Decret 14/2020, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
Rango de LeyDecret

I

El nivell de desenvolupament de la societat actual va íntimament unit a una demanda creixent de productes i serveis que va lligada a una producció de residus en general i de residus perillosos en particular. En aquest sentit, es posa de manifest la necessitat de desplegar estratègies de planificació i actuació que permetin reduir els efectes negatius associats a la producció i a la gestió d'aquests residus.

L'arxipèlag de les Illes Balears té una fragilitat territorial que ha de ser tinguda en compte en la regulació sectorial, de manera que s'integri el cicle de vida dels productes i materials, no només la fase dels residus.

La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de novembre de 2008, sobre els residus i per la qual es deroguen determinades directives (DMR), modificada per la Directiva (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig, obliga (art. 28.1) les autoritats competents dels estats membres a establir un o diversos plans de gestió de residus que, per separat o en combinació, cobriran tot el territori geogràfic de l'estat membre. Aquests plans han d'establir mesures destinades a protegir el medi ambient i la salut humana mitjançant la prevenció o la reducció dels impactes adversos de la generació de residus, la reducció dels impactes globals de l'ús de recursos i la millora de l'eficàcia d'aquest ús (art. 1).

La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que transposa la DMR al dret espanyol, obliga (art. 14.2) les comunitats autònomes a elaborar els plans autonòmics de gestió de residus. Aquests plans han de contenir una anàlisi actualitzada de la situació de la gestió dels residus en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma, així com una exposició de les mesures per facilitar la reutilització, el reciclatge, la valorització i l'eliminació dels residus, establint objectius de prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, valorització i eliminació, i l'estimació de la seva contribució a la consecució dels objectius establerts en aquesta Llei i en la resta de normes en matèria de residus i normes ambientals. Els plans han d'incloure els elements que s'assenyalen en l'annex 5 i s'han d'avaluar i revisar, almenys, cada sis anys.

Les previsions contingudes en la Llei 22/2011 s'han d'interpretar a les Illes Balears d'acord amb el model d'organització territorial i institucional que preveu l'Estatut d'autonomia i la legislació que el desplega.

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix (art. 30) la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma, sens perjudici del que disposa l'article 149.1 de la Constitució, entre d'altres, en les matèries d'ordenació del territori, incloent-hi el litoral (art. 30.3) i la protecció del medi ambient, l'ecologia i els espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient (art. 30.46). Així mateix, estableix que són competències pròpies dels consells insulars (art. 70), a més de les que els són atribuïdes per la legislació estatal, entre altres matèries, l'ordenació del territori, incloent-hi el litoral (art. 70.13).

La Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, atribueix als consells insulars (art. 1), amb el caràcter de propis, i en el marc d'allò que disposa la legislació d'ordenació del territori, la competència relativa a l'elaboració i aprovació del pla director sectorial de residus sòlids no perillosos (art. 1.2.b). Així mateix, estableix que correspon al Govern i a l'Administració de la Comunitat Autònoma l'elaboració i aprovació dels plans directors sectorials prevists en les directrius d'ordenació territorial, quan això no correspongui als consells insulars (art. 5.3).

La Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació del territori i de mesures tributàries, estableix (art. 67) en relació amb els plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus, que l'ordenació, prevenció i gestió dels residus s'ha d'establir mitjançant els plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos, d'àmbit insular, i el pla director sectorial de prevenció i gestió de residus perillosos, d'àmbit autonòmic.

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, d'acord amb les previsions estatutàries i la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, estableix (art. 10.1.a) com a competència del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma l'elaboració, la tramitació i l'aprovació del pla director sectorial de prevenció i gestió de residus perillosos, així com el seu seguiment, revisió i modificació, mentre que atribueix a la competència dels consells insulars, com a institucions autonòmiques, i en els seus àmbits territorials respectius (art. 11.1.a), l'elaboració, la tramitació i l'aprovació dels plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos, així com el seu seguiment, revisió i modificació.

II

El procediment d'elaboració i aprovació dels plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus, segons estableix l'article 18 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, és el previst en l'article 13 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació del territori, que, en tot cas, ha d'integrar el component ambiental en totes les fases d'elaboració i aprovació, inclòs el seu seguiment, en els termes que estableix la normativa reguladora d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes.

Al procediment previst en la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació del territori, s'hi han d'afegir les previsions, relatives a la consulta pública, establertes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears (PDSPG-RP) ha seguit els tràmits següents:

  1. La iniciació del procediment mitjançant la Resolució d'inici del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 28 de setembre de 2017.

  2. La consulta pública prèvia, ordenada a la Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, mitjançant la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 10 de gener de 2018. Entre els dies 17 de gener i 6 de febrer de 2018 es va publicar a la pàgina de Participació Ciutadana (http://participaciociutadana.caib.es) l'enllaç a la consulta pública prèvia a la redacció del Pla de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears. En aquest període es van enregistrar 169 visites al Pla i es van rebre tres al·legacions.

  3. L'aprovació inicial del Pla, mitjançant la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 12 de desembre de 2018, amb l'objecte i l'abast que defineix la documentació tècnica que s'adjunta a la Resolució i que comprèn la documentació substantiva i ambiental consistent en el diagnòstic del Pla Director de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears; el Pla Director de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears (text normatiu), i l'Estudi ambiental estratègic.

  4. La informació pública del Pla acordada mitjançant la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 14 de desembre de 2018, publicada en el BOIB núm. 162, de 27 de desembre. Del 28 de desembre de 2018 i fins al 5 de març de 2019 es va publicar a la pàgina de Participació Ciutadana (http://participaciociutadana.caib.es). En aquest període es van enregistrar 229 visites al Pla.

  5. Simultàniament a la informació pública, es va sotmetre el PDSPG-RP, acompanyat de l'Estudi ambiental estratègic, a consulta de les administracions públiques afectades i de les entitats que poguessin estar afectades per l'aprovació del Pla (art. 13.2.c de la Llei 14/2000, en relació amb l'art. 22 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental).

  6. Durant el tràmit d'informació pública i consulta de les administracions públiques interessades es van formular 16 al·legacions, que suposen un total de 90 aportacions.

  7. Per la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 7 de maig de 2019, es va obrir un segon tràmit d'informació pública de dos mesos en el procediment d'elaboració del PDSPG-RP (art 13.2.c de la Llei 14/2000, en relació amb l'article 10.2.f), mitjançant la publicació d'anunci en el BOIB núm. 65, de 14 de maig de 2019, i en els diaris d'Eivissa, Mallorca i Menorca el 14 de maig de 2019. Durant aquest tràmit hi va haver una única al·legació, la qual ja s'havia presentat en el primer tràmit d'informació pública.

  8. Mitjançant un ofici del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR