Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

L’article 30.46 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l’Estat, i en normes addicionals de protecció del medi ambient.

Així doncs, la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció en tot allò que l’Estat no hagi regulat en la legislació bàsica.

La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, compleix l’obligació d’adaptació a la legislació estatal bàsica, recollida expressament en la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, i preveu que, reglamentàriament, s’han de determinar l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) és l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans i els programes subjectes a l’avaluació d’impacte ambiental o avaluació ambiental estratègica que siguin autoritzats o aprovats per l’Administració autonòmica, insular o local en l’àmbit territorial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 7.1 de la Llei 12/2016. En l’apartat segon s’estableix que també ha d’exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades, a les agendes locals 21 i a la resta de competències atribuïdes per la legislació sectorial.

Aquest Decret pretén adaptar l’organització i el funcionament de la CMAIB al nou marc normatiu en compliment del mandat de l’article 7.3 de la Llei 12/2016, d’avaluació ambiental.

El Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB (publicat en el BOIB núm. 75, de 23 de maig), determinava l’organització i el funcionament de la CMAIB. Dictat en desplegament de l’article 19 de l’anterior Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques, el Decret estructurava la Comissió de Medi Ambient en dos òrgans: la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (assimilada al Ple de la Comissió) i el Comitè Tècnic, dividit en subcomitès tècnics en funció de la matèria que hagués de tractar l’òrgan consultiu.

Arran de la legislació sobrevinguda esmentada, cal adaptar l’organització i funcionament de la CMAIB.

La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluacions ambientals, estructura la Comissió de Medi Ambient en tres òrgans: el Ple, la Presidència i el Comitè Tècnic. Tal com feia la Llei 11/2006, estableix que tant el Ple de la Comissió de Medi Ambient com el Comitè Tècnic han de tenir una composició que obeeixi a criteris de competència territorial i funcional.

Per tant, la nova Llei d’avaluació ambiental, a diferència de la Llei 11/2006, estableix de forma expressa la figura del president com un òrgan més dins l’estructura de la CMAIB. Aquesta diferenciació respon a la voluntat del legislador d’atribuir directament funcions al president o presidenta de la Comissió sense necessitat de delegació. L’experiència acumulada en el funcionament de la CMAIB, en especial en els darrers anys amb àmplies atribucions de la Presidència per delegació del Ple, recomanen replantejar el sistema d’atribució de funcions i reservar al Ple les decisions dels procediments ordinaris i les de més transcendència, i atorgar al president o presidenta la competència residual per resoldre els procediments d’avaluació simplificada, a més de tots els actes d’instrucció i impuls dels diferents procediments que es tramiten en la CMAIB.

Així mateix, es redueix el nombre de subcomitès del Comitè Tècnic. D’una banda, perquè la disposició final segona de la Llei 12/2016, que modifica l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears (LECO), suposa l’atribució a la direcció general competent en matèria de Xarxa Natura 2000 de les actuacions prèvies per determinar la possible afecció amb caràcter previ a la sol·licitud d’inici de l’avaluació ambiental, i deixa sense sentit la integració en la CMAIB del Subcomitè de Xarxa Natura 2000.

D’altra banda, la delegació de competències al president en matèria d’avaluació estratègica simplificada fa que s’hagin reduït també de manera considerable els assumptes sotmesos a dictamen del Subcomitè d’Avaluacions Ambientals Estratègiques, per la qual cosa, a l’efecte de simplificació, es considera oportú unificar-lo amb el d’Avaluacions Ambientals de Projectes.

En canvi, cal mantenir l’especificitat i independència del Subcomitè Tècnic d’Autoritzacions Ambientals Integrades respecte del d’Avaluació Ambiental, amb l’objectiu de garantir una separació adequada de funcions d’avaluació ambiental, sens perjudici d’una reestructuració administrativa que faci independents encara més aquestes funcions en espera del que disposi la futura modificació de la Llei estatal bàsica 21/2013, de 9 de desembre, per adaptar-se a la Directiva2014/52/UE.

II

L’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els principis d’una bona regulació administrativa.

En l’apartat anterior d’aquesta exposició de motius, es justifica la necessitat de la norma i la finalitat d’aquesta. Aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats esmentades, sense que, atès el seu caràcter essencialment organitzatiu, impliqui cap mesura restrictiva de drets ni imposició d’obligacions respecte a la regulació anterior.

Així mateix, la norma té coherència amb la resta de l’ordenament jurídic que desplega.

Aquest Decret consta d’onze articles, dividits en un títol preliminar (articles 1 i 2) i tres títols.

Les disposicions generals precisen l’objecte del Decret, que és l’organització de la CMAIB, en desplegament de les previsions de l’article 7 de la Llei 12/2006, i defineix la Comissió en els mateixos termes que la norma legal que desplega.

El títol I defineix la naturalesa jurídica i la composició dels òrgans que integren la CMAIB segons la Llei 12/2006 (articles 3 a 8), i s’estructura en quatre capítols. El relatiu als òrgans que integren la CMAIB estructura la Comissió en tres òrgans, dos de col·legiats i un òrgan unipersonal: el Ple de la CMAIB, el Comitè Tècnic (dividit en dos subcomitès) i la Presidència de la Comissió de Medi Ambient.

El Ple de la Comissió de Medi Ambient es configura en els articles 4 i 5 com un òrgan col·legiat integrat per representants polítics del qual són membres distintes persones titulars de direccions generals de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, representants de diferents conselleries i dels consells insulars, amb rang d’òrgan directiu, així com una persona en representació de les associacions d’entitats locals amb més implantació, amb un secretari o secretària, que ha de ser una persona al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Comitè Tècnic s’estructura en dos subcomitès tècnics pels motius esmentats. En qualsevol cas, es conserven els criteris establerts en l’anterior Decret d’organització pel que fa a la composició, criteris que ha de considerar la resolució del conseller o consellera competent en matèria de medi ambient que determini la composició efectiva, amb la novetat que els membres del Subcomitè Tècnic d’Avaluació Ambiental no poden ser membres...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR