93/2017 FORU DEKRETUA, urriaren 4koa. Honen bidez arautzen da gazteen politika publikoei buruzko elkarrizketa egituratua.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

ZIOEN AZALPENA

1

Nafarroako Foru Komunitateak eskumen esklusiboak ditu gazteen politikaren arloan, Nafarroako Foru Eraentza Berrezarri eta Hobetzeari buruzko abuztuaren 10eko 13/1982 Lege Organikoaren 44.18 artikuluarekin bat.

Eskumenen esleipen honen babespean, Gazteriari buruzko apirilaren 1eko 11/2011 Foru Legea onetsi zen, xede duena gazteei buruzko halako politika publiko berdintasunezko batzuk arautzea zeinek faboratuko duten gazteen autonomia eta bermatuko dituzten baldintzak egokiak norbanakoaren garapenerako, sustapenerako eta parte-hartze sozialerako, eta, horrela, bidea jarriko duten herritar gazte konprometitu, arduratsu, oso eta aktiboak lortzeko.

Foru lege honen bidez gure ordenamendu juridikoan sartzen eta hartzen dira Europar Batasuneko Kontseiluaren proposamenak, 2009ko azaroaren 27ko Ebazpenean jasotakoak, xede dutenak esparru berritu bat Europako lankidetzarako, gazteen arlorako (2009/C 311/01). Ebazpen horretan, Kontseiluak estatu kideei proposatu zien gazteen arloko bi helburu orokor lortzea 2010-2018 epean: gazte guztientzako aukera gehiago sortzea, berdintasunezko baldintzetan, hezkuntzan eta lan merkatuan, eta herritartasun aktiboa, inklusio soziala eta elkartasuna sustatzea gazte guztien artean.

Helburu orokor horiek lortzeko, Kontseiluak proposatzen du ekimenak izatea zortzi jarduketa eremu nagusitan; horietako bat parte-hartzea da. Haren helburua da laguntza ematea gazteek maila guztietan parte har dezaten ordezkaritzako demokrazian eta gizarte zibilean, baita gizartean oro har ere. Horregatik, ekimen orokor gisa, proposatzen du gazteek eta gazte erakundeek parte har dezatela eta inplika daitezela politikak prestatzeko, gauzatzeko eta jarraipena egiteko, eta, horretarako, gazteekin eta gazte erakundeekin elkarrizketa egituratu bat izatea.

Helburu orokorrak lortzeak berarekin dakar ikuspegi bikoitza deitutakoa, hots, garatzea eta sustatzea batetik ekimen berariazkoak gazteen arloan eta, bestetik, integraziorako ekimenak, ahalbidetuko dutenak sektorearteko planteamendu bat, non behar bezala hartuko baitira kontuan gazteak ukitzen dituzten gaiak, hain zuzen ere beste arlo politiko batzuetan gazteen bizitza ukitzen duten politikak eta ekintzak prestatu, aplikatu eta ebaluatu behar direnean.

2

Europar Batasunak ez du eskumenik gazteentzako politiketan, baina arlo honetako ekintzak gauza ditzake, estatu kideen ekintza babesteko, koordinatzeko edo osatzeko. Berariaz kanpoan gelditzen dira estatu kideen lege eta erregelamendu xedapenen harmonizazio oro, eta Kontseiluak egin dezakeen bakarra da estatuentzako gomendioak erabaki, Kontseiluak proposaturik.

Gazteriari buruzko apirilaren 1eko11/2011 Foru Legeak bere baitan jaso du Kontseiluaren ikuspegi bikoitzari buruzko gomendioa, eta, hala, gazteentzako politika publikoak bi kategoriatan zatitu ditu: politika berariazkoak, batez ere eta funtsean direnak gazteen arloko departamentu eskudunaren eskumen, eta zeharkako politikak, hots, beste departamentu batzuen eskumen izanik gazteen kolektiboan eragina duten arloetakoak, eta, betiere, gazteen arloko jarduketa publikoaren gidari den zeharkakotasun printzipioarekin bat, gazteen arloko departamentu eskudunarekin elkarlanean eginen dira.

Foru legea, Kontseiluaren ebazpenari jarraikiz, gazteak aintzat hartzen ditu gizartearen baliabide diren aldetik, eta azpimarratzen du eskubidea dutela ukitzen dituzten politiken garapenean parte hartzeko, etengabeko elkarrizketa egituratu baten bidez.

Hala, zioen azalpenean, elkarrizketa egituratua parte hartzeko funtsezko tresnatzat du gazteen politika publikoetan. Seigarren artikuluan, ezartzen du gazteen arloko eskumena duen departamentuak duela eskumena gazteekin eta horiek ordezkatzen dituzten taldeekin elkarrizketa egituratua sustatzeko, eta kontsulta prozesuak ezarri ahal izanen dituela gazteriarentzat garrantzitsutzat jotzen diren gaietan. Zortzigarren artikuluak xedatzen du Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioak, gazteriaren arloko politikak garatzeko, kontsulta-prozesuak burutuko dituela gazteekin, eta elkarrizketa egituratua taxutuko duela Nafarroako Gazte Kontseiluarekin eta legez aitorturiko beste gazte erakunde batzuekin, garrantzitsutzat jotzen diren gaietan, oso bereziki Nafarroako Administrazio Publikoen gazteria planak egiteko, behin betiko onetsi aurretik, zeren, 10. artikuluarekin bat, plan horiek bete behar dituzten beharkizunetako bat da horiek prestatzean gazteen eta ordezkari dituzten gazte entitateen parte-hartzea bermatzea, behin betiko onetsi aurretik, elkarrizketa egituratuaz baliaturik.

Gazteriaren arloan, jarduketa publikoaren printzipio gidarietako bat da gazteentzako politika publikoak garatzean gazteen parte-hartzea izatea, eta hura bultzatzeko, foru legeak, 31. artikuluan, agintzen du arlo horietan eskudunak diren departamentuek hainbat neurri hartu behar dituztela, esaterako ingurune egokia sortzea partaidetza modu berriak eratzeko, gazteak herritarren parte-hartzearen kulturan heztea, gazteei zuzendutako kanpainak eta ekintzak sustatzea, arreta handiagoa jarriz agerpen eta ordezkaritza gutxiago duten taldeetan, batez ere emakume gazteen taldean, eta beste ekintza batzuk, xede izanen dutenak gazteak eta Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioa elkarrengana gehiago hurbiltzea eta horien arteko elkarrizketa sustatzea.

Partaidetza sustatzearen testuinguru honetan, gazteriari buruzko foru legeak garrantzi berezia aitortzen dio Nafarroako Gazteriaren Kontseiluari, ordezkaritza organo gorena baita Nafarroako Foru Komunitatearen lurralde esparruko gazteen entitateei eta gazteriaren ordezkaritzari dagokienez, bai eta kasuan kasuko administrazioaren solaskide nagusia ere. Haren funtsezko xedea da gazteen parte-hartzea sustatzea Nafarroako Foru Komunitateko garapen politiko, sozial, ekonomiko eta kulturalean, bai eta gazteen eskubideak zaintzea ere, bereizkeriarik eta bazterketarik izan ez dezaten eta erabat gara daitezen. Haren eginkizunen artean nabarmentzekoak dira jarduerak sustatzea, ziurtatze aldera gazteek berdintasunez parte hartzen dutela haiengan eragina duten erabaki eta neurrietan, Administrazioaren eta gazteen arteko solaskidea izatea, eta Nafarroako Gobernuarekin elkarlanean aritzea gazteentzako politika prestatzen.

3

Espainiako Konstituzioaren 48. artikuluak botere publikoei agintzen die bideak jar ditzatela gazteriak parte-hartze libre eta eraginkorra izan dezan garapen politiko, sozial, ekonomiko eta kulturalean, politika sozial eta ekonomikoa gidatzeko printzipioetako bat den aldetik, eta hura aitortuz, errespetatuz eta babestuz zertuko direla legegintza positiboa, praktika judiziala eta botere publikoen jarduera. Hala, Gazteriari buruzko apirilaren 1eko 11/2011 Foru Legeak eratzen duen elkarrizketa egituratuaren bidez manu hori bete egiten da.

Laburbilduz, gazteriako politika publikoak garatzean, gazteriako planak prestatzean eta garrantzitsuak diren gainerako gaietan, parte-hartzea bideratzeko, bai banakakoa bai taldekakoa, nahitaezkoa da elkarrizketa egituratuko prozesuak hastea, ahalbidetuko dutenak haien ekarpenak, eskaerak, kezkak, beharrak eta itxaropenak jasotzea, foru dekretu honetan ezartzen diren metodologia eta beharkizunekin bat. Foru dekretu hau prestatzen Nafarroako Gazteriaren Kontseiluak parte hartu du, Gazteriari buruzko...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR