Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s’estableixen mesures urgents en l’àmbit de l’educació per fer front als efectes de l’emergència sanitària ocasionada pel COVID-19

SecciónI. Disposicions generals
Rango de LeyDecret-llei

I

L'emergència sanitària que ha generat la propagació del COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar mesures de tot tipus per lluitar contra l'onada de contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint. Per això, el passat 14 de març es va aprovar el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març.

La declaració de l'estat d'alarma estableix en tot el territori de l'estat mesures temporals de limitació de la lliure circulació de les persones i de contenció en l'àmbit educatiu, entre d'altres, amb la finalitat de protegir la salut de la ciutadania i reforçar el Sistema Nacional de Salut. Unes mesures necessàries per protegir la salut de la ciutadania frenant la propagació de la malaltia que tenen, però, conseqüències inevitables en el funcionament dels serveis públics i en l'activitat dels diferents sectors econòmics i socials. Les mesures de contenció i les limitacions a la mobilitat han provocat alteracions importants en la normalitat de la prestació de serveis públics, com ara els educatius.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març), i, en sessió de dia 16 de març de 2020, les mesures concretes de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma i del seu sector públic instrumental (BOIB núm. 35, de 16 de març), en el marc del Reial decret 463/2020 i de l'Acord de 13 de març de 2020 esmentats.

Des de llavors, el Govern de les Illes Balears ha aprovat el Decret llei 4/2020, el Decret llei 5/2020 i el Decret llei 6/2020, referits a mesures extraordinàries en diversos àmbits sectorials i administratius de la competència de la Comunitat Autònoma, així com ha dictat altres disposicions i resolucions per fer front a la crisi social, sanitària, econòmica i educativa en el marc de la contenció de la pandèmia.

II

En l'àmbit educatiu, la suspensió de l'activitat educativa presencial adoptada pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament contemplats en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, ha suposat per a les administracions educatives, per al personal docent i per a l'alumnat un repte sense precedents.

D'acord amb l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, els consellers poden decidir motivadament la continuació o, fins i tot, l'inici dels procediments administratius que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.

Els esforços inicials s'han centrat a garantir el dret fonamental a l'educació constitucionalment reconegut, mitjançant una modalitat educativa a distància, que ha requerit en un reduït espai de temps l'adopció de diverses mesures per garantir la continuïtat dels serveis educatius, les quals han suposat un gran esforç d'adaptació dels equips directius, del personal docent, de les famílies i de l'alumnat.

En aquests moments també resulta ineludible afrontar el repte de modificar els processos per a la preparació i la posada en marxa del pròxim curs escolar 2020-2021, l'inici i el funcionament del qual ha de ser garantit per l'Administració educativa en condicions d'absoluta normalitat. Aquests processos són, concretament, els procediments d'adscripció i admissió a través dels quals s'obté una plaça escolar, i adaptar-los a les circumstàncies actuals, en què, d'una banda, es facin efectives les recomanacions de les autoritats sanitàries d'evitar situacions d'aglomeracions o saturació de gent en els centres escolars, i, per una altra, se sigui conscient del diferent nivell d'accés a les tecnologies de la informació de les persones que participen en els processos.

Així mateix, i d'acord amb el que disposa l'article 13 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es regula l'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració pel que fa a determinats col·lectius i procediments, en especial aquells que resulta essencial desenvolupar de manera àgil per garantir un inici normalitzat del curs escolar, com són els procediments de selecció de personal docent no universitari i els sistemes i procediments de provisió de places per a aquest personal.

De la mateixa manera, es regula l'obligació dels empleats públics docents no universitaris al servei d'aquesta Comunitat Autònoma de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, en especial en aquells procediments relacionats amb la seva vida administrativa que incideixen en l'organització dels centres educatius, com són els relatius a permisos i llicències, situacions administratives, tramitació de comunicacions d'incapacitat temporal, jubilacions, etc.

Certament, es pot afirmar que tant els empleats públics docents com els aspirants a ser-ho disposen de les capacitats suficients i dels accessos i disponibilitat de mitjans electrònics per acomplir aquesta obligació, sense perjudici de les mesures d'assistència que l'Administració posi al seu abast.

Davant d'aquesta situació excepcional és una obligació dels poders públics garantir el funcionament dels serveis públics essencials per a la ciutadania, especialment aquells que deriven de drets fonamentals constitucionalment reconeguts.

D'aquesta manera, aquest Decret llei estableix el seu àmbit material i temporal d'aplicació (capítol I; articles 1 i 2) i té per objecte establir determinades mesures de rang legal en matèria d'adscripció i admissió de l'alumnat per al curs escolar 2020-2021 (capítol II; articles 3 a 5) i en matèria de procediments de selecció i provisió de places de personal i de relacions electròniques d'aquest personal amb l'Administració (capítol III; articles 6 i 7).

Entre les mesures del capítol II s'inclouen les disposicions normatives necessàries per simplificar el procediment d'adscripció i admissió i es preveu la tramitació electrònica preferentment, com a conseqüència de la crisi sanitària, per a participar-hi (art. 1.2). D'aquesta manera es permet simplificar i avançar el procediment i evitar la realització de tràmits presencials que, d'acord amb les indicacions de l'autoritat sanitària, permetin la no proliferació d'aglomeracions i concentracions dels participants en els processos als centres escolars o l'assistència massiva als serveis públics o privats per realitzar activitats relacionades o previstes en els esmentats procediments, com, per exemple, la consulta de llistes provisionals, l'obtenció de documentació acreditativa dels criteris d'admissió o d'altres.

En el moment de realitzar la sol·licitud telemàtica, s'haurà de signar una declaració responsable sobre el vistiplau del tràmit per part de l'altre progenitor o tutor del menor, per assegurar la correcció del procediment (art. 4.1 i 4.3). També es regula el règim sancionador, en relació amb les declaracions responsables, davant l'incompliment per part dels participants en els processos i la remissió al règim general de responsabilitat que ja preveu el Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (art. 5) .

Entre les mesures del capítol III s'inclou l'obligació de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en relació amb els procediments de selecció i els sistemes i procediments de provisió de places de personal docent no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (art. 6), així com l'obligació d'aquest personal de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (art. 7).

El Decret llei es completa amb dues disposicions finals, per les quals es disposa, d'una banda, la facultat de desplegament del Decret llei pel conseller i, finalment, l'entrada en vigor.

III

El decret llei, regulat en l'article 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears a imatge d'allò que preveu l'article 86 del text constitucional, constitueix un instrument en mans del govern de la Comunitat Autònoma per afrontar situacions de necessitat extraordinària i urgent com la que abans s'ha descrit, encara que amb el límit de no poder afectar determinades matèries. Com a disposició legislativa de caràcter provisional, la permanència del decret llei en l'ordenament jurídic està condicionada a la ratificació parlamentària corresponent.

En el context d'alarma sanitària que estan enfrontant totes les comunitats autònomes, el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús del decret llei per donar cobertura a un conjunt de mesures directament adreçades a combatre els efectes derivats del COVID-19 i garantir l'inici del curs escolar 2020-2021.

Des del punt de vista de l'extensa jurisprudència del Tribunal Constitucional en matèria de decrets llei, les mesures que ara s'adopten responen a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que han de ser idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

En tot cas, el mateix Tribunal Constitucional, en les sentències 29/1986, de 20 de febrer, i 237/2012, de 13 de desembre, ha deixat clar que no s'ha de confondre l'eficàcia immediata de la norma provisional amb la seva execució instantània i, per tant, s'ha de permetre que les mesures adoptades amb caràcter d'urgència prevegin un posterior desplegament normatiu o actuacions administratives d'execució de les mesures legals.

Convé afegir que el present Decret llei troba també ancoratge, des del punt de vista del marc competencial, en el punt 1 de l'article 30 i en l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 8 de maig de 2020, s'aprova el següent

Decret llei

Capítol I Àmbit material i temporal d'aplicació

Article 1

Objecte del Decret llei

  1. El present Decret llei té per objecte establir, a la vista de la situació generada pel COVID-19, regles de caràcter extraordinari per a determinats processos:

    1. Els processos d'adscripció i admissió del proper curs escolar 2020-2021

    2. Els procediments de selecció i els sistemes i procediments de provisió de places de personal docent no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

    A més, s'estableix l'obligació d'aquest personal de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

  2. Als ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Educació Especial, la tramitació electrònica dels procediments d'adscripció i admissió, no suposa la modificació de la regulació prevista en el Decret 64/2019 de 2 d'agost pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, relativa al règim de sol·licituds, excepte en allò que constitueix l'objecte del present decret llei.

Article 2

Vigència

Les disposicions del present Decret llei tindran vigència per a la preparació, l'inici i el desenvolupament del proper curs escolar 2020-2021, la qual s'estendrà fins a la finalització dels procediments administratius a què fa referència.

Capítol II Mesures específiques dels procediments d'adscripció i admissió de l'alumnat

Article 3

Característiques generals

  1. Tant el procés d'adscripció com el d'admissió de l'alumnat als ensenyaments d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial per al curs escolar 2020-2021 es tramitaran de manera telemàtica preferentment d'acord amb el calendari que es fixarà per resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca. Es donarà la corresponent difusió de les novetats que afectin la tramitació electrònica dels procediments a través de la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. De manera anàloga, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa publicarà el calendari referent a primer cicle d'educació infantil.

  2. Així mateix, el procés d'admissió als cicles formatius de formació professional, tant en règim presencial, a distància, com en la modalitat dual també es tramitarà de manera telemàtica preferentment. El calendari de cada un d'aquests processos es fixarà per les corresponents resolucions. També es donarà difusió d'aquestes novetats i de les indicacions oportunes per a la corresponent tramitació electrònica de cada procediment en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

  3. La sol·licitud telemàtica es durà a terme per mitjà de la plataforma informàtica de l'administració digital del Govern de les Illes Balears, a través de l'aplicació de gestió acadèmica i administrativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, el GESTIB.

  4. Per poder iniciar la sol·licitud, es requerirà l'autenticació prèvia de la identitat del sol·licitant mitjançant un dels següents sistemes:

    - El sistema d'identitat electrònica per a les administracions Cl@ve.

    - El codi d'usuari del GESTIB o l'usuari CAIB.

    - La combinació del DNI, NIE o passaport amb el número de mòbil de contacte de l'usuari.

  5. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, per mitjà dels centres educatius i de les oficines d'escolarització, i en col·laboració amb els ajuntaments, garantirà l'ajuda i el suport als usuaris que no disposen de mitjans adients per dur a terme el tràmit telemàtic a l'hora d'implementar tant el tràmit d'adscripció com el d'admissió. Aquesta ajuda es concretarà en una resolució posterior o, si és el cas, en unes instruccions del director general de Planificació, Ordenació i Centres. La cooperació o assistència en la realització de tràmits telemàtics pels òrgans col·laboradors no altera el règim de responsabilitat de les sol·licituds, que s'entenen imputables als participants en el procés.

Article 4

Tramitació telemàtica del procediment

  1. La sol·licitud telemàtica contindrà la declaració responsable sobre el vistiplau del tràmit per part de l'altre progenitor o tutor del menor, excepte quan aquest vistiplau no resulti exigible, d'acord amb l'apartat I.b) de l'annex 6 de la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 5 de març de 2020 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2010-2021 respecte als processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial a les Illes Balears. En el cas de primer cicle d'educació infantil, es farà d'acord amb la Resolució de la directora general de Primera infància, Innovació i Comunitat Educativa de 3 de març de 2020 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2020-2021 dels processos d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa complementària en els nivells de primer cicle d'educació infantil.

  2. Un cop s'ha fet el tràmit, aquest s'enviarà al centre corresponent de forma automàtica. Atès que el tràmit es pot fer més d'una vegada, en el cas que un mateix centre rebi més d'una sol·licitud de la mateixa persona, es prendrà com a vàlida la darrera que s'hagi rebut. En el cas que s'enviï una segona sol·licitud a un centre diferent, el sol·licitant haurà de comunicar per correu electrònic l'anul·lació del tràmit telemàtic anterior al centre descartat dins termini. En aquest darrer cas, els centres escolars han de confirmar al sol·licitant, per la mateixa via, la recepció i el contingut del correu electrònic de comunicació.

  3. La presentació per part d'un sol·licitant de dos o més tràmits electrònics en centres diferents s'entendrà com al desistiment de la plaça o les places sol·licitades, i donarà lloc a la posterior adjudicació d'una plaça escolar d'ofici per part de l'oficina d'escolarització en funció de les vacants disponibles, excepte que el sol·licitant hagi comunicat al centre descartat l'anul·lació del tràmit anterior dins termini, en els termes prevists en l'article 4.2.

  4. Una vegada s'hagi formulat la sol·licitud, només en el cas que aquesta documentació no es pugui consultar telemàticament per part de l'Administració, s'haurà de presentar en el centre d'origen (adscripció) o en el centre triat en primer lloc (admissió) la documentació acreditativa de les circumstàncies declarades.

  5. Les funcions pròpies de les comissions d'escolarització relatives a la supervisió del procés d'escolarització del curs 2020-2021 s'assignen, de manera excepcional, al Departament d'Inspecció Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. En el cas dels ensenyaments de formació professional aquestes funcions es mantenen en la Comissió de Garanties, ateses les peculiaritats de la composició de la mateixa i atès que entre els seus membres ja hi figura el Departament d'Inspecció Educativa.

  6. Els resultats en els processos d'adscripció i d'admissió als centres docents sostinguts amb fons públics es comunicaran:

    - a través de la web del Servei d'Escolarització de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, per als ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial.

    - a través de la web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, per als ensenyaments de formació professional, persones adultes i ensenyaments artístics superiors.

  7. La formulació de reclamacions a les llistes de puntuació provisional, tant del procés d'adscripció com el d'admissió, es realitzarà preferentment per mitjans electrònics.

Article 5

No adquisició dels drets de prioritat

  1. En els ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial, la realització de les actuacions següents implicarà la no adquisició dels drets de prioritat que puguin correspondre al sol·licitant i, en conseqüència, s'adjudicarà una plaça d'ofici, en funció de les vacants disponibles:

    - Presentar una sol·licitud d'escolarització o de declaració responsable amb dades falses o contràries a la legalitat.

    - La realització injustificada i abusiva dels tràmits telemàtics de sol·licitud d'admissió o adscripció, excepte en el cas regulat en l'article 4.2 del present Decret llei.

  2. Les actuacions esmentades en l'apartat anterior també implicaran:

    1. En el cas dels centres de primer cicle d'educació infantil, que el sol·licitant pugui quedar sense plaça assignada.

    2. En el cas dels cicles de formació professional, que el sol·licitant quedi exclòs del procés d'admissió.

    Capítol III Mesures específiques en matèria de personal docent no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Article 6

Obligació de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en relació amb els procediments de selecció i els sistemes i procediments de provisió de places de personal docent no universitari

  1. Les persones interessades que participin en els processos de selecció de personal funcionari de carrera docent, de personal funcionari interí docent o de personal laboral docent estan obligades a participar en els procediments convocats o que es convoquin mitjançant els canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

  2. El personal docent no universitari que participi en els processos de provisió de places està obligat a participar en els procediments convocats o que es convoquin mitjançant els canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

Article 7

Obligació del personal docent no universitari de relacionar-se obligatòriament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

  1. El personal docent no universitari al servei de la Comunitat Autònoma està obligat a relacionar-se electrònicament en totes aquelles actuacions i tràmits que hagin de dur a terme en relació amb la seva vida administrativa.

  2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca facilitarà els mitjans electrònics per garantir el compliment de l'obligació de les persones esmentades en aquest capítol de relacionar-se obligatòriament amb l'Administració educativa.

Disposició final primera

Habilitació per al desplegament

Es faculta el conseller d'Educació, Universitat i Recerca per a adoptar les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació d'aquest Decret llei.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 8 de maig de 2020.

La presidenta
El conseller d'Educació, Universitat I Recerca Francesca Lluch Armengol i Socias
Martí X. March i Cerdà

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR