Decret d'Estructura dels Organs Centrals del Servei Català de la Salut de Catalunya (Decret 178/2010, de 23 de novembre)

Publicado enDOGC
Ámbito TerritorialNormativa de Cataluña
RangoDecreto

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, modificada parcialment per la Llei 11/1995, de 29 de setembre, va configurar el Servei Català de la Salut com a ens públic de caràcter institucional.

L'estructura i organització central del Servei Català de la Salut, inicialment, es va establir pel Decret 26/1991, de 18 de febrer (DOGC núm. 1411, de 25.2.1991), que fou substituït pel Decret 131/1994, de 30 de maig (DOGC núm. 1907, de 10.6.1994). Posteriorment, l'evolució del sistema sanitari català amb l'extensió i l'apropament de les xarxes de serveis a la ciutadania, la universalització de l'assistència i la consolidació dels models de compra de serveis sanitaris, entre altres elements, van palesar la conveniència de modificar l'estructura del Servei Català de la Salut, per tal d'enfortir, d'una banda, el paper d'autoritat sanitària que correspon al Departament de Salut i, d'altra banda, el paper del Servei Català de la Salut com a entitat encarregada d'assegurar i garantir les prestacions del sistema sanitari públic als ciutadans i ciutadanes. D'acord amb això es van aprovar el Decret 260/2000, de 31 de juliol, pel qual es despleguen l'estructura i l'organització centrals de l'ens públic Servei Català de la Salut (DOGC núm. 3200, de 8.8.2000), i el Decret 262/2000, de 31 de juliol, de reestructuració del Departament de Salut (DOGC núm. 3200, de 8.8.2000), pels quals el Departament de Salut va assumir l'exercici de determinades funcions en matèria de planificació sanitària i en matèria d'ordenació, autorització i inspecció de serveis sanitaris.

Posteriorment, es va procedir a una nova reestructuració que va tenir com a objectiu la potenciació del Departament de Salut en l'àmbit de la planificació sanitària, la qual es va plasmar en el Decret 220/2005, d'11 d'octubre, pel qual es modifica l'estructura dels òrgans centrals de l'ens públic Servei Català de la Salut (DOGC núm. 4489, d'11.10.2005).

Actualment, amb l'objectiu d'apropar el govern de la salut a la diversitat del territori mitjançant nous mecanismes de cogovern entre l'Administració de la Generalitat i l'Administració local, s'estan constituint el governs territorials de salut, regulats pel Decret 38/2006, de 14 de març (DOGC núm. 4594, de 16.3.2006). Aquest procés d'integració de les funcions de la Generalitat i de les administracions locals ha de ser un pas endavant clau en la governabilitat del sistema de salut, que també s'ha de reflectir en l'estructura del Servei Català de la Salut.

Així mateix, paral·lelament a la descentralització que representen els governs territorials de salut, s'ha d'aprofundir en els altres dos vèrtexs del triangle conformat per ciutadania, territori i professionals. Pel que fa a la ciutadania, cal endegar un procés participatiu que consideri l'individu, el grup i la comunitat no com a subjectes passius de la intervenció, sinó com a subjectes creadors de la seva salut i benestar. Cal que es generin processos de participació ciutadana que han d'afavorir una millor anàlisi de la demanda, un millor coneixement de les necessitats i una avaluació externa de les actuacions del sistema sanitari públic. Pel que fa als i a les professionals, s'ha d'avançar en la seva corresponsabilitat en l'assoliment dels objectius del sistema sanitari públic de Catalunya, la millora de la qualitat assistencial envers la ciutadania, la millora de les condicions laborals dels i de les professionals de la sanitat, els nivells de competència necessaris per tal de garantir el dret a la protecció de la salut i l'equitat de gènere en salut i tots aquells aspectes que es vagin generant en aquest entorn sanitari complex i dinàmic, des d'una perspectiva sociodemogràfica, assistencial, epidemiològica, tecnològica i de gènere, que es reflecteix en la nova estructura amb la creació del Programa per a la coordinació del desenvolupament de les professions sanitàries.

D'altra banda, d'acord amb la voluntat d'integrabilitat, funcionalitat i simplificació de les organitzacions i amb la finalitat de clarificar les relacions amb la xarxa d'entitats proveïdores i amb la ciutadania, s'ha considerat convenient reorganitzar les tres àrees actuals, l'Àrea de Serveis i Qualitat, l'Àrea de Recursos i l'Àrea de Patrimoni i Inversions, establertes pel Decret 220/2005, d'11 d'octubre, les funcions de les quals són assumides per l'Àrea Sanitària i l'Àrea Econòmica i de Patrimoni.

Finalment, es preveu que la nova Divisió d'Anàlisi Econòmica, pertanyent a l'Àrea Econòmica i de Patrimoni, assumeixi el suport operatiu de les actuacions de la Central de resultats de la xarxa sanitària d'utilització pública de Catalunya, creada per l'Ordre SSS/496/2003, de 14 de novembre (DOGC núm.: 4032, de 17.12.2003).

Per tot això, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera de Salut i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

ARTICLE 1 Estructura òrgans centrals

El Servei Català de la Salut s'estructura en els òrgans centrals següents:

1.1 De direcció i gestió:

  1. El Consell de Direcció.

  2. El director o la directora.

  3. Els òrgans que s'estableixen en aquest Decret.

1.2 De participació: el Consell Català de la Salut.

ARTICLE 2 Consell de Direcció i Consell Català de la Salut

2.1 El Consell de Direcció, òrgan superior de govern i direcció del Servei Català de la Salut, té la composició, les funcions i el règim de funcionament que li atribueixen els articles 13, 14, 15 i 64 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya.

2.2 El Consell Català de la Salut, òrgan central de participació comunitària del Servei Català de la Salut, té la composició, les funcions i el règim de funcionament que li atribueixen els articles 18, 19 i 20 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya.

ARTICLE 3 Naturalesa i funcions del director o directora

La naturalesa i les funcions del director o la directora del Servei Català de la Salut són les que li atribueixen els articles 16 i 17 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya.

D'acord amb la voluntat d'apropament dels serveis al territori i en aplicació dels principis de descentralització i desconcentració, el director o la directora, d'acord amb l'article 17.2 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, i sens perjudici de la seva competència per coordinar-ne l'actuació, pot delegar en els gerents i les gerents de les regions sanitàries del Servei Català de la Salut funcions específiques pel que fa a llur respectiu àmbit d'actuació, amb l'autorització prèvia del Consell de Direcció del Servei Català de la Salut.

ARTICLE 4 Estructura de la Direcció

De la Direcció del Servei Català de la Salut depenen:

  1. La Subdirecció.

  2. La Secretaria Tècnica.

  3. L'Assessoria Jurídica.

  4. La Gerència d'Empreses Públiques i Consorcis.

ARTICLE 5 Funcions de la Subdirecció

5.1 Correspon a la Subdirecció:

  1. La direcció i coordinació de les àrees en què s'estructura el Servei Català de la Salut;

  2. la coordinació entre les regions sanitàries i entre les àrees i les regions sanitàries;

  3. la coordinació del Servei Català de la Salut amb els departaments de la Generalitat, d'acord amb les directrius que estableixi el Departament de Salut, mitjançant els corresponents programes i actuacions conjuntes; i

  4. aquelles altres que li siguin delegades per la Direcció.

    5.2 El subdirector o la subdirectora del Servei Català de la Salut substitueix el director o la directora en cas d'absència, vacant o malaltia.

    5.3 De la Subdirecció depenen:

  5. L'Àrea Sanitària.

  6. L'Àrea Econòmica i de Patrimoni.

  7. L'Oficina de Planificació de serveis i Mapa Sanitari.

ARTICLE 6 Funcions i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR