Decret 31/2019, de 3 de maig, d’aprovació dels Estatuts de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL)

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 40.2 de la Constitució estableix com a principi rector de la política social i econòmica el deure de vetlar per la seguretat i la higiene en el treball. Aquest mandat es va desenvolupar mitjançant la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, i per la normativa que la desplegava. Cal tenir present les disposicions de la Unió Europea sobre la matèria i els compromisos internacionals contrets per Espanya a partir de la ratificació del Conveni núm. 155 de l’Organització Internacional del Treball, sobre seguretat i salut dels treballadors i medi ambient de treball.

En el marc de l’execució de la legislació laboral de l’Estat, l’article 27.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, redactat de conformitat amb la Llei orgànica1/2007, de 28 de febrer, disposa que, en l’àmbit de les seves competències, les administracions públiques de les Illes Balears han d’impulsar la formació permanent, l’accés gratuït als serveis públics d’ocupació i a l’ocupació estable i de qualitat, en els quals es garanteixin la seguretat, la dignitat i la salut en el treball. Per altra banda, d’acord amb els articles 30.1 i 32.11 de l’Estatut d’autonomia esmentat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva per regular l’organització, el règim i el funcionament de les seves institucions pròpies i competències executives en legislació del treball i formació professional contínua.

La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, va crear l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL), amb la naturalesa jurídica d’organisme autònom dels que preveu la lletra a) de l’article 2.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. De conformitat amb la primera de les normes esmentades, modificada en aquest punt per la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any2019, l’organisme autònom esmentat, per dur a terme les funcions i les activitats establertes, pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, incloses la potestat sancionadora i la de foment, excepte l’expropiatòria, per mitjà dels òrgans que estableixin els seus Estatuts.

Posteriorment, la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, dugué a terme el desplegament normatiu i fixà el règim jurídic bàsic de l’Institut esmentat, de tal manera que el configura com a òrgan cientificotècnic en matèria de prevenció de riscs laborals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La creació de l’IBASSAL, tal com es deixa constància en l’exposició de motius de la Llei 7/2018, ve motivada pel fet que les Illes Balears presenten uns índexs de sinistralitat molt elevats, per la qual cosa un dels objectius essencials de la societat balear ha de ser reduir-los, tot tenint en compte que la defensa i la protecció de la salut en el treball constitueixen un valor essencial que s’ha d’enfocar de manera que es prioritzi la prevenció davant la reparació.

La Llei de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears estableix la regulació bàsica de l’IBASSAL, amb inclusió de les funcions, la participació dels agents econòmics i socials més representatius de les Illes Balears i els principis rectors de l’organització i de l’estructura, a més de fer referència a l’aprovació d’uns estatuts que despleguin les previsions legals establertes. L’objecte d’aquesta norma és aprovar els Estatuts esmentats en el marc establert per l’article 35.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol. Aquests Estatuts, conjuntament amb la Llei 7/2018, aspiren a ser una eina útil per reduir la sinistralitat, incidint especialment en la coordinació necessària entre els diferents ens implicats en matèria de prevenció de riscs laborals.

Cal assenyalar que la regulació que ens ocupa s’adapta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació prevists en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l’article 49 de la recent Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. Als efectes assenyalats, cal recordar que ens trobam davant el desenvolupament parcial de la Llei 7/2018, que ja s’adequava als principis establerts per la normativa bàsica al·ludida.

En efecte, pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, aquest Decret recull mesures de naturalesa interdisciplinària amb l’objectiu de fomentar, potenciar i augmentar la seguretat i la salut en el treball mitjançant la coordinació i la cooperació entre els diferents òrgans que s’integren dins l’Administració autonòmica amb competències sobre la matèria que ens ocupa, tot optimitzant els recursos disponibles.

Quant al principi de proporcionalitat, en desplegament de la Llei 7/2018, perfila el marc en el qual s’han de desenvolupar les actuacions dels diferents òrgans autonòmics, i resulta proporcionada a la complexitat indiscutible d’una matèria que pot ser qualificada de polièdrica.

En relació amb el principi de seguretat jurídica, es preveu un marc garantista i amb aspiracions d’estabilitat que asseguri i millori la seguretat i la salut dels treballadors en el desenvolupament de la seva tasca diària, tot respectant les competències estatals. El reglament que ens ocupa resulta conforme amb el principi de transparència, atès que el seu caràcter autoorganitzatiu fa que estigui eximit de part dels tràmits prevists en el procediment d’elaboració de normativa ordinari, entre d’altres, la consulta prèvia i l’audiència i informació pública.

Pel que fa als principis d’eficiència i simplificació, no s’imposen noves càrregues administratives a les actuals i, a més, es potencien les comunicacions electròniques entre l’IBASSAL i les diferents entitats amb representació en els òrgans d’aquest.

Finalment, pel que fa al principi de qualitat, aquesta norma conté tota una sèrie de previsions per tal de garantir que tant les facultats i competències adjudicades als diferents òrgans que integren l’Institut com la comunicació entre aquest i els diferents ens que l’integren coadjuvin a un funcionament àgil i eficient que matisi l’assoliment dels objectius de l’IBASSAL.

El capítol I conté les disposicions relatives a la naturalesa jurídica i l’àmbit d’actuació de l’IBASSAL. Aquí cal destacar que la seva naturalesa d’organisme autònom suposa la subjecció al règim administratiu, al mateix temps que el dota d’una autonomia, sota l’autoritat superior de la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i amb dependència funcional de la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut laboral per a la consecució de les finalitats pròpies, que s’estima necessària per tal d’optimitzar els recursos preventius disponibles. Per la seva banda, cal dir que l’àmbit d’actuació de l’Institut es defineix en termes amplis. En efecte, hi inclou totes les branques d’activitat econòmica amb persones treballadores, incloses les administracions públiques, del territori de les Illes Balears, i hi afegeix les cooperatives, amb les peculiaritats pròpies i la promoció de la prevenció entre els treballadors autònoms.

En el capítol II es regulen les finalitats, funcions i potestats administratives de l’Institut. A aquest efecte, es parteix de la norma de creació, recentment modificada, i de la Llei que desplega el règim jurídic de l’organisme autònom que ens ocupa. En aquests Estatuts, com no pot ser d’altra manera, s’hi incorporen les finalitats determinades en la Llei 7/2018, així com les funcions i activitats establertes en la norma de creació, en relació amb la Llei esmentada, tot afegint-hi diversos aspectes no prevists anteriorment. Pel que fa a les potestats administratives, segons s’ha anticipat, l’IBASSAL posseeix totes les potestats administratives que la normativa actual permet als organismes públics per a la consecució de les finalitats establertes, fent especial incidència, per la seva importància, en la sancionadora i en la de foment.

El capítol III s’ocupa de la composició i el funcionalment de l’organisme. A aquest efecte, inicialment determina els principis que informen del seu funcionament, per continuar amb la regulació dels òrgans que l’integren de conformitat amb la Llei 7/2018. En aquest punt, cal subratllar que s’ha optat per dur a terme un desenvolupament limitat, posposant el desenvolupament de l’òrgan d’assessorament legalment previst (la Unitat de Malalties Professionals), atès que la complexitat derivada de la seva configuració en la Llei que desplega l’IBASSAL aconsella un període de reflexió previ per tal d’assolir una regulació acurada de l’òrgan esmentat, circumstància incompatible amb la urgència en aprovar els Estatuts per possibilitar la posada en marxa de l’IBASSAL.

El capítol IV se centra a definir les àrees de l’IBASSAL. Aquest punt s’entén com a particularment important, atès que l’organisme autònom esmentat s’ha creat ex novo, amb l’única adscripció dels funcionaris de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria que, a l’entrada en vigor de la Llei 7/2018, ocupaven llocs de treball les funcions dels quals passava a exercir-les l’organisme autònom, amb un perfil professional directament relacionat amb les competències sectorials del centre directiu esmentat. Per aquest motiu, és...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR