21/2020 FORU LEGEA, abenduaren 29koa, zenbait zerga aldatu eta beste tributu-neurri batzuk hartzekoa eta Lurraldearen Antolamenduari eta Hirigintzari buruzko Foru Legearen testu bategina aldatzekoa.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

304. ALDIZKARIA - 2020ko abenduaren 31a 1. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEA 1.1. XEDAPEN OROKORRAK 1.1.1. Foru legeak eta legegintzako foru dekretuak 21/2020 FORU LEGEA, abenduaren 29koa, zenbait zerga aldatu eta beste tributu-neurri batzuk hartzekoa eta Lurraldearen Antolamenduari eta Hirigintzari buruzko Foru Legearen testu bategina aldatzekoa. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEKO LEHENDAKARIA NAIZEN HONEK.

Aditzera ematen dut Nafarroako Parlamentuak onetsi duela honako:

FORU LEGEA, ZENBAIT ZERGA ALDATU ETA BESTE TRIBUTU-NEURRI BATZUK HARTZEKOA ETA LURRALDEAREN ANTOLAMENDUARI ETA HIRIGINTZARI BURUZKO FORU LEGEAREN TESTU BATEGINA ALDATZEKOA.

HITZAURREA

Foru lege honen xedea da ondorengo arau hauek aldatzea: Pertsona fisikoen errentaren gaineko zergari buruzko Foru Legearen Testu Bategina, Sozietateen gaineko Zergari buruzko Foru Legea, Tributuei buruzko Foru Lege Orokorra, Fundazioen eta babes jardueren tributu araubidea erregulatzen duen Foru Legea, Nafarroako Kooperatiben Zerga-araubideari buruzko Foru Legea, Ekonomia-jardueren gaineko zergaren edo lizentzia fiskalaren tarifak eta jarraibidea onesten dituen Foru Legea, Nafarroako Ogasun Publikoari buruzko Foru Legea eta Lurraldearen Antolamenduari eta Hirigintzari buruzko Foru Legearen testu bategina.

Tributazioan egiten den edozein aldaketaren lehen helburua izan behar da justizia hobetzea alor horretan, eta zerga iruzurraren aurka borrokatzea. Horretarako, zenbait neurri sartu dira, zerga-kontrolerako jarduerak errazteko eta zerga iruzurrari aurrea hartzeko, batez ere diru-bilketaren aldian. Bigarrenik, Europako araudiak ezartzen dituen xedapenak betetzeko asmoz, 2016/1164 (EB) Zuzentaraua, uztailaren 12koa, Foru Komunitateko tributuen gaineko ordenamendura ekartzeko prozesua osatzen da; izan ere, zuzentarau horrek barne merkatuaren funtzionamenduan zuzenean eragiten duten zerga-saihestearen praktiken aurkako arauak ezartzen ditu (zerga-saihestearen aurkako zuzentaraua edo ATAD). Zuzentarauaren kontuan hartuzkoetan ezarritakoaren arabera, beharrezkoa da bermatzea zerga ordaintzen dela mozkinak eta balioa sortzen diren lekuetan, gehiegizko zerga-plangintzaren aurkako batez besteko babes maila indartzea, eta barne merkatuko zerga-oinarrien higaduraren eta mozkinak hortik kanpo lekualdatzearen aurkako arauak ezartzea. Helburu horiek betetzeko asmoz, Tax Exit (irteera zerga) delakoari buruzko xedapenak sartzen dira, baita nazioarteko zerga gardentasunari buruzkoak ere. Azkenik, gaurko testuinguruan, ezin da ahaztu krisi ekonomikoaren egoeran gaudela koronabirusak (COVID-19a) eragin duen osasun krisiaren ondorioz; horregatik, krisiak zenbait arlotan eragin dituen ondorioak leuntzeko neurriak ere sartzen dira; are bereziki ukituak izaten ari diren pertsona batzuengan eragin dituen ondorioak leuntzeko neurriak ere.

Proiektu hau egitean aintzat hartu dira arauketa onaren printzipioak, Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioari eta foru-sektore publiko instituzionalari buruzko martxoaren 11ko 11/2019 Foru Legearen 129. artikuluan ezarriak. Horrela, foru lege honek, lehen adierazi diren arrazoiengatik, beharrizanaren eta eraginkortasunaren printzipioak betetzen ditu: justifikatuta dago interes orokorraren arrazoiengatik, hainbat zerga-arau aldatzen duenez; lortu nahi diren helburuen identifikazio argian (aurreko paragrafoetan definitutakoak) oinarritzen da; eta, azkenik, helburuok lortzeko tresna egokia da, zerga arloan lege erreserbak agintzen baitu, Tributuei buruzko abenduaren 14ko 13/2000 Foru Lege Orokorraren 11. artikuluan ezarrita.

Foru lege honek beste foru lege batzuen zenbait artikulu aldatzen ditu ahalik eta zehaztasun handienarekin, eta, beraz, proportzionaltasunaren printzipioa ere betetzen da. Horrexegatik, segurtasun juridikoaren printzipioa ere betetzen da. Izan ere, gainerako ordenamendu juridikoarekiko koherentea eta pertsona nahiz enpresentzako egonkorra, aurreikusgarria eta ziurra izatea zehatz-mehatz neurtu dira, oreka lortze aldera legegilearen borondatearen eta gainerako errealitate juridikoaren artean, jurisprudentzia berriena ere barne dela. Foru lege honekin lortu nahi diren zenbait helburu betetzeko, oso kontuan hartu da sinpletasun eta efizientzia printzipioa ere, zeinak xede baitu karga administratibo ez-beharrezkoak edo osagarriak saihestea eta baliabide publikoen kudeaketa arrazionalizatzea.

Foru legea, bera prestatzeko prozedura eta gainerako arauetan dituen efektuak Nafarroako Parlamentuko Aldizkari Ofizialean, Nafarroako Aldizkari Ofizialean eta nafarroa.eus webgunean argitaratzeak zaintzen du gardentasun eta irisgarritasun printzipioak errespetatuak izatea.

Amaitzeko, kontuan izan da gizonezkoen eta emakumezkoen arteko berdintasun printzipioa, eta aldaketak egin dira, arauetan hizkera inklusiboa eta ez-sexista erabiltzeko.

Foru legearen egitura hauxe da: zazpi artikulu, bost xedapen gehigarri, xedapen indargabetzaile bat eta lau azken xedapen.

Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko zergaren esparruan zenbait aldaketa egiten dira.

Kooperatibako bazkide langileek borondatezko gizarte-aurreikuspeneko entitateetatik jasotzen dituzten prestazioen zerga-salbuespena deklaratzen da, prestazio horiek jasotzen direnean Gizarte Segurantzak emandako ezintasun iraunkor absolutuagatiko edo baliaezintasun handiagatiko prestazioak jasotzen diren egoera berean. Horrela, prestazio hauen zerga-tratamendua Gizarte Segurantzaren prestazioen tratamenduarekin parekatzen da, edo langile autonomoen Gizarte Segurantzako araubide berezian sartuta ez dauden profesionalek gizarte-aurreikuspeneko mutualitateetatik jasotako prestazioen tratamenduarekin.

Halaber, bizitzeko gutxieneko errenta, maiatzaren 29ko 20/2020 Errege Lege-dekretuak ezarria, salbuetsita dagoela deklaratzen da, Errenta Bermatuan indarrean dagoen salbuespenarekin bat eginez.

Azkenik,`prestakuntza ekintzetara doazen langabetuak ez kaltetzeko asmoz, bekak, garraiorako, mantenurako eta alojamendurako laguntzak, eta familia eta lan-prestakuntza bateratzeko laguntzak, uztailaren 3ko 694/2017 Errege Dekretua garatzen duen martxoaren 28ko TMS/368/2019 Aginduaren IV. kapituluan ezarritakoak, salbuetsita daudela deklaratzen da. Errege dekretu horren bidez, garatu zen irailaren 9ko 30/2015 Legea, zeinaren bidez arautu baitzen Lan arloan enplegurako Lanbide Heziketaren sistema, administrazio eskudunen prestakuntza eskaintzari eta haren finantzazioari dagokionez, eta ezarri baitziren hura finantzatzeko dirulaguntza publikoak emateko oinarri arautzaileak.

Lan etekinen alorrean, diruzkoak ez diren ordainsariei edo gauzazko ordainsariei buruzko artikuluaren egitura aldatzen da. 1. apartatuan gauzazko ordainsarien kontzeptua ezartzen da, eta zerrenda ireki bat ematen. 2. apartatuan beste ordainsari-kontzeptu batzuk sartzen dira, 1. apartatuan ematen den gauzazko ordainsarien definizioan sartzen ez direnak, xede partikularretarako erabileraren baldintza faltako litzatekeelako; argi utzi nahi da, ordea, horiek sekula ez direla gauzazko ordainsaritzat hartuko. Azkenik, 3. apartatuan salbuetsita dauden gauzazko ordainsariak jasotzen dira, hau da, gauzazko ordainsaritzat hartzen ahal diren ordainsari-kontzeptuak, baina, halere, legegileak tributaziotik salbuetsi nahi izan dituenak. Apartatu honetan biltzen dira ordainsari batzuk, aurreko legediaren arabera “gauzazko ordainsaritzat hartzen ez zirenak”. Ordainsari-kontzeptuen tributazioa aldatzen ez bada ere, egiten den aldaketak bi arrazoi nagusi ditu: bat kontzeptuala da, teknikoki zuzenagoa delako ezartzea gauzazko zenbait ordainsari salbuetsita daudela “gauzazko ordainsaritzat ez hartzea” baino, izan badirelako; bigarrena zerga-kontrolari dagokio, nahitaezkoa delako salbuetsita dauden lan ordainsariei buruz (diruzkoak edo gauzazkoak) informatzea; eta nahitaezkotasun hori ez da hain argi gelditzen ordainsariok “ez badira gauzazko ordainsaritzat hartzen”. Horrela lan-errenta guztiei buruzko informazioa lortzen da, diruzkoak izan edo gauzazkoak izan, zergapekoak edo salbuetsiak, eta hobeki koordinatzen da beste zerga-administrazioekiko informazio trukea.

Ekitatea areagotzeko asmo etengabe hori edozein zerga sistemaren funtsezko helburua da, eta, horregatik, ahalmen ekonomikoak izan behar du zerga-betebeharrak banatzeko benetako neurria. Alde horretatik, egokitzat jo da zenbatespen objektiboaren araubidea kentzea, jarduera enpresarial eta profesionalen etekin garbia zehazteko, helburu honekin: pertsona fisikoa den enpresariaren tributazioa bere jardunaren egiazko etekinera hurbiltzea. Zenbatespen objektiboaren araubidearen ordez, 2021eko urtarrilaren 1etik aurrera, zuzeneko zenbatespen bereziaren araubidea jarriko da, zeinean abiapuntua baita jarduera ekonomikoak sortutako diru-sarrerak, eta zeinean subjektu pasiboen eragiketa-kopurua eta jardueraren ezaugarriak aintzat hartuz, ezartzen baita gastu jakin batzuk ez direla zerga-kenkaria aplikatzeko modukoak, eta, horren ordez, subjektu pasiboak etekin garbi positiboaren kenkari-ehuneko bat aplikatuko duela.

Gizarte-aurreikuspeneko sistemetarako enpresa ekarpen eta kontribuzioengatiko zerga-oinarriaren zati orokorraren murrizketarako gehieneko mugei dagokienez, 2.000 eurora jaitsi da ekarpenei dagokien muga orokorra, eta 5.000 eurora 50 urte baino gehiago dutenen ekarpenaren muga; beste alde batetik, 5.000 eurora igo da partaideei egotzitako enpresa kontribuzioetarako ezarritako muga bereki eta independentea.

Kuota diferentzialaren kenkariei dagokienez, ekonomia-jardueren gaineko zergarengatik ordaindutako kuoten kenkaria desagertzen da. Aldaketa honen arrazoia da 1.000.000 euro baino gutxiagoko negozio-zifraren zenbateko garbia duten subjektu pasiboek ez dutela ordaindu beharko ekonomia-jardueren gaineko zerga 2021eko urtarrilaren 1etik aurrera.

Gazteei alokatzeko aukera gehiago emateko xedearekin, ezartzen da emantzipatzeko alokatzeagatiko kenkariaren (Emanzipa) ordainketa hilero eginen dela, eta ez hiru hilabetean behin, orain arte bezala.

Halaber, malgutu egiten dira, 2021ean bakarrik, emantzipatzeko...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR