Llei 10/2013, de 23 de desembre, de modificació de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

A la comunitat autònoma de les Illes Balears, històricament, molts dels serveis i prestacions dirigits a persones amb discapacitat i a altres col·lectius, com ara menors, dones, persones amb drogoaddiccions, immigrants, com també a persones amb risc d'exclusió social, s'han prestat per entitats socials sense ànim de lucre.

El manteniment del sistema de prestació de serveis socials vigent actualment és de capital importància, molt especialment en un moment de crisi econòmica com el que vivim, per la qual cosa assegurar l'atenció a les necessitats de les famílies de les Illes Balears s'ha convertit en un objectiu prioritari de tots els poders públics.

Així les coses, s'ha constatat que resulta imprescindible dur a terme una modificació de la regulació vigent de la concertació dels serveis socials, atesa la problemàtica generada per l'aplicació de la vigent redacció de l'article 89.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que es limita a una remissió general a la Llei de contractes del sector públic, sense establir cap especificitat vinculada a la singularitat dels serveis socials.

L'article 30.15 de l'Estatut d'Autonomia, en la redacció conferida per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria d'acció i benestar social, polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, polítiques d'atenció a les persones dependents i polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

Per tant, correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears la configuració del sistema propi de serveis socials i, tal com han fet altres comunitats autònomes, mitjançant les respectives lleis de serveis socials, poder establir un règim de concert diferenciat de la modalitat contractual recollida a la Llei de contractes del sector públic, mitjançat el qual es doni resposta a les necessitats dels col·lectius més desfavorits, assegurant la participació i la col·laboració de les entitats d'iniciativa social sense ànim de lucre de les Illes Balears en aquesta tasca, i alhora garantint el compliment dels principis informadors de la normativa estatal i europea en matèria de concertació entre la iniciativa pública i la privada.

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Es modifica l'article 84.1 de la Llei 4/2009, de serveis socials de les Illes Balears, en el sentit d'introduir un afegitó a la lletra e) i un nou apartat com a lletra i), amb la redacció següent:

Article 84

Registre Unificat de Serveis Socials

1. Es crea el Registre Unificat de Serveis Socials per a totes les administracions públiques competents en les Illes Balears, en el qual constaran:

a) Els serveis que formen part de la xarxa de serveis socials.

b) Els centres que formen part de la xarxa de serveis socials.

c) Les administracions públiques i les entitats d'iniciativa privada de serveis socials que són titulars d'aquests centres i serveis o els gestionin.

d) Els centres i serveis que formin part de la xarxa de serveis socials d'atenció pública.

e) La relació de contractes i/o resolucions establerts entre les administracions públiques competents i les entitats privades, diferenciant els contractes que es realitzen amb entitats privades sense afany de lucre, amb entitats privades amb afany de lucre, així com aquells en els quals s'apliquen clàusules socials d'aquells en què no se n'apliquen.

f) Les incidències que es produeixen com a conseqüència de l'exercici de les funcions d'inspecció i sanció establertes per les lleis i les incidències que afecten el règim d'autorització administrativa.

g) La composició actualitzada dels òrgans de govern i d'administració de les entitats.

h) Els comptes anuals auditats de les entitats privades acreditades.

i) Els concerts subscrits entre les administracions públiques i les entitats d'iniciativa privada, diferenciant els concerts que es realitzen amb entitats privades sense afany de lucre dels que es realitzen amb entitats privades amb afany de lucre.

Article 2

Es modifica l'article 89 de la Llei 4/2009, de serveis socials de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

Article 89

Règim d'actuació de les entitats d'iniciativa privada

1. Les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les següents fórmules: gestió directa, règim de concert previst en aquesta llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre.

2. Es reconeix el dret de la iniciativa privada, a través d'entitats amb o sense ànim de lucre, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d'aquesta naturalesa.

3. L'exercici d'aquest dret per les entitats privades i la integració d'aquestes en el sistema de serveis socials quedaran subjectes al règim de registre, autorització i gestió establert en aquesta llei i a les disposicions reglamentàries que la desenvolupin.

4. L'activitat de la iniciativa privada en matèria de serveis socials s'haurà d'ajustar a allò que disposa aquesta llei, com també s'haurà d'acomodar a la planificació autonòmica i/o insular dels serveis socials prevists per a cada cas.

Article 89 bis

Règim de concertació

1. Les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular, es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta llei. Les entitats que accedeixin al règim de concertació en serveis socials hauran de formalitzar amb l'administració competent el corresponent concert.

2. A l'efecte d'aquesta llei, s'entén per règim de concertació la prestació de serveis socials de responsabilitat pública a través de tercers, el finançament, l'accés i el control dels quals siguin públics.

3. El règim de concert previst en aquesta llei s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula la normativa de contractació del sector públic.

4. En l'establiment dels concerts per a la provisió de serveis socials s'han d'atendre els principis d'atenció personalitzada i integral, arrelament de la persona a l'entorn d'atenció social, elecció de la persona i continuïtat en l'atenció i la qualitat. Per això, es podran establir com a requisits, clàusules, mesures de preferència o mesures de discriminació positiva, criteris socials, de qualitat, d'experiència i trajectòria acreditada, i els altres que es determinin reglamentàriament.

5. El Govern de les Illes Balears establirà reglamentàriament els principis generals i els aspectes bàsics als quals s'han de sotmetre els concerts socials. Aquests aspectes es referiran al compliment dels requisits prevists en aquesta llei, a la tramitació de la sol·licitud, la vigència o la durada màxima del concert i les causes d'extinció, a les obligacions de les entitats que prestin el servei concertat i de les administracions públiques que hagin atorgat el concert social, a la submissió del concert al dret administratiu, nombre de places concertades i altres condicions.

Article 89 ter

Objecte dels concerts

Podran ser objecte de concert social:

a) La reserva i l'ocupació de places per a ús exclusiu de les persones usuàries de serveis socials de responsabilitat pública, l'accés a les quals sigui autoritzat per les administracions públiques mitjançant l'aplicació dels criteris prevists a la normativa de les administracions competents.

b) La gestió integral de prestacions tècniques, tecnològiques, serveis o centres.

Article 89 quater

Efectes dels concerts

1. El concert social obliga el titular de l'entitat privada que concerta a proveir les prestacions i els serveis en les condicions estipulades a la legislació aplicable i en el plec tècnic del concert social.

2. Les prestacions no gratuïtes no podran tenir caràcter lucratiu. No es pot cobrar a les persones usuàries per les prestacions pròpies del sistema de serveis socials de responsabilitat pública cap quantitat al marge del preu públic establert.

3. El cobrament a les persones usuàries de qualsevol quantitat per serveis complementaris al marge dels preus públics estipulats haurà de ser autoritzat per l'administració competent.

Article 89 quinquies

Requisits exigibles per accedir al règim de concert

1. Per poder subscriure concerts, les entitats hauran de comptar amb l'oportuna acreditació administrativa dels seus centres i serveis i figurar inscrites en el registre d'entitats, centres i serveis socials, així com complir els altres requisits específics que es determinin reglamentàriament.

2. Les entitats hauran d'acreditar, en tot cas, la disposició de mitjans i recursos suficients per garantir el compliment de les condicions establertes per a cada servei, així com el compliment de la normativa que amb caràcter general o específic els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

3. Aquelles entitats amb les quals se subscriguin concerts d'ocupació o de reserva de places hauran d'acreditar la titularitat del centre o la seva disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de vigència del concert.

4. Per a l'establiment de concerts, les administracions públiques donaran prioritat, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i rendibilitat social, a les entitats sense ànim de lucre.

Article 89 sexies

Durada, modificació, renovació i extinció dels concerts

1. Els concerts socials s'hauran d'establir sobre una base plurianual amb la finalitat de garantir l'estabilitat en la seva provisió, sense perjudici que es puguin determinar aspectes concrets que hagin de ser objecte de revisió i, si escau, de modificació abans de concloure la seva vigència.

2. Els concerts podran ser renovats en les condicions que s'estableixin reglamentàriament.

3. Una vegada conclosa la vigència del concert, per la causa que sigui, les administracions públiques hauran de garantir que els drets de les persones usuàries de les prestacions concertades no es vegin perjudicats per la seva finalització.

Article 89 septies

Formalització dels concerts

1. La formalització dels concerts s'efectuarà mitjançant un document administratiu amb la forma i el contingut que es determinin reglamentàriament.

2. Es podrà subscriure un únic concert per a la reserva i l'ocupació de places en diversos centres o per a la gestió integral d'una pluralitat de prestacions o serveis quan tots ells depenguin d'una mateixa entitat titular. Aquesta subscripció s'efectuarà en les condicions que es determinin reglamentàriament.

Disposició transitòria

Atesos els principis d'atenció personalitzada i integral, arrelament de la persona a l'entorn d'atenció social, elecció de la persona i continuïtat en l'atenció i la qualitat, els concerts socials establiran fórmules que garanteixin la continuïtat en la prestació d'aquests serveis per part de les entitats que els venien prestant a les persones usuàries tant amb anterioritat a la publicació d'aquesta llei, com amb els que s'adjudiquin a partir de la publicació d'aquesta llei. Mentre no es dicti la corresponent normativa de desenvolupament, es prorrogaran aquells concerts vigents a la data d'entrada en vigor d'aquesta llei.

Disposició final

Aquesta llei començarà a vigir l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

Palma, 23 de desembre de 2013

El president,

José Ramón Bauzá Díaz

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR