Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d’explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d’oci o autoconsum; de regulació sobre l’organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 12 de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, preveu l’existència dels registres insulars agraris com a registres administratius d’àmbit insular gestionats pels consells insulars, en els quals s’han d’inscriure preceptivament les explotacions agràries que portin a terme l’activitat agrària i, si correspon, la complementària; l’article 13 de la Llei esmentada obliga a classificar les explotacions en diferents categories. Així mateix, la Llei preveu en l’article 14 el Registre Interinsular Agrari, que s’ha de nodrir de la informació que li remetin telemàticament els consells insulars i que serà gestionat per la conselleria competent en matèria agrària de l’Administració de la Comunitat Autònoma directament o mitjançant els seus organismes del sector públic instrumental.

La Llei agrària modifica d’aquesta manera la naturalesa dels actuals registres d’explotacions agràries, els quals no tenien el caràcter de preceptius per a l’exercici de l’activitat agrària.

La Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, a més d’aprovar conceptes bàsics de l’agricultura com a activitat agrària o agricultor professional, fa servir com a referència bàsica d’actuació el concepte d’explotació prioritària, ja sigui familiar o de caràcter associatiu. Tal com assenyala la Llei, aquesta forma d’explotació prioritària queda definida per criteris subjectius lligats al titular, així com d’altres de caràcter objectiu, de manera que, globalment, assegurin la viabilitat econòmica de l’explotació i justifiquin la possible concessió de suports de manera preferent. La Llei 19/1995 habilita les comunitats autònomes per determinar alguns dels requisits que han de complir aquestes explotacions per ser considerades prioritàries. Així, el Decret 53/2006, de 16 de juny, pel qual es regula el Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears, no només va regular la implantació, l’organització i el funcionament del Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears, sinó que també va establir determinades condicions que han de complir els titulars de les explotacions agràries prioritàries regulades per la Llei 19/1995, i, així mateix, va donar compliment al Reial decret 479/2004, de 26 de març, i es va crear el Registre d’Explotacions Ramaderes de les Illes Balears, per la qual cosa aquest Decret també regula aquestes qüestions.

D’altra banda, la Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries, sorgeix amb la finalitat de promoure i afavorir la igualtat real i efectiva de les dones en el medi rural, mitjançant el reconeixement jurídic i econòmic de la seva participació en l’activitat agrària. Aquesta Llei introdueix la figura de l’explotació agrària de titularitat compartida, encara que condiciona els seus efectes jurídics a la prèvia inscripció en un registre constituït per la corresponent comunitat autònoma. L’article 13.1 de la Llei 12/2014, agrària de les Illes Balears, també obliga a atorgar aquesta categoria d’explotació a les que compleixin els requisits corresponents.

L’article 13.1b de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, també recull una altra categoria d’explotació agrària que denomina com a d’oci i d’autoconsum el registre de la qual és potestatiu per als seus titulars, ja que aquests no exerceixen l’activitat agrària en configurar-se l’explotació com un conjunt de béns i drets no organitzats empresarialment, els productes de la qual es destinen principalment al consum del titular o l’explotació dels quals es fa servir com a d’oci. Aquest Decret també en regula així aquesta categoria.

Per tant, per no tenir una normativa dispersa, resulta necessari que aquest Decret també prevegi tant la regulació autonòmica de les explotacions agràries prioritàries com la relativa als registres d’explotacions ramaderes de les Illes Balears i de titularitat compartida.

L’aprovació de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, ha suposat un canvi important en la manera de dissenyar les polítiques agràries en el seu àmbit territorial, apostant entre altres matèries decididament per les activitats complementàries com a font no només de diversificació de rendes sinó també com a suport per a la supervivència del sector. Per a aquesta supervivència i la canalització de l’impuls de les activitats complementàries la Llei agrària va crear la categoria de les explotacions preferents diferents de les prioritàries amb l’objectiu de crear una categoria més extensa que comprengués, no obstant això, una professionalització dels seus titulars i unes explotacions amb clara vocació mediambiental pel seu element territorial. Així doncs, el Decret regula també la inscripció d’aquestes explotacions preferents i, si escau, activitats complementàries.

L’article 30.10 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears determina que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d’agricultura i ramaderia, encara que d’acord amb l’ordenació general de l’economia.

Amb el nou marc competencial autonòmic incorporat a través de l’aprovació de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, s’atribueix als consells insulars com a pròpia la competència en matèria d’agricultura. No obstant això, l’article 58.3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que en les competències que els consells insulars hagin assumit com a pròpies el Govern de les Illes Balears podrà establir els principis generals sobre la matèria, garantint l’exercici de la potestat reglamentària per part dels consells. Així mateix, l’article 72.2 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears determina que la coordinació de l’activitat dels consells insulars en tot el que pugui afectar els interessos de la comunitat autònoma correspondrà al Govern.

La disposició transitòria segona de la Llei agrària estableix que el Consell de Govern establirà els principis generals sobre els registres agraris insulars i dóna un termini de sis mesos per a la regularització dels ja inscrits en el Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears i regulat pel Decret 53/2006, de 16 de juny. També la disposició final sisena de la Llei agrària autoritza el Consell de Govern i els consells insulars per dictar les disposicions reglamentàries necessàries per desplegar i executar la Llei.

Part d’aquest Decret es dicta, en conseqüència, amb la finalitat d’establir el principis generals que hauran de regir l’actuació de les administracions públiques amb competències sobre la matèria, determinant així un mínim denominador normatiu comú en tot el territori balear, d’acord amb la legislació bàsica estatal i autonòmica dictada en l’exercici de l’ordenació general de l’economia, basada en les relacions amb l’Estat i amb la Unió Europea així com per evitar un desequilibri o una falta de cohesió territorial entre les diferents illes. Aquests aspectes d’interès suprainsular no impediran als consells insulars desenvolupar la matèria i les especificitats pròpies tal com es recull en el Decret però en el marc d’unes condicions generals i mínimes que hauran de complir les explotacions agràries de les Illes Balears, per ser considerades com a tals, així com per a la seva qualificació com a prioritàries, preferents, de titularitat compartida d’oci i d’autoconsum, si escau.

D’altra banda, com ja s’ha comentat, resulta necessari dictar directrius de coordinació de conformitat amb l’article 72 de l’Estatut d’autonomia que permeti que el Registre Interinsular Agrari sigui un fidel reflex, a través de les aplicacions informàtiques corresponents i l’homogeneïtzació de la informació, de la realitat de les explotacions agràries en tot el territori de la comunitat autònoma. S’ha de recordar que la informació que s’hi conté és d’indubtable importància en les relacions amb l’Administració de l’Estat, la Unió Europea i l’aplicació de la política agrària comuna.

D’altra banda, la disposició addicional cinquena de la Llei 8/1999, de 12 d’abril, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca i artesania, determina que aquests consells insulars estaran obligats, trimestralment, a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR