Llei 5/2017, de 25 de juliol, de modificació de la Llei 3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La Llei 3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears, va suposar un gran avanç per a l’estructuració d’un sistema estadístic balear homologat amb els constituïts a la resta de comunitats autònomes, així com amb els de l’entorn dels països que configuren la Unió Europea. Aquesta norma, abans de desplegar plenament els seus efectes, va ser modificada per la Llei 1/2010, de 17 de maig, per tal d’agilitar els procediments d’aprovació dels plans i dels programes estadístics, mitjançant decrets i acords de Consell de Govern, respectivament; aclarir el caràcter oficial de les dades ofertes; crear una comissió interdepartamental per coordinar les unitats estadístiques del sistema; determinar el control parlamentari de l’activitat estadística; i millorar l’acció sancionadora.

Aquesta llei té com a finalitat principal la modificació de la Llei 3/2002, per crear i regular el Registre de població de les Illes Balears, així com per adaptar-ne alguns preceptes als reptes que plantegen l’ús de les noves tecnologies i el desenvolupament del sistema estadístic mateix.

Pel que fa a la creació del Registre de població de les Illes Balears, l’objectiu se centra a possibilitar a les administracions públiques l’accés a determinades dades personals dels ciutadans per al desenvolupament correcte de les funcions que aquestes administracions tenen assignades. Hi ha multitud de supòsits, com ara la detecció, en general, de necessitats de recepció de serveis públics per part dels ciutadans; les campanyes de vacunació i altres mesures destinades a la prevenció, el diagnòstic i la curació de malalties; l’educació, la formació i l’ocupació, entre d’altres, en els quals resulta necessari que l’administració disposi de determinades dades personals dels seus ciutadans, amb la finalitat d’aconseguir més qualitat en la prestació dels serveis públics i més eficàcia en la gestió administrativa.

En aquest sentit, la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, en la redacció feta per la Llei Orgànica 14/2003, de 20 de novembre, estableix que les dades del padró municipal se cedeixen a altres administracions públiques que ho sol·licitin sense consentiment previ de l’afectat només quan els siguin necessàries per exercir les seves competències respectives, i exclusivament per a assumptes en els quals la residència o el domicili siguin dades rellevants.

La disposició addicional segona de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, preveu la creació de fitxers o registres de població per tal de possibilitar la comunicació dels diferents òrgans de cada administració pública amb les persones interessades residents en els territoris respectius, pel que fa a les relacions juridicoadministratives derivades de les competències que els són pròpies. Així, es preveu que les administracions de les comunitats autònomes podran sol·licitar a l’Institut Nacional d’Estadística (INE), sense el consentiment de la persona interessada, una còpia actualitzada del fitxer format amb les dades que consten en els padrons municipals d’habitants i en el cens electoral corresponents als territoris on exerceixin les seves competències, per a la creació de fitxers o registres de població.

La comunitat autònoma de les Illes Balears ha desenvolupat, mitjançant la Llei3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears, la competència en matèria d’estadística que li atorga l’article 30.32 de l’Estatut d’Autonomia vigent, en la redacció feta per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

Mitjançant aquesta llei es va crear l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (IBESTAT), però no es va crear, com es va fer a altres comunitats autònomes, un registre de població, la qual cosa ha impossibilitat al dit organisme atendre les demandes de les conselleries del Govern, com tampoc les d’altres administracions de la comunitat autònoma, per facilitar-los la informació a què fa referència aquesta norma.

D’acord amb aquest marc normatiu, i amb els plans i programes estadístics aprovats pel Govern, l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (IBESTAT) du a terme tota una sèrie d’operacions estadístiques oficials que es fonamenten en l’explotació del Padró d’habitants de les Illes Balears, el moviment natural de la població i les migracions, entre d’altres. Totes aquestes actuacions estadístiques s’han de reforçar amb la creació del Registre de població de les Illes Balears.

Les dades generades pel Registre de població de les Illes Balears, a més de les funcions administratives, també han de servir per elaborar estadístiques oficials sotmeses al secret estadístic, en els termes prevists en la Llei 3/2002, de 17 de maig, com també en la Llei estatal 12/1989, de 9 de maig, de la funció estadística pública.

D’altra banda, i com s’ha dit més amunt, es pretén adaptar alguns preceptes de la Llei 3/2002 als reptes que plantegen l’ús de les noves tecnologies i el desenvolupament del sistema estadístic mateix. Entre aquestes modificacions, cal esmentar les referents a l’obtenció de dades per les unitats estadístiques; l’adaptació dels registres administratius per facilitar-ne l’explotació estadística; l’establiment d’un calendari de difusió de les dades; i la publicitat dels resultats bàsics mitjançant formats digitals reutilitzables i disponibles als webs institucionals. Així mateix, s’estableix l’òrgan competent per exercir la potestat sancionadora de l’Institut d’Estadística de les Illes Balears.

Per tot això, es modifica la Llei 3/2002, de 17 de maig, donant una nova redacció a diversos articles i afegint-hi un nou títol V, pel qual es crea el Registre de població de les Illes Balears, d’acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre. Atès que es tracta de crear un fitxer d’una administració pública, cal ajustar-se a l’article 20 de la dita llei orgànica, que exigeix que la creació, modificació o supressió dels fitxers públics es facin per mitjà d’una disposició general publicada en el Butlletí Oficial de l’Estat o en el diari oficial corresponent. D’igual manera, l’article 52 del Reglament de desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, aprovat pel Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, disposa que la creació de fitxers de titularitat pública s’ha de fer per mitjà d’una disposició general o un acord publicats en el Butlletí Oficial de l’Estat o el diari oficial corresponent, i l’article 53 remet a la legislació específica en relació amb els fitxers dels quals siguin responsables les comunitats autònomes. L’article 54 del Reglament recull el contingut que ha de tenir la disposició o l’acord de creació del fitxer.

S’atribueix la gestió del Registre de població de les Illes Balears a l’IBESTAT, com a òrgan amb competència en matèria d’estadística i amb experiència en el tractament massiu de dades de caràcter personal. La naturalesa i les funcions del dit organisme consten en els articles 32 i següents de la Llei 3/2002, de 17 de maig, desplegats pel Decret 128/2007, de 5 d’octubre, d’organització i funcionament de l’IBESTAT, i es troba adscrit a la conselleria competent en matèria d’economia del Govern de les Illes Balears.

En el nou Registre de població de les Illes Balears es recolliran, sense el seu consentiment, dades individualitzades de cadascun dels veïns inscrits en els padrons municipals dels ajuntaments de les Illes Balears i en el cens electoral, dades que resulten indispensables, tant per a l’elaboració de les estadístiques demogràfiques com per a l’exercici de les competències pròpies de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article únic

Modificació de la Llei 3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears

La Llei 3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears, queda modificada en els termes que s’indiquen a continuació:

  1. Es dóna una nova redacció a l’apartat d) de l’article 11, que passa a tenir el contingut següent:

    “d) Els directoris d’establiments, empreses, explotacions i entitats de qualsevol tipus que no contenen més dades que la denominació, l’emplaçament, l’activitat i l’interval de grandària al qual pertanyen.”

  2. Es dóna una nova redacció a l’apartat 3 de l’article 15, que passa a tenir el contingut següent:

    “3. Els òrgans i ens de l’Administració general o institucional del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars, com també la resta d’òrgans i ens públics compresos en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma, i les associacions i la resta de corporacions de defensa d’interessos col·lectius que hi radiquin, tenen l’obligació de subministrar a l’Institut d’Estadística de les Illes Balears, a les unitats estadístiques de l’Administració de la comunitat autònoma i als consells insulars, en els seus respectius àmbits d’actuació, la informació que es determini reglamentàriament per exercir la funció estadística.”

  3. S’afegeix un nou apartat, número 4, a l’article 17, amb el contingut següent:

    “4. El Pla d’estadística de les Illes Balears haurà de contemplar en tot cas les garanties estadístiques previstes en la legislació autonòmica, en especial les que fan referència a l’obtenció de dades estadístiques per a l’elaboració de polítiques públiques antidiscriminatòries de persones lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i intersexuals.”

  4. S’afegeix un nou apartat, número 5, a l’article 17, amb el contingut següent:

    “5. El Pla d’estadística de les Illes Balears i els plans anuals que es despleguin hauran d’incloure l’Índex de Desenvolupament Humà (IDH) com a indicador del desenvolupament de la població en relació amb el seu nivell de benestar social, per tal de garantir-ne el seu càlcul i manteniment.”

  5. Es dóna una nova redacció a l’apartat 2 de l’article 20, que passa a tenir el contingut següent:

    “2. Els registres administratius de la comunitat autònoma han d’arbitrar els mecanismes pertinents per poder garantir la seva explotació estadística, així com la georeferenciació de les dades, d’acord amb els criteris que s’estableixen en aquesta norma. En tot cas, la creació, la modificació o l’extinció d’un registre requereix un informe preceptiu de l’Institut d’Estadística de les Illes Balears per avaluar-ne l’adequació al marc estadístic vigent.”

  6. Es modifica l’article 23, punt 2, apartat a), que passa a tenir el contingut següent:

    “a) Resultats sintètics, que resumeixen de manera breu els resultats obtinguts per conceptes temàtics i agregats territorialment per illes.”

  7. Es modifica l’article 23, punt 2, apartat b), que passa a tenir el contingut següent:

    “b) Resultats bàsics, que s’obtenen mitjançant una explotació estàndard dels resultats globals, amb l’objectiu d’obtenir un conjunt de taules creuades amb les desagregacions conceptuals, territorials (per illes) i temporals previstes en els programes anuals d’actuació estadística.”

  8. Es dóna una nova redacció a l’article 25, que passa a tenir el contingut següent:

    “La difusió dels resultats sintètics de les estadístiques d’interès de la comunitat autònoma de les Illes Balears és obligatòria i d’accés gratuït per a totes les persones i institucions. Els programes anuals han d’establir els calendaris de difusió de les dades de les operacions estadístiques que s’hi preveuen.”

  9. Es dóna una nova redacció a l’article 26, que es denominarà “Publicitat dels resultats sintètics i bàsics”, que passa a tenir el contingut següent:

    “Juntament amb els resultats sintètics, els resultats bàsics de les estadístiques d’interès de la comunitat autònoma de les Illes Balears s’han de fer públics necessàriament mitjançant formats digitals reutilitzables disponibles als webs institucionals corresponents; complementàriament, també es poden fer servir publicacions o altres vehicles d’ampli abast de suport d’informació.”

  10. Es dóna una nova redacció a l’apartat c) de l’article 34, que passa a tenir el contingut següent:

    “c) Proposar la normalització de conceptes, definicions, classificacions, nomenclatures i codis per a la classificació de les dades i la presentació dels resultats, impulsar-ne la utilització en l’activitat estadística de les Illes Balears i promoure, en el marc de les seves competències, la coordinació metodològica amb les estadístiques dels ajuntaments, dels consells insulars, d’altres comunitats autònomes, de l’Administració General de l’Estat, de la Unió Europea i d’organismes internacionals.”

  11. S’afegeix una lletra e) a l’apartat 2 de l’article 38, que tindrà el contingut següent:

    “e) Dur a terme la difusió corresponent de les dades sintètiques i bàsiques de les operacions estadístiques que tenguin assignades, d’acord amb els criteris que estableix l’article 26.”

  12. Es dóna una nova redacció a l’apartat 1 de l’article 48, que passa a tenir el contingut següent:

    “1. Correspon a l’Institut d’Estadística de les Illes Balears la potestat sancionadora i l’ha d’exercir, a través del seu director, de conformitat amb el que disposen la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.”

  13. S’addiciona un nou títol V, amb la rúbrica “Registre de població de les Illes Balears”, integrat pels articles 51 a 58, que tindran el contingut següent:

    “Article 51

    Creació del Registre

  14. Es crea el Registre de població de les Illes Balears, que ha d’incloure les dades del nom, els llinatges, el domicili, el sexe i la data de naixement, que consten en els padrons municipals d’habitants i en el cens electoral de tots els ajuntaments de les Illes Balears.

  15. Les dades que s’inclouen en aquest Registre es poden contrastar, complementar o ampliar amb les corresponents als dispositius electrònics o a l’adreça de correu electrònic que les persones interessades hagin facilitat a l’administració autonòmica, insular o municipal, a l’efecte de notificació, d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

  16. El contingut del fitxer que es crea, d’acord amb l’article 20 de la Llei Orgànica 15/1999, de13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, s’estableix en l’annex d’aquesta llei.

Article 52

Aportació de les dades

  1. Les dades de caràcter personal del Registre de població de les Illes Balears són aportades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), d’acord amb la disposició addicional segona de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

  2. Aquest Registre també es pot alimentar d’altres fonts administratives que es determinin en els instruments corresponents de planificació estadística.

Article 53

Gestió del Registre

Correspon a l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (IBESTAT) la posada en funcionament del Registre de població de les Illes Balears, com també el manteniment, l’explotació i la custòdia.

Article 54

Exercici dels drets de les persones interessades

Les persones interessades poden exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (IBESTAT).

Article 55

Finalitats del Registre de població de les Illes Balears

  1. El Registre de població de les Illes Balears té com a finalitat la comunicació dels diferents òrgans de l’Administració de la comunitat autònoma, com també dels consells insulars i altres administracions públiques, amb els residents al seu territori, en el marc de les relacions juridicoadministratives derivades de l’exercici de les competències que tenguin atribuïdes.

  2. Els òrgans de l’Administració del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars, així com d’altres administracions públiques, només poden utilitzar les dades del Registre de població de les Illes Balears sense consentiment previ de la persona afectada si les necessiten per exercir les seves competències, i exclusivament per a assumptes en els quals la residència o el domicili siguin dades rellevants.

  3. Les sol·licituds de dades contingudes en el Registre de població de les Illes Balears s’han d’adreçar a l’IBESTAT, i han d’explicitar la funció per a la qual es requereix aquesta informació i acreditar que la residència o el domicili són dades rellevants en cada cas.

  4. Les còpies del fitxer que faciliti l’IBESTAT han de contenir únicament les dades de llinatges, nom, domicili, sexe i data de naixement.

  5. Les dades del Registre de població poden ser utilitzades també per elaborar estadístiques en els termes que estableixen la Llei 3/2002, de 17 de maig, d’estadística de les Illes Balears, i els plans i programes que la despleguen.

Article 56

Utilització de les dades del Registre de població de les Illes Balears

La informació que obtenguin de la forma prevista en aquest títol els diferents òrgans de l’administració no pot ser manipulada, cedida ni utilitzada per a altres funcions diferents de les que es varen fer constar en la sol·licitud adreçada a l’IBESTAT.

Article 57

Confidencialitat de les dades

Amb l’excepció dels supòsits establerts en els articles anteriors, les dades del Registre de població de les Illes Balears són confidencials i per accedir-hi cal regir-se per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i, amb caràcter supletori, per la normativa legal que reguli el règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 58

Nivell de seguretat

D’acord amb el títol VIII del Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les mesures de seguretat del Registre de població de les Illes Balears han de ser les corresponents al nivell bàsic.”

  1. S’addiciona una nova disposició transitòria, que tindrà el contingut següent:

    “Disposició transitòria segona

    Mentre no estigui en funcionament el Registre de població de les Illes Balears, les administracions de les Illes Balears han de sol·licitar les dades a les quals fa referència aquest registre a l’Institut Nacional d’Estadística (INE).”

  2. Es dóna una nova redacció a la disposició final primera, que passa a tenir el contingut següent:

    “Disposició final primera

    S’autoritza el Consell de Govern a dictar les normes reglamentàries i les disposicions administratives que siguin necessàries per desplegar i aplicar aquesta llei, com també per modificar o suprimir, mitjançant un reglament, el Registre de població de les Illes Balears.”

  3. S’addiciona un annex, que tindrà el contingut següent:

    “ANNEX

    Denominació del fitxer: Registre de població de les Illes Balears

    1. Descripció: aquest fitxer conté les dades personals de nom, llinatges, domicili, sexe i data de naixement, agregats territorialment per illes, que consten en els padrons municipals d’habitants i en el cens electoral, obtinguts dels fitxers de l’Institut Nacional d’Estadística. Igualment s’hi han de considerar, si escau, les dades corresponents a dispositius electrònics o a l’adreça electrònica.

    2. Finalitat i usos prevists: comunicació dels òrgans de l’Administració del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i altres administracions públiques, amb els titulars de les dades amb residència a les Illes Balears, en el marc de les relacions juridicopúbliques derivades de l’exercici de les seves competències, per als assumptes en els quals la residència o el domicili siguin dades rellevants, de conformitat amb l'apartat 2 de la disposició addicional segona de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

    3. Persones o col·lectius sobre els quals es pretén obtenir dades: residents inscrits en els padrons municipals d’habitants de tots els ajuntaments de les Illes Balears i del cens electoral.

    4. Procedència de les dades: Institut Nacional d’Estadística.

    5. Procediment de recollida de dades: transferència de dades a través de fitxers mitjançant el lliurament periòdic de còpies actualitzades que l’Institut Nacional d’Estadística ha de fer a l’Institut d’Estadística de les Illes Balears.

    6. Estructura bàsica del fitxer i tipus de dades: dades actualitzades com a mínim cada 1 de gener de cada any dels veïns i veïnes inscrits en els padrons municipals d’habitants i en el cens electoral, amb la informació següent: llinatges, nom, domicili, sexe i data de naixement.

    7. Cessió de dades i previsió de transferències de dades a països tercers: se cedeixen als òrgans de l’Administració del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i d’altres administracions públiques de les Illes Balears que ho sol·licitin, quan els siguin necessàries per exercir les seves competències i exclusivament per a assumptes en els quals la residència o el domicili siguin dades rellevants, d’acord amb el que es pugui establir en normes de rang de llei; no se’n preveuen transferències internacionals.

    8. Òrgan administratiu responsable: Institut d’Estadística de les Illes Balears.

    9. Els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició amb relació a les dades que constin en el Registre: poden exercir-se davant el responsable del fitxer, que és l’IBESTAT.

    10. Mesures de seguretat i nivell exigible: les de nivell bàsic.”

    Disposició final única

    Entrada en vigor

    Aquesta llei entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, 25 de juliol de 2017

    La presidenta,

    Francesca Lluch Armengol i Socias

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR