Decret de Regulació de la Xarxa de Serveis d'Informació, Difusió i Atenció Turística de Catalunya (Decret 127/2010, de 14 de setembre)

Publicado enDOGC
Ámbito TerritorialNormativa de Cataluña
RangoDecreto

L'Estatut d'autonomia de Catalunya proclama, a l'article 171, la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya en la promoció del turisme i la gestió de la xarxa d'establiments turístics de titularitat de la Generalitat.

La Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya, determina a l'article 3, entre les finalitats que han d'atendre les administracions turístiques, la necessitat d'incrementar els corrents turístics, tant els interiors com els exteriors, amb una atenció especial al turisme de qualitat, així com impulsar l'activitat turística com a sector estratègic de l'economia i de l'ocupació i factor clau de l'equilibri territorial i la prosperitat de Catalunya. La Llei de turisme emplaça, al seu torn, les administracions turístiques catalanes perquè desenvolupin nous productes, activitats i àmbits d'interès turístic i potenciïn la qualitat i la vitalitat de les destinacions, les denominacions i les marques turístiques, a més de potenciar els recursos turístics de Catalunya.

Així mateix, la Llei de turisme de Catalunya adverteix en el seu preàmbul de la imprescindible atenció i respecte als drets dels usuaris turístics i la necessitat que rebin un tracte adequat i uns serveis de qualitat. En aquest context, aquest Decret tracta de posar en mans dels nostres visitants un seguit de serveis d'atenció específica que facilitin i tractin d'optimitzar el seu gaudiment dels recursos turístics del nostre país, així com orientar i satisfer, en certa mesura, les necessitats que puguin sobrevenir en el transcurs del seu viatge o estada itinerant. Aquests serveis d'atenció al visitant s'estructuren en diferents tipologies i es presten mitjançant equipaments i instal·lacions previstos a l'efecte en aquest Decret, cadascun amb la seva escala i funció pròpia i determinada.

Més concretament, i respecte a les oficines de turisme, l'article 72 de la Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya, remet al reglament oportú aspectes cabdals del funcionament d'aquests equipaments, com ara “les funcions, els serveis, el règim horari mínim i la resta de requisits que han de complir les oficines integrades a la Xarxa d'Oficines de Turisme de Catalunya i els avantatges o les prestacions de l'Administració de la Generalitat a què poden accedir, i també el procediment per sol·licitar l'adhesió voluntària a la Xarxa”.

Cal introduir un petit incís com a conclusió de les referències d'aquest preàmbul a la Llei 13/2002, de 21 de juny, de turisme de Catalunya. Aquesta disposició normativa es troba dins el radi de les normes amb rang de llei afectades per la Llei 5/2010, de 26 de març, de bases de delegació en el Govern de la potestat legislativa per a l'adequació a la Directiva 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre, relativa als serveis en el mercat interior. La reglamentació proposada s'adequa i ajusta perfectament al nou marc normatiu derivat de la necessària adaptació i transposició de la Directiva de serveis en el mercat interior a la legislació interna.

Els antecedents immediats d'equipaments turístics al servei del visitant els trobem en el Decret 94/1994, de 22 de març, de creació de la Xarxa d'Oficines de Turisme de Catalunya. En el seu preàmbul s'afirma que “el gran nombre d'oficines de turisme existents a Catalunya, així com el creixent interès de les diferents administracions per a la creació de nous punts d'informació turística arreu del país, fan necessària, a fi de potenciar la imatge de la Catalunya turística, la regulació d'uns serveis mínims i d'unes activitats homogeneïtzades i la seva identificació mitjançant una placa oficial que les distingeixi com a activitat turística registrada”.

El Pla estratègic de turisme a Catalunya 2005-2010 (en endavant PETC), elaborat pel Departament de Comerç, Turisme i Consum, competent en matèria de turisme en el transcurs de la legislatura 2003-2006, va permetre detectar les necessitats del sector turístic a Catalunya i les polítiques públiques que calia seguir per potenciar aquest sector i renovar-lo. En sintonia amb aquesta diagnosi el PETC presenta com a objectiu principal el de millorar la competitivitat de Catalunya com a destinació turística sostenible i de qualitat.

En aquest context, l'actual Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, a través de la seva direcció general competent en matèria de turisme, assumeix l'encàrrec i la responsabilitat d'executar els diferents mandats concrets que conté el PETC. Entre aquesta diversitat i pluralitat de mesures i objectius, es vol modernitzar i millorar la informació turística per tal de generar una imatge de Catalunya com a destinació turística de qualitat.

Així, el Pla d'acció del PETC del Programa 5 exposa, en el seu inici, que “la informació rebuda pel turista en les experiències viscudes és un aspecte fonamental per generar imatge de destinació de qualitat, preocupada pels seus visitants i, consegüentment, genera fidelització i millor publicitat”.

Entre les accions estratègiques que incorpora el Programa 5 hi trobem les següents:

Actualització i racionalització de la senyalització amb finalitats turístiques.

Tipificació, estructuració, consolidació i integració de la Xarxa d'Oficines d'Informació.

Pel que fa a la senyalització amb finalitats turístiques, el PETC en proposa la millora mitjançant el disseny d'un sistema de senyalització específicament turística i l'establiment dels criteris per a la seva implementació, així com la incorporació de criteris d'ús turístic en el disseny, la distribució i la instal·lació dels sistemes de senyalització general.

En relació amb la tipificació, estructuració, consolidació i integració de la Xarxa d'Oficines d'Informació, el PETC adverteix que les necessitats d'informació del visitant al llarg del seu desplaçament i durant la seva estada es resolen majoritàriament a través de les oficines d'informació turística. El mateix Pla detecta mancances de la Xarxa actual, atès que la imatge i la funcionalitat dels agents públics responsables de la seva gestió i dels equipaments que la integren no responen a criteris homogenis ni en el tractament de la informació ni en la seva tipologia i adaptació a les noves necessitats d'informació del visitant.

Així mateix, el Programa 2 del Pla d'acció del Pla estratègic del turisme a Catalunya 2005-2010 preveu la creació i posada en funcionament d'una xarxa de centres d'interpretació i acollida turística de Catalunya, per tal de potenciar el coneixement i la interpretació del turisme en zones amb interès cultural o natural i afavorir així el seu coneixement i la seva comprensió per part dels visitants, de manera que esdevinguin una aturada obligatòria.

Fruit de l'execució del Pla estratègic del turisme a Catalunya i de la necessitat de respondre de manera unitària i sistemàtica als reptes i mandats del PETC, es planteja l'oportunitat de crear una xarxa unitària que constitueixi una plataforma efectiva des d'on es prestin els serveis d'informació, difusió i atenció turística (IDAT) i es regulin els equipaments des d'on es prestaran aquests serveis, objectiu bàsic i finalista d'aquest Decret.

En l'actualitat, els serveis IDAT es presten, tot i que parcialment, mitjançant les oficines de turisme, uns equipaments preexistents i amb una llarga tradició. D'altra banda, aquest Decret regula l'establiment de la nova Xarxa de Centres d'Acollida Turística, centres que van sorgir, inicialment, a l'empara de la legislació de règim local, mitjançant la creació i constitució de l'Associació d'Ens Locals de la Xarxa de Centres d'Acollida Turística (AELXCAT), associació integrada pels municipis de Berga, Cervera, Les, Palafrugell, Puigcerdà, Ripoll, Sallent, Tortosa i Vilajuïga, i la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis d'Alella, el Masnou i Teià. La finalitat principal de l'Associació és “esdevenir l'instrument bàsic de cooperació i col·laboració permanent entre els municipis que la formen per tal de potenciar els atractius turístics de les seves respectives poblacions en el marc global d'una estratègia d'actuació basada en el turisme cultural, que permeti l'augment de la qualitat, la posada en valor, la diversificació, la millora i la promoció d'aquest”, segons estableix l'article 2 dels seus Estatuts.

La integració d'aquests equipaments i instal·lacions en una xarxa, sens perjudici de les característiques que li són pròpies a cadascun dels equipaments i de la seva titularitat -pública o privada-, és l'objectiu principal d'aquest Decret, que estructura la seva regulació, els serveis a prestar i la seva implantació tant material com funcional. Per tant, la present regulació constitueix el marc normatiu bàsic per a la prestació dels serveis IDAT.

El text s'ha sotmès a la valoració preceptiva del Consell de Treball, Econòmic i Social, que ha emès dictamen sobre el Projecte de decret.

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Innovació, Universitats i Empresa i d'acord amb el Govern,

Decreto:

TÍTOL 1 Serveis d'informació, difusió i atenció turística de Catalunya Artículos 1 a 4
ARTICLE 1 Objecte

Aquest Decret té per objecte l'ordenació dels serveis d'informació, difusió i atenció turística de Catalunya.

ARTICLE 2 Xarxa de Serveis...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR