Decret de Reestructuració del Departament d'Ensenyament de Catalunya (Decret 297/2011, de 22 de març)

Publicado enDOGC
Ámbito TerritorialNormativa de Cataluña
RangoDecreto

El Decret 200/2010, de 27 de desembre, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competències dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, atribueix al Departament d'Ensenyament la competència en matèria de política educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari.

El sistema educatiu de Catalunya és l'instrument indispensable per garantir que la societat catalana tingui capacitat d'innovació i d'iniciativa i estigui suficientment preparada per fer front als grans reptes generats per la globalització del món actual amb uns canvis molt intensos i accelerats.

Per això, el sistema educatiu català, recollint els fruits d'una llarga tradició pedagògica i basant-se en les bones pràctiques educatives, segueix els criteris marcats en el Consell Europeu de Lisboa, en el sentit de millorar la qualitat de l'aprenentatge, facilitar i ampliar l'accés a l'aprenentatge a qualsevol edat, actualitzar la definició de capacitats bàsiques d'acord amb la societat del coneixement, obrir l'educació i la formació a l'entorn local, a Europa i al món, i aprofitar al màxim els recursos. En definitiva, l'estructura bàsica del Departament d'Ensenyament ha de contribuir a garantir el dret de totes les persones a una educació de qualitat, amb l'objectiu de reduir l'abandonament escolar prematur i incrementar l'èxit escolar.

El Govern de Catalunya, en un context de crisi econòmica i de restricció pressupostària de les despeses públiques, ha volgut simbolitzar en la nova estructura del Departament la prioritat que ocupa l'ensenyament en la tasca que el poble de Catalunya li ha encarregat. Un nou organigrama que ha de reflectir l'esperit de la Llei d'educació de Catalunya, on totes les escoles i tots els nivells educatius tenen el seu lloc propi, i que respon a criteris d'austeritat i d'eficiència de l'estructura administrativa.

La Secretaria General manté les seves funcions i la Direcció de Serveis les amplia, tot incorporant noves atribucions. Es crea una Direcció General de Centres Públics, una Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics i una Direcció General de Centres Concertats i Centres Privats. La Secretaria de Polítiques Educatives i la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial continuaran en el mateix marc d'actuació. Es crea una Direcció General d'Educació Infantil i Primària i una Direcció General d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Això permetrà un tractament específic i una qualificació més gran de cada realitat amb el propòsit últim de millorar l'eficiència de l'Administració a l'hora de gestionar el Servei d'Educació de Catalunya. Finalment, la Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa representa la voluntat de conscienciar la ciutadania de la importància que té la implicació de pares i mares en l'educació de llurs filles i fills, tal com mostren els estudis de pedagogia comparada.

El Decret 32/2011, de 4 de gener, estableix l'estructura bàsica del Departament d'Ensenyament, centrada en els tres elements bàsics del sistema educatiu: l'alumnat, el professorat i la família. A partir d'aquest Decret, cal establir l'estructura completa del Departament, que concreti els diferents òrgans administratius, fins al nivell de secció, i les competències de cadascun d'ells, l'adequació de l'organització territorial a la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i que a la vegada contribueixi des dels principis de seguretat jurídica i transparència administrativa a una clarificació de la normativa organitzativa preexistent i serveixi al principi de simplificació administrativa, claredat i reducció de les estructures administratives del Departament.

Així mateix, per tal de respondre a l'objectiu de claredat, coherència, simplificació i racionalització normatives, i amb vista a una major seguretat jurídica, aquest Decret preveu la derogació d'aquelles normes organitzatives que, malgrat no haver estat expressament derogades, en el decurs del temps han quedat clarament desfasades, obsoletes o en desús.

Per tot això, de conformitat amb el que disposen l'article 23 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

A proposta de la consellera d'Ensenyament, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

CAPÍTOL 1 Organització general del Departament Artículos 1 y 2
ARTICLE 1

1.1 El Departament d'Ensenyament, sota la direcció del/de la conseller/a, s'estructura en els òrgans següents:

  1. La Secretaria General.

  2. La Secretaria de Polítiques Educatives.

    1.2 El Consell de Direcció és presidit pel/per la conseller/a i el componen, a més, les persones titulars de la Secretaria General, de la Secretaria de Polítiques Educatives i de les direccions generals, així com el/la cap del Gabinet del/de la Conseller/a i aquelles persones que el/la conseller/a designi. Té la funció d'assistir el/la conseller/a en l'elaboració de la política del Departament i en el seguiment de la seva execució.

    1.3 Resten adscrits al Departament d'Ensenyament:

  3. L'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació.

  4. L'Institut Superior de les Arts, en els termes previstos legalment.

ARTICLE 2

2.1 La unitat d'assistència i suport al/a la conseller/a és el Gabinet del/de la Conseller/a.

2.2 Les persones titulars del Gabinet del/de la Conseller/a i de les unitats dependents són personal eventual.

2.3 Són funcions del Gabinet del/de la Conseller/a, com a unitat d'assistència del/de la conseller/a, les següents:

  1. Donar suport i assistir a les activitats del/de la conseller/a.

  2. Coordinar les unitats que en depenen.

  3. Qualsevol altra funció que li encomani el/la conseller/a.

    2.4 Del Gabinet del/de la Conseller/a en depenen les unitats següents:

  4. L'Oficina de Relacions Institucionals.

  5. L'Oficina de la Secretaria del/de la Conseller/a.

  6. L'Oficina de Comunicació.

  7. L'Oficina de Protocol.

    2.5 L'Oficina de Relacions Institucionals té les funcions següents:

  8. Fer el seguiment i preparar la informació necessària per donar resposta a les iniciatives del Parlament de Catalunya i als informes sol·licitats pel Síndic de Greuges.

  9. Fer el seguiment de l'activitat parlamentària de les altres institucions estatals i en tots els assumptes que interessin el Departament.

  10. Elaborar els informes i assessorar, en matèria de relacions institucionals, la persona titular del Departament.

  11. Qualsevol altra funció que, d'acord amb la seva naturalesa, li sigui encomanada expressament.

    2.6 L'Oficina de la Secretaria del/la Conseller/a té les funcions següents:

  12. Coordinar i realitzar les tasques administratives de suport a la persona titular del Departament.

  13. Assistir a la persona titular del Departament en l'organització de la seva agenda d'activitats.

  14. Qualsevol altra funció que, d'acord amb la seva naturalesa, li sigui encomanada expressament.

    2.7 L'Oficina de Comunicació té les funcions següents:

  15. Donar suport i assistir la persona titular del Departament en l'exercici de les seves funcions en matèria de mitjans de comunicació.

  16. Dissenyar la política de comunicació del Departament.

  17. Coordinar les relacions dels diversos òrgans del Departament amb els mitjans de comunicació.

  18. Fer l'anàlisi, la difusió interna i la repercussió del contingut informatiu dels diferents mitjans de comunicació.

  19. Transmetre notes de premsa i comunicats i preparar entrevistes, reportatges i rodes de premsa.

  20. Elaborar els informes que li siguin encarregats sobre aquest àmbit d'actuació.

  21. Qualsevol altra funció que, d'acord amb la seva naturalesa, li sigui encomanada expressament.

    2.8 L'Oficina de Protocol té les funcions següents:

  22. Gestionar les relacions amb la unitat competent en matèria de protocol de la Presidència.

  23. Coordinar les activitats de protocol, d'actes públics organitzats pel Departament i d'aquells en què participa.

  24. Assessorar i assistir, en matèria de protocol, la persona titular del Departament.

  25. Qualsevol altra funció que, d'acord amb la seva naturalesa, li sigui encomanada expressament.

CAPÍTOL 2 Òrgans consultius Artículos 3 a 5
ARTICLE 3

3.1 El Consell...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR