzat correspon al menor i obliga els poders públics a procurar, i assegurar com a tasca pròpia, l'educació a la qual tothom té dret. No es tracta únicament d'un procés de transmissió de coneixements, sinó que aspira a possibilitar el lliure desenvolupament de la personalitat i de la capacitació dels alumnes i llur formació integral per esdevenir ciutadans responsables, convidats a participar en els processos que es desenvolupin en el marc d'una societat plural, en condicions d'igualtat i tolerància i amb ple respecte envers els drets i llibertats de la resta dels seus membres.

La Declaració dels drets del nin, de 20 de novembre de 1959, reconeix en el principi 7è el dret del nin a rebre una educació adequada.

La Constitució espanyola de 1978 estableix a l'article 27 el dret a l'educació com un dels drets fonamentals de la persona i reconeix la llibertat d'ensenyament, així com també estableix l'obligació dels poders públics de garantir aquest dret a l'educació mitjançant una programació general de l'ensenyament, amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents. D'acord amb l'article 10 de la Constitució Espanyola, les normes relatives als drets fonamentals que s'hi reconeixen, entre els quals figuren els drets educatius, s'han d'interpretar de conformitat amb la Declaració Universal de Drets Humans i els tractats i acords internacionals sobre aquestes matèries ratificats per Espanya, entre els quals cal destacar el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals, de 19 de desembre de 1966, de l'Assemblea General de l'ONU.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer estableix a l'article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma la competència del desenvolupament legislatiu i execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució espanyola i de l'alta inspecció per al seu compliment i garantia.

El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, estableix a l'article 1 el traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les funcions i serveis de l'Administració de l'Estat, així com els mitjans a ells adscrits en matèria d'ensenyament no universitari.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix al capítol III del títol II, article 84.1, que les administracions educatives regularan l'admissió d'alumnat en centres públics i privats concertats de forma que es garanteixi el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre per pares, mares o tutors/es legals i que, en tot cas, s'atendrà a una adequada i equilibrada distribució entre els centres escolars de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (NESE), que es mantindrà al llarg de tot el procés d'escolarització.

Així mateix, l'article 84.2 estableix els criteris prioritaris que hauran de regir el procés d'admissió d'alumnat en cas que el nombre de places sol·licitades sigui superior al nombre de places disponibles als centres docents, els quals es varen veure afectats com a conseqüència de l'aprovació de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a la adolescència en relació a l'acolliment familiar, i del Decret 91/2015, de 13 de novembre, que regula la condició d'esportista d'alt nivell de les Illes Balears.

També l'article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 maig, d'educació, estableix que, amb la finalitat d'assegurar la qualitat educativa per a tots, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats, s'ha de garantir una escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitats educatives de suport educatiu (NESE) i de l'alumnat de necessitats educatives especials (NEE). Així mateix, s'han de garantir els recursos personals i econòmics necessaris per oferir el suport esmentat. A tal efecte, l'esmentat article preveu una reserva de places per aquest col·lectiu d'alumnes fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula establerts anualment.

La comunitat autònoma balear, degut a l'activitat turística generadora de riquesa, rep anualment centenars de famílies de la resta de l'Estat i de l'estranger amb cultura, idioma i valors diferents, els quals han de tenir garantida l'escolarització del seus fills amb els recursos humans i materials disponibles per a la seva òptima integració.

Per tot això és imprescindible una escolarització equitativa i equilibrada entre els alumnes que requereixen una atenció educativa diferenciada a l'ordinària (alumnat NESE i alumnat NEE) per tal d'aconseguir una educació inclusiva que afavoreixi la cohesió social i la igualtat d'oportunitats a les Illes Balears i que eviti desequilibris a determinats centres o zones escolars tant des del punt de vista quantitatiu, com des del punt de vista qualitatiu.

Igualment l'article 88 de la Llei orgànica 2/2006 reflecteix que l'escolarització ha de ser sense discriminació per motius socioeconòmics i per això cap centre pot percebre quantitats per ensenyaments gratuïts, ni imposar l'obligació d'aportacions a fundacions o associacions, ni establir serveis obligatoris associats als ensenyaments que requereixin aportació econòmica per part de les famílies, o tutors legals de l'alumnat.

En aquest context, esdevé responsabilitat de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca assegurar i garantir que el procediment d'accés al sistema gaudeixi de la màxima transparència, conjugant la llibertat d'elecció de centre de les famílies amb l'accés de tots els alumnes a un sistema educatiu de qualitat i cohesionador que tengui cura de l'interès general, fent un ús racional i sostenible dels recursos disponibles.

Mitjançant el present decret s'harmonitza el dret a la lliure elecció de centre dels alumnes amb NESE respecte a les recomanacions dels informes d'avaluació psicopedagògica i dictàmens d'escolarització, amb la finalitat de possibilitar l'escolarització en els centres docents que millor puguin atendre les particulars necessitats de cada cas concret.

Davant això, i en compliment de les atribucions abans esmentades, es fa necessari regular un nou procés d'admissió d'alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Pel que fa als principis establerts en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret dona compliment als principis de necessitat i eficàcia. A més a més, la iniciativa en l'elaboració d'aquest Decret s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, d'acord amb els principis de proporcionalitat i seguretat jurídica.

En aplicació del principi de transparència, es va dur a terme la consulta pública prèvia prevista en l'article 133 de la Llei 39/2015 i s'ha posat a disposició dels ciutadans tota la documentació de la seva elaboració en els termes de l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. D'acord amb el principi d'eficiència, aquest Decret no genera cap càrrega administrativa respecte de la normativa anterior.

S'ha d'assenyalar que el procediment de tramitació ha inclòs la sol·licitud i la valoració de l'informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de 2 d'agost de 2019.

DECRET

Capítol I Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

  1. El present Decret té per objecte regular el procés i els criteris d'admissió d'alumnat a cada un dels centres docents i etapes sostingudes amb fons públics de les Illes Balears que imparteixin els ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial conforme a la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  2. S'entenen com a centres docents sostinguts amb fons públics els centres públics i els privats en aquells ensenyaments que són objecte de concert educatiu.

  3. L'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

Article 2

Principis generals

  1. Tot l'alumnat té dret a una plaça escolar en centres sostinguts amb fons públics en les etapes i nivells obligatoris que constitueixen l'ensenyament bàsic, així com en el segon cicle d'educació infantil.

    La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca vetllarà a fi de fer efectiu aquest dret mitjançant la programació general de l'ensenyament i l'oferta anual de places escolars en els ensenyaments del paràgraf anterior, les quals han de garantir una adequada i equilibrada distribució dels alumnes amb NESE entre els centres escolars sostinguts totalment o parcialment amb fons públics d'un mateix municipi o àrea d'escolarització.

  2. El règim d'admissió de l'alumnat als centres docents es fonamenta en el dret a la lliure elecció de centre per part dels pares, les mares o els tutors legals, o per part dels alumnes en cas que siguin majors d'edat, el qual queda condicionat pel nombre anual de places ofertades per part de l'Administració educativa i per part dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR