Decret 22/2018 de 6 de juliol, pel qual es regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

I

La sostenibilitat dels recursos aquàtics vius constitueix un clar objectiu de la política pesquera comuna (PPC). Amb la finalitat d’aconseguir objectius de transparència, igualtat i eficàcia en les polítiques associades, la Comissió Europea ha dut a terme, entre d’altres actuacions, una reforma del sistema de control de la comercialització dels productes pesquers.

Aquesta filosofia ha estat plasmada en el Reglament (CE) núm. 1224/2009 del Consell, de 20 de novembre de 2009, pel qual s’estableix un règim comunitari de control per garantir el compliment de les normes de la política pesquera comuna, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 847/96, (CE) núm. 2371/2002, (CE) núm.811/2004, (CE) núm. 768/2005, (CE) núm. 2115/2005, (CE) núm. 2166/2005, (CE) núm. 388/2006, (CE) núm. 509/2007, (CE) núm. 676/2007, (CE) núm. 1098/2007, (CE) núm. 1300/2008 i (CE) núm. 1342/2008, i es deroguen els reglaments (CEE) núm.2847/93, (CE) núm. 1627/94 i (CE) núm. 1966/2006.

Aquest Reglament de control, en els articles 5.1 i 56.1, considera un principi general per a tots els estats membres el control en el territori propi de les activitats incloses en l’àmbit de l’aplicació de la PPC, entre les quals es troba la comercialització.

La PPC, que es fonamenta en l’explotació sostenible dels recursos, va ser aprovada pel Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1954/2003 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroguen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió2004/585/CE del Consell. Els pilars en què es fonamenta la PPC per aconseguir els seus objectius són l’organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura (OCM); la lluita contra la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada, i el règim comunitari de control. El nou marc jurídic de la PPC, el conformen, per tant, el Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, pel qual s’estableix l’organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell; el Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, de 29 de setembre de 2008, pel qual s’estableix un sistema comunitari per prevenir, desencoratjar i eliminar la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada, es modifiquen els reglaments (CEE) núm. 2847/93, (CE) núm. 1936/2001 i (CE) núm.601/2004, i es deroguen els reglaments (CE) núm. 1093/94 i (CE) núm.1447/1999, i el Reglament (CE) núm. 1224/2009 del Consell.

Així mateix, l’aprovació del Reial decret 418/2015, de 29 de maig, pel qual es regula la primera venda dels productes pesquers, que constitueix legislació bàsica en matèria d’ordenació del sector pesquer i en ordenació de l’activitat comercial en matèria de traçabilitat i control, introdueix canvis significatius en matèria de primera venda de productes pesquers.

Aquesta aprovació fa necessària a les Illes Balears una nova redacció del Decret13/2007, de 2 de març, pel qual s’estableixen les normes de primera venda dels productes pesquers, que s’ha d’adaptar al Reial decret 418/2015 en la regulació de la primera comercialització de tots els productes pesquers, ja siguin d’origen marí o d’aigües continentals, procedents de l’activitat professional. En resum, cal regular la primera venda dels productes pesquers i establir les bases del sistema de traçabilitat.

El Reglament (CE) núm. 1224/2009, i conseqüentment el Reial decret 418/2015, estableixen l’obligació de controlar la comercialització dels productes de la pesca i l’aqüicultura. Tots els lots de productes de la pesca i l’aqüicultura han de ser traçables en totes les fases de les cadenes de producció, transformació i distribució, des de la captura o la collita fins a la fase de la venda al detall.

II

La traçabilitat és l’instrument que fa arribar la informació obligatòria al consumidor, informació que recull el Reglament (UE) núm. 1379/2013, sense perjudici de la informació voluntària que pugui ampliar el detallista que redundi en benefici d’una millora del criteri d’elecció del consumidor final.

El nou Reial decret 418/2015 deixa en mans de les comunitats autònomes la regulació de l’adquisició de productes pesquers que duguin a terme particulars, per al consum privat, directament del productor, per als casos especials que puguin determinar, sempre dins els límits que estableix la normativa comunitària.

A les Illes Balears, les dades relatives a la traçabilitat s’han de recollir a partir del moment que desembarquin els productes pesquers, abans de la primera venda o recollida. L’aspecte més innovador d’aquesta norma és la immediatesa en la transmissió de les dades de forma telemàtica per tal de fer que el consumidor final pugui traçar el producte fins al seu origen. Tots els aspectes que fan possible l’accés a la informació a qualsevol punt del circuit del producte pesquer, des de la pesca fins a la venda, es regulen amb aquesta normativa. Atès que aquesta regulació té base legal en la normativa comunitària però no està desplegada en la normativa estatal, aquest Decret estableix les bases amb la finalitat que la regulació de la traçabilitat abans de la primera venda sigui específica per a les Illes Balears.

Els concessionaris de llotges i establiments autoritzats i reconeguts han de traslladar a l’Administració la informació de la traçabilitat dels productes pesquers. A aquest efecte, es considera necessari exigir, independentment del volum de negoci, la transmissió electrònica de la informació obligatòria que pertoqui, que ha d’estar a la disposició de les administracions competents.

El moviment dels productes pesquers ha d’estar emparat per la documentació corresponent, tant si s’ha produït la primera venda com si no. Per poder transportar productes pesquers, els transportistes han de disposar del document de transport, la declaració de recollida o la factura o albarà que correspongui.

III

El títol competencial per a la regulació de la matèria objecte d’aquest Decret, el determina l’article 31.8 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències de desplegament legislatiu i d’execució en matèria d’ordenació del sector pesquer.

En aquest sentit, tant la primera venda com el control i la traçabilitat dels productes pesquers, i també altres aspectes regulats en aquest Decret, s’enquadren en l’àmbit de l’ordenació pesquera, ja que s’inclouen en els sectors econòmic i productiu de la pesca en tot allò que no sigui activitat extractiva directa. En aquest sentit s’han pronunciat el Tribunal Constitucional i nombrosos dictàmens del Consell Consultiu de les Illes Balears.

En l’ús d’aquestes atribucions, es va aprovar la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears, que en l’article 54 estableix que el Govern de les Illes Balears ha de regular la primera venda dels productes pesquers d’acord amb la legislació bàsica de l’Estat.

Finalment, el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca exerceix, entre d’altres, la competència en matèria d’ordenació pesquera.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 38.1 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears; a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, havent escoltat el Consell Pesquer; d’acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 6 de juliol de 2018,

DECRET

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. L’objecte d’aquest Decret és regular, amb relació als productes pesquers, els aspectes següents:

  2. S’entén per productes pesquers els productes procedents de la pesca extractiva, el marisqueig i l’aqüicultura.

  3. L’àmbit d’aplicació d’aquest Decret és tot el territori de les Illes Balears.

Article 2

Definicions

A l’efecte d’aquesta...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR