Decret 13/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Fons de Seguretat Pública

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en l’article 30.19, reserva a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, regula el marc d’actuació de la Comunitat Autònoma en matèria de policies locals i en el preàmbul assenyala que la seguretat pública constitueix una competència difícil de parcel·lar, atès que no permet delimitacions amb el rigor i la precisió que es poden donar en altres matèries. S’ha de tenir en compte que la seguretat pública ocupa un terreny de trobada de les esferes de competències de totes les administracions públiques. Per això, encara que l’article 149.1.29.a de la Constitució espanyola reserva la competència exclusiva sobre aquesta matèria a l’Estat, és necessari que les administracions públiques, en l’exercici de les competències pròpies, orientin les seves actuacions cap a un projecte comú de millora de la seguretat pública en benefici de la ciutadania.

El Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d’Administracions Públiques, mitjançant la Direcció General d’Interior, Emergències i Justícia, la competència en matèria de coordinació de policies locals.

En aquests moments, la realitat socioeconòmica dels municipis de les Illes Balears demana un replantejament global del model de coordinació policial actual. Cal avançar cap a un nou model que aporti estabilitat i s’orienti a la millora de la prestació del servei policial i la seguretat dels ciutadans i turistes.

Un dels pilars d’aquest nou model és el Fons de Seguretat Pública, fons d’ajudes específic destinat a la millora de la seguretat pública en els termes que es determinin reglamentàriament, que està regulat en la lletra c de l’article 205.3 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la disposició final catorzena de la Llei15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2013, i al qual, de conformitat amb l’article 205.5 de la Llei 20/2006, no és d’aplicació la legislació en matèria de subvencions de les administracions públiques.

El Fons de Seguretat Pública, amb una visió de conjunt, se centra a impulsar l’estabilitat i l’adequació en la prestació dels serveis policials, a millorar la coordinació de les policies locals i a adoptar mesures per promoure la qualitat dels serveis policials. Per dur-ho a terme regula uns criteris que volen donar resposta tant als interessos i necessitats dels municipis que tenen més dificultats per prestar els serveis bàsics que corresponen a les policies locals, com als dels altres municipis que disposen de més mitjans per fer front a la gran afluència turística que es produeix en tot l’àmbit del territori insular. El Decret recull aquesta distinció i diferencia entre municipis de caràcter rural i municipis de caràcter turístic, amb la finalitat d’impulsar línies d’actuació específiques adreçades a un o a ambdós tipus de municipis en funció de les seves peculiaritats.

El Fons vol impulsar l’estabilitat i l’adequació en la prestació del servei policial, i per això valora l’esforç dels municipis per nomenar policies locals o policies auxiliars com a funcionaris de carrera amb l’objectiu d’oferir una atenció adequada als ciutadans en l’exercici de les funcions policials.

Per pal·liar les necessitats dels municipis amb més mancances, el Fons valora actuacions adreçades a la coordinació de les policies locals, com ara l’associació de municipis per prestar conjuntament serveis de policia local, o la signatura de convenis de col·laboració per cobrir serveis programats o d’urgència en els municipis en què, per circumstàncies especials, tenguin sobrecàrregues de serveis policials en determinades èpoques de l’any.

La comunitat autònoma de les Illes Balears és una important destinació turística i el Fons vol ajudar a evitar o minimitzar les conseqüències dels fets delictius que puguin patir els visitants de les nostres illes. Per això, es valora la prestació, per part dels municipis, del Servei Policial d’Atenció al Turista (SPAT), destinat a impulsar la prevenció i l’atenció al turista víctima d’un delicte, sota la coordinació de l’Administració autonòmica.

El Fons també impulsa la qualitat en la prestació de serveis policials en valorar la implantació en els municipis del programa de Policia Tutor o l’elaboració de plans d’objectius policials.

El Decret estableix com s’ha d’efectuar el repartiment del Fons de Seguretat Pública entre els municipis. D’una banda, té en compte la naturalesa especial de Palma de Mallorca i li atorga un tractament específic per evitar que en el repartiment del Fons els altres municipis puguin veure minvades en excés les aportacions que els correspongui percebre en no disposar dels mateixos recursos, serveis i mitjans que la capital de la comunitat autònoma de les Illes Balears. D’altra banda, fixa la valoració dels criteris que s’han d’aplicar a la resta de municipis per determinar la quantia econòmica específica que els ha de correspondre amb càrrec al Fons.

Els municipis han de destinar l’ajuda econòmica que rebin a garantir la prestació adequada dels serveis policials. Per això, un 70% del total de l’ajuda percebuda ha d’anar destinat a recursos humans i el 30% restant a la dotació i adquisició de recursos materials de seguretat. En l’exercici de l’autonomia local, i dins aquests percentatges, els ajuntaments poden gestionar l’ajuda de la forma que considerin adient sempre que la destinin a totes o a alguna de les despeses previstes en l’article 3 d’aquest Decret.

De tot això, es pot concloure que la distribució del Fons de Seguretat Pública entre les administracions municipals i l’autonòmica permetrà que cadascuna, dins dels seus àmbits competencials corresponents, pugui comptar amb recursos econòmics per acomplir una mateixa finalitat, com és garantir l’eficiència dels serveis que han de prestar les policies locals i millorar la seguretat pública en els municipis de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, atès que d’acord amb l’apartat 5 de l’article 24 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears, pot considerar-se complert el tràmit de consulta preceptiva i continuar la tramitació del procediment, un cop transcorregut el termini de quinze dies previst en l’apartat3 d’aquest mateix article sense que el Consell Consultiu hagi emès el dictamen preceptiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 5 d’abril de 2013,

DECRET

Article 1

Objecte

D’acord amb el que disposa l’article 205.3.c de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l’objecte d’aquest Decret és establir el règim jurídic, els criteris de distribució i el funcionament del Fons de Seguretat Pública, fons d’ajudes específic destinat a millorar la seguretat pública dels municipis de les Illes Balears mitjançant la realització i l’impuls d’actuacions que garanteixin la coordinació de les policies locals.

Article 2

Requisits per ser beneficiari del Fons de Seguretat Pública

Els requisits que han de reunir...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR