Reglament d'Espectacles Públics i Activitats Recreatives de Catalunya (Decret 112/2010, de 31 d'agost)

Publicado enDOGC
Ámbito TerritorialNormativa de Cataluña
RangoDecreto

D'acord amb l'article 141.3 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'espectacles i activitats recreatives, que inclou, en tot cas, l'ordenació del sector, el règim d'intervenció administrativa i el control de tota mena d'espectacles en espais i locals públics.

Aquest Decret té per objecte el desplegament reglamentari i l'aplicació de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, amb la voluntat de recollir en un únic text normatiu la regulació fins ara dispersa en diverses normes aplicables a aquestes activitats i als llocs on es desenvolupen.

Amb la mateixa finalitat, aquest Reglament inclou també disposicions relatives a les llicències municipals i d'altres assumptes propis de les competències dels ajuntaments. Aquestes, tanmateix, són degudament respectades, ja que queda clara la naturalesa supletòria dels preceptes de la present norma, que només són d'aplicació en aquells municipis que no tinguin ordenances pròpies o quan aquestes no disposin altrament.

D'acord amb la Llei 11/2009, de 6 de juliol, la present disposició és coherent amb el que preveu la Directiva 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i, per aquest motiu, agilitza i fa previsibles els controls preventius per a l'obertura i modificació d'establiments oberts al públic i d'espectacles públics i d'activitats recreatives, responsabilitza l'Administració de la formació i el manteniment dels registres, i elimina altres barreres en l'exercici d'activitats empresarials afectades per aquesta regulació.

No obstant això, i atenent els motius d'interès públic previstos expressament per la mateixa Directiva, aquest Reglament preveu, d'acord amb la Llei que desplega, mecanismes d'intervenció administrativa més rigorosos, com ara el règim d'autorització i llicència o el silenci administratiu negatiu, en relació amb les activitats recreatives, els espectacles públics i els establiments de major incidència social, els quals poden afectar significativament els drets i els interessos de terceres persones.

En compliment de les previsions del Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, en aquest Decret s'ha intentat reduir al mínim les càrregues administratives imposades a les empreses per tal de facilitar l'exercici de l'activitat econòmica.

D'altra banda, cal destacar, com a novetat, la regulació del règim de comunicació prèvia davant l'Administració, per a determinats establiments d'espectacles i activitats, mantenint, així mateix, el règim d'intervenció administrativa de llicència i autorització en la resta de supòsits.

Igualment, s'han simplificat i agilitzat els procediments, mitjançant l'ús de declaracions responsables, sense que això impliqui disminució de la protecció i seguretat de les persones i dels béns. Altres mesures agilitzadores són la incorporació de la tramitació per via telemàtica d'aquells tràmits que sigui possible o la inscripció d'ofici dels establiments oberts al públic, les persones titulars i les persones organitzadores d'espectacles públics i activitats recreatives en els registres públics que aquest Reglament preveu.

Així mateix, i en aplicació del que estableix l'article 2.1.a) de la Llei 7/2005, de 8 de juny, del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, s'ha tingut en compte el dictamen emès pel Consell esmentat.

Aquesta disposició ha estat sotmesa al procediment d'informació en matèria de normes i reglamentacions tècniques i de reglaments relatius als serveis de la societat de la informació que preveu la Directiva 98/34/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de juny, modificada per la Directiva 98/48/CE, de 20 de juliol, així com el Reial decret 1337/1999, de 31 de juliol, que incorpora aquestes directives a l'ordenament jurídic espanyol.

Pel que fa a la seva estructura, el títol preliminar recull l'objecte, l'àmbit d'aplicació i les definicions de determinats conceptes que utilitza aquest Reglament.

El títol primer, sobre l'Administració, desplega les diverses qüestions de caràcter organitzatiu que són necessàries per a l'aplicació de la Llei 11/2009, de 6 de juliol. Destaca la regulació dels mecanismes que fan possible que Generalitat i els ajuntaments comparteixin competències sobre la matèria que s'hi regula, sobre les relacions entre ambdues administracions i les institucions i sobre els procediments de participació ciutadana i dels col·lectius afectats.

Aquest títol també preveu l'actuació de les entitats col·laboradores de l'Administració en l'àmbit dels establiments oberts al públic, i dels espectacles públics i de les activitats recreatives. Aquestes entitats han de servir per agilitzar els procediments de control dels establiments, les activitats i els espectacles que preveu aquest Reglament.

El títol segon té per objecte la regulació dels requisits i de les obligacions que han de complir els establiments i espais oberts al públic, els espectacles i les activitats recreatives. Inclou els requisits i les condicions de construcció i de localització, les mesures obligatòries per a la protecció de la seguretat i de la salut, el règim d'accés i admissió i els procediments que fan possible la seva aplicació efectiva, els horaris, i les garanties i responsabilitats de les persones titulars i de les persones organitzadores.

S'hi recullen els registres que, en l'àmbit municipal i en l'àmbit general, s'han de constituir i que han de recollir tots els establiments oberts al públic, les persones titulars i les persones organitzadores d'espectacles públics i activitats recreatives.

El títol tercer regula les llicències, les autoritzacions i les comunicacions prèvies davant l'Administració a què resten sotmesos els establiments i espais oberts al públic, els espectacles públics i les activitats recreatives, com també el procediment que s'ha de seguir per a la seva tramitació.

Una de les principals novetats d'aquest títol és l'ampli ventall d'establiments, d'espectacles i d'activitats, i les seves...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR