Reglament de l'Impost sobre Successions i Donacions de Catalunya (Decret 414/2011, de 13 de desembre)

Publicado enDOGC
Ámbito TerritorialNormativa de Cataluña
RangoDecreto

L'impost sobre successions i donacions ha sofert a Catalunya una profunda revisió que ha impactat fonamentalment en els elements quantitatius del tribut tals com les reduccions de la base imposable o la tarifa, però que alhora, tot aprofitant l'objectiu de compilació que ha guiat les recents modificacions legislatives, també ha servit per reordenar i sistematitzar la normativa legal vigent, i completar-la amb la introducció d'aquells aspectes que fins aleshores venien regulats per la normativa estatal i respecte dels quals també la Generalitat de Catalunya té competència normativa. Aquesta reforma s'ha efectuat, primer, mitjançant la Llei 26/2009, del 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives; després, amb la Llei 19/2010, de 7 de juny, de regulació de l'impost sobre successions i donacions; i, finalment, amb la Llei 3/2011, del 8 de juny, de modificació de la Llei 19/2010.

La disposició final segona de la Llei 19/2010, en la redacció donada per la Llei 3/2011, disposa que el Govern ha d'aprovar abans de l'1 de novembre de 2011 el decret que doni compliment als mandats expressos de desplegament reglamentari que conté la Llei.

En aquest marc legal, i en ús de les facultats normatives que la Generalitat de Catalunya té reconegudes d'una part, en la disposició addicional setena i l'article 203 de l'Estatut i, d'altra, en el vigent sistema de finançament i, més concretament, en la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, aquest Reglament té per objecte complir el mandat legal i, en conseqüència, incorpora les normes necessàries per complementar i desplegar la legislació abans esmentada. El seu objecte és, per tant, i essencialment, el d'incorporar a l'ordenament les disposicions de concreció i aclariment de determinats conceptes legals, així com l'establiment de les regles procedimentals escaients en l'àmbit de la gestió i liquidació de l'impost.

Així, aquest Reglament s'estructura en tres títols, una disposició addicional, una disposició derogatòria i una disposició final.

El títol I, sota la referència Adquisicions per causa de mort i entre vius, incorpora normes que afecten determinats conceptes i requisits d'algunes de les reduccions de la base imposable establertes per la Llei, tals com la definició d'activitat empresarial o professional o la consideració de béns afectes. També, i com a normes comunes a les reduccions aplicables per causa de mort, incorpora les regles aplicables en el cas de concurrència de successors a títol universal establerts pel Decret 356/1999, de 30 de novembre, que és objecte de derogació amb aquest Reglament i el règim d'aplicació de la reducció per sobreimposició decennal.

Tanca aquest primer títol, com a norma comú, el precepte en què s'especifiquen les condicions i requisits per a la sol·licitud per part de l'interessat de l'acord de valoració prèvia vinculant.

El títol II determina i regula les obligacions formals de caràcter general ?singularment, l'obligació de declarar i autoliquidar i l'establiment del termini de presentació? i les obligacions formals de caràcter específic, que se centren en determinar aquells documents que addicionalment cal presentar davant l'Administració tributària, sempre, però, amb el requeriment previ que l'òrgan gestor o inspector faci a l'obligat tributari, circumstància aquesta que suposa un pas en la simplificació administrativa i de reducció de les càrregues formals per al contribuent. Es tracta d'un avenç respecte de la normativa vigent fins ara, en què la documentació que s'hi esmenta era d'obligada presentació per al contribuent en el moment de presentar l'autoliquidació de l'impost.

Finalment, el títol III, Normes dels procediments d'aplicació de l'impost, recull regles que afecten la liquidació del tribut (la regulació del termini de resolució en els procediments de gestió tributària propis de l'impost i de les autoliquidacions parcials a compte) i el seu pagament (regulació dels ajornaments per manca de liquiditat, en cas de causahavents desconeguts; ajornament i fraccionament per adquisició per causa de mort de béns en nua propietat; el fraccionament per assegurances que es perceben en forma de renda, i l'ajornament per l'adquisició de l'empresa individual).

Des del punt de vista formal, i quant a l'entrada en vigor del Decret, aquesta s'estableix per a l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya . Aquesta previsió respon al fet que aquest Reglament ?tal i com ja s'ha fet esment en aquest preàmbul?, concreta, d'una part, conceptes, aspectes i requisits ja establerts a la llei que desplega, i, d'una altra, descriu determinats procediments i tràmits que majoritàriament no són estrictament nous, sinó que ja s'apliquen d'acord amb les lleis esmentades i amb la normativa reglamentària estatal que és d'aplicació supletòria.

Aquest Decret ha estat informat per l'Institut Català de les Dones i dictaminat pel Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya.

Per tot això, a proposta del conseller d'Economia i Coneixement, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

ARTICLE ÚNIC

S'aprova el Reglament de l'impost sobre successions i donacions, que s'insereix a continuació.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
  1. Es deroga el Decret 356/1999, de 30 de novembre, pel qual es desenvolupa el règim d'aplicació de la reducció de la base imposable de l'impost sobre successions i donacions reconeguda a les transmissions per causa de mort d'empreses individuals, participacions en entitats i altres béns.

  2. Es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior al d'aquest Decret que el contradiguin, s'hi oposin o hi resultin incompatibles.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver estar publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 13 de desembre de 2011

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

Andreu Mas-Colell

Conseller d'Economia i Coneixement

REGLAMENT DE L'IMPOST SOBRE SUCCESSIONS I DONACIONS

TÍTOL I Adquisicions per causa de mort i entre vius Artículos 1 a 8
CAPÍTOL PRIMER Reduccions de la base imposable Artículos 1 a 7
SECCIÓ PRIMERA Reducció per l'adquisició de béns i drets afectes a una activitat econòmica Artículo 1
ARTICLE 1 Concepte d'activitat empresarial o professional i béns afectes
  1. Activitat empresarial o professional.

    1.1 A l'efecte del que estableixen l'article 7 i l'article 39.4 de la Llei de l'impost, per acreditar l'existència d'una activitat empresarial o professional, cal que es compleixin els requisits següents:

    1. Que la persona transmitent estigui donada d'alta en el cens tributari o impost d'activitats econòmiques (IAE) en l'epígraf corresponent a l'activitat que desenvolupa.

    2. Que en la declaració de l'impost sobre la renda de la persona transmitent figurin com a tals els rendiments derivats de l'exercici de dita activitat.

    L'existència de l'activitat empresarial o professional es pot acreditar per qualsevol altre mitjà admès en dret.

    1.2 (Derogat)

  2. Béns afectes.

    2.1 Als efectes del que estableixen els articles 8 i 39.4 de la Llei de l'impost, es consideren elements patrimonials afectes a una activitat econòmica tots aquells que s'utilitzin per als fins d'aquesta activitat, d'acord amb el que preveu la normativa de l'impost sobre la renda de les persones físiques, ja siguin de titularitat exclusiva del titular de l'activitat, com de titularitat compartida amb el cònjuge.

    2.2 En cap cas es consideraran béns afectes a l'activitat:

    1. Els destinats exclusivament a l'ús personal de la persona transmitent o del seu cònjuge, descendents, ascendents o col·laterals fins al tercer grau o els que estiguin cedits, per preu inferior al mercat, a persones o entitats vinculades, d'acord amb el que preveu la Llei de l'impost sobre de societats.

    2. Els que s'utilitzin simultàniament per a activitats econòmiques i per a necessitats privades, llevat que la utilització per a aquestes últimes sigui accessòria i notòriament irrellevant, és a dir, que s'utilitzin per a l'exercici de l'activitat econòmica i es destinin a l'ús personal del/de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR