Decret llei 2/2013, de 14 de juny, de mesures urgents en matèria de mobilitat intraadministrativa temporal de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret-llei

Mitjançant el Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, modificat posteriorment pel Decret llei 10/2012, de 31 d’agost, es varen adoptar i aplicar diverses mesures de reducció de despesa en matèria de personal al servei de les administracions públiques de les Illes Balears i altres institucions autonòmiques. En la norma esmentada, d’una banda s’adopten mesures per reduir les despeses de personal, entre les quals hi ha la suspensió de la prolongació de la permanència en el servei actiu, i, de l’altra, s’adopten mesures estructurals de racionalitat i d’eficiència en la gestió dels recursos humans del sector públic.

A més, i a conseqüència de les normes bàsiques sobre aquesta matèria que preveu la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2013, es mantenen, com en anys anteriors, per complir el mandat constitucional d’estabilitat pressupostària i fer front a la situació de la nostra economia, unes restriccions importants en incorporació de nou personal al sector públic i en contractació de personal laboral temporal i de nomenament de funcionaris interins, que es reflecteixen en l’article 16 de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any2013.

Igualment, el mateix article determina que “durant l’any 2013, se suspenen el nomenament de nou personal funcionari interí i la pròrroga del nomenament dels funcionaris interins adscrits a programes temporals o nomenats per subvenir a necessitats urgents, com també el nomenament de personal estatutari temporal i la contractació de personal laboral temporal a l’Administració de la Comunitat Autònoma, als seus organismes autònoms i a la resta d’ens que integren el sector públic instrumental autonòmic”, si bé preveu autoritzar certs supòsits en què aquesta suspensió pugui suposar un perjudici en la prestació dels serveis essencials que siguin competència de la Comunitat Autònoma i se’n justifiqui una necessitat urgent i inajornable.

Totes aquestes circumstàncies han produït una reducció important dels efectius de què disposa l’Administració per dur a terme les seves funcions, per la qual cosa, ara més que mai, és fonamental la planificació dels recursos humans per complir la previsió constitucional dels principis d’eficàcia i eficiència que ha de seguir l’actuació de l’Administració.

Per això, l’Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2011 va aprovar les línies generals del Pla Estratègic en Matèria de Funció Pública per racionalitzar i professionalitzar l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per millorar les condicions de treball del seu personal. Concretament, la línia estratègica 1 té per objectiu “racionalitzar i ordenar la funció pública autonòmica” mitjançant algunes accions com ara la realització d’una auditoria tècnica de gestió, per departaments, amb mitjans propis, amb la finalitat de comparar pressuposts, càrrega de treball i funcions que tenen encomanades amb la seva estructura administrativa i els recursos humans que hi estan adscrits per tal de dimensionar adequadament les plantilles i detectar desequilibris en matèria de personal. Aquesta auditoria es va dur a terme durant el 2012 i es va aprovar l’Informe d’auditoria interna de recursos humans de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit dels serveis generals per mitjà de l’Acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2012.

Una vegada fetes l’anàlisi de l’auditoria i una redistribució de llocs de treball amb caràcter permanent a serveis que es mostraren com a deficitaris, també es va posar de manifest que la prestació de serveis públics no sempre té caràcter lineal durant tot l’any, sinó que pot ser cíclica o tenir moments de puntes de treball i d’altres en què tal vegada el personal assignat pot assumir altres feines. Per això, per aconseguir una assignació eficient dels recursos humans dels diversos departaments de l’Administració autonòmica i equilibrar les càrregues de treball del personal que presta els diferents serveis, és necessari disposar d’eines de mobilitat temporal que permetin afrontar, de forma àgil i amb les garanties necessàries dels drets del personal, aquestes circumstàncies, amb sistemes en els quals prevalgui la voluntarietat del personal que hi vulgui anar mitjançant determinades fórmules que s’hi preveuen.

D’altra banda, l’article 78 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, després de dir que les administracions públiques han de proveir els llocs de treball mitjançant procediments basats en els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, i que la provisió de llocs s’ha de portar a terme pels procediments de concurs i de lliure designació amb una convocatòria pública, en l’apartat 3 estableix que “les lleis de funció pública que es dictin per desplegar aquest Estatut podran establir altres procediments de provisió en els supòsits de mobilitat a què es refereix l’article 81.2, permutes entre llocs de treball, mobilitat per motius de salut o rehabilitació del funcionari, reingrés al servei actiu, cessament o remoció en els llocs de treball i supressió dels dits llocs”.

Més endavant, l’article 81, relatiu a la mobilitat del personal funcionari de carrera, preveu la possibilitat que les administracions públiques puguin traslladar de manera motivada els seus funcionaris per motius de serveis o funcionals, a unitats, departaments o organismes públics o entitats diferents dels de la seva destinació, respectant-ne les retribucions i les condicions essencials de feina, i amb modificació, si escau, de l’adscripció dels llocs de treball dels quals siguin titulars. Disposa també que si per motius excepcionals implica un canvi de lloc de residència es donarà prioritat a la voluntarietat dels trasllats, amb dret a les indemnitzacions previstes en els trasllats forçosos.

L’apartat 3 d’aquest article 81 també preveu que, en cas de necessitat urgent i inajornable, els llocs de treball poden proveir-se amb caràcter provisional, amb una convocatòria pública dins els terminis que assenyalen les normes que hi siguin aplicables.

Per tot el que s’ha exposat, es considera imprescindible modificar alguns articles de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l’efecte d’introduir la possibilitat de nomenar provisionalment personal funcionari de carrera que tengui la titulació per acomplir un lloc de treball d’un grup o un subgrup superior, quan la vacant no s’ha pogut cobrir amb comissió de serveis voluntària, o per matisar la comissió de serveis forçosa i millorar les garanties del personal que en resulti afectat; introduir la possibilitat de fer una convocatòria prèvia per seleccionar el personal funcionari que voluntàriament vulgui anar a una atribució temporal de funcions o, després, atribuir-lo a personal funcionari de carrera, o interí si escau, i establir-ne els efectes, o modificar l’article 103, referit a l’excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic, per permetre que, en els supòsits excepcionals en què segons el segon paràgraf de l’apartat 2 de l’article 16 de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, s’autoritzi el nomenament de personal funcionari interí, el personal funcionari de carrera que sigui nomenat per estar en alguna borsa pugui quedar en aquesta situació administrativa, sense necessitat d’anar per la via de l’excedència voluntària per interès particular.

Aquest Decret llei s’estructura en dos articles: el primer, amb les disposicions generals relatives a l’objecte, i el segon, amb les modificacions de deu articles del títol VII de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de l’enunciat d’un capítol d’aquest mateix títol.

Després de modificar l’article 74 per establir una clarificació dels sistemes de provisió de llocs i de mobilitat, la modificació de l’article 76 té per objecte afegir un mèrit nou de consideració necessària per incentivar el personal que voluntàriament vulgui anar a cobrir atribucions temporals de funcions o premiar les persones que hagin d’anar a cobrir comissions de serveis forçoses, atribucions temporals de funcions o que prestin serveis a la Unitat de Suport Conjuntural que es crea en la disposició addicional primera.

Dels sistemes de mobilitat que es preveuen en les modificacions que s’introdueixen en els punts següents, alguns ja hi eren sense gaire diferències, com és ara la comissió de serveis voluntària; en d’altres, com en la forçosa, es milloren les garanties perquè es determina la forma d’escollir la persona adequada i, a més, es concedeix la compensació prevista de punts addicionals en el cas de participar en les convocatòries de provisió temporal o definitiva de llocs de treball. D’altres es regulen de bell nou, com ara la figura del nomenament provisional en un grup o un subgrup superior, que pretén aprofitar l’experiència del personal funcionari de carrera que ja forma part dels recursos humans de l’Administració de la Comunitat Autònoma, que té la titulació adequada, com a forma de promocionar aquest personal i amb la consideració que, abans d’haver de recórrer a una comissió de serveis forçosa, és millor donar l’oportunitat de cobrir aquesta urgència mitjançant aquesta figura voluntària.

S’introdueixen també novetats en l’atribució temporal de funcions, amb previsió d’una primera fase més transparent, amb una convocatòria per oferir l’oportunitat que s’hi presenti personal que voluntàriament vulgui dur a terme les funcions que s’han de desenvolupar, i amb la regulació dels efectes d’aquesta atribució temporal, entre els quals destaca la valoració del temps que hi estiguin com a mèrit en les convocatòries de provisió temporal o definitiva de llocs de treball, en la forma que estableix la disposició final primera que modifica en aquest punt el Decret, de 28 de març, pel qual s’aprova el Reglament de provisió de llocs de treball i promoció professional de les Illes Balears. Igualment, es recullen les causes de finalització d’aquestes figures per donar més seguretat jurídica.

En darrer lloc, es modifica l’article 103, relatiu a l’excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic, per superar el problema existent en la redacció actual que impedia el personal funcionari de carrera demanar aquesta situació administrativa en els casos de ser nomenat funcionari interí en un altre cos.

El Decret llei es completa amb dues disposicions addicionals, una de transitòria, una de derogatòria i quatre de finals.

La primera disposició addicional preveu la creació d’una unitat permanent per donar suport conjuntural a altres unitats de qualsevol conselleria o ens del sector públic amb personal funcionari adscrit que en depengui, quan es justifiqui la necessitat de reforçar el personal existent en un moment determinat per dur a terme alguna tasca concreta i urgent. Per incentivar la cobertura d’aquests llocs, també es preveu que es pugui valorar el temps que hi estiguin en la mateixa forma que s’ha manifestat. La segona crea una comissió de seguiment de l’execució correcta de les mesures de mobilitat forçosa que s’hi preveuen.

La disposició transitòria única aclareix que les persones que abans de l’entrada en vigor d’aquest Decret llei han estat en atribucions temporals de funcions també puguin rebre el mateix tractament que les que en siguin objecte després d’aquest Decret llei.

La disposició derogatòria única deroga totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquest Decret llei.

Quant a les quatre disposicions finals, la primera modifica puntualment el Decret 33/1994 quant a la introducció d’un nou mèrit de consideració necessària i les disposicions finals segona, tercera i quarta estableixen, respectivament, un termini per desenvolupar reglamentàriament la mobilitat temporal, l’autorització al Consell de Govern per dictar normes per desplegar-lo i la concreció de l’entrada en vigor del Decret llei.

El fet de no poder dur a terme contractacions temporals o nomenaments d’interins, llevat de supòsits molt puntuals, per dur endavant de la millor manera possible els serveis públics, amb la consegüent necessitat d’aprofitar els mitjans disponibles de la forma més eficient i amb el màxim de garanties, determina que es verifiqui el pressupòsit de fet que consisteix en l’existència d’una situació de necessitat extraordinària i urgent, la qual cosa permet que el Govern de les Illes Balears, dins el marc de la normativa bàsica esmentada i per desplegar-la, pugui dictar mesures legislatives provisionals per mitjà d’un decret llei, de conformitat amb el que disposa l’article 49 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, tenint en compte la impossibilitat de demorar l’entrada en vigor de les mesures en qüestió durant el temps que es perllonga la tramitació legislativa ordinària, atès que és imprescindible disposar d’aquestes eines per poder fer una gestió eficient dels recursos humans disponibles, a la vegada que s’estableixen les garanties necessàries per al personal que se’n pugui veure afectat.

Article 1

Objecte

  1. Aquest Decret llei té per objecte fer les modificacions necessàries en la Llei3/2007, de 27 de març, de la funció publica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi de disposar de sistemes de mobilitat intraadministrativa temporal més àgils per poder assignar en cada moment els recursos humans de manera eficient segons les necessitats dels serveis que es produeixen de forma puntual o cíclica.

  2. Aquestes normes es dicten a l’empara de les competències de la Comunitat Autònoma en matèria de funció pública, en desplegament del capítol III del títolV de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, i en concordança amb les exigències de la política econòmica general de l’Estat.

Article 2

Es modifica la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb el que estableixen els punts següents:

  1. Es modifica l’enunciat del capítol II del títol VII de la Llei 3/2007, que queda amb la redacció següent:

    Capítol II

    Provisió de llocs de feina i mobilitat

  2. Es modifica l’article 74 de la Llei 3/2007, que queda amb la redacció següent:

Article 74

Sistemes de provisió de llocs de feina i mobilitat

  1. La mobilitat, que pot ser temporal o definitiva, i pot tenir caràcter voluntari o forçós, es fa efectiva mitjançant els sistemes de provisió de llocs que preveu la secció primera del capítol II del títol VII de la Llei 3/2007 i per mitjà dels altres sistemes de provisió que preveu l’apartat3 d’aquest article.

  2. Els sistemes ordinaris de provisió de llocs són el concurs i la lliure designació, amb convocatòria pública.

  3. Es consideren altres sistemes de provisió o d’ocupació:

    1. La comissió de serveis, en les diferents modalitats:

      — Ordinària voluntària

      — Forçosa

      — D’atribució temporal de funcions

      — Per a missions de cooperació

      — En altres administracions

    2. El trasllat per raó de salut o de rehabilitació.

    3. El trasllat per causa de violència.

    4. La permuta.

    5. L’adscripció provisional.

    6. La redistribució d’efectius.

    7. La reassignació d’efectius.

    8. El canvi d’adscripció del lloc de treball.

    9. El nomenament provisional en un grup o un subgrup superior.

  4. La mobilitat voluntària es regula en els articles 82, 82 bis, 83, 84, 85, 86 i 88.3 d’aquesta Llei i en les normes concordants que la despleguen.

  5. La mobilitat forçosa fonamentada en les necessitats del servei o funcionals, adequadament motivades, es fa efectiva mitjançant els sistemes que preveuen els articles 87, 88 —llevat del supòsit d’atribució temporal de funcions adjudicada mitjançant una convocatòria prèvia—, 89, 90 i 91 d’aquesta Llei i les normes concordants que la despleguin.

  6. Els sistemes de mobilitat forçosa que esmenta l’apartat anterior han de respectar en tot cas les retribucions, les condicions essencials de treball i l’illa de residència del personal afectat. En cas que la mobilitat suposi un canvi de municipi del lloc de treball, amb l’allunyament de més de 25 quilòmetres del domicili habitual del personal funcionari, es donarà prioritat a la voluntarietat dels trasllats. En tot cas, si suposa un canvi de municipi de residència, aquesta persona té dret a la indemnització que es fixi reglamentàriament.

  7. S’afegeix una lletra f a l’apartat 3 de l’article 76 de la Llei 3/2007, amb la redacció següent:

    1. La prestació de serveis mitjançant una comissió de serveis forçosa, una comissió de serveis en atribució temporal de funcions i la prestació de serveis a la Unitat de Suport Conjuntural de la direcció general competent en matèria de funció pública.

  8. Es modifica l’apartat 4 de l’article 81 de la Llei 3/2007, que queda amb la redacció següent:

  9. L’obligació de romandre en el lloc, com a titular, un mínim de dos anys abans de participar en un procediment de provisió ordinària, que preveu l’apartat anterior, no és d’aplicació en els supòsits de remoció o supressió del lloc de feina, de mobilitat forçosa a què fa referència l’apartat 5 de l’article 74 o de participació en convocatòries de provisió ordinària de llocs de feina de la mateixa conselleria.

  10. Es modifica l’article 82 de la Llei 3/2007, que queda amb la redacció següent:

Article 82

Comissió de serveis ordinària voluntària

  1. Quan un lloc de feina quedi vacant de forma temporal o definitiva, es pot ocupar en comissió de serveis ordinària de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat que compleixi els requisits que s’estableixen en la relació de llocs de feina per ocupar-lo.

  2. En cas que la provisió del lloc sigui inajornable i no hi hagi personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat, es pot ocupar amb personal funcionari de carrera que pertanyi al mateix grup sempre que posseeixi la titulació requerida.

  3. El lloc de feina ocupat en comissió de serveis ha de ser inclòs en la següent convocatòria de provisió pel sistema que correspongui, tret que tengui titular.

  4. El personal funcionari en comissió de serveis té dret a la reserva del lloc de feina de procedència i percep les retribucions corresponents al lloc que efectivament ocupa.

  5. S’afegeix un article 82 bis a la Llei 3/2007, que queda amb la redacció següent:

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR