Decret llei 15/2020, de 21 de desembre, de modificació del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s’estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret-llei

Exposició de motius

I

Atesa la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, a escala nacional i internacional, el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, va declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma en tot el territori espanyol. L'estat d'alarma es va prorrogar sis vegades. La darrera, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020, en els termes expressats en la norma esmentada.

Per atendre la nova situació, el Consell de Govern de les Illes Balears, per Acord de 19 de juny de 2020, va aprovar un Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, a l'empara de l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, que estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents.

Posteriorment, es va aprovar el Decret llei 11/2020 de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Atès que a Espanya, com també a la majoria de països europeus, s'ha continuat registrant un nombre de casos amb incidències que situen la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i els nacionals establerts en el document d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19, aprovat en el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat dia 22 d'octubre de 2020; el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

Aquest Reial decret tenia una vigència inicial de quinze dies, però el Congrés dels Diputats, en la sessió de dia 29 d'octubre, n'ha autoritzat la pròrroga fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021, amb determinades modificacions, que s'han recollit en el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

El Consell de Govern, el dia 27 de novembre de 2020, va dictar un Acord pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, l'apartat cinquè del qual habilita novament la consellera de Salut i Consum perquè pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 per resolució motivada, amb prèvia consulta, quan escaigui, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears.

En aquest acord es varen determinar els nivells d'alerta sanitària següents:

Illa de Mallorca: nivell d'alerta sanitària 3.

Illa de Menorca: nivell d'alerta sanitària 2.

Illa d'Eivissa: nivell d'alerta sanitària 3.

Illa de Formentera: nivell d'alerta sanitària 1.

Més recentment s'han dictat el Decret 22/2020, de 14 de desembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 18/2020, de 27 de novembre, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària, i l'Acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària per illes que han de vigir a la comunitat autònoma de les Illes Balears i s'introdueixen modificacions puntuals al Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020.

En aquest darrer Acord, i en consideració a l'informe del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, de dia 13 de desembre, es va acordar modificar els nivells d'alerta sanitària, vigents a les Illes Balears, en el sentit següent:

Illa de Mallorca: passa del nivell d'alerta sanitària 3 al 4.

Illa de Menorca: passa del nivell d'alerta sanitària 2 al 3.

Illa d'Eivissa: passa del nivell d'alerta sanitària 3 al 2.

Illa de Formentera: manté el nivell d'alerta sanitària 1.

II

Actualment, la situació epidemiològica de les Illes Balears ha empitjorat clarament, i atès que estam a les portes de les festes nadalenques, s'han establert noves mesures perquè les celebracions es puguin dur a terme amb la màxima seguretat per a la vidai la salut de les persones.

Així, s'han establert mesures que afecten el nombre de persones que s'agrupen en les trobades socials, que a l'hivern es realitzen amb més freqüència en llocs tancats amb els riscos associats descrits en el paràgraf anterior, juntament amb la confluència de membres de diferents grups de convivència, i que són factors que incrementen el risc de disseminació del SARS-CoV-2. Amb l'objectiu de reduir aquest risc, ha resultat necessari limitar el nombre de persones que participen en aquestes trobades socials i en concret el nombre de persones de diferents grups de convivència, en funció del nivell d'alerta sanitària en què es troba cada una de les illes.

Així mateix, s'han establert mesures relacionades amb els desplaçaments entre territoris, tant nacionals com internacionals, de familiars i amistats que es reuneixen en aquest moment de l'any, pel fet que s'ha observat que els moviments massius de persones entre unitats territorials amb diferent incidència acumulada, generen un risc elevat de difusió geogràfica de la transmissió del SARS-CoV-2 davant situacions epidemiològiques com l'actual. Per això, resulta convenient assegurar que aquests desplaçaments es realitzin de la manera més segura possible.

D'altra banda, s'han establert mesures de limitació de la mobilitat nocturna, atès que es considera una mesura amb un impacte positiu en el control de la transmissió, en evitar-se situacions de contacte de risc vinculades a trobades socials. Aquesta mesura ha demostrat el seu impacte en els mesos previs en totes les comunitats i ciutats autònomes després de la seva aplicació a partir de l'entrada en vigor del Reial decret 926/2020, per la qual cosa també s'establirà aquesta limitació, a cada una de les illes, en funció del nivell d'alerta sanitària en què es troben.

En aquest escenari, s'ha de seguir observant el compliment de les mesures bàsiques d'higiene i prevenció i la resta de mesures incloses en el Reial decret-llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per el COVID-19, així com en la normativa autonòmica de desenvolupament, per garantir el control de la transmissió, i assegurar la resposta compartida per part del conjunt de les autoritats sanitàries.

En aquest context, resulta necessari i urgent adaptar també les activitats infractores establertes en el Decret llei 11/2020 a la nova regulació de nivells d'alerta sanitària.

III

El Decret llei consta d'un únic article i d'una disposició final.

L'article únic conté dues modificacions del Decret llei 11/2020 que afecten els articles 3 i 4 del Decret llei esmentat, i en ambdós casos consisteix en afegir una nova lletra (la h a l'article 3 i la g a l'article 4) per determinar que, quan s'ha declarat el màxim nivell d'alerta sanitària (el nivell 4), pel fet que el territori o l'illa afectada es troba en un moment de risc molt alt o extrem, amb transmissions comunitàries no controlades i sostingudes que excedeixen les capacitats de resposta del sistema sanitari, la comissió d'un fet infractor que en els articles 4 i 5 del Decret llei es consideren greus o lleus en altra situació, s'han de considerar respectivament molt greus o greus, atès que és obligat considerar una major gravetat en els incompliments de les mesures establertes per a la lluita i control de la pandèmia, quan al nivell d'alerta és màxim.

La disposició final única, per la seva banda, en determina la vigència i efectes.

IV

Aquesta modificació s'ha d'escometre sense dilacions, per la qual cosa s'ha de fer ús de la figura del decret llei, en consideració al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària plantejada, que requereix adoptar amb urgència qualsevol mesura que serveixi per controlar l'expansió de la pandèmia.

L'adopció d'aquest Decret llei s'adequa a les previsions que contenen l'article 86 de la Constitució espanyola i l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, que permet al Govern de les Illes Balears dictar decrets llei «en cas d'extraordinària i urgent necessitat», sempre que no afectin els drets establerts a l'Estatut d'autonomia, les matèries objecte de lleis de desenvolupament bàsic d'aquest, els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, la reforma de l'Estatut, el règim electoral ni l'ordenament de les institucions bàsiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Els motius d'oportunitat que s'han exposat, com també les mesures que s'adopten en aquest Decret llei, justifiquen amplament i raonadament l'adopció d'aquesta norma d'acord amb la jurisprudència del Tribunal Constitucional.

De conformitat amb el que disposa l'article 49 de Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest Decret llei s'ajusta als principis de bona regulació, atenent els principis de necessitat i eficàcia, ja que la iniciativa es fonamenta en l'interès general per fer front a la crisi de salut pública provocada per la COVID-19.

La norma s'adequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficiència, estableix una norma clara que assegura la millor protecció dels drets dels ciutadans i proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar càrregues administratives no justificades i la regulació que conté resulta proporcionada, en consideració a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi d'eficàcia en l'aplicació de les mesures adoptades.

Quant al principi de transparència, atesa la urgència per aprovar aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 55.2.c) i h) de la Llei 1/2019.

Per tant, per la seva naturalesa i finalitat, concorren en aquest cas les circumstàncies d'extraordinària i urgent necessitat que exigeixen els articles 86 de la Constitució espanyola i 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, com a pressuposts que habiliten l'aprovació d'aquest Decret llei, per la qual cosa el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per donar cobertura a les disposicions que s'han descrit, atès que respon a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que són idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de les conselleres de Salut i Consum i d'Administracions Públiques i Modernització, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 21 de desembre de 2020, s'aprova el següent

Decret llei

Article únic

Modificacions del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

  1. S'afegeix una nova lletra, la lletra h), a l'article 3 del Decret llei 11/2020, amb la redacció següent:

    1. La comissió de qualsevol de les infraccions greus previstes en l'article 4 següent a un territori on s'hagi declarat el màxim nivell d'alerta sanitària, perquè comporta un risc molt alt o extrem, transmissió comunitària no controlada i sostinguda que excedeix les capacitats de resposta del sistema sanitari.

  2. S'afegeix una nova lletra, la lletra g), a l'article 4 del Decret llei 11/2020 esmentat, amb la redacció següent:

    1. La comissió de qualsevol de les infraccions lleus previstes en l'article 5 següent a un territori on s'hagi declarat el màxim nivell d'alerta sanitària, perquè comporta un risc molt alt o extrem, transmissió comunitària no controlada i sostinguda que excedeix les capacitats de resposta del sistema sanitari.

    Disposició final única

    Vigència i efectes

    Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i produeix efectes fins el dia 9 de maig de 2021.

    Palma, 21 de desembre de 2020

    La presidenta
    La consellera de Salut i Consum Francesca Lluch Armengol i Socias
    Patricia Gómez i Picard
    La consellera d'AdministracionsPúbliques i Modernització
    Isabel Castro Fernández

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR