Decret 19/2018, de 29 de juny, pel qual es regulen les funcions, la composició, l’organització i el règim de funcionament de la Comissió per a la Igualtat de Gènere, i l’elaboració de l’informe biennal relatiu a l’efectivitat del principi d’igualtat entre dones i homes

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 14 de la Constitució espanyola estableix que els espanyols i les espanyoles són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. D’altra banda, l’article 9 disposa que correspon als poders públics promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en els quals s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n’impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar la participació de tots els ciutadans i totes les ciutadanes en la vida política, econòmica, cultural i social.

L’article 17 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears consagra el principi i el dret a la igualtat de tracte i la no discriminació per raó de sexe, i estableix que les administracions públiques han de vetlar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar plenament en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminacions de cap tipus, i han de garantir que ho facin en igualtat de condicions.

La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, té per objecte establir i regular els mecanismes i dispositius, i també les mesures i els recursos, adreçats a promoure i garantir la igualtat d’oportunitats i la no discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida.

La consecució real de la igualtat de dones i homes constitueix un objectiu transversal que afecta totes les administracions públiques i tots els seus àmbits d’intervenció. Per això, per tal que l’acció institucional en aquesta matèria sigui realment efectiva, és fonamental que les mesures que cada administració prengui en el seu àmbit d’actuació es coordinin amb les que adoptin la resta d’administracions, siguin coherents amb aquestes i les complementin. En aquest sentit, a més d’una coordinació interna al si de cada administració, és necessària també l’existència d’una coordinació adequada entre les diferents administracions públiques.

Amb aquesta finalitat, l’article 20 de la Llei 11/2016 disposa la creació de la Comissió per a la Igualtat de Gènere com a òrgan encarregat de coordinar les polítiques i els programes que duen a terme les administracions autonòmica, insular i local en matèria d’igualtat de dones i homes. Aquesta Comissió s’adscriu a l’Institut Balear de la Dona.

En desplegament del que estableix la Llei esmentada, aquest Decret regula les funcions, la composició, l’organització i el règim de funcionament de la Comissió per a la Igualtat de Gènere. En aquesta Comissió hi han d’estar representats el Govern de les Illes Balears, els consells insulars, la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears i l’Ajuntament de Palma. D’altra banda, es crea al si de la Comissió el Grup Tècnic Interinstitucional amb la finalitat de prestar-li suport i assessorament tècnic, mitjançant la realització d’estudis, informes i propostes. Així mateix, es preveu que la Comissió pugui crear grups tècnics de treball amb la finalitat de tractar de qüestions d’una manera més específica o amb un caràcter més sectorial.

D’altra banda, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, inclou, en el títol III, encapçalat amb la rúbrica «Mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l’actuació de les administracions públiques de les Illes Balears», l’obligació que el Govern elabori un informe biennal sobre el conjunt de les seves actuacions en relació amb l’efectivitat del principi d’igualtat entre dones i homes. Aquest informe periòdic ha de complir un doble objectiu: d’una banda, ha de ser l’instrument bàsic del Govern per avaluar l’efectivitat del principi d’igualtat entre dones i homes en el conjunt de les seves actuacions i, de l’altra, ha de servir de vehicle d’informació periòdica al Parlament de les Illes Balears sobre el compliment del principi esmentat.

Atès que en l’article 23.1 de la Llei esmentada s’estableix la necessitat de determinar, mitjançant un reglament, els termes que regulin l’elaboració de l’informe susdit, en virtut del que disposa la disposició final segona de la Llei, el Govern de les Illes Balears estableix en aquest Decret el contingut i el procediment d’elaboració de l’informe esmentat.

Així doncs, d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, la Conselleria de Presidència, amb la participació de l’Institut Balear de la Dona, impulsa aquests mandats normatius en virtut de les competències orgàniques que té atribuïdes mitjançant el Decret24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest sentit, d’acord amb els principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa normativa en tramitació està justificada per raons d’interès general, concretament per la necessitat de complir els mandats normatius recollits en els articles 20 i 23 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes. Així mateix, s’identifiquen amb claredat els fins perseguits, com són, d’una banda, l’establiment d’un marc general i permanent de relació en matèria de polítiques de gènere, en el desenvolupament de les quals, a les Illes Balears, hi participen diverses entitats territorials i, de l’altra, fixar l’iter procedimental per elaborar l’informe biennal al qual ja s’ha fet referència. També queda justificat que el reglament és l’únic instrument per garantir la consecució d’aquests fins.

D’altra banda, d’acord amb el principi de proporcionalitat, la disposició conté la regulació imprescindible pel que fa a les prescripcions que determinen els articles 20 i 23 de la Llei 11/2016, més les connexes i complementàries, per atendre la necessitat que la norma ha de cobrir.

Així mateix, la normativa en qüestió, a fi de complir el principi de seguretat jurídica, s’integra, sense fissures, en un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que en facilita el coneixement i la comprensió.

Pel que fa al principi d’eficiència, s’ha de dir que la disposició no regula procediments amb càrregues administratives per als ciutadans ni per a les empreses.

Finalment, amb relació a la racionalització de la gestió dels recursos públics, cal remarcar que l’objecte de la norma no suposa crear una nova organització, sinó que únicament desplega la Comissió creada per la Llei 11/2016, com també determina el contingut i el procediment d’elaboració de l’informe biennal a què s’ha fet referència. I tampoc no duplica funcions que corresponen a altres òrgans ni crea llocs de feina ex professo.

Per tot el que s’ha exposat, a proposta de la consellera de Presidència, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 29 de juny de 2018,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

  1. Aquest Decret té per objecte establir les funcions, la composició, l’organització i el règim de funcionament de la Comissió per a la Igualtat de Gènere (d’ara endavant, la Comissió), creada per l’article 20 de la Llei...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR