Decret 48/2017 de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 9.2 de la Constitució espanyola, com a manifestació de l’estat social, ordena als poders públics “promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en els quals s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n’impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social”.

L’article 148.1.20 de la Constitució estableix que les comunitats autònomes poden assumir competències en matèria d’assistència social i, a l’empara d’aquest precepte, l’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en acció social i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i polítiques d’atenció a les persones dependents. L’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix com a competències pròpies dels consells insulars les matèries següents: “Serveis socials i assistència social. Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a les persones dependents. Complements de la seguretat social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social”. No obstant això, en aquesta matèria, de conformitat amb l’article 58.3, el Govern té la facultat de dictar els principis generals que han de constituir un mínim denominador normatiu comú a tot el territori autonòmic, basat en aspectes d’interès suprainsular, de relacions amb l’Estat i les comunitats europees, de bona administració i de respecte als drets dels ciutadans.

Les directives europees 2014/23/UE i 2014/24/UE, en matèria de contractació pública i de serveis socials, reconeixen que els serveis socials i sanitaris no són activitat pròpia de mercat i, per tant, poden ser protegits mitjançant una regulació específica, sempre que el Parlament de les Illes Balears en tengui la capacitat.

Vist que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la configuració del sistema propi de serveis socials, en ús d’aquesta competència, s’aprovà la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, reformada, entre altres normes, per la Llei 10/2013, de 23 de desembre, aprovada per unanimitat del Ple del Parlament de les Illes Balears. En l’exposició de motius, la Llei 10/2013 estipula que “correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la configuració del sistema propi de serveis socials i, tal com han fet altres comunitats autònomes, mitjançant les respectives lleis de serveis socials, poder establir un règim de concert diferenciat de la modalitat contractual recollida en la Llei de contractes del sector públic, mitjançant el qual es doni resposta a les necessitats dels col·lectius més desafavorits, assegurant la participació i la col·laboració de les entitats d’iniciativa social sense ànim de lucre de les Illes Balears en aquesta tasca, i alhora garantint el compliment dels principis informadors de la normativa estatal i europea en matèria de concertació entre la iniciativa pública i la privada”.

Així, l’article 89.1 de la Llei 4/2009 estableix que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de prestacions i serveis socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”. D’altra banda, l’article 89.2 reconeix el dret a les entitats d’iniciativa privada, a través d’entitats amb ànim de lucre o sense, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d’aquesta naturalesa.

L’article 89 bis de la Llei esmentada, en l’apartat 2,disposa que “s’entén per règim de concertació la prestació de serveis socials de responsabilitat pública a través de tercers, el finançament, l’accés i el control dels quals siguin públics”. Finalment, l’apartat 5 d’aquest mateix article conté un mandat per al Govern de les Illes Balears, al qual va donar compliment amb l’aprovació del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials. Així, el Decret 18/2015 estableix les normes bàsiques dels concerts socials, en desplegament dels principis establerts en la Llei 4/2009 i, concretament, dels articles específics sobre aquest règim de concertació diferenciat del que estipula la Llei de contractes del sector públic: els principis bàsics (article 89 bis), l’objecte (article 89 ter), els efectes (article 89 quater), els requisits exigibles per accedir al règim de concert (article 89 quinquies), la durada, la modificació, la renovació i l’extinció dels concerts (article 89 sexies) i la formalització (article 89 septies).

Durant la vigència d’aquesta norma, se n’han derivat alguns problemes, principalment perquè estableix un calendari rígid per a les entitats interessades a l’hora de concertar els serveis i per la manca de regulació expressa d’una convocatòria pública per iniciar el concert social. Cal destacar, igualment, que el Decret 18/2015 ja es modificà mitjançant la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016.

Ateses aquestes dificultats, s’ha considerat adient i necessari aprovar una norma que defineixi amb més detall els procediments que s’han de seguir i doni més seguretat jurídica a les entitats prestadores de serveis, a les persones usuàries i a les mateixes administracions. També s’hi inclou una nova tipologia de concert lligada a la construcció d’un centre en què es prestin serveis socials, especialment pensada pels serveis residencials en què actualment hi ha una llista d’espera nombrosa, a fi de potenciar la inversió privada i alhora millorar la qualitat i l’atenció a les persones usuàries.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, per mitjà de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials: la planificació de la política de serveis socials; l’elaboració de normativa; les avaluacions de plans i programes de serveis socials, i l’autorització, el registre i la inspecció de serveis i centres de serveis socials d’àmbit autonòmic.

Finalment, d’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma regula el concert social, en desplegament de la Llei 4/2009, com a forma de prestació dels serveis socials i com a dret de les entitats privades a actuar en aquest camp; de proporcionalitat, atès que la regulació és de principis generals, respecta les competències insulars i, en comparació amb la regulació prèvia, s’hi suprimeixen moltes de les obligacions de les entitats prestadores de serveis socials; de seguretat jurídica, motiu pel qual s’ha optat per un nou decret en lloc de la modificació parcial de l’anterior i d’acord amb l’ordenament jurídic vigent; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, així com la publicitat prevista en l’articulat, i finalment d’eficiència, reduint les obligacions de les entitats prestadores de serveis socials i aclarint el procediment administratiu per racionalitzar la gestió dels recursos públics, en concordança amb la necessària qualitat que han de tenir els serveis socials.

Per tot això, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears,

DECRET

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte regular els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials en l’àmbit territorial de les Illes Balears, d’acord amb el que preveu l’apartat 5 de l’article 89 bis de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Article 2

Serveis que es poden concertar

Els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, i dins les consignacions pressupostàries fixades a aquest efecte, poden subscriure concerts socials amb les entitats d’iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits a què es refereix el capítol III del títol VII de la Llei 4/2009.

Article 3

Subjectes que poden concertar

  1. Estan facultades per formalitzar concerts socials amb l’Administració les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, nacionals dels estats membres de la Unió Europea, que siguin titulars dels serveis a què es refereix l’article anterior.

  2. Així mateix, estan facultades per formalitzar concerts socials les persones físiques o jurídiques de caràcter privat nacionals d’un estat no pertanyent a la Unió Europea d’acord amb el que preveu la llei, en els tractats internacionals corresponents o, si no n’hi ha...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR