Decret llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures urgents per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyDecret-llei
  1. La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, modifica, entre d’altres, la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

  2. L’entrada en vigor de la Llei 27/2013 el 31 de desembre de 2013, i els mesos transcorreguts des de llavors, han evidenciat la necessitat de disposar d’una norma que ofereixi seguretat jurídica i garanties del manteniment de l’autonomia local en els termes que preveu l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

    La situació d’indefinició que s’ha generat permet que cada municipi faci una interpretació diferent quant a les matèries competencials sobre les quals pot prestar serveis públics als ciutadans, quan haurien de ser les mateixes, per tal de preservar el principi constitucional d’igualtat. També es posen en relleu supòsits possibles de paralització o renúncia en la prestació de serveis i activitats adreçades als ciutadans perquè entenen que, amb l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, l’ens local ja no és competent per poder-ne prestar. En molts casos els àmbits materials afectats són els de naturalesa bàsica prestacional als ciutadans, com ara serveis socials, ensenyament, polítiques d’immigració, d’ocupació i de defensa de consumidors.

    Aquest escenari afecta el funcionament diari dels ens locals, ja que la Llei estatal és vigent. Però a aquest marc s’afegeix el fet que l’aplicabilitat d’algunes de les seves previsions està diferida en el temps, en certs terminis determinats, com són, per exemple, els relatius a la disposició addicional novena, respecte de l’adaptació d’acords, convenis i altres instruments de col·laboració, i a la disposició transitòria onzena, respecte de les mancomunitats de municipis.

    Hi concorren, per tant, circumstàncies excepcionals i rellevants que determinen la necessitat d’una acció normativa immediata que aprovi mesures urgents, que no es poden demorar durant el temps necessari per tramitar-les pel procediment legislatiu ordinari, ja que es tracta de donar resposta a una situació fàctica que afecta els serveis públics i les activitats que desenvolupen els ens locals en benefici dels ciutadans.

  3. Així, aquest Decret llei es dicta a l’empara del títol competencial que es recull en l’article 31.13 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que atribueix la competència de desenvolupament legislatiu i execució en matèria de règim local, amb respecte al principi d’autonomia local, d’acord amb el que estableix l’article 149.1.18 de la Constitució.

  4. La regulació que conté aquest Decret llei compleix els requisits de necessitat extraordinària i urgent que s’exigeixen per utilitzar aquest instrument normatiu prevists en l’article 49 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears per tal d’establir les normes necessàries per unificar criteris a l’hora d’aplicar la Llei 27/2013 pel que fa a l’exercici de determinades competències per part dels ens locals, i regula el procediment per obtenir els informes que es preveuen en l’article 7.4 de la Llei 7/1985 i l’adaptació dels convenis, els acords i la resta d’instruments de cooperació ja subscrits.

    Per tot això, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 21 de novembre de 2014, es dicta el següent

    Decret llei

Article 1

Competències pròpies de les entitats locals

  1. Són competències pròpies de les entitats locals de les Illes Balears les que els atribueixen com a tals les lleis estatals i autonòmiques.

  2. Les entitats locals de les Illes Balears seguiran exercint les competències que els atribueixen les lleis de la Comunitat Autònoma anteriors a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, de conformitat amb el que disposa la norma d’atribució, en règim d’autonomia i sota la seva pròpia responsabilitat, de conformitat amb el que estableix l’article 7.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local. Tot això sens perjudici del que disposa aquest Decret llei.

  3. Les lleis que dicti la Comunitat Autònoma i que atribueixin competències pròpies als municipis o als consells insulars n’han d’ajustar el contingut i el procediment d’elaboració al que disposen els articles 25 i 36 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

Article 2

Delegació de competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a les entitats locals de les Illes Balears

  1. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot delegar en els ens locals l’exercici de competències que, per la seva naturalesa o característiques, no requereixin l’exercici directe per part del Govern de les Illes Balears i no comportin l’exercici de potestats de planificació o coordinació que excedeixin l’àmbit territorial de l’entitat a què es delegui.

  2. Les entitats locals de les Illes Balears exerciran les competències delegades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que tenien atribuïdes en el moment d’entrar en vigor la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, en els termes que es fixin en la delegació.

Article 3

Exercici de les competències de les entitats locals distintes de les pròpies o de les atribuïdes per delegació

  1. Les entitats locals poden exercir competències distintes de les pròpies i de les atribuïdes per delegació només quan no es posi en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda municipal i no s’incorri en un supòsit d’execució simultània del mateix servei públic amb una altra administració pública.

  2. Perquè l’entitat local pugui exercir competències distintes de les pròpies o de les atribuïdes per delegació ha d’obtenir els informes següents:

    1. L’informe sobre la inexistència de duplicitats o d’execució simultània del mateix servei públic amb una altra administració, que l’ha d’emetre l’administració competent, autonòmica o insular, segons la matèria.

    2. L’informe sobre la sostenibilitat financera de les noves competències, que l’ha d’emetre l’Administració que tingui atribuïda la tutela financera de les entitats locals.

    Aquests informes tenen caràcter preceptiu i vinculant, per la qual cosa l’entitat local no podrà exercir la competència si no els obté o si són desfavorables.

  3. Les entitats locals hauran de sol·licitar els informes que es preveuen en l’apartat anterior amb caràcter previ a l’inici de l’exercici de competències distintes de les pròpies o de les atribuïdes per delegació, així com en els supòsits de modificació substancial de les activitats o serveis que duguin a terme o prestin, emmarcats en l’exercici d’aquestes competències, i que puguin provocar l’existència de duplicitats de la prestació o afectar la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda local.

  4. No és necessari sol·licitar els informes esmentats en el cas que l’entitat local exerceixi les competències abans de l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de conformitat amb la normativa vigent estatal o autonòmica. En aquest cas, es podran seguir prestant els serveis o desenvolupant les activitats sempre que, d’acord amb una valoració prèvia de la mateixa entitat local, no s’incorri en supòsits d’execució simultània del mateix servei públic i disposi d’un finançament suficient.

Article 4

Informe d’inexistència de duplicitats

  1. Quan correspongui a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’emissió d’aquest informe, la tramitació s’ajustarà al que disposa l’article 5.

  2. Si l’entitat local presenta la sol·licitud d’informe davant l’Administració autonòmica i l’emissió d’aquest informe correspon al consell insular corresponent, l’òrgan autonòmic li remetrà la sol·licitud juntament amb la documentació que l’acompanyi perquè emeti l’informe.

  3. El president de l’entitat local presentarà una sol·licitud d’informe adreçada a l’òrgan competent en matèria de règim local.

  4. La sol·licitud ha d’anar acompanyada d’una memòria que ha de justificar els aspectes següents:

  1. L’interès públic de l’entitat local en l’exercici d’aquesta competència per satisfer una necessitat dels veïns.

  2. Les característiques del servei públic o l’activitat.

  3. Les prestacions concretes que el servei públic o l’activitat generarà en la ciutadania.

  4. La incidència positiva del servei públic o l’activitat d’acord amb els principis de descentralització, proximitat, eficiència i eficàcia.

  5. En el cas que es pretengui l’exercici d’activitats de foment mitjançant la concessió de subvencions, s’hauran de concretar els objectius i els efectes que es pretenguin amb la seva aplicació.

Article 5

Procediment per emetre els informes previs

  1. Un cop rebuda la sol·licitud d’emissió de l’informe d’inexistència de duplicitats, la direcció general competent en matèria de règim local l’examinarà. Si és incompleta, requerirà l’entitat local per tal que en el termini de deu dies esmeni la sol·licitud, amb indicació que si no ho fa s’entendrà que hi ha desistit. El titular de la conselleria competent en matèria de règim local adoptarà la resolució que declari el desistiment.

  2. Un cop examinada la sol·licitud i esmenada, si escau, la direcció general competent en matèria de règim local remetrà tota la documentació a la conselleria competent per raó de la matèria perquè emeti l’informe relatiu a la inexistència de duplicitats o d’execució simultània.

  3. La conselleria competent per emetre l’informe tendrà un termini màxim d’un mes des de la recepció de la sol·licitud per evacuar-lo i notificar-lo a l’entitat local sol·licitant. Igualment en remetrà una còpia a la direcció general competent en matèria de règim local.

  4. En qualsevol moment del procediment abans d’emetre l’informe, l’òrgan competent per emetre’l podrà sol·licitar a l’entitat local l’aportació de documentació complementària necessària per emetre’l.

  5. Sens perjudici de l’obligació de l’Administració autonòmica d’emetre l’informe, el venciment del termini màxim previst sense que l’hagi notificat legitima l’entitat local per entendre’l desfavorable a l’efecte d’impugnar-ho davant la jurisdicció contenciosa administrativa.

  6. En el cas que s’hagi de requerir a l’entitat local sol·licitant l’esmena de deficiències i l’aportació de documentació complementària, se suspèn el termini per emetre l’informe durant el temps comprès entre la recepció del requeriment i el seu compliment.

  7. L’informe ha de ser degudament motivat i ha d’establir, si escau, les condicions que siguin necessàries per possibilitar les activitats i la prestació dels serveis en l’exercici de la competència distinta de la pròpia o de la delegada sol·licitada.

Article 6

Competències que les entitats locals exercien en matèria de salut, serveis socials, ensenyament i inspecció sanitària

  1. Les competències que, abans d’entrar en vigor la Llei 27/2013, es preveien com a pròpies dels municipis en matèria de participació en la gestió de l’atenció primària de la salut i inspecció sanitària, en matèria de prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social, així com aquelles altres en matèria d’educació a les quals es refereixen la disposició addicional quinzena i transitòries primera, segona i tercera de la Llei 27/2013 continuaran essent exercides pels municipis en els termes prevists en l’Estatut d’autonomia, la normativa autonòmica sobre règim local i les lleis sectorials autonòmiques, mentre no hagin hagin estat assumides per part de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i segons estableixin les normes reguladores del sistema de finançament de les comunitats autònomes i de les hisendes locals.

  2. La resta de competències en aquestes matèries atribuïdes a les entitats locals de les Illes Balears per la legislació de la Comunitat Autònoma anterior a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013 continuaran essent exercides per aquestes entitats locals, de conformitat amb les previsions de la norma d’atribució i en els termes que estableix l’article 7.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

Article 7

Adaptació de convenis, acords i resta d’instruments de cooperació en què es financin competències delegades

  1. D’acord amb el que estableix l’article 57 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, el conveni, l’acord o l’instrument de cooperació ja subscrit entre l’administració autonòmica i una entitat local que comporti qualsevol tipus de finançament destinat a satisfer l’exercici de competències delegades ha d’afegir, mitjançant una addenda, una clàusula de garantia de compliment de les obligacions financeres o de compromisos de pagament, que consisteix en l’autorització a l’Administració general de l’Estat per aplicar retencions en les transferències que li corresponen a les Illes Balears per aplicació del seu sistema de finançament, en els termes que s’estableixin en aquesta clàusula.

  2. Abans d’aprovar aquesta addenda és preceptiu l’informe de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni. Aquest informe s’ha d’emetre en el termini de quinze dies des que es rebi la sol·licitud i s’ha de pronunciar sobre la clàusula de garantia a què fa referència l’apartat anterior i, especialment, sobre els terminis màxims de pagament previs a l’aplicació de la clàusula esmentada.

Article 8

Adaptació de convenis, acords i resta d’instruments de cooperació en què es financin competències distintes de les pròpies i de les delegades

  1. El conveni, l’acord o l’instrument de cooperació ja subscrit entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’entitat local que impliqui qualsevol tipus de finançament de l’Administració del Govern destinat a satisfer l’exercici de competències distintes de les pròpies o de les atribuïdes per delegació ha d’afegir, mitjançant una addenda, els aspectes següents:

    1. Una valoració favorable sobre la necessitat de continuar col·laborant en els serveis o activitats que es presten en l’exercici d’aquestes competències. En tot cas, aquesta valoració ha de justificar la inexistència de duplicitats o la no execució simultània dels mateixos serveis o activitats que es presten en l’exercici de la competència distinta.

    2. Una clàusula de garantia de compliment de les obligacions financeres o de compromisos de pagament del Govern, consistent en l’autorització a l’Administració general de l’Estat per aplicar retencions en les transferències que li corresponen a les Illes Balears per aplicació del seu sistema de finançament, en els termes que s’estableixin en aquesta clàusula.

  2. Abans d’aprovar aquesta addenda, és preceptiu l’informe de l’entitat local, en què es ponderi que els serveis o activitats que es presten en l’exercici d’aquestes competències no posen en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda municipal, i també l’informe de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, en els mateixos termes que preveu l’article 7.2 anterior.

    Si l’entitat local hi aprecia un risc, és preceptiu l’informe de l’administració que tingui atribuïda la tutela financera sobre la sostenibilitat financera de les noves competències, que tendrà caràcter vinculant.

  3. En el cas que la valoració o qualsevol dels informes que es preveuen en l’apartat anterior siguin negatius o desfavorables, el conveni quedarà sense efectes.

    Disposició transitòria única

    Règim transitori del personal laboral propi dels consorcis

  4. El personal que, en entrar en vigor aquest Decret llei, presti serveis en un consorci com a personal laboral fix propi, sense procedir de cap de les administracions consorciades, pot continuar ocupant el mateix lloc de treball i mantenir les mateixes condicions laborals i econòmiques que li eren d’aplicació.

  5. En el cas que aquest personal exerceixi funcions pròpies del personal funcionari i no procedeixi de cap administració pública pot continuar exercint-les, però en cap cas no podrà assolir la condició de personal funcionari de l’Administració pública al marge d’un procés selectiu conforme amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.

  6. Al personal laboral no fix li serà d’aplicació el que preveu la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012 respecte dels processos de consolidació, els quals, en aquests casos, hauran de ser convocats per l’administració a la qual restin adscrits els consorcis.

  7. Les vacants que es produeixin, si no se’n decideix l’amortització, únicament es podran cobrir amb personal funcionari, de carrera o interí, o amb personal laboral procedent d’alguna de les administracions consorciades, excepte els consorcis que iniciïn un procés de modificació, fusió o extinció o hi estiguin immersos, els quals conservaran el mateix règim jurídic de personal fins que els sigui d’aplicació la normativa que els correspongui, de conformitat amb la naturalesa jurídica de la nova personificació, si s’escau.

    Disposició final primera

    Revisió

    Aquest Decret llei es revisarà en el moment de l’entrada en vigor del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes i de les hisendes locals i, en tot cas, quan es compleixin dos anys des de l’entrada en vigor d’aquest Decret llei.

    Disposició final segona

    Entrada en vigor

    Aquest Decret llei entra en vigor l’endemà d’haver estat publicat en elButlletí Oficial de les Illes Balears.

    Palma, 21 de novembre de 2014

    El president
    José Ramón Bauzá Díaz
    El conseller d’Administracions Públiques
    Juan Manuel Lafuente Mir

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR