Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l’exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’article 30.48 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.

L’article 31.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de salut i sanitat.

En l’exercici d’aquesta competència, la Comunitat Autònoma va aprovar el Reglament de la policia sanitària mortuòria, mitjançant el Decret 105/1997, de 24 de juliol, que es va modificar puntualment a través del Decret 87/2004, de 15 d’octubre.

El Reglament va ordenar la policia sanitària mortuòria en l’àmbit de les Illes Balears, que, fins aleshores, regulava el Decret estatal 2263/1974, de 20 de juliol, el qual continua encara vigent, així com la Llei 49/1978, de 3 de novembre, d’enterraments als cementiris municipals.

D’ençà de l’aprovació del Reglament, l’avenç en les tècniques sanitàries sobre cadàvers; l’aparició de la figura del tanatopràctic; l’existència de materials nous; la situació epidemiològica de les malalties transmissibles, així com els canvis substancials en els hàbits de les societats de cadascuna de les illes en aquesta matèria, fan necessari revisar profundament la regulació de la sanitat mortuòria, eliminar les disposicions ja anacròniques i adequar-la al temps actual.

Des del punt de vista jurídic, la reforma legislativa que es va iniciar amb el Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l’activitat econòmica; la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici; la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per adaptar-les a la Llei sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, que estén els principis de bona regulació, entre d’altres, als serveis funeraris, juntament amb la Llei20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, han incidit significativament en l’elaboració del Decret quant a la simplificació dels procediments administratius, en l’eliminació dels tràmits en l’accés a l’exercici de l’activitat i en la reducció dels requisits i de les instal·lacions mínimes necessàries.

També cal significar el protagonisme de les administracions locals, com a proveïdores dels serveis públics primaris a la població, entre els quals s’inclouen el cementiri i les activitats funeràries. La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atribueix als municipis la regulació i la gestió dels cementiris i serveis funeraris, així com el seu control sanitari i la policia sanitària mortuòria. De fet, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, ha mantingut el cementiri com un servei que han de prestar els municipis.

Per aquest motiu, el Decret pretén incrementar la presència i la intervenció dels municipis en aquest àmbit.

El Decret respon, doncs, a l’objectiu de modernitzar i actualitzar la regulació de la sanitat mortuòria per adaptar-la al nou marc normatiu i social amb un propòsit doble: d’una banda, donar una resposta normativa adequada, des del punt de vista exclusivament sanitari, a les situacions de fet que al llarg del temps s’han generat en aquesta matèria, sens perjudici del respecte al dret a la llibertat religiosa de l’article 16 de la Constitució espanyola i de la Llei orgànica 7/1980, de 7 de juliol, de llibertat religiosa, i, de l’altra, simplificar els tràmits administratius prevists i garantir el lliure accés a l’exercici de l’activitat funerària, amb l’eliminació dels requisits injustificats o desproporcionats, mantenint la màxima protecció de la salut pública.

En aquesta línia, la nova regulació de la sanitat mortuòria de les Illes Balears substituirà l’excessiu i intens control administratiu del Reglament anterior per una intervenció administrativa mínima o limitada, emparada en una separació adequada dels aspectes sanitaris i no sanitaris, que en cap cas no implica una minva de les garanties de protecció de la raó imperiosa d’interès general, que és la salut pública.

D’acord amb els principis de bona regulació de l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal dir que el Decret s’adequa als principis de necessitat i eficàcia, perquè l’interès general és la protecció de la salut pública en l’exercici de la sanitat mortuòria, i aquesta norma és l’instrument més adequat per satisfer l’interès general; de proporcionalitat, atès que la norma conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir; de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s’exerceix amb coherència amb la resta de l’ordenament jurídic; de transparència, perquè ha garantit la participació ciutadana abans i durant el procediment d’elaboració de la norma. També el principi d’eficiència ha presidit aquesta norma, atès que ha vetllat per reduir significativament les càrregues administratives que havien de suportar els operadors econòmics, tant per accedir a l’activitat funerària com per exercir-la, i ha limitat el règim d’intervenció als casos en què és estrictament necessària per raons de salut pública.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Salut, a través la Direcció General de Salut Pública i Participació, exerceix, entre d’altres, la competència en matèria de salut ambiental.

Per tot això, a proposta de la consellera de Salut, oït el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 27 d’abril de 2018,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

  1. L’objecte d’aquest Decret és regular l’exercici de la sanitat mortuòria en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. La sanitat mortuòria, com a part integrant de l’activitat de l’Administració pública en matèria de salut, comprèn:

    1. La regulació de les pràctiques sanitàries sobre cadàvers i restes humanes.

    2. Les condicions tècniques i sanitàries que han de complir les instal·lacions, els serveis funeraris i les entitats prestadores d’aquests serveis.

    3. La funció inspectora i la potestat sancionadora per al cas d’incompliment de la normativa vigent en la matèria.

    4. La resta d’activitats que per raó de la matèria puguin quedar dins l’àmbit de regulació d’aquest Decret.

  3. El que estableix aquest Decret s’entén sens perjudici del respecte al dret a la llibertat religiosa que preveuen l’article 16 de la Constitució espanyola i la Llei orgànica 7/1980, de 7 de juliol, de llibertat religiosa, sempre que la realització d’aquestes pràctiques no suposi un risc per a la salut pública.

Article 2

Competències

  1. Les facultats administratives que en matèria de sanitat mortuòria corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’atribueixen a la Direcció General de Salut Pública i Participació i als ajuntaments.

  2. Corresponen a la Direcció General de Salut Pública i Participació les funcions següents:

    1. Establir les mesures d’actuació davant l’existència de riscs derivats del contagi o irradiacions dels cadàvers.

    2. En situacions epidemiològiques o per raons de salut pública, ordenar-ne la destinació final, i establir els requisits exigibles en cada cas.

    3. Intervenir, llevat que hi hagi una actuació judicial, quan raons sanitàries aconsellin la inhumació o la incineració immediata de cadàvers del grup II.

    4. Dur a terme la inspecció en matèria de trasllats de cadàvers i de restes cadavèriques incloses en el grup I i dels trasllats interinsulars o a una altra comunitat autònoma dels cadàvers, de les restes humanes i de les restes cadavèriques del grup II, així com en les exhumacions de cadàvers, restes humanes i restes cadavèriques per traslladar-los fora del cementiri.

    5. Efectuar la inspecció en les exposicions de cadàvers en llocs públics i en els enterraments especials.

    6. Emetre un informe en els procediments municipals de construcció o ampliació de les instal·lacions funeràries.

    7. Inspeccionar i controlar l’adequació de la construcció, ampliació o reforma de la instal·lació funerària al projecte i el compliment de les condicions tècniques sanitàries que preveu aquest Decret.

    8. Dur a terme la inspecció de les instal·lacions, dels serveis i de les activitats funeràries de gestió directa municipal i, si s’escau, la tramitació i la resolució del procediment sancionador corresponent.

    9. La resta de funcions que li atribueix aquest Decret.

  3. Corresponen als ajuntaments les funcions següents:

    1. La regulació dels serveis funeraris dins el seu municipi.

    2. L’habilitació de les entitats prestadores de serveis funeraris que s’estableixin dins el seu municipi.

    3. La tramitació i resolució dels procediments de construcció, ampliació, reforma o clausura de les instal·lacions funeràries.

    4. El control ordinari de les instal·lacions funeràries i de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR