Decret 1/2018, de 2 de febrer, pel qual es regulen les funcions, la composició, el funcionament i les àrees d’intervenció de l’Observatori per a la Igualtat

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 14 de la Constitució espanyola estableix que els espanyols i les espanyoles són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. D’altra banda, l’article 9 disposa que correspon als poders públics promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en els quals s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n’impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar la participació de tots els ciutadans i totes les ciutadanes en la vida política, econòmica, cultural i social.

L’article 16.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que les administracions públiques de les Illes Balears s’han de centrar especialment, entre d’altres, en la consecució de la igualtat de drets de dones i homes en tots els àmbits, en particular en matèria d’ocupació i treball, i també en la protecció social contra la violència, especialment la violència de gènere. Així mateix, la norma institucional autonòmica, en l’article 17, consagra el principi i el dret a la igualtat de tracte i la no-discriminació per raó de sexe.

La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, té per objecte establir i regular els mecanismes i els dispositius, i també les mesures i els recursos, adreçats a promoure i garantir la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació per raó de sexe, en qualssevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida.

L’article 18.1 d’aquesta Llei crea l’Observatori per a la Igualtat com a òrgan col·legiat encarregat de cercar, analitzar i difondre informació periòdica i sistemàtica sobre l’evolució dels indicadors, desglossats per illes, d’igualtat de dones i homes de les Illes Balears, que serveixin per fer propostes de noves polítiques adreçades a canviar i millorar la situació de les dones en els diferents àmbits, i determina que s’han de prioritzar les àrees de la violència masclista, la situació laboral, la imatge pública de les dones i l’àmbit educatiu i de salut, com també que s’ha de fomentar la figura de l’agent d’igualtat d’oportunitats de dones i homes en els àmbits públics i privats.

Per la seva banda, l’apartat 3 de l’article esmentat preveu que les funcions, la composició i el funcionament, i també les diferents àrees d’intervenció de l’Observatori, s’han de desplegar en un reglament que s’ha d’instrumentar durant el primer any d’aplicació de la llei reguladora de la igualtat de dones i homes.

Així doncs, d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, prevists en l’article 129 de la Llei39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’aborda el mandat normatiu de què es tracta, que impulsa la Conselleria de Presidència amb la participació de l’Institut Balear de la Dona, en virtut de les competències orgàniques que té atribuïdes mitjançant el Decret24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest sentit, la norma es fa entenedora, en virtut dels principis de necessitat i eficàcia, per raons d’interès general i s’identifiquen amb claredat els fins que persegueix, això és, garantir el compliment de la llei reguladora de la igualtat de dones i homes quant al treball en matèria de dades i estadístiques i la recerca sobre les desigualtats entre dones i homes, com també queda justificat que el reglament és l’únic instrument per garantir la consecució d’aquests fins.

D’altra banda, d’acord amb el principi de proporcionalitat, la disposició conté únicament les prescripcions que determina l’article 18 de la Llei 11/2016, més les connexes i complementàries, com a regulació imprescindible per atendre la necessitat que aquesta ha de cobrir. Així mateix, a fi d’atendre el principi de seguretat jurídica, el text normatiu s’incardina en un marc jurídic estable i integrat, i en la seva tramitació s’han complert les obligacions de transparència. Finalment, amb relació a la racionalització de la gestió dels recursos públics i l’eficiència, l’objecte de la norma no suposa crear una nova organització, sinó únicament desplega l’Observatori per a la Igualtat creat per llei.

Per tot això, a proposta de la consellera de Presidència, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 2 de febrer de 2018,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte establir les funcions, la composició, el funcionament i les àrees d’intervenció de l’Observatori per a la Igualtat (d’ara endavant, l’Observatori), creat per l’article 18 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article 2

Naturalesa, adscripció i seu

  1. L’Observatori, adscrit a l’Institut Balear de la Dona, però sense integrar-se en l’estructura jeràrquica d’aquest ens, és l’òrgan col·legiat assessor i consultiu del Govern de les Illes Balears garant del compliment de la llei reguladora de la igualtat de dones i homes quant al treball en matèria de dades i estadístiques i la recerca sobre les desigualtats entre dones i homes.

  2. Als efectes de les sessions fetes en persona i a distància, d’acord amb l’article 17.5 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, la seu de l’Observatori és la mateixa que la de l’Institut Balear de la Dona.

Article 3

Finalitat

  1. L’Observatori té com a finalitat cercar, analitzar i difondre informació periòdica i sistemàtica sobre l’evolució dels indicadors, desglossats per illes, relatius a la igualtat entre ambdós sexes, que serveixin per millorar la presa de decisions, la planificació i l’avaluació de les polítiques públiques des de la perspectiva de gènere, i també fomentar la figura de l’agent d’igualtat d’oportunitats de dones i homes en els àmbits públic i privat, de conformitat amb el que disposa l’article 18.1 de la Llei 11/2016.

  2. Les àrees d’intervenció de l’Observatori són la violència masclista, la imatge pública de les dones, la promoció social de les dones, els seus processos d’accés i de participació social, els àmbits d’exclusió social d’aquestes, la seva situació laboral, els àmbits educatius, la sexualitat i la salut de les dones.

  3. L’Observatori prioritzarà com a àrees d’intervenció les assenyalades en l’article 18.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

Article 4

Funcions

L’Observatori té les funcions següents:

  1. Proposar un sistema d’indicadors per prendre coneixement de manera actualitzada de l’evolució de les desigualtats entre homes i dones i la violència masclista, i per fer-ne el seguiment i l’avaluació.

  2. Analitzar l’evolució i els motius de la persistència de les desigualtats entre sexes i sexualitats i la violència masclista, i identificar els obstacles per a la igualtat efectiva entre dones i homes, especialment en les àrees que s’esmenten en l’apartat 2 de l’article 3 d’aquest Decret.

  3. Promoure l’elaboració d’estudis, informes tècnics i avaluacions comparables, i recopilar i donar a conèixer informes elaborats per les universitats, institucions, organitzacions, corporacions i entitats de la societat civil.

  4. Fer el seguiment de la imatge i dels estereotips de les dones i de la banalització de la violència masclista en els mitjans de comunicació, Internet i les xarxes socials, en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR