Decret 28/2020 de 21 de setembre, de principis generals dels procediments de reconeixement de la condició de família monoparental i de la condició de família nombrosa

SecciónI. Disposicions generals
Rango de LeyDecret

La Constitució espanyola, en l'article 39, estableix que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família. D'altra banda, l'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en l'àmbit de la defensa i la promoció dels drets socials dels ciutadans de les Illes Balears, estableix que l'actuació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment, entre d'altres, en els àmbits corresponents a la defensa integral de la família; la protecció específica i la tutela social del menor; l'assistència social a les persones que pateixin marginació, pobresa o exclusió social, així com la protecció social contra la violència, especialment la violència de gènere.

La família és el principal agent socialitzador en la infància per a tots els individus que la componen i és l'agent responsable de l'atenció a les persones amb les capacitats limitades per malaltia, discapacitat o edat. Aquest paper s'ha anat ajustant o modulant segons els canvis socials, culturals i polítics que s'han produït en els darrers anys. La transformació no només ha afectat l'estructura de les famílies, sinó també els models familiars i les dificultats amb què desenvolupen les funcions corresponents.

Els canvis socials i econòmics que s'han produït en els darrers anys han afectat l'estructura de les famílies, atès que s'han reduït el nombre de membres a conseqüència de la baixa natalitat així com el nombre de famílies en què conviuen tres generacions, mentre que s'ha incrementat el nombre de famílies monoparentals, en què un únic adult, majoritàriament una dona, assumeix la responsabilitat sobre els infants.

La Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, regula amb caràcter general per a tot l'Estat el concepte de família nombrosa, així com les condicions que ha de complir, les diferents categories i els beneficis comuns o mínims, si bé remet a la comunitat autònoma de residència de la persona sol·licitant la competència per al reconeixement de la condició de família nombrosa, així com per a l'expedició i la renovació del títol que acredita aquesta condició i la categoria. El Reial decret 1621/2005, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 40/2003, disposa que correspon a les comunitats autònomes desplegar el procediment per a la sol·licitud i l'expedició del títol de família nombrosa així com per renovar-lo, modificar-lo o deixar-lo sense efecte.

Posteriorment, la disposició final cinquena de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció de la infància i l'adolescència, va modificar l'article 6 de la Llei 40/2003, fet que suposa un canvi significatiu respecte a la normativa anterior, atès que la vigència del títol de família nombrosa passa a mantenir-se mentre almenys un dels fills compleixi els requisits per ser beneficiari d'aquesta condició.

En l'àmbit autonòmic, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que regula i ordena el sistema de serveis socials de les Illes Balears per promoure i garantir l'accés universal i contribuir al benestar i a la cohesió social, en l'article 3 disposa que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups.

La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, recull per primera vegada el concepte de família monoparental en resposta a la realitat familiar actual, i remet el procediment d'acreditació de família monoparental i la distinció entre les famílies monoparentals de caràcter general i les de categoria especial a un reglament que ha d'elaborar el Govern de les Illes Balears. D'altra banda, l'article 6 d'aquesta Llei amplia el concepte de famílies nombroses i estableix que s'inclouen en aquesta categoria les famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33 % o superior.

Finalment, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, en l'article 24 estableix expressament que s'ha de prestar una atenció especial a les necessitats de les persones menors d'edat de les famílies monoparentals, de mares víctimes de violència de gènere amb la custòdia i de famílies que pertanyen als grups menys afavorits o que viuen en situació de pobresa. L'article 25, en relació amb el suport a la maternitat i la paternitat i a la conciliació de la vida familiar i laboral, estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències respectives, han d'oferir als pares i mares i a les persones que tenguin atribuïda la tutela o la guarda de les persones menors d'edat, en especial a les famílies en situació de protecció especial, els mitjans d'informació, suport i formació adequats amb la finalitat de fer possible el compliment de les seves responsabilitats.

Vista la competència de la Comunitat Autònoma per regular la matèria d'acord amb l'article 30.16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte igualment l'article 70.4 del mateix text normatiu, que estableix com a competències pròpies dels consells insulars els serveis socials i l'assistència social.

A més, l'article 72.1 de l'Estatut d'autonomia disposa que els consells insulars exerceixen la potestat reglamentària de les competències que els són atribuïdes com a pròpies.

D'altra banda, l'apartat a) de l'article 1 de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars, atribueix als consells insulars de Mallorca, Menorca i Eivissa i Formentera les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de concessió i renovació dels títols de família nombrosa. Pel que fa a les famílies monoparentals, l'article 7.6 in fine de la Llei 8/2018 disposa que, en tot cas, els consells insulars han de gestionar el procediment d'acreditació.

L'article 58.3 de l'Estatut d'autonomia estableix que en les competències que, d'acord amb aquest Estatut, els consells insulars hagin assumit com a pròpies, el Govern de les Illes Balears pot establir el principi general sobre la matèria, garantint l'exercici de la potestat reglamentària per part dels consells insulars.

Per tant, d'acord amb la normativa esmentada, l'objecte d'aquest Decret és regular els principis generals i les normes complementàries del procediment per al reconeixement de la condició de família monoparental, així com regular alguns aspectes del reconeixement de les famílies nombroses, en el marc de la normativa estatal en la matèria.

El Decret 21/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació la planificació de la política de serveis socials, així com l'elaboració de normativa en matèria de serveis socials, i a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència, així com la protecció de les famílies.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, atès que, d'acord amb la Llei estatal 40/2003 i la Llei autonòmica 8/2018, es pretén desplegar el procediment aplicable al reconeixement dels títols de família monoparental i de família nombrosa, així com la possible renovació, modificació i extinció d'aquests títols; de proporcionalitat, atès que, d'acord amb la normativa esmentada, és un reglament de principis generals del Govern de les Illes Balears el que ha de regular aquesta matèria; de seguretat jurídica, per completar l'ordenament jurídic donant contingut a la previsió legal esmentada i garantint una regulació comuna bàsica que determini els trets essencials de la matèria i que permeti als consells insulars exercir-ne la potestat reglamentària; de transparència, pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, així com la fixació dels requisits objectius en una disposició de caràcter general i la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; d'eficiència i simplificació, atès que la regulació estableix el procediment per poder accedir als títols esmentats, respectant el procediment administratiu comú i amb les mínimes càrregues administratives per comprovar l'accés i el manteniment del dret, i de qualitat, perquè el procediment d'aprovació d'aquesta norma s'ha ajustat als processos definits legalment per donar resposta a les necessitats ciutadanes, al cost més baix possible i garantint la intervenció dels consells insulars en l'elaboració de la norma des de la redacció del text inicial fins al tràmit d'audiència i informació pública.

Ateses la matèria objecte de la norma i les dades de caràcter personal que inevitablement s'han de facilitar per obtenir el títol de família monoparental o nombrosa, s'han tingut molt presents la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reglament general de protecció de dades –Reglament (UE) 2016/679– i la resta de normativa aplicable, tal com recull expressament l'article 11 d'aquest Decret, relatiu a la comunicació i la cessió de dades, i d'acord amb les referències que s'inclouen en els articles 8.2 i 9.6 en relació amb el dret que té la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR