Decret llei 3/2018, de 29 d’octubre, de concessió d’un crèdit extraordinari per atendre despeses inajornables derivades de les inundacions provocades per les fortes pluges del dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret-llei

PREÀMBUL

Les inundacions provocades per les fortes pluges caigudes el passat dia 9 d’octubre de 2018 en el territori de la comarca de Llevant de Mallorca han produït danys molt importants en béns mobles i immobles de propietat privada, com també en infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis de caràcter públic.

Aquesta situació gravíssima i excepcional, que fins i tot ha costat vides humanes, va determinar que el Govern de les Illes Balears, per mitjà del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, establís determinades ajudes i mesures de caràcter urgent per tal de reparar i pal·liar les pèrdues esmentades, i amb això contribuir a recuperar la normalitat de les zones afectades en els municipis d’Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

D’altra banda, el Govern de l’Estat, per mitjà d’un acord del Consell de Ministres de 19 d’octubre de 2018, va declarar els municipis d’Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera com a zones afectades greument per una emergència de protecció civil, per raó d’aquestes pluges torrencials i desbordaments de torrents produïts el passat dia 9 d’octubre.

Evidentment, totes les actuacions que és necessari dur a terme com a conseqüència dels fets exposats comporten unes despeses pressupostàries que, de cap manera, es podien haver previst en el moment en què el Govern va presentar davant el Parlament de les Illes Balears el projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’any 2018; sense que, a punt de concloure l’exercici de 2018, el crèdit del fons de contingència sigui suficient per finançar aquestes despeses ni tampoc sigui possible la baixa en altres crèdits dels estats de despeses.

L’article 56 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu que, quan per raons d’urgència i interès públic s’hagi d’efectuar alguna despesa amb càrrec al pressupost de l’Administració de la Comunitat Autònoma o de les entitats instrumentals del sector públic administratiu que no es pugui ajornar fins a l’exercici següent, i per a la qual no hi hagi crèdit adequat o el consignat resulti insuficient, i no sigui possible dotar-la mitjançant algun dels altres tipus de modificacions de crèdit que preveu l’article 54 de la mateixa Llei de finances, s’ha de tramitar un crèdit extraordinari o un suplement del crèdit inicialment previst, mitjançant l’aprovació del projecte de llei corresponent; llevat que aquets crèdits extraordinaris o suplementaris es puguin finançar amb càrrec al fons de contingència o amb baixa en altres crèdits, cas en el qual seria suficient un simple acord del Consell de Govern d’acord amb l’apartat 3 de l’article 56 esmentat, però que, com ja s’ha indicat abans, ja no és possible a dia d’avui sense afectar els serveis públics essencials.

Efectivament, i tot i que l’article 2 del Decret llei 2/2018 va preveure que els crèdits pressupostaris que, en el marc del programa 223B01 creat a aquest efecte, habilitàs la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques tenen el caràcter d’ampliables, i, per tant, d’acord amb la Llei de finances de la Comunitat Autònoma, es poden finançar amb càrrec al fons de contingència o amb baixa en altres crèdits, la realitat és que les baixes en altres crèdits que fins ara han permès dotar alguna partida per fer front a les primeres ajudes d’emergència només s’han pogut tramitar per un import mínim, sense que el fons de contingència no disposi de crèdit a punt d’acabar l’exercici de 2018. Per això, s’entén que el crèdit extraordinari que s’aprova en virtut del present Decret llei ha de preveure la totalitat de les despeses previstes en el marc del Decret llei 2/2018 esmentat, de manera que es retrotreguin les baixes esmentades i el crèdit inherent a aquestes baixes es pugui destinar a altres necessitats de despesa. D’aquesta manera, tot el crèdit inicial de les partides pressupostàries que s’habilitin en el marc del programa 223B01 resultarà, així, d’aquest crèdit extraordinari.

Doncs bé, s’ha quantificat en 45 milions d’euros aproximadament l’import dels crèdits pressupostaris que previsiblement seran necessaris per atendre les despeses derivades de les inundacions esmentades, les quals han produït aquestes necessitats de crèdit.

Per tot això, i en compliment de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, cal que s’aprovi al més aviat possible el crèdit extraordinari corresponent.

Així mateix, l’article 95 de la mateixa Llei de finances estableix les normes generals aplicables a l’endeutament de la Comunitat Autònoma, i, entre d’altres, preveu l’endeutament a llarg termini. En aquest sentit, les lleis anuals de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o, si s’escau, les lleis de concessió de crèdits extraordinaris o suplementaris han de fixar l’import màxim de variació del saldo del deute viu de l’exercici i la finalitat de l’endeutament corresponent.

D’altra banda, l’article 49 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears permet al Govern dictar mesures legislatives provisionals, en forma de decret llei, en casos de necessitat extraordinària i urgent, les quals no poden afectar determinades matèries, com ara seria el cas de l’aprovació inicial dels pressuposts generals anuals de la Comunitat Autònoma, però no l’aprovació d’un crèdit extraordinari o d’un suplement de crèdit si realment es verifica una situació puntual de necessitat extraordinària i urgent, com és aquest cas, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Constitucional.

En efecte, el decret llei autonòmic constitueix una figura inspirada en la que preveu l’article 86 de la Constitució respecte del Govern de l’Estat, l’ús de la qual ha produït una jurisprudència extensa del Tribunal Constitucional. L’alt tribunal ha insistit que la definició, per part dels òrgans polítics, d’una situació de extraordinària i urgent necessitat requereix ser explícita i raonada, i que hi ha d’haver una connexió de sentit o relació d’adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenguin adoptar, que han de ser idònies, concretes i d’eficàcia immediata. En particular, el Tribunal Constitucional s’ha pronunciat a favor de l’ús del decret llei per a l’aprovació de crèdits extraordinaris o suplements de crèdit quan efectivament es compleixen tots aquests paràmetres.

Article 1

Crèdit extraordinari

S’aprova un crèdit extraordinari per atendre despeses inajornables derivades de les inundacions provocades per les fortes pluges del dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, per import de 45 milions d’euros, amb imputació als conceptes que pertoquin, d’acord amb el que preveu l’article 3 d’aquest Decret llei, del programa pressupostari 223B01 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.

Article 2

Finançament

  1. El crèdit extraordinari que s’aprova per mitjà d’aquest Decret llei s’ha de finançar amb endeutament a llarg termini, amb el consegüent increment, en la quantia de 45 milions d’euros, de l’import màxim de variació del saldo del deute viu de l’exercici de 2018 autoritzat inicialment per la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.

  2. D’acord amb això, s’autoritza el Govern de les Illes Balears perquè, per mitjà dels òrgans competents que estableix la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, emeti deute públic o concerti operacions de crèdit per al finançament del crèdit extraordinari esmentat.

Article 3

Habilitació

  1. S’habilita a la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques perquè creï i doti les partides pressupostàries adients en el programa pressupostari 223B01 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, a fi de distribuir el crèdit extraordinari esmentat entre els conceptes pressupostaris que pertoquin, els quals estaran en tot cas vinculats entre sí.

  2. Així mateix, s’habilita a la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques perquè, mitjançant els expedients de rectificacions de crèdit que calguin, reposi el crèdit que, amb càrrec al programa pressupostari 223B01 esment, hagi estat executat amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest Decret llei.

Article 4

Altres normes

  1. El control intern a càrrec de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les despeses que s’imputin al crèdit extraordinari esmentat s’ha de regir pel que disposa l’article 16 del Decret llei, de 18 d’octubre, pel qual s’estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d’octubre de 2018 en la comarca de Llevant de Mallorca.

  2. En cas que aquest Decret llei no sigui convalidat pel Parlament de les Illes Balears, el Consell de Govern ha d’acordar la baixa, pel mateix import de 45 milions d’euros, en els crèdits dels estats de despeses dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018 la minoració dels quals ocasioni el menor trastorn per als serveis públics.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 29 d’octubre de 2018

La presidenta
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques Francesca Lluc Armengol i Socias
Catalina Cladera iCrespí

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR