Decret 29/2015, de 8 de maig, pel qual es regulen l’organització, el funcionament i els currículums dels ensenyaments inicials de la formació bàsica per a les persones adultes a les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El punt 1 de l’article 68 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix que les persones adultes que vulguin adquirir les competències i els coneixements corresponents a l’educació bàsica comptaran amb una oferta adaptada a les seves condicions i necessitats.

La Llei 4/2006, de 30 de març, d’educació i formació permanents de persones adultes de les Illes Balears (BOIB núm. 50, de 6 d’abril), determina els principis generals de l’educació i la formació permanents de les persones adultes, estableix les característiques generals, els programes i les modalitats dels ensenyaments adreçats a la població adulta i és el marc de referència que s’ha de tenir en compte per al desplegament normatiu relatiu a les accions educatives i formatives per a les persones adultes.

El Reial decret 1203/1999, de 9 de juliol, integra al cos de mestres els funcionaris pertanyents al cos de professors d’educació general bàsica d’institucions penitenciàries i disposa normes de funcionament de les unitats educatives dels establiments penitenciaris.

L’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 10 de gener de 2006 de derogació de l’Ordre de la consellera de Benestar Social de 18 de maig de 2001 aprova la normativa interna de funcionament dels centres d’internament de les Illes Balears per executar les mesures privatives de llibertat que dicten els jutjats de menors.

El Decret 39/2011, de 29 d’abril, regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics i, pel que fa als punts 12 i 13 de l’article 22, indica que les administracions públiques han de donar prioritat a la promoció, la integració i la inserció laboral i social de les persones amb necessitats educatives especials i també dels col·lectius en situació de desigualtat, discriminació, exclusió o marginació social i laboral i que els centres que imparteixen educació i formació per a persones adultes han de garantir que els alumnes, en el cas de presentar necessitats específiques de suport educatiu, puguin accedir a itineraris que responguin a les seves necessitats.

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32, d’1 de març), estableix en l’article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

L’article 35 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, sobre l’ensenyament de la llengua pròpia, indica que la Comunitat Autònoma té competència exclusiva per a l’ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, d’acord amb la tradició literària autòctona.

La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística (BOIB núm. 15, de 20 de maig), reconeix la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l’àmbit de l’ensenyament i oficial en tots els nivells educatius.

En la configuració d’aquest Decret és necessari partir del principi de contextualització com a eix orientador del treball educatiu, entenent el context en un sentit ampli de manera que inclogui tant les variables individuals, com grupals, socials, laborals i culturals; articulant projectes de formació que respecten les minories, des de plantejaments interculturals, que combaten la discriminació de tot tipus i que faciliten informació, formació i orientació per millorar les condicions d’inserció social i laboral, a fi que les persones adultes puguin comprendre, interpretar i transformar les realitats socials, econòmiques i culturals, per a fer-les més justes, lliures i creadores.

A més a més, la formació de les persones adultes ha de preveure la dimensió europea en els programes educatius, i enfortir així el sentit de la identitat europea, concretament en la salvaguarda dels principis de la democràcia, la justícia social i el respecte als drets humans; també ha de preparar els ciutadans per a la participació en el desenvolupament econòmic i social de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR