Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual es crea i es regula el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

Per mitjà del Reial decret 621/1998, de 17 d’abril (BOE núm. 102, de 29 d’abril), l’Administració de l’Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l’ocupació, funcions i serveis que la Comunitat Autònoma va assumir i distribuir mitjançant el Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig); i mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre, es traspassaren les competències en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació, que anteriorment gestionava l’Institut Nacional d’Ocupació (INEM), ambdós de conformitat amb els articles 12.15 i 15.1de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 9/1994, de 24 de març (actualment, tal com disposa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en els articles 32.11 i 36.2).

De conformitat amb l’assumpció de competències, es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, modificada en diverses ocasions, la darrera d’elles mitjançant la disposició final setena de la Llei13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, que disposa que el SOIB té com a finalitat la planificació, la gestió i la coordinació de polítiques d’ocupació, amb funcions concretes d’informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, el foment de l’ocupació en tots els seus vessants i el desenvolupament de la formació professional per a l’ocupació.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació dins l’àmbit laboral (BOE núm. 217, de 10 de setembre), estableix que cada Administració pública ha de vetlar per la programació, la gestió i el control de la formació professional per a l’ocupació en el seu àmbit competencial, en coherència i coordinació amb la corresponent a altres administracions. D’acord amb aquest precepte legal, en l’àmbit autonòmic, els òrgans o entitats competents per a la programació, la gestió i el control de la formació professional per a l’ocupació han de ser els que determinin les comunitats autònomes.

D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), la competència en l’àmbit material de la formació professional per a l’ocupació correspon a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, a la qual s’adscriu el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig).

També d’acord amb la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació dins l’àmbit laboral, els serveis públics d’ocupació han de vetlar per la qualitat de la formació en els seus àmbits competencials respectius. Precisament, un dels aspectes que determinen la qualitat de la formació professional per a l’ocupació és el nivell de competència de les persones formadores.

El desplegament reglamentari de la Llei 30/2015 s’ha fet recentment per mitjà del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 5 de juliol). Aquest Reial decret conté únicament algunes disposicions sobre els tutors o tutores - persones formadores que imparteixin formació en la modalitat de teleformació, i es remet, pel que fa a especificitats, a l’ordre ministerial que les estableixi i, en el cas de formació vinculada a certificats de professionalitat, al que s’estableixi per a cada certificat de professionalitat.

En el cas concret de la formació conduent a obtenir certificats de professionalitat, el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener) recull les disposicions generals sobre els requisits que han de reunir les persones formadores de titulació, experiència professional i competència docent, tant en modalitat presencial com en teleformació, i també sobre els controls de qualitat a què s’han de sotmetre les entitats de formació, inclosos els controls sobre l’adequació del seu personal formador. Així mateix, aquest Reial decret conté un mandat a les administracions públiques a fi que garanteixin una oferta suficient de formació de persones formadores.

Quant a les disposicions específiques sobre requisits de les persones formadores, tal com preveu aquest mateix Reial decret 34/2008, és en els continguts de cadascun dels certificats de professionalitat (que s’aproven per reial decret) en què s’inclouen les prescripcions que s’han de requerir a les persones formadores per impartir cada mòdul formatiu.

L’Ordre ESS/1897/2013, de 10 d’octubre (BOE núm. 249, de 17 d’octubre), desplega el Reial decret 34/2008 i, també, els reials decrets pels quals s’estableixen certificats de professionalitat. Aquesta norma conté disposicions específiques sobre la forma d’acreditar els requisits de les persones formadores (que imparteixen formació en modalitat presencial) i dels tutors o tutores - persones formadores (modalitat de teleformació).

A la comunitat autònoma de les Illes Balears, els processos de cerca i selecció, i les comprovacions i revisions dels requisits de les persones formadores han estat fins ara tasques conjuntes de les entitats de formació i del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, que ja fa uns quants anys, per simplificar tràmits, va crear una base de dades de persones formadores que imparteixen mòduls formatius de certificats de professionalitat. Precisament, tant amb l’objectiu de simplificar tràmits de presentació de documents com als efectes d’unificar el procediment per comprovar els requisits de les persones formadores, i amb la finalitat última de facilitar l’adequada execució de les accions formatives, es fa necessari crear i regular un registre públic de persones formadores per poder impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears.

Així doncs, mitjançant aquest Decret es crea el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, es recullen les disposicions sobre l’acreditació de requisits i es regula el procediment d’inscripció.

Crear i regular aquest Registre suposa un avenç en la millora de l’oferta de la formació professional per a l’ocupació.

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

En primer lloc, dona compliment als principis de necessitat i eficàcia (article 129.2) pel fet de regular i gestionar la inscripció de les persones formadores interessades a impartir formació professional per a l’ocupació i, alhora, simplificar els tràmits a les entitats interessades a contractar-les per verificar-ne els requisits. Com ja s’ha esmentat abans, fins ara la revisió dels requisits que havien de complir les persones formadores es feia per cadascun dels serveis implicats del SOIB i mitjançant els centres de formació. No es disposava d’un sistema comú de verificació de dades ni d’una eina informàtica que facilitàs la informació pública per garantir la transparència necessària per dur a terme aquesta tasca. Aquest Registre simplificarà els tràmits per presentar els documents, atès que es farà de manera telemàtica i es gestionarà a sol·licitud de les persones interessades.

En virtut del principi de proporcionalitat, aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat a cobrir per la norma, un cop s’ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries (article 129.3). La norma compleix amb aquest principi, atès que les dades recollides són les mínimes i imprescindibles per atendre la finalitat pretesa.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’ha exercit de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que en faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l’actuació i la presa de decisions de les persones i empreses (article 129.4).

D’acord amb l’article 38.1 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, la potestat reglamentària de l’Administració de les Illes Balears correspon al Govern. Així mateix, l’article 39.1 d’aquesta mateixa Llei estableix que les disposicions normatives aprovades pel Govern han d’adoptar forma de decret.

Aquest Decret s’ajusta a la normativa estatal en matèria de formació per a l’ocupació i certificats de professionalitat.

En aplicació del principi de transparència, les administracions públiques han de possibilitar l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d’elaboració, en els termes que estableix l’article7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; han de definir de manera clara els...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR