Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Tribunal Constitucional ha establert de manera reiterada que les lleis de pressuposts tenen una funció específica i constitucionalment definida, que és l’aprovació dels pressuposts generals, i que inclouen la totalitat de les despeses i els ingressos del sector públic, i també la consignació de l’import dels beneficis fiscals que afecten els tributs. D’això es dedueix directament que la llei de pressuposts no pot contenir matèries alienes a la disciplina pressupostària, atès que això suposaria una restricció il·legítima de les competències del poder legislatiu. Això no obstant, com assenyala el Tribunal Constitucional, s’ha de tenir en compte que el caràcter temporal dels estats de despeses i d’ingressos de la llei de pressuposts no impedeix incloure-hi altres normes de caràcter indefinit, sempre que tenguin una relació directa amb els ingressos i les despeses, que responguin a criteris de política econòmica del Govern o que serveixin per entendre o executar millor el pressupost. Aquest contingut eventual de la llei de pressuposts es justifica en el caràcter funcional d’aquesta llei, com a vehicle director de la política econòmica del sector públic, la qual cosa permet introduir-hi disposicions normatives permanents que tenen com a finalitat ordenar l’acció i els objectius de la política econòmica i financera del Govern o, dit en altres paraules, que incideixen en la política d’ingressos o de despeses del sector públic o la condicionen.

D’acord amb això, s’elabora la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017, que, juntament amb la Llei14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la normativa de desplegament corresponent, constitueix el marc normatiu al qual s’ha d’ajustar l’activitat economicofinancera de la comunitat autònoma.

II

La política pressupostària que es planteja per a l’exercici de 2017 preveu donar continuïtat als projectes impulsats pel Govern de les Illes Balears per recuperar els drets bàsics dels quals s’ha vist privada la ciutadania al llarg dels darrers anys, posant l’accent en les polítiques socials amb l’objectiu de recobrar els nivells de benestar perduts. A més, també es pretén apostar per consolidar la recuperació econòmica mitjançant el foment de la competitivitat del teixit productiu, tot avançant cap a un model econòmic més sostenible. D’altra banda, també serà una prioritat en aquest exercici l’impuls de les inversions en infraestructures, tant les de caire social com les que tenen a veure amb la mobilitat, l’eficiència energètica, la innovació tecnològica o l’abastament i el sanejament d’aigües.

El fet de no disposar encara d’un nou sistema de finançament autonòmic que garanteixi uns recursos adequats per a les Illes Balears i l’elevat nivell d’endeutament que arrossega la comunitat autònoma fan que aquestes prioritats s’hagin de plantejar d’una manera progressiva, tot i la perspectiva favorable que determina l’actual evolució del cicle econòmic. Tot plegat condiciona la necessitat de fer un exercici per fixar prioritats a l’hora de definir els projectes de despesa, amb l’objectiu d’identificar les actuacions que tenen més retorn social per assignar-hi preferentment els recursos disponibles.

Un altre dels eixos d’aquests pressuposts és millorar la intel·ligibilitat i l’accessibilitat de la informació que contenen i afavorir la transparència en la gestió dels recursos públics. Els objectius són posar a l’abast de qualsevol ciutadà informació en relació amb els diferents projectes que formen part dels pressuposts i, alhora, poder fer-ne un millor seguiment en la fase d’execució pressupostària. Per a això s’han incorporat una sèrie de millores en l’estructura de la classificació funcional del pressupost i s’han desenvolupat els subprogrames de despesa.

III

Aquesta llei de pressuposts generals s’estructura en set títols. El títol I, «Aprovació dels pressuposts i de les seves modificacions», recull la part essencial dels pressuposts i consta de quatre capítols. El capítol I conté tots els estats d’ingressos i de despeses del sector públic autonòmic. Els capítols II i III regulen, respectivament, la vinculació dels crèdits i determinades normes específiques sobre les modificacions de crèdit que han d’operar durant l’exercici de 2017. I el capítol IV preveu el fons de contingència, al qual fa referència l’article 38 de la Llei14/2014, esmentada abans, que s’ha de destinar a cobrir les despeses derivades de necessitats inajornables de caràcter no discrecional —no previstes en els pressuposts— que es presentin mentre siguin vigents, i, en particular, a finançar ampliacions i incorporacions de crèdit en els termes que preveu la present llei.

En aquest punt s’ha de destacar l’important esforç d’aquests pressuposts generals, que són els primers que s’aproven en el marc de la Llei 14/2014, pel que fa a una dotació suficient del fons de contingència, que es quantifica en l’1% dels estats de despeses no financeres. En tot cas, els estats de despeses dels pressuposts generals de la comunitat autònoma per a l’any 2017 tenen en compte el límit de despesa no financera aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 7 d’octubre de 2016, i ratificat pel Parlament de les Illes Balears el dia 18 d’octubre, en compliment del que disposa l’article 34 de la Llei 14/2014 esmentada, per un import màxim de 3.839.643.570 euros.

El títol II, sota la rúbrica «Gestió del pressupost de despeses», regula els òrgans competents per a l’autorització i la disposició de la despesa i per al reconeixement de l’obligació, en termes anàlegs als de les darreres lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma.

En el títol III, «Despeses de personal i altres disposicions», es recullen, d’una banda i en el capítol I, les normes que regulen el règim retributiu del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també dels membres del Govern, dels alts càrrecs i dels membres de la Sindicatura de Comptes. Aquest capítol es completa amb les normes relatives a les indemnitzacions per raó del servei i a l’oferta pública d’ocupació, amb la fixació del límit de les despeses de personal de la Universitat de les Illes Balears, i amb determinades normes puntuals en matèria de personal amb incidència directa en les despeses que, per aquest concepte, es preveuen en els estats corresponents d’aquests pressuposts generals per al 2017.

En aquest àmbit es mantenen les retribucions vigents del personal al servei de l’Administració de la comunitat autònoma i dels ens instrumentals dependents, la qual cosa es fa extensiva als membres del Govern, a la resta d’alts càrrecs i als membres de la Sindicatura de Comptes, i això sens perjudici de la variació que pugui imposar o autoritzar l’Estat, per a l’any 2017, per mitjà de la llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017, si n’hi ha, o per mitjà d’una altra norma de rang legal, cas en el qual s’habilita expressament el Govern de les Illes Balears per dur a terme totes les actuacions administratives que calguin per adaptar totes les retribucions esmentades als nous límits que fixi l’Estat, fins a un màxim de l’1% d’increment, d’acord amb les previsions que amb aquesta finalitat contenen els estats de despeses d’aquests pressuposts generals.

D’altra banda, cal destacar que, tot i que la situació de la hisenda autonòmica requereix mantenir la major part de les mesures de contenció de la despesa en matèria de personal que ja contenia la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, i també la suspensió d’algun acord puntual en matèria de personal amb incidència econòmica, es mantenen plenament vigents els nous acords ratificats pel Consell de Govern a partir del darrer trimestre de l’any 2015, i publicats en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a l’empara de la previsió que conté sobre això el segon paràgraf de l’article 26.5 de la Llei 12/2015, i que ja han produït efectes al llarg de l’exercici de 2016.

El capítol II d’aquest títol III recull diverses normes específiques en matèria de despeses, d’acord amb el que estableix la legislació sectorial, com ara, entre d’altres, els mòduls econòmics aplicables al finançament de les despeses dels centres docents concertats i el límit de despesa del servei públic de comunicació audiovisual.

Pel que fa a les despeses dels centres docents concertats, concretament les despeses del personal d’aquests centres que finança l’administració autonòmica, se substitueix la funció interventora pel control financer, que s’ha d’exercir en els termes que preveuen la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la normativa reglamentària de desplegament —la qual es modifica expressament per mitjà d’una disposició final—, amb la finalitat d’agilitar la gestió del pagament delegat de les nòmines corresponents i de poder efectuar després un control d’aquestes despeses més exhaustiu i amb un abast més ampli.

El títol IV, referent a la gestió del pressupost d’ingressos i altres normes en matèria tributària, consta de dos capítols, relatius, respectivament, a les operacions financeres i a les mesures tributàries en matèria de taxes i altres prestacions patrimonials de caràcter públic. Pel que fa al capítol relatiu a les operacions financeres, s’autoritza el Govern de les Illes Balears perquè pugui augmentar el deute, en el marc de la legislació sobre estabilitat pressupostària i sobre finançament de les comunitats autònomes, i es regulen els imports màxims dels avals que pot prestar la comunitat autònoma, tot això d’acord amb el règim jurídic general que estableix la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de manera que ja no és necessari que la llei de pressuposts generals inclogui i reiteri, any rere any, moltes de les darreres normes generals autonòmiques aplicables en aquesta matèria, sistematitzades ara en la Llei 14/2014 esmentada.

Quant a les normes tributàries, es mantenen, amb caràcter general, les quanties corresponents a l’any 2016 de les taxes i la resta de prestacions patrimonials públiques no tributàries regulades per llei. A més, s’estableixen altres mesures i beneficis fiscals en l’àmbit dels tributs propis i cedits; això no obstant, la majoria d’aquestes mesures tributàries impliquen la modificació de normes vigents i, per raons de tècnica legislativa, es contenen en les disposicions finals de la llei.

El títol V inclou determinades normes relatives als ens instrumentals, a fi de regular certes relacions financeres internes amb l’Administració de la comunitat autònoma i de reordenar algunes entitats d’acord amb la legislació aplicable i les previsions pressupostàries respectives. En aquest darrer sentit, i en la mesura que impliquen canvis en normes que són vigents, algunes d’aquestes modificacions puntuals també es contenen en les disposicions finals de la llei.

El títol VI fixa el tancament dels pressuposts, d’acord amb el que estableix l’article80 de la Llei 14/2014, esmentada abans.

El contingut de la Llei de pressuposts generals es completa amb catorze disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i vint-i-tres disposicions finals. Aquestes disposicions recullen preceptes d’índole variada que no tenen cabuda al llarg de l’articulat de la llei, però que constitueixen en tot cas un complement indispensable per executar la política econòmica i financera inherent a l’aprovació dels estats de despeses i d’ingressos que nodreixen aquests pressuposts generals, de conformitat amb la doctrina que ha fixat el Tribunal Constitucional en aquesta matèria.

IV

Del conjunt del text articulat i de la resta de disposicions normatives de la llei, cal destacar que l’aplicació plena de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears determina que es mantengui la línia de centralització de les operacions d’endeutament iniciada anys enrere per mitjà de les darreres lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma, amb la finalitat essencial de reduir el cost financer de l’endeutament. Amb aquesta mateixa finalitat es preveu també la possibilitat de refinançar el deute viu de qualsevol dels ens integrants del sector públic autonòmic, i també la subrogació de l’Administració de la comunitat autònoma en la posició deutora dels ens instrumentals.

En matèria tributària, i per mitjà de les disposicions finals de modificació corresponents, es delimiten, modifiquen i reordenen algunes taxes, segons els casos, fonamentalment per tal d’adaptar-les a les lleis substantives vigents en els diferents sectors d’activitat administrativa de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així mateix, s’eleva a rang de llei la regulació dels elements essencials dels preus públics que s’han de satisfer per la prestació de serveis acadèmics i administratius corresponents als ensenyaments oficials de la Universitat de les Illes Balears, inclosa l’expedició de títols, d’acord amb la doctrina fixada pel Consell Consultiu de les Illes Balears en aquesta matèria.

En l’àmbit dels imposts cedits, i a més d’alguns beneficis fiscals puntuals en determinats fets imposables de la taxa fiscal sobre els jocs de sort, envit o atzar, s’actualitzen els imports dels mòduls aplicables en la determinació de la base imposable en règim d’estimació objectiva de l’impost sobre estades turístiques; es crea una nova deducció autonòmica en l’impost sobre la renda de les persones físiques a favor de determinats col·lectius —com ara els joves menors de 36 anys, les persones amb un grau de minusvalidesa física o sensorial igual o superior al 65% o amb un grau de minusvalidesa psíquica igual o superior al 33% i les famílies nombroses— per les despeses corresponents a l’arrendament de l’habitatge habitual d’aquests col·lectius; i s’amplia la deducció autonòmica vigent en aquest mateix impost relativa al foment de la llengua catalana a fi que inclogui les entitats sense ànim de lucre parcialment exemptes de l’impost sobre societats.

TÍTOL I

APROVACIÓ DELS PRESSUPOSTS I DE LES SEVES MODIFICACIONS

Capítol I

Crèdits i dotacions inicials i finançament

Article 1

Crèdits i dotacions inicials

  1. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de les entitats que en depenen, en els termes següents:

    1. Per a l’execució dels pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms per a l’exercici de 2017, s’aproven crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import de 3.820.448.128euros, i del capítol econòmic 8 per un import de 20.674.295euros, d’acord amb la distribució per capítols, seccions i programes que consta en els annexos 1 a 4 d’aquesta llei.

      L’estimació dels drets econòmics que es preveuen liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix a 3.554.791.118euros, pel que fa als capítols 1 a 7, i a 20.917.850euros, pel que fa al capítol 8, d’acord amb la distribució per capítols i seccions que consta en els annexos 5 a 7 d’aquesta llei.

    2. Per a l’amortització dels passius financers, s’aproven crèdits per a despeses del capítol 9 per un import de 805.607.071euros.

    3. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de les entitats públiques empresarials a les quals es refereix l’article 2.1.b) de la Llei7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de la resta d’entitats de dret públic creades per llei, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 450.142.493 euros, d’acord amb la distribució per capítols i entitats que consta en l’annex 8 d’aquesta llei, i que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

    4. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de les societats mercantils públiques a les quals es refereix l’article 2.1.c) de la Llei7/2010, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 8.578.193euros, d’acord amb la distribució per capítols i entitats que consta en l’annex 9 d’aquesta llei, i que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

    5. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de les fundacions del sector públic a les quals es refereix l’article 2.1.d) de la Llei7/2010, els estats de dotacions i de recursos de les quals ascendeixen a 79.006.088euros, d’acord amb la distribució per capítols i entitats que consta en l’annex 10 d’aquesta llei, i que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

    6. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 dels consorcis als quals es refereix l’article 2.1.e) de la Llei7/2010, els estats de dotacions i de recursos dels quals ascendeixen a 80.714.415euros, d’acord amb la distribució per capítols i entitats que consta en l’annex 11 d’aquesta llei, i que s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

  2. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, en els termes següents:

    1. Per a l’execució dels pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears per a l’exercici de 2017, s’aproven crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import de 1.462.665.762euros. Per a l’amortització dels passius financers, s’aproven crèdits per a despeses del capítol 9 per un import de 2.310.958euros, tot això d’acord amb la distribució per capítols i centres gestors que consta en els annexos 12 i 13 d’aquesta llei.

    2. L’estimació dels drets econòmics que es preveuen liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix, pel que fa als capítols 1 a 7, a 1.464.976.720euros, d’acord amb la distribució per capítols i centres gestors que consta en els annexos14 a 16 d’aquesta llei.

    3. Aquests estats de despeses i d’ingressos s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

  3. S’aproven els pressuposts per a l’exercici de 2017 de l’Agència Tributària de les Illes Balears, amb uns crèdits per a despeses dels capítols econòmics 1 a 7 per un import de 10.325.280euros, d’acord amb la distribució per capítols que consta en l’annex 17 d’aquesta llei.

    L’estimació dels drets econòmics que es preveuen liquidar durant l’exercici, detallats en l’estat d’ingressos, ascendeix, pel que fa als capítols 1 a 7, a 10.325.280euros, d’acord amb la distribució per capítols que consta en els annexos 18 i 19 d’aquesta llei.

    Aquests estats de despeses i d’ingressos s’han d’executar, controlar i liquidar d’acord amb el que estableixen la Llei 14/2014 i la normativa complementària que hi sigui aplicable.

Article 2

Finançament dels crèdits inicials

  1. Els crèdits aprovats en virtut de les lletres a) i b) de l’article1.1 anterior, per un import de 4.646.729.494euros, s’han de finançar:

    1. Amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 8 de l’estat d’ingressos del pressupost de la comunitat autònoma, i que s’estimen en 3.575.708.968euros.

    2. Amb els drets que es liquidin en el capítol 9 de l’estat d’ingressos del pressupost de la comunitat autònoma, d’acord amb el que estableix l’article34.2 d’aquestallei.

  2. Els crèdits aprovats en virtut de l’article 1.2.a) anterior, per un import de 1.464.976.720euros, s’han de finançar amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 7 de l’estat d’ingressos del pressupost de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, i que s’estimen en 1.464.976.720euros.

  3. Els crèdits aprovats en virtut de l’article 1.3 anterior, per un import de 10.325.280euros, s’han de finançar amb els drets econòmics que s’han de liquidar durant l’exercici, que es detallen en els capítols 1 a 7 de l’estat d’ingressos del pressupost de l’Agència Tributària de les Illes Balears, i que s’estimen en 10.325.280euros.

Article 3

Pressupost consolidat

D’acord amb el que estableixen els articles anteriors, els imports corresponents als estats de despeses i als estats d’ingressos consolidats de la comunitat autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l’Agència Tributària de les Illes Balears són els següents:

  1. Estats de despeses corresponents als capítols 1 a 7: 3.839.643.570euros.

  2. Estats de despeses corresponents al capítol 8: 20.674.295euros.

  3. Estats de despeses corresponents al capítol 9: 807.918.029euros.

  4. Estats d’ingressos corresponents als capítols 1 a 7: 3.576.297.518euros.

  5. Estats d’ingressos corresponents al capítol 8: 20.917.850euros.

  6. Estats d’ingressos corresponents al capítol 9: 1.071.020.526euros.

Article 4

Beneficis fiscals

L’import dels beneficis fiscals que, per raó de mesures tributàries autonòmiques, afecten els tributs cedits totalment o parcialment per l’Estat a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el cànon de sanejament d’aigües, d’acord amb la distribució per conceptes impositius que consta en l’annex 20, s’estima en 66.730.000 euros.

Capítol II

Vinculació dels crèdits

Article 5

Vinculació dels crèdits

  1. En els pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels organismes autònoms que en depenen, els crèdits que formen els programes corresponents de despeses tenen caràcter limitador d’acord amb els diferents nivells de vinculació entre els crèdits, de conformitat amb les regles següents:

    1. Amb caràcter general, pel que fa al pressupost de despeses de la comunitat autònoma de les Illes Balears i al pressupost de despeses de l’Agència Tributària de les Illes Balears, la vinculació és orgànica a nivell de secció, funcional a nivell de programa i econòmica a nivell de capítol, llevat del capítol 1, que és a nivell de secció i capítol, i del capítol 6, que és a nivell de secció, programa i article.

      Això no obstant, s’han d’aplicar preferentment les regles particulars següents:

      1a. Estan exclusivament vinculats entre si els crèdits del concepte 160, corresponents a quotes socials, i els crèdits del subconcepte 121.21, corresponents a sexennis.

      2a. Els crèdits corresponents a l’article 15 queden vinculats a nivell de secció i d’article.

    2. Quant al pressupost de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears, la vinculació és orgànica a nivell de centre gestor, funcional a nivell de funció i econòmica a nivell de capítol, excepte pel que fa al concepte 160, que és a nivell de concepte.

  2. En tot cas, i pel que fa a tots els pressuposts a què es refereix l’apartat 1 anterior, cal tenir en compte les normes addicionals següents:

    1. Els crèdits que corresponen a despeses amb finançament afectat no poden quedar vinculats a uns altres que no tenguin aquest caràcter i la mateixa finalitat.

    2. Els crèdits ampliables no poden quedar vinculats a altres partides que no tenguin aquest caràcter.

    3. No poden quedar vinculats a altres crèdits els destinats al pagament de subvencions amb assignació nominativa en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l’Agència Tributària de les Illes Balears.

    Capítol III

    Modificacions de crèdit

Article 6

Crèdits ampliables i rectificacions de crèdit

  1. En l’exercici de 2017, i sens perjudici del caràcter limitador dels crèdits que estableix amb caràcter general l’article anterior, es poden ampliar crèdits en els pressuposts de la comunitat autònoma de la manera i en els termes que estableixen l’article 57 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els apartats següents d’aquest article. D’acord amb això, es poden ampliar amb càrrec al fons de contingència o amb la baixa en altres crèdits del pressupost de despeses no financer els crèdits següents:

    1. Els crèdits a què fa referència el segon paràgraf de l’article 57.1 de la Llei de finances esmentada.

    2. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma o per l’assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials autoritzat pel Consell de Govern.

    3. Els destinats al pagament de quotes socials a càrrec de l’ocupador (concepte160).

    4. Els destinats al pagament de transferències corrents al Servei de Salut de les Illes Balears per al finançament de les modificacions pressupostàries relatives als crèdits següents:

      1r. Els destinats al pagament de quotes socials a càrrec de l’ocupador (concepte160).

      2n. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma o per l’assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials acordat per l’òrgan competent del Servei de Salut i ratificat, a aquest efecte, pel Consell de Govern.

      3r. Els destinats a fer efectiu el pagament de receptes mèdiques (subconcepte489.00).

    5. Els destinats al pagament de transferències corrents a l’Agència Tributària de les Illes Balears per al finançament de les modificacions pressupostàries relatives als crèdits següents:

      1r. Els destinats al pagament de quotes socials a càrrec de l’ocupador (concepte160).

      2n. Els destinats al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma o per l’assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials acordat per l’òrgan competent de l’Agència Tributària i ratificat, a aquest efecte, pel Consell de Govern.

    6. Els destinats al pagament de transferències corrents a favor d’altres ens integrants del sector públic instrumental autonòmic per al finançament de les modificacions pressupostàries d’aquests ens destinades al pagament de drets reconeguts per resolució judicial ferma o per l’assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials acordat per l’òrgan competent de l’ens i ratificat, a aquest efecte, pel Consell de Govern.

    7. Els destinats a satisfer les prestacions econòmiques i la resta de despeses dirigides a la promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència vinculades al centre de cost 17301, programes 313D i 314A.

  2. La tramitació de les ampliacions de crèdit o de les rectificacions de crèdit amb càrrec al fons de contingència que portin causa de resolucions judicials fermes requereix, en tot cas, l’informe previ dels serveis jurídics de la conselleria o de l’ens afectat en cada cas.

    Aquest informe s’ha de pronunciar expressament, atesa la documentació justificativa que amb aquesta finalitat es trameti al servei jurídic, sobre la fermesa de la resolució i sobre la correcció de l’import que s’hagi de pagar per raó de la resolució judicial corresponent.

  3. En tot cas, la tramitació d’ampliacions de crèdit i de rectificacions de crèdit amb càrrec al fons de contingència requereix que la despesa que es prevegi imputar al crèdit ampliat o rectificat sigui d’una quantia superior a 30.000 euros.

  4. Excepcionalment, la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques pot aprovar, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, ampliacions de crèdit en les seccions i els capítols als quals s'hagin d'imputar les despeses comptabilitzades a dia 31 de desembre de 2016 en els comptes financers corresponents als creditors per operacions pendents d'aplicar al pressupost fins a un import màxim conjunt equivalent al saldo existent el 31 de desembre de 2016 en els comptes financers esmentats, amb la condició de no afectar l'objectiu d'estabilitat pressupostària de l'exercici de 2017.

    Si les despeses a què es refereix el paràgraf anterior corresponen a ens instrumentals del sector públic administratiu autonòmic amb pressupost propi, s’ha d’ampliar el crèdit de la partida del pressupost de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears a la qual s’hagi d’imputar la transferència a favor de l’ens afectat en cada cas, i aquest ens pot generar crèdit per un import equivalent.

    Aquestes ampliacions de crèdit s’han de finançar provisionalment amb càrrec al resultat de l’exercici, i, en tot cas, abans del 31 de desembre de 2017, aquest finançament s’ha de corregir, mitjançant rectificacions de crèdit, amb l’aplicació del mecanisme excepcional de generació de crèdit a què fa referència la lletra a) de l’article 7.3 d’aquesta llei o, si no és possible, amb càrrec a baixes en altres crèdits o, quan es verifiquin les condicions de l’article 38 de la Llei de finances de la comunitat autònoma, amb càrrec al fons de contingència.

Article 7

Incorporacions i generacions de crèdit

  1. Per a l’exercici de 2017 se suspèn la vigència de l’article 60 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, llevat dels romanents de crèdit corresponents a despeses amb finançament afectat, les incorporacions dels quals s’han de regir per les normes generals que respecte d’això contenen la Llei de finances esmentada i l’article 9.2 de la present llei.

  2. Això no obstant, la Mesa del Parlament de les Illes Balears i el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears poden acordar la incorporació de crèdits amb càrrec al romanent de tresoreria corresponent al pressupost respectiu.

  3. En l’exercici de 2017, i a més dels casos que preveu l’article 59 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, també poden generar crèdit en el pressupost de despeses de l’Administració de la comunitat autònoma els ingressos següents:

  1. Els ingressos procedents de les operacions d’endeutament que se subscriguin d’acord amb la normativa estatal que reguli els mecanismes addicionals de finançament, a les quals es refereix el segon paràgraf de l’article 34.3 d’aquesta llei. Els crèdits que es generin s’han de destinar a les finalitats que en cada cas pertoquin, i, amb caràcter general, no es pot generar nova despesa en termes del Sistema europeu de comptes nacionals i regionals, llevat que al llarg de l’exercici es revisi a l’alça l’objectiu de dèficit de la comunitat autònoma per a l’any 2017.

  2. Els ingressos procedents de les operacions de refinançament de deute a què fa referència el tercer paràgraf de l’article34.3 d’aquesta llei. Els crèdits que es generin s’han de destinar a fer les aportacions, en concepte de soci, fundador o partícip, o a concedir els préstecs, a favor dels ens instrumentals corresponents, i amb càrrec al capítol 8 en ambdós casos, o a fer les transferències de capital a favor d’aquests ens amb imputació a les consignacions pressupostàries que pertoquin del capítol 7 del pressupost de despeses de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a fi, en tots els casos, d’amortitzar i cancel·lar el deute viu objecte de refinançament.

  3. Els ingressos no prevists procedents del sistema de finançament autonòmic. En particular, en cas que l’Estat aprovi els pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017 amb posterioritat a l’aprovació dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017, es pot generar crèdit per adaptar el pressupost de despeses i d’ingressos de la comunitat autònoma a les previsions definitives del sistema de finançament que resultin dels pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017. Els crèdits que es generin s’han de destinar a les finalitats que determini prèviament el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, i amb l’informe del director general de Pressuposts i Finançament, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries de les partides corresponents, el pla economicofinancer vigent i els objectius d’estabilitat pressupostària de l’exercici de 2017.

  4. Els ingressos corresponents al supòsit previst en la disposició addicional setena d’aquesta llei.

Article 8

Altres normes especials en matèria de modificacions de crèdit

  1. La competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit entre centres gestors del Servei de Salut de les Illes Balears correspon a la consellera de Salut, a proposta del director general d’aquest servei, llevat de les que afectin els crèdits del capítol 1, cas en el qual la competència correspon a la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques.

  2. La competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit dins un mateix centre gestor del Servei de Salut de les Illes Balears correspon al director general d’aquest servei, llevat de les que afectin els crèdits del capítol 1, cas en el qual la competència correspon a la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques.

    Així mateix, la competència per aprovar les rectificacions de crèdit i les transferències de crèdit en el pressupost de despeses de l’Agència Tributària de les Illes Balears correspon a la directora de l’Agència.

  3. Les limitacions a les transferències de crèdit en els pressuposts de la comunitat autònoma s’han de regir, amb caràcter general, pel que disposa l’article 58 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix, amb caràcter específic, l’apartat 7 de la disposició transitòria vuitena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, al qual es refereix la disposició transitòria tercera de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    Excepcionalment, i d’acord amb el que preveu la lletra e) de l’article 58.2 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, es poden aprovar transferències de crèdit que minorin crèdits per a operacions de capital en els casos en què els crèdits incrementats es destinin a operacions corrents en matèria d’educació, formació i orientació, sanitat, cooperació internacional, solidaritat o emergències.

    Capítol IV

    Fons de contingència

Article 9

Fons de contingència

  1. Es dota un fons de contingència de 38.396.436 euros, corresponent a l’1% de l’import total dels estats de despeses no financeres del pressupost inicial consolidat a què fa referència l’article 3 d’aquesta llei.

  2. Aquest fons de contingència, que s’inclou com a capítol 5 en la secció 35 del pressupost de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s’ha de regir pel que estableix l’article 38 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

En tot cas, i d’acord amb el que preveu l’article 60.3.b) en relació amb l’article 38.2.c) de la Llei de finances esmentada, el fons de contingència es pot destinar a finançar les incorporacions de crèdit corresponents a despeses amb finançament afectat quan no hi hagi desviacions positives de finançament i per l’import de la despesa pendent d’executar amb fons finalistes.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR